سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

چربی‌هایی که باعث چاقی نمی‌شوند
با خیال راحت آجیل بخورید
فرارسیدن عید نوروز باعث تغییر در عادات غذایی می‌شود چرا که دید و بازدیدها بسیارند و نوع پذیرایی در این زمان متفاوت از مهمانی‌های معمولی است. آجیل به عنوان رکن اصلی پذیرایی در این مدت خودنمایی می‌کند و گذشتن از کنار آن به این سادگی‌ها میسر نیست. اما جالب است بدانید که آجیل برخلاف نظر بعضی افراد که آن را عامل بیماری قلبی و چاقی می‌دانند، آنقدرها هم بد نیست. مصرف آجیل حتی می‌تواند خطر سکته قلبی را کاهش دهد و رژیم غذایی که از آجیل تشکیل می‌شود می‌تواند راه مناسبی برای حفظ تعادل وزن باشد.

دکتر شیرین فرجی‌گودرزی

بیش از نیمی از کالری آجیل از چربی‌ها حاصل می‌شود. در واقع چربی آجیل از شیر پرچرب، همبرگر و حتی پنیر بیشتر است. اما چگونه غذایی که اینقدر چرب است می‌تواند برای قلب مفید باشد؟ یکی از دلایل آن نوع چربی موجود در آجیل است. خطر واقعی که قلب و عروق را تهدید می‌کند از سوی چربی‌های اشباع است که بیشتر در گوشت و محصولات پرچربی چون پنیر، خامه و شیر پرچرب دیده می‌شوند. در مقابل چربی موجود در بیشتر انواع آجیل، غیراشباع است. بادام و بادام زمینی حاوی چربی غیراشباع تک واحدی و گردو غنی از نوعی اسید چرب امگا 3 غیراشباع چند واحدی می‌باشد که مشابه روغن ماهی است.نشان داده شده است که چربی‌های غیراشباع تک و چند واحدی، باعث کاهش LDL (لیپوپروتئین با وزن مولکولی پایین)‌ یا همان چیزی که به نام کلسترول بد در میان عوام معروف است، می‌شوند. مطالعات مختلف ثابت می‌کنند وقتی داوطلبان آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کردند سطح LDL آنها که می‌تواند باعث تصلب شرایین و افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب شود، به میزان 12 درصد کاهش یافته است.

آجیل به جنگ بیماری‌ها می‌رود

آجیل حاوی فواید تغذیه‌ای دیگری نیز می‌باشد. سطح فیبر آجیل بالاست و به همین جهت می‌تواند سطح کلسترول خون را در حد پایینی نگه دارد. بعلاوه آجیل حاوی ویتامین E است که نقش آنتی‌اکسیدان را بازی می‌کند و برخی از مطالعات بر این باورند که می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.

آجیل منبع خوب پروتئین است. پروتئین موجود در آجیل غنی از اسیدآمینه‌ای به نام آرژنین است که اثر مطلوبی روی قلب دارد. آرژنین در ساخته شدن اکسید نیتریک (NO)‌ که باعث گشادی و به استراحت درآمدن عروق خونی می‌شود، موثر است. به همین ترتیب خطر تشکیل لخته خون در رگ کاهش یافته و احتمال حمله قلبی کمتر می‌شود. در سال گذشته محققان بیان کردند که بادام زمینی حاوی رزوراترول است و اثر مطلوبی روی قلب دارد. خبر خوب دیگر این است که علی‌رغم چربی بالا، بادام، گردو و سایر انواع آجیل باعث چاق شدن افراد نمی‌شوند. به عنوان مثال وقتی گروهی از داوطلبان یک میان وعده حاوی بادام به ارزش غذایی 320 کالری به طور روزانه به رژیم غذایی خود اضافه کردند، وزن آنها تغییری نکرد.

