سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

آجیل ؛ خوب، بد، زشت
 آجیل خوراکی محبوب، پرمصرف و سنتی سفره‌های نوروزی است. در مورد آجیل نمی‌شود یک حکم واحد داد. بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام‌زمینی، بادام‌هندی و گردو ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفید است. مغزها به علت داشتن چربی زیاد، بسیار پرکالری هستند و برای افراد لاغر و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند، مفید است.

چربی موجود در مغزها از انواع چربی‌های گیاهی غیراشباع است. این نوع چربی به علت دارا بودن اسیدهای چرب با چند باند مضاعف، موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون نمی‌شود و در نتیجه زیانی برای قلب و عروق ندارد، حتی در کاهش چربی‌های نامطلوب خون نیز مؤثر است.

انواع مغزها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین هستند. البته آجیل دارای آن دسته پروتئین‌های گیاهی است اگر همراه حبوبات یا غلات مصرف شود، تاثیر بهتر و بیشتری در سلامت بدن خواهد داشت.

آجیل از منابع خوب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود و نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن است.

ماده معدنی دیگری که در مغزها به مقدار مناسب وجود دارد، روی است که در سلامت افراد و بخصوص در کودکان و بلوغ نوجوانان تاثیر مهمی دارد.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت انواع آجیل معمولا به صورت بوداده و پر نمک در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که در صورت مصرف زیاد موجب افزایش فشار خون و تجمع آب در بدن می‌شود. در مجموع مصرف آجیل پر نمک و شور مفید نیست و به سلامت انسان آسیب می‌زند.

از نظر اصول تغذیه مصرف هر نوع ماده غذایی ‌باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در ایام نوروز افراد از مصرف بیش از حد آجیل پرهیز کنند.

انواع آجیل به علت دارا بودن چربی زیاد موجب کاهش اشتها و بروز احساس سیری می‌شوند. این امر بخصوص برای کودکان که کنترل زیادی در خوردن ندارند و حجم معده‌شان نیز کم است، حائز اهمیت است.

از طرفی برخی ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد حساسیت‌زاست و با مصرف این دسته مواد دچار عکس‌العمل‌های حساسیتی (آلرژیک) می‌شوند. توصیه می‌شود این افراد حتی‌المقدور از مصرف مواد حساسیت‌‌زا بپرهیزند.

بعضی از انواع آجیل، بخصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها باقی می‌مانند. دراین موارد باید در فاصله کوتاهی بعد از خوردن، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از خرابی آنها جلوگیری شود.

اگر می‌خواهید بدانید انواع آجیل چه میزان کالری دارد به خاطر داشته باشید به‌طور متوسط هر 6 دانه از مغزهای گیاهی دارای 45 کالری هستند، بنابراین باید به ازای هر میزان کم مصرف این تنقلات، یک قاشق مرباخوری از روغن مصرفی در طول روز کاسته شود. اگر حوصله شمردن دانه‌های آجیل را ندارید جور دیگری هم می‌توانید محاسبه کنید، مصرف‌ یک لیوان آجیل حدود، ‌‌‌کالری ‌انرژی‌ تولید می‌کند که ‌برای ‌سوزاندن‌ این ‌مقدار انرژی‌ به‌‌‌ ساعت ‌پیاده‌روی ‌نیاز است‌‌.