سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

ماست دشمن پوکی استخوان
 ماست‌ها هم مدرن شده‌اند؛ ماست میوه‌ای، ماست سبزیجات، ماست پروبیوتیک، ماست چکیده غنی شده، ماست بورانی، ماست بادمجان! اینها ازجمله محصولاتی هستند که اگر نخواهیم از طعم و مزه آن تعریف کنیم، منکر آن هم نمی‌شویم.

اما سوالی که این روزها بیشتر خانواده‌ها از کارشناسان و متخصصان علوم غذایی می‌پرسند، این‌که در میان انواع ماست‌های صنعتی کدام یک برای مصرف روزانه مناسب‌تر است؟ آیا مصرف مستمر ماست‌های کارخانه‌ای عوارضی هم دارد؟

ماست? فرآورده‌ای تخمیر شده است و ارزش تغذیه‌ای یک لیوان آن به اندازه یک لیوان شیر است. البته کالری کمتری دارد و به دلیل آن که میزان اسید لاکتیک آن در فرآیند تخمیر افزایش می‌یابد به جذب بهتر کلسیم و دیگر املاح معدنی کمک می‌کند و این ? ویژگی بارز ماست? از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. خوب است بدانید هر واحد لبنیات، برابر با یک لیوان ماست یا شیر یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر است.

افراد بالغ، سالمند و کودکانی که از شیر گرفته شده‌اند باید روزانه سه واحد و زنان در ماه‌های آخر بارداری پنج تا شش واحد از فرآورده‌های لبنی (ترجیحا ماست) استفاده کنند.

ماست میوه‌ای؛ طبیعی یا سنتزی

اغلب کارشناسان علوم غذایی ماست میوه‌ای را به دلیل طعم متفاوت یکی از تنقلات مدرن به شمار می‌آورند که اگر به همراه تکه‌های میوه تهیه شده باشد، میان‌وعده‌ای سالم برای کودکان است و می‌تواند جایگزین تنقلات چرب و شور و پرکالری شود، اما باید بدانید بیشتر ماست‌های میوه‌ای که در بازار عرضه می‌شود حاوی اسانس و رنگ خوراکی میوه مورد نظر به همراه مواد پایدارکننده، نگهدارنده و شکر است و هیچ‌گونه تاثیری در بالا بردن ارزش تغذیه‌ای ماست ندارد.

البته در برخی از این نوع ماست‌ها، مربا، مارمالاد یا قطعات میوه جایگزین اسانس‌های شیمیایی شده است و این محصول علاوه بر خواص ماست، خواص میوه نیز دارد که از نظر دانش تغذیه‌ای قابل تائید است، اما ناگفته نماند ماست‌های میوه‌ای اگر هم از قطعات میوه تهیه شده باشد، حاوی شکر زیاد و افزودنی‌هایی است که مصرف مستمر آن بویژه برای کودکان توصیه نمی‌شود.

برای آن‌که از وجود این‌گونه افزودنی‌ها در امان باشید بهتر است این ماست را به صورت خانگی به همراه تکه‌های کوچک میوه‌هایی که طعم ملایم دارند تهیه و به صورت روزانه در میان وعده کودک‌ بگنجانید.

نمک ماست سبزیجات زیاد است

ماست سبزیجات یکی از انواع ماست‌های طعم‌داری است که حاوی پودر سبزیجات خشک شده است و نسل جدید آن ماست بورانی، ماست بادمجان، ماست و خیار صنعتی محسوب می‌شود که مورد استقبال شاغلینی قرار گرفته که فرصت کافی برای تهیه این نوع ماست‌ها را ندارند.

این ماست‌ها طعم خوبی داشته و مصرف اندکی از آن می‌تواند مزه غذا را دلچسب‌ کند. اما باید بدانید در این نوع ماست‌ها بویژه در انواعی که حاوی پودر سبزیجات و موسیر است از نمک زیادی استفاده می‌شود که مصرف آن برای افراد با فشار خون بالا محدودیت دارد و موجب گرایش ذائقه افراد به شورخواری می‌شود.