حساسیت به مغزهای مغذی

به طور کلی حساسیت‌های غذایی وقتی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی فردی که به آن ماده غذایی خاص حساسیت دارد به اشتباه تصور می‌کند که یک ماده بی‌خطر (به عنوان مثال پروتئین بادام زمینی)‌، خطرناک است. در تلاش برای حفاظت از بدن سیستم ایمنی فرد پادتن تولید می‌کند. مثلا وقتی فردی که به بادام‌زمینی حساسیت دارد آن را بخورد مقادیر زیادی ماده شمیایی برای محافظت از بدن آزاد می‌شوند که باعث ایجاد علایم حساسیت می‌شوند و دستگاه تنفس، گوارش، پوست و یا قلب و عروق را با مشکل مواجه می‌کنند. حساسیت به بادام‌زمینی یا سایر انواع آجیل مادام‌العمر است. حتی مصرف چند دانه بادام‌زمینی در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی می‌شود. به همین جهت اگر به این مواد حساسیت دارید نباید هرگز آنها را مصرف کنید. هرچند واکنش حساسیتی در بعضی‌ها خیلی خفیف است و در حد جوش‌های پوستی اطراف دهان و قرمزی پوست باقی می‌ماند اما در بعضی افراد شدیدتر است (مانند تورم گلو، تنگی نفس، کاهش فشارخون)‌ و ممکن است زندگی آنها را به خطر بیندازد. علت این که چرا بعضی افراد دچار حساسیت می‌شوند اما چنین حالتی در دیگران رخ نمی‌دهد هنوز دقیقا معلوم نشده است.

خانواده‌ای با اعضای ریز و درشت

آجیل خانواده پرجمعیتی است که از اعضای ریز و درشت مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این اعضا خاصیت ویژه خود را داراست و آجیلی کامل است که از هر کدام از این مواد به مقدار متعادلی داشته باشد. به عنوان مثال پسته حاوی فیتوسترول است که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. پتاسیم موجود در 310 میلی‌گرم از پسته با پتاسیم موجود در یک پرتقال برابری می‌کند. پسته منبع خوبی از فیبر، ویتامین ب 6، منیزیم و کلسیم است. هر 310 میلی‌گرم (حدودا 50 عدد)‌ پسته حاوی 160 کالری و 13 گرم چربی است. فندق حاوی کلسیم قابل قبولی است و می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند همچنین فندق حاوی چربی غیراشباع تک‌واحدی است که برای قلب مفید است. 20 عدد فندق حاوی 185 کالری و 18 گرم چربی است.

آجیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه آجیل می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد

بادام‌زمینی حاوی اسیداولئیک است و علاوه بر آن چربی غیراشباع و فولات نیز دارد. زنان باردار برای جلوگیری از بروز نقص در جنین باید همواره سطح فولات خود را در حد قابل قبولی حفظ کنند. در مطالعه‌ای که در سال 2004 به چاپ رسید عنوان شد خانم‌هایی که آجیل خصوصا بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی مصرف می‌کنند خطر کمتری برای عمل کیسه صفرا دارند. بادام‌زمینی یکی از غذاهای شایعی است که بعضی‌ها را دچار حساسیت می‌کند و این افراد باید از آن دوری کنند. همچنین توصیه می‌شود که کودکان زیر 3 سال بادام‌زمینی مصرف نکنند تا شانس ایجاد حساسیت در آنها کمتر شود. همچنین افرادی که بیماری تیروئید دارند بهتر است بادام‌زمینی مصرف نکنند زیرا بادام‌زمینی حاوی گواتروژن است که در کار تیروئیدهای بیماران اختلال ایجاد می‌کند.

هر 22 دانه بادام‌زمینی 165 کالری و 14 گرم چربی دارد.

بادام از دیگر انواع آجیل است که 22 عدد از آن حاوی 170 کالری و 15 گرم چربی است. بادام منبع غنی ویتامین E، منیزیم، مس، فیبر و پروتئین است. منیزیم باعث کم شدن اثر مخرب رادیکال‌های آزاد بر قلب می‌شود. مس برای آنزیم‌های متابولیک بدن ضروری است و فیبر به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند. یک چهارم پیمانه از بادام بیش از 4 گرم فیبر و 62/7 گرم پروتئین دارد.

بادام حاوی اگزالات بالاست و در کسانی که استعداد سنگ کلیه و مثانه دارند به تشکیل سنگ اگزالات کلسیم کمک می‌کند. پس بهتر است این افراد مصرف بادام خود را محدود کنند.

با توجه به نکات بالا می‌توان دریافت که آجیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه آجیل باعث افزایش فواید آن نمی‌شود و برعکس می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. پس در مصرف آجیل تعادل را از یاد نبرید.

منبع: MEDICINENET


آجیل عید را چگونه انتخاب کنیم؟
 این روزها وقتی برای خرید آجیل عید به قنادی‌ها یا آجیل‌فروشی‌ها سری می‌زنیم با انواعی از آجیل‌های شور، شیرین، خام، بوداده یا انواعی از آجیل‌های وارداتی چون هندی، ژاپنی و... روبه‌رو می‌شویم. این آجیل‌ها اغلب ظاهری براق و خوش‌رنگ دارند که اکثر افراد را ترغیب به خرید می‌کنند، اما متاسفانه برخی از این آجیل‌ها برخلاف ظاهر خوش‌آب و رنگ، طعمی نامطلوب و گاهی مهمانانی ناخوانده دارند که خریدار به ناچار با توجه به صرف هزینه گزاف مجبور به دور ریختن آنها می‌شود.

 البته برخی نیز هستند که بدون توجه به بهداشت و سلامت آجیل، این محصولات ناسالم را مصرف می‌کنند. حال این پرسش مطرح می‌شود، اگر ظاهر آجیل نشان‌دهنده کیفیت آن نیست، پس چگونه می‌توان آجیلی سالم و بهداشتی تهیه کرد؟ آیا مصرف آجیل‌های بدطعم می‌تواند برای سلامت مصرف‌کننده مضر باشد؟ مهم‌ترین نکته در زمان خرید آجیل تست کردن طعم و مزه آن است.

آجیل‌های فله‌ای

آجیل و خشکبار ازجمله تنقلاتی هستند که اگر در شرایط نامناسب محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده به نوعی قارچ می‌شوند. این قارچ قرار است با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده کرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین عوارض سریع یا طولانی مدتی را در مصرف‌کننده ایجاد نمایند. از عوارض سریع آن می‌توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در نهایت سرطان کبد و از اثرات طولانی مدت آن نیز می‌توان به بروز ناهنجاری‌های جنینی، جهش‌زایی، انحراف کروموزوم‌ها و غیره اشاره کرد.

معمولا این سم در آجیل‌های فله‌ای که به صورت سنتی نگهداری و عرضه می‌شوند به مقدار زیاد یافت می‌شود؛ البته بد نیست بدانید این روزها عده‌ای از فروشندگان سودجو، برخی از اقلام صادراتی آجیل چون پسته را که به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از صادرات ایران حذف شده است به عنوان محصولات درجه یک مخلوط با مغزهای دیگر به صورت درهم عرضه می‌کنند که متاسفانه تشخیص آن بسیار مشکل است بنابراین با توجه به این که برخی مراکز عرضه آجیل، محصولات کهنه و آفت‌زده خود را نیز به صورت مخلوط عرضه می‌کنند توصیه می‌شود که از خرید آجیل‌های مخلوط فله‌ای اجتناب کنید. این آجیل‌ها اغلب طعم ناخوشایندی دارند و مصرف آنها حتی به مقدار اندک، می‌تواند مصرف‌کننده را به عوارض ناشی از سم آفلاتوکسین دچار کند.

آجیل‌های براق

موضوع دیگری که این روزها باید به آن توجه داشت، مواد براق واکس مانندی است که برخی قنادی‌ها یا آجیل‌فروشی‌ها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن به آجیل می‌افزایند. به گفته کارشناسان علم تغذیه، مصرف طولانی‌مدت این مواد افزودنی می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن بویژه کبد آسیب رسانند. حال اگر زیبایی آجیل‌های براق شما را وسوسه کرده‌اند حداقل آنهایی را که در بسته‌بندی‌های بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند انتخاب کنید.