از سوی دیگر این نوع ماست‌ها به دلیل طعم قوی در مقایسه با ماست‌های ساده در وعده‌های غذایی به میزان کمتری استفاده شده و این موجب کاهش مصرف روزانه این محصول می‌شود.

ماست پروبیوتیک چیست؟

ماست پروبیوتیک، نوعی محصول غنی شده است که انواع کم‌چرب آن در مقایسه با انواع ماست‌های معمولی و طعم‌دار خواص بیشتری داشته و مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

پروبیوتیک نوعی میکروارگانیزم مفید و زنده است که به طور طبیعی در روده انسان زندگی می‌کند و بخش قابل توجهی از سلامت افراد به فعالیت و تکثیر آن بستگی دارد.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، مصرف مستمر این محصول یکی از راه‌های افزایش و فعال نگهداشتن این باکتری در بدن است که حداقل باید 200 تا 300 میلی‌لیتر در روز باشد.

به گفته متخصصان، مصرف کمتر از این میزان برای مصرف‌کننده خاصیتی ندارد. در واقع با مصرف یک یا دو بار در هفته این ماست نمی‌توان انتظار بهره‌مند شدن از فواید آن را داشت.

باکتری‌های موجود در این ماست هفت تا10 روز در یخچال زنده خواهد ماند و بعد از این مدت خواص این ماست همچون ماست معمولی خواهد شد.

این ماست از نظر میزان کلسیم و پروتئین با سایر ماست‌ها برابری می‌کند، اما به دلیل اسیدی کردن محیط روده به جذب بیشتر کلسیم کمک می‌کند. نکته مهم آن‌که افراد مبتلا به ویروس HIV و کودکان زیر یک سال باید با نظر پزشک از این محصول استفاده کنند.

خطر چربی ماست‌های محلی و چکیده

ماست‌هایی که چربی بالای 2.5 درصد دارند، پرچرب محسوب می‌شوند. ماست خامه‌ای، محلی، چکیده (آب‌گرفته) یا ماست‌هایی که پنج تا هفت درصد چربی دارند، از این نوع است.

این چربی از نوع اشباع و حاوی کلسترول است و به اندازه چربی گوشت قرمز، پیه و دنبه مضر بوده و با وجود داشتن طعم بسیار لذیذ، برای افرادی که در هر وعده غذایی عادت به خوردن یک یا دو کاسه این نوع ماست را دارند، خطرناک است.

نکته مهم‌تر آن‌که هرچه چربی ماست بیشتر باشد، قدرت جذب کلسیم آن کمتر است. این ماست برای افراد بسیار لاغر، کودکان دچار سوء‌تغذیه و بیماری‌های کاهنده وزن مناسب است.

خوب است بدانید نصف لیوان ماست چکیده معادل یک لیوان ماست معمولی است و برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی و کسانی که نمی‌توانند در یک وعده حجم زیادی ماست میل کنند، توصیه می‌شود.

سفت و شیرین بودن ماست نشانه کیفیت آن نیست

ماست‌ها به روش‌های مختلفی تهیه می‌شو?د و نوع فرآیند، درصد چربی، میزان ماده خشک و پایدارکننده‌های صمغی عامل شل یا سفت شدن بافت ماست می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده کیفیت و ارزش تغذیه‌ای بالا یا پایین محصول نیست.

در مورد ماست‌های ترش و شیرین هم باید بدانید ماست‌های کم‌چرب زودتر از انواع پرچرب ترش می‌شود و ماست ترش نه‌تنها مضر نیست، بلکه از نظر تغذیه‌ای این مزیت را دارد که هرچه ترش‌تر باشد، به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می‌کند.

اغلب ماست‌های چکیده محلی ترش و میزان کلسیم آنها بالاست، اما فراموش نکنید این‌گونه ماست‌ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده? تهیه می‌شود که می‌تواند مصرف‌کننده را به بیماری‌های دردسرسازی مبتلا کند.