آجیل‌های رنگی

نکته دیگر رنگ‌هایی است که برای تخمه، بادام، پسته و ... استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها عمدتا غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و گاهی حساسیت‌های شدیدی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها بسته به نوع رنگ احتمال بروز سرطان و بیماری‌های کبدی و کلیوی را خصوصا در افراد آسیب‌پذیری چون کودکان، خانم‌های باردار و سالمندان افزایش می‌دهد. بنابراین چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دست‌ها و لب‌ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ‌های شیمیایی در تهیه آنهاست که باید از مصرف این‌گونه تنقلات خودداری کنید.

توصیه‌ها

1 ـ آجیل شور برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی و آجیل شیرین برای بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضرند؛ بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آجیل‌های خام بی‌نمک استفاده کنید.

2 ـ آجیل‌های بو داده فسادپذیرند و بو دادن آجیل طعم کهنگی آن را پنهان می‌کند؛ بنابراین مغزها را به صورت خام خریداری کنید و هر بار به مقدار مصرف بو دهید.

3 ـ از خرید مغزهای پوست‌کنده اجتناب کنید؛ چراکه این مغزها با توجه به راحتی مصرفشان زیاد میل می‌شوند و این امر می‌تواند سبب افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن شود.

4 ـ نگهداری طولانی‌مدت آجیل تغییرات شیمیایی و اکسیداسیون خفیف چربی‌ها را در پی داشته و موجب بوی کهنگی و طعم نامطلوب آجیل می‌شود؛ بنابراین آجیل را در اندازه‌ای بخرید که در 2 هفته عید مصرف شود.

5 ـ در صورتی که روی مغزهای آجیل سوراخ‌هایی مشاهده کردید از مصرف آنها بپرهیزید؛ چراکه در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات به صورت کرم‌هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

6 ـ از مصرف مغز گردوی سیاه شده در داخل آجیلتان اجتناب کنید. سیاه شدن گردو عمدتا به دلیل رشد کپک‌ها و قارچ‌هایی است که می‌توانند با ترشح سموم خطرناک توکسین برای سلامت مخاطره‌آمیز شوند.


آجیل ؛ خوب، بد، زشت
 آجیل خوراکی محبوب، پرمصرف و سنتی سفره‌های نوروزی است. در مورد آجیل نمی‌شود یک حکم واحد داد. بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام‌زمینی، بادام‌هندی و گردو ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفید است. مغزها به علت داشتن چربی زیاد، بسیار پرکالری هستند و برای افراد لاغر و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند، مفید است.

چربی موجود در مغزها از انواع چربی‌های گیاهی غیراشباع است. این نوع چربی به علت دارا بودن اسیدهای چرب با چند باند مضاعف، موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون نمی‌شود و در نتیجه زیانی برای قلب و عروق ندارد، حتی در کاهش چربی‌های نامطلوب خون نیز مؤثر است.

انواع مغزها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین هستند. البته آجیل دارای آن دسته پروتئین‌های گیاهی است اگر همراه حبوبات یا غلات مصرف شود، تاثیر بهتر و بیشتری در سلامت بدن خواهد داشت.

آجیل از منابع خوب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود و نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن است.

ماده معدنی دیگری که در مغزها به مقدار مناسب وجود دارد، روی است که در سلامت افراد و بخصوص در کودکان و بلوغ نوجوانان تاثیر مهمی دارد.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت انواع آجیل معمولا به صورت بوداده و پر نمک در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که در صورت مصرف زیاد موجب افزایش فشار خون و تجمع آب در بدن می‌شود. در مجموع مصرف آجیل پر نمک و شور مفید نیست و به سلامت انسان آسیب می‌زند.

از نظر اصول تغذیه مصرف هر نوع ماده غذایی ‌باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در ایام نوروز افراد از مصرف بیش از حد آجیل پرهیز کنند.

انواع آجیل به علت دارا بودن چربی زیاد موجب کاهش اشتها و بروز احساس سیری می‌شوند. این امر بخصوص برای کودکان که کنترل زیادی در خوردن ندارند و حجم معده‌شان نیز کم است، حائز اهمیت است.

از طرفی برخی ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد حساسیت‌زاست و با مصرف این دسته مواد دچار عکس‌العمل‌های حساسیتی (آلرژیک) می‌شوند. توصیه می‌شود این افراد حتی‌المقدور از مصرف مواد حساسیت‌‌زا بپرهیزند.

بعضی از انواع آجیل، بخصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها باقی می‌مانند. دراین موارد باید در فاصله کوتاهی بعد از خوردن، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از خرابی آنها جلوگیری شود.

اگر می‌خواهید بدانید انواع آجیل چه میزان کالری دارد به خاطر داشته باشید به‌طور متوسط هر 6 دانه از مغزهای گیاهی دارای 45 کالری هستند، بنابراین باید به ازای هر میزان کم مصرف این تنقلات، یک قاشق مرباخوری از روغن مصرفی در طول روز کاسته شود. اگر حوصله شمردن دانه‌های آجیل را ندارید جور دیگری هم می‌توانید محاسبه کنید، مصرف‌ یک لیوان آجیل حدود، ‌‌‌کالری ‌انرژی‌ تولید می‌کند که ‌برای ‌سوزاندن‌ این ‌مقدار انرژی‌ به‌‌‌ ساعت ‌پیاده‌روی ‌نیاز است‌‌.


آجیل‌های خام را مصرف کنید
یک متخصص تغذیه گفت: برخی از آجیل‌ها با رنگ‌های صنعتی تهیه می‌شود که در صورت مصرف به مخاط دستگاه گوارش می‌چسبد و موجب بروز التهاب یا سرطان می‌شود، بنابراین در ایام نوروز مصرف آجیل‌های خام به مردم توصیه می‌شود.

هومن پارسایی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این‌که توصیه می‌شود برای آسیب وارد نشدن به دستگاه گوارش و حفظ سلامتی آجیل خام تهیه و مصرف شود، افزود: افراد برای پرهیز از چاقی و ایجاد تعادل بین انرژی دریافتی و جذب آن در بدن، ناگزیر به کاهش مواد دریافتی یا افزایش فعالیت بدنی خود هستند، از این رو باید یک برنامه ورزشی منظم برای سوخت و ساز انرژی در روز برای خود لحاظ کنند.

وی تاکید کرد: ضروری نیست در ایام نوروز وزن کم کنید، فقط تغذیه خود را به تعادل برسانید تا دچار اضافه وزن نشوید.

وی گفت: خانواده‌ها در سفر، مواد غذایی خشک با خود همراه داشته باشند و خود نسبت به تهیه غذا اقدام کرده و از رفتن به رستوران‌های بین راهی خودداری کنند.

پارسایی با اشاره به افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در نوروز و سفرهای نوروزی تصریح کرد: یک نوع از این ظروف نوع پلیمری است، پلیمر خود از مونومرهایی تشکیل شده که این مونومرها سمی و سرطان‌زا بوده و وقتی غذای گرم داخل این ظروف پلیمری قرار می‌گیرد گرما و حرارت غذا، آزادی مونومرها را تسهیل می‌کند که در این صورت خاصیت سرطان‌زایی آن بروز می‌یابد.

وی توضیح داد: نوع دیگری از این ظروف، ظروف فومی هستند که این نوع نیز دارای گاز هگزان بوده و سبب سردردهای شدید در افراد می‌شود یا سردرد را تشدید می‌کند.

این متخصص تغذیه به شهروندان توصیه کرد: تا حد امکان در این ظروف غذاهای سرد سرو کنند.