‌درمان ‌‌پوکی ‌استخوان
 پوکی استخوان بیماری بسیار شایعی است. در واقع در سنین پیری بیشتر خانم‌ها و درصد قابل توجهی از آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگرچه این بیماری کشنده نیست، ولی موجب شکستگی با کوچک‌ترین ضربه می‌شود و این شکستگی‌ها بخصوص وقتی در ناحیه بالای ران رخ می‌دهد با زمینگیر‌کردن افراد موجب ایجاد اختلالاتی در آنان می‌شود که در نهایت مرگ را به دنبال خواهد داشت.

برای درمان پوکی استخوان قدم اول مصرف کلسیم و ویتامین D به میزان کافی است. مصرف شیر و لبنیات و غذاهایی مثل تخم‌مرغ و گوشت و حضور در آفتاب در سنین جوانی تا میانسالی می‌تواند نیازهای روزانه به این دو ماده مغذی را کفاف دهد، ولی در سنین بالاتر به استفاده روزافزون از مکمل‌های ویتامین و کلسیم نیاز خواهد بود.

در کنار تامین نیازهای تغذیه‌ای که اصل اول و اجباری برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است، چند دسته دارو برای این منظور وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود.

1ـ داروی آلندرونات سردسته داروهایی است که در استخوان رسوب می‌کند و مانع می‌شود سلول‌های خورنده استخوان بتواند استخوان را بخورد. این دارو به شکل قرص و در سه دوز 10، 35 و 70 میلیگرمی وجود دارد. می‌توان از قرص 10 هر روز استفاده کرد یا از دو نوع قرص دیگر هفتگی استفاده کرد.

چند نکته در مورد این دارو مهم است:

ـ اول این‌که حتما قبل از شروع این دارو باید تشخیص بیماری با آزمایش تراکم استخوان مسجل‌شده باشد.

ـ دوم این‌که این دارو را حتما باید با آب فراوان خورد و حدود یک‌ساعت بعد، غذا یا دارویی خورده نشود.

ـ بعد از خوردن این دارو تا یکساعت نباید دراز کشید.

ـ بعد از شش ماه تا یک‌سال از مصرف دارو باید دوباره تراکم استخوان را اندازه گرفت و اثربخشی دارو را سنجید.

انواع تزریقی از هم خانواده‌های این دارو نیز وجود دارد که می‌توان آنها را سالانه تزریق کرد. اگرچه تاثیر آنها به اندازه آلندرونات ثابت نشده است.

2ـ رالوکسی فن: این دارو که به صورت قرص در بازار وجود دارد به نسبت داروی قبلی کم‌اثرتر است، ولی از آنجا که خواص ضدسرطان پستان دارد می‌تواند در گروهی از بیماران که همزمان هم مبتلا به پوکی استخوان و هم در معرض خطر سرطان پستان هستند، به کار رود.

3 ـ دسته سوم داروهای درمان پوکی استخوان آمپول‌های تری پاراتاید است. تری پاراتاید که با نام تجاری فرتئو موجود است در واقع همان هورمون اصلی پاراتورمون است که در حالت عادی باعث بازجذب استخوان و ضعیف‌شدن آن می‌شود. جالب این است که وقتی این دارو را روزانه تزریق می‌کنیم، چون تاثیرش فقط چند ساعت است باعث تقویت استخوان می‌شود.‌

این دارو باید مثل انسولین زیرپوستی تزریق شود. با توجه به قیمت بسیار زیاد آن فقط زمانی تجویز می‌شود که از تاثیر داروهای دیگر ناامید شده باشیم.

دکتر رضا کریمی - فوق تخصص بیماری‌های غدد


ژن چندقلوزایی گوسفندان
سوغات نیوزیلندی‌ها برای افشاری‌ها
گوسفند یکی از مهم‌ترین منابع تامین‌کننده گوشت قرمز در کشور است، اما تاکنون تولید آن نتوانسته نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تامین کند.