خانه‌تکانی مغز با خوردن میوه و آجیل
قرن‌هاست که دانشمندان از تاثیر چشمگیر مصرف میوه‌های مختلف بر عملکرد مغز صحبت کرده‌اند. این موضوع از آنچنان اهمیتی برخوردار است که همواره تحقیقات زیادی درباره آن انجام می‌شود که بدون شک هر یک از آنها سهمی در پرده برداشتن از گوشه‌ای از رازهای نهفته در نحوه این اثرگذاری دارند. بتازگی گروهی از محققان دست به انجام تحقیقاتی در این زمینه با نگرش نسبتا متفاوتی زده‌اند که البته نتایج جالب‌توجهی نیز در این خصوص ارائه کرده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که مصرف میوه‌هایی نظیر توت‌فرنگی و ذغال‌اخته می‌تواند به حفظ سلامت مغز سالمندان به شیوه‌ای که تاکنون مشخص نشده بود کمک زیادی کند.
دکتر شیبو پلوس از مرکز تحقیقات تغذیه انسانی سرویس مطالعات کشاورزی در وزارت کشاورزی آمریکا در گفتگو با ساینس دیلی به جزئیات بیشتر این مطالعه و دستاوردهای کاربردی آن اشاره کرده است.

به عنوان نخستین پرسش اگر بخواهید نتایج مطالعات خود را در یک عبارت و به طور خلاصه بیان کنید چه چیزی می‌گویید؟

تحقیقات ما نشان می‌دهند مصرف میوه‌های ارزشمند و مغذی نظیر ذغال‌اخته و توت فرنگی و به احتمال فراوان مغز گردو، پسته و نظایر آنها مکانیسم طبیعی را در مغز فعال می‌کند که نتیجه کارکرد آن تصفیه‌سازی و به نوعی بازیافت پروتئین‌های سمی شده و مرتبط با فرآیند از دست دادن حافظه و سایر اختلالات روانی است. این اختلالات عمدتا با افزایش سن و به خصوص در سالمندان دیده می‌شود و از این رو مصرف این میوه‌ها اثرات بسیار مثبتی برای آنها دارد.

البته با توجه به اهمیت موضوع به نظر می‌رسد در گذشته نیز تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده باشد. چه نکات مهمی درخصوص آنها به شما در انجام این مطالعه جدید کمک کرده است؟

تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهند فاکتورهای زیادی در فرآیند پیری وجود دارد، با این حال برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند. یکی از این فاکتورها کاهش مداوم توانایی مغز در حفاظت از خود در برابر تورم و آسیب‌های ناشی از فرآیند اکسایش است. این فرآیندها موجب می‌شود تا بیمار در برابر بیماری‌ها و اختلالات مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن آسیب‌پذیرتر باشد.

همواره یک پرسش مهم در خصوص تحقیقاتی از این دست مطرح می‌شود و آن، این‌که چرا میوه‌ها تا این حد در حفظ شادابی مغز موثر هستند؟

شاید بهتر باشد پاسخ به این پرسش مهم را در قالب یک خبر خوش داد. این خبر خوش این است که ترکیبات طبیعی موسوم به polyphenolic‌ ها در میوه‌ها، سبزیجات و مغز گردو و نظایر آنها شناسایی شده است که تاثیر ضداکسیدانی و همچنین ضدالتهاب مغز دارند. این ترکیبات می‌توانند به مغز در برابر بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با افزایش سن کمک زیادی کنند.

متوجه شدیم که این مطالعه با همکاری محقق دیگری انجام شده که از دنیا رفته است؟

بله دکتر جیمز ژوف که چندی پیش از دنیا رفت نقش زیادی در به ثمر نشستن این مطالعه داشته است. او در این پروژه مطالعات زیادی روی نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های مختلف و مغز گردو و فندق و نظایر آنها داشت. او تلاش می‌کرد ارتباط منطقی میان مصرف این مواد مغذی و کاهش روند ابتلای مغز به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن پیدا کند.

درباره نتایج بررسی‌هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی داشته‌اید توضیحاتی ارائه کنید.

در این مطالعه موش‌های آزمایشگاهی را با توجه به شباهت‌های زیادی که میان ساختار مغز این حیوانات و مغز انسان وجود دارد، انتخاب کردیم. مطالعات گسترده ما نشان داده‌اند در موش‌های آزمایشگاهی که برای 2 ماه از رژیم غذایی حاوی 2 درصد عصاره توت فرنگی، ذغال اخته و توت سیاه استفاده می‌کرده‌اند، بتدریج نواقص موجود در عملکرد عصبی و رفتاری برطرف شده است. این نواقص و اختلالات شامل مشکلات زیادی در یادگیری و به خاطر آوردن نیز می‌شده است. با توجه به این موفقیت چشمگیر معتقد هستیم که چنین فرآیندی نیز در مغز انسان وجود دارد. البته این بخش ابتدایی مطالعه ما بوده است که در گذشته آن را انجام دادیم.