در شرایط حاضر با توجه به بهره‌وری پایین، گوسفندداری به روش سنتی بخصوص در سال‌هایی که به علت شرایط آب و هوایی، مراتع فقیرتر می‌شوند به‌صرفه نیست و با توجه به هزینه‌های تمام‌شده، گوشت گوسفند ایرانی قیمت بالایی دارد. در چنین شرایطی، افزایش چندقلوزایی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری باعث سودده‌شدن گوسفندداری در شرایط نیمه‌متمرکز شود.

در این ارتباط، محققان دانشگاه زنجان از چند سال پیش طرحی را برای انتقال ژن چندقلوزایی به یکی از بهترین نژادهای گوسفند گوشتی ایران (نژاد افشاری) آغاز کرده‌اند که تاکنون نتایج قابل توجهی حاصل شده است.

دکتر داریوش سلیمی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و مجری طرح با اشاره به اهمیت افزایش چندقلوزایی در افزایش بهره‌وری تولید گوسفندان گوشتی گفت: با توجه به این که مقدار زیادی خوراک در نژادهای دارای چربی لاشه بالا صرف تولید چربی می‌شود که ارزش اقتصادی و غذایی چندانی ندارد با انجام کارهای اصلاح نژادی در این خصوص، راندمان خوراک و در نتیجه بهره‌وری افزایش خواهد یافت. در صورت افزایش سرعت رشد بره‌های تولیدی همراه با صفات مطلوب دیگر می‌توان دامی ایده‌آل برای نگهداری در شرایط مختلف بخصوص شرایط متمرکز و نیمه‌متمرکز ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین‌وزن گوسفندان ایران است که وزن تولد، سرعت رشد و وزن از شیرگیری در این گوسفند در مقایسه با سایر نژادهای ایران قابل توجه است؛ لذا می‌توان این نژاد را یکی از نژادهای گوشتی گوسفند ایران به حساب آورد که از ظرفیت مناسبی برای تولید گوشت برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی در تامین گوشت قرمز منطقه ایفا کند.

سلیمی با بیان این که این نژاد، پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه افزایش سرعت رشد، چندقلوزایی و افزایش راندمان لاشه است، تصریح کرد: طرح انتقال ژن چندقلوزایی برای اولین بار در کشور سال 86 با حمایت سازمان جهاد کشاورزی در دانشگاه زنجان آغاز شد. طرح با واردکردن سلول‌های جنسی از کشور نیوزیلند و از نژاد برولامرینو آغاز شد. این نژاد ترکیبی است از 75 درصد نژاد گوشتی رامنی و 25 درصد نژاد پشمی مرینو که حاوی ژن مورد نظر است. ژن FecB مهم‌ترین ژن شناخته‌شده موثر بر چندقلوزایی است که نسبت به سایر ژن‌های شناخته‌شده در این ارتباط از مزایای بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: طی پنج شش سال مراحل انتقال ژن به نژاد افشاری، تاکنون نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شده به طوری که متوسط بره‌زایی گوسفندان افشاری از 2/1 به 9/2 افزایش یافته است. علاوه بر افزایش چندقلوزایی، بره‌های حاصل از طرح از نظر میزان و سرعت رشد نیز از شرایط مناسب‌تری نسبت به هر دو پایه پدری و مادری برخوردار هستند.

سلیمی اضافه کرد دام‌های حاصل از این طرح نسبت به گوسفندان افشاری معمولی میزان چربی کمتری در ناحیه دنبه، احشا و پشت ذخیره می‌کنند.

وی افزود: درخصوص پیگیری این طرح تحقیقاتی چند ساله در سال 90 شرکتی به منظور انتقال یافته‌های طرح‌های تحقیقاتی افزایش چند قلوزایی و افزایش راندمان لاشه به گله‌های دامداران توسط محققان مجری طرح در مرکز رشد فناوری دانشگاه زنجان و با حمایت دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاسیس شد. شرکت دارای بخش‌های آزمایشگاهی و ایستگاه گله تحقیقاتی است که مجموعه آزمایشگاهی آن در پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان و گله تحقیقاتی در ایستگاهی به مساحت 450 هکتار واقع در 35 کیلومتری غرب زنجان مستقر است.

سلیمی تصریح کرد: هدف این ایستگاه تحقیقاتی در مرحله اول انتقال الل‌های ژن FecB از طریق لقاح طبیعی و مصنوعی به دام‌های دامداران متقاضی است. در گله‌های تحت پوشش به مدت چهار سال ردیابی الل‌های این ژن به روش‌های ژنتیک مولکولی انجام می‌‌شود تا دامدار در سال‌های آینده، بره‌های نر حاوی ژن و دارای سایر صفات ممتاز را به عنوان دام مولد انتخاب کند. علاوه بر انتقال یافته‌های بیان‌شده به گله‌های دامداران متقاضی، ایستگاه، برنامه‌ای تحقیقاتی به مدت 10 سال را برای اصلاح صفاتی از قبیل افزایش سرعت رشد، کاهش میزان چربی و افزایش کیفیت لاشه طراحی کرده که از سال‌ها قبل توسط محققان در حال اجرا بوده و امید است طی این مدت به نتایج مطلوب تکمیلی دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: گله اصلی این طرح پژوهشی 400 راس و گله‌های هدف بالغ بر 50 هزار راس گوسفند با اولویت گله‌های دامداران استان زنجان است.

سلیمی در پایان تصریح کرد: در این طرح ضمن انتقال و تثبیت صفت مطلوب چندقلوزایی در گوسفندان افشاری به حفظ بومیت این نژاد توجه شده است.


با آشپزخانه هوشمند یک آشپز حرفه‌ای شوید!
نرم‌افزارهای حرفه‌ای آشپزی برای تلفن‌های همراه هوشمند، فیلم‌های آموزشی آشپزی و وب‌سایت‌های آموزش آشپزی و ... در کنار شکل سنتی آموزش آشپزی، یعنی کتاب‌های آشپزی، قرار گرفته‌است تا راهنمایی برای تازه‌کارانی باشد که می‌خواهند پخت و پز انجام دهند. ولی چه می‌شد اگر در این میان، محیط آشپزخانه هم برای پخت و پز به ما کمک می‌کرد!

با این که این ایده شاید تخیلی و غیر واقعی به نظر برسد، اما یک گروه پژوهشی ژاپنی، آشپزخانه‌ای را به دوربین‌های سقفی و پروژکتورهایی مجهز کردند که دستورالعمل‌های آشپزی را روی مواد اولیه موجود در آشپزخانه منعکس می‌کند. با این کار دیگر لازم نیست موقع آشپزی مدام به کتاب آشپزی مراجعه کنیم و در نتیجه دقت ما هنگام خرد کردن مواد اولیه افزایش می‌یابد. به این ترتیب حتی آشپزهای تازه‌کار هم می‌توانند براحتی نحوه آماده‌سازی مواد اولیه برای درست کردن غذایی خاص را ببینند و بیاموزند.

البته این طرح با محدودیت‌هایی نیز روبه‌روست. در حال حاضر این سیستم با تشخیص غیرخودکار فرآیندهای آشپزی واقعی عمل می‌کند. از آنجا که تاکنون فقط درست‌کردن ماهی و قطعه قطعه کردن پیاز به این سیستم معرفی شده، عملکرد آن نیز به این دو محدود است.

در این میان، پژوهشگران دیگری نیز طرح‌های مشابهی را به انجام رسانده‌اند. به عنوان مثال گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، دوربین‌هایی در آشپزخانه نصب کرده‌اند که آشپزهای تازه کار را زیر نظر می‌گیرد. این پژوهشگران از دوربین‌هایی استفاده کردند که همانند دوربین «کینکت» (فناوری تشخیص حرکات در کنسول‌های ایکس باکس) به بررسی دقیق شکل وسایل موجود در آشپزخانه می‌پردازد و می‌تواند مراحل مختلف آشپزی را به دقت تحت نظر داشته و حتی تشخیص دهد که آیا ماده اولیه‌ای خاص به غذا اضافه شده یا خیر.

این سیستم از توانایی تشخیص اشیا و حرکات مختلف استفاده کرده و کارهای مختلفی را که آشپز انجام می‌دهد، درک می‌کند. هر چیزی مثل کاسه یا یک سیب، به حرکات خاصی ارتباط دارد. به عنوان مثال از کاسه برای مخلوط کردن مواد اولیه استفاده می‌شود و سیب نیز باید خرد شود. این سیستم ردیابی حرکات آشپز در 80 درصد از موارد درست عمل می‌کند. البته این گروه پژوهشی مشغول بهبود کارایی آن است. به عنوان مثال قرار است دوربین گرمایی نیز به این مجموعه افزوده شود تا با استفاده از گرمای دست آشپز، بتوان دست را تشخیص داد. این گروه پژوهشی به بررسی دقیق یک فیلم آموزش تهیه نوعی کیک پرداخت و در آن هفت شیء یا ماده اولیه مختلف و 17 عمل متمایز را شناسایی کرد و آغاز و پایان هر عمل را در 90 درصد موارد با دقت یک‌سوم ثانیه به دست آورد.

منبع: NewScientist


آشپزخانه‌های کوچک اما زیبا
معمولا یکی از نگرانی‌های خانم‌های خانه‌دار داشتن یک آشپزخانه خوب با ابعاد مناسب است اما این روزها خانه‌ها حسابی کوچک شده‌اند و به همان نسبت طول و عرض آشپزخانه هم کم شده است. به همین دلیل عده‌ای فکر می‌کنند نمی‌توان دکوراسیون زیبایی برای این آشپزخانه‌ها در نظر گرفت. این فکر چندان صحیح نیست و مهم آن است که اصول این کار را بدانید و به بهترین شکل انجامش دهید.

اولین کاری که باید صورت گیرد این است که یخچال، اجاق گاز و سایر وسایل حجیم آشپزخانه را تا حدی که امکان دارد کوچک انتخاب کنید و از خریدن وسیله‌های بزرگ خود داری کنید.

همچنین برای خرید این وسایل به جادار بودن آنها هم کاملا دقت کنید تا کارایی مناسبی داشته باشند. یادمان باشد جادار بودن با حجیم بودن متفاوت است.

نور آشپزخانه نکته دیگری است که باید به آن توجه شود. پس سعی کنید پرده‌ای را برای آشپزخانه انتخاب کنید که مانع از رسیدن نور نشود.

برای این منظور بهتر است به سراغ پرده‌های حریر ساده بروید تا هم نور را براحتی از خود عبور دهد و هم سادگی آن به دلباز شدن آشپزخانه شما کمک کند.

همچنین برای انتخاب کاشی‌ها و کابینت بهتر است به سراغ رنگ‌های روشن بروید تا به کمک رنگ‌ها هم بتوانید فضا را دلبازتر کنید.

برای این‌که آشپزخانه پر نور باشد سعی کنید لوستری را انتخاب کنید که حباب‌های آن مانع از رسیدن نور به محیط نشود. همچنین می‌توانید از چراغ‌های کوچک در زیر تاج کابینت‌ها استفاده کنید تا به این وسیله آشپزخانه شما دلبازتر شود.

البته اندازه کابینت‌ها هم مهم است و کاملا باید به آن توجه کرد. کابینت نباید خیلی بزرگ باشد که فضا را کوچک‌تر کند و همچنین نباید آنقدر کوچک باشد که فضای داخلی آن کم شود.

پس بهتر است سراغ کابینت‌هایی با اندازه استاندارد بروید و همچنین سعی کنید چیدمان داخلی کابینت به گونه‌ای باشد که همه وسایل در آن جا شده و نظم خاص خود را داشته باشد.

در خرید وسایل آشپزخانه هم باید دقت کنید به این معنا که از خرید وسایل غیرضروری یا حجیم خودداری کنید.

همچنین تا حد امکان وسایلی بخرید که قابلیت آویزان‌کردن روی دیوار را داشته باشد تا فضای کمتری را اشغال کند البته این به آن معنی نیست که تمام وسایل قابل آویزان‌کردن را روی دیوارها قرار دهید چرا