پس در مطالعه اخیر چه موارد دیگری را دنبال کرده‌اید؟

ما در این مطالعه جدید روی دلیل دیگری متمرکز شده‌ایم که چرا فعالیت سیستم عصبی همزمان با افزایش سن دچار انحطاط و اختلال می‌شود؟ نکته مهم این است که این فرآیند شامل تمیز شدن مغز از پروتئین‌های سمی شده است. در مغز سلول‌هایی وجود دارند موسوم به microglia که در حقیقت نقش زن خانه‌دار در یک خانه را ایفا می‌کنند. این سلول‌ها در فرآیندی که از آن به autophagy یاد می‌شود، ریز مواد زائد شیمیایی بر جای مانده در مغز را جارو کرده و حتی مورد بازیافت قرار می‌دهند. نکته اساسی این که این مواد زائد می‌توانند در عملکرد طبیعی مغز اثرات مخربی بر جای بگذارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت بسیاری از اختلالات فرسایشی مغز و همچنین بیماری‌هایی که با افزایش سن ظهور پیدا می‌کند به دلیل برجای ماندن انبوهی از همین مواد در مغز است.

چرا در دوره سالمندی این عوارض بیشتر به چشم می‌آید؟

پاسخ کاملا روشن است. در دوران سالمندی و زمانی که مغز پیر شده است سلول‌های microglia که وظیفه جارو کردن مغز را به عهده دارند، در انجام کار خود ناتوان شده و در نتیجه هر لحظه بر انبوه مواد زائد شیمیایی درون مغز افزوده می‌شود. اما این پایان ماجرای غم‌انگیز نیست. در حالی که این سلول‌ها در انجام وظیفه اصلی خود باز می‌مانند، بتدریج فعالیت بی‌موردی پیدا کرده و با تقویت آن شروع به لطمه وارد کردن به سلول‌های سالم مغز می‌کنند.

اکنون به این نتیجه رسیده‌اید که میوه‌ها اثر بازدارنده‌ای در این فرآیند دارند؟

بله. تحقیقات ما نشان می‌دهند ترکیبات مفید polyphenolic موجود در میوه‌ها به خصوص ذغال اخته و توت فرنگی اثر نجات‌بخشی برای مغز دارند. ما متوجه شده‌ایم که آنها فرآیند تمیز شدن و جارو کشیده شدن مغز را در حد طبیعی نگاه می‌دارند. ما خوشحال هستیم که برای نخستین بار این فرآیند را به این ترتیب شناسایی و تشریح کرده‌ایم.

با توجه به این مطالعه، چه توصیه‌ای برای افراد به خصوص سالمندان دارید؟

بدون شک مصرف مواد غذایی غنی از ترکیبات polyphenolic اثرات مفیدی بر فعالیت مغز و شاداب نگاه داشتن آن خواهد داشت. استفاده از میوه‌هایی که به رنگ قرمز، نارنجی یا آبی هستند، می‌تواند کمک زیادی به دریافت حجم قابل توجهی از این ترکیبات کند.

دکتر شیبو پلوس در یک نگاه

دکتر شیبو پلوس هم اکنون در مرکز تحقیقات تغذیه انسانی سرویس مطالعات کشاورزی در وزارت کشاورزی آمریکا صرفا روی میوه‌ها و اثرات حیرت‌انگیز آنها بر حفظ سلامت و شادابی مغز کار می‌کند. او در سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است و مطالعه اخیر نیز فاز دوم و جامع‌تر سیر کلی تحقیقات وی به شمار می‌آید. او از سوی وزارت کشاورزی آمریکا ماموریت دارد تا به بررسی دقیق خواص میوه‌ها و تاثیرگذاری آنها بر حفظ سلامت مغز بخصوص در سالمندان بپردازد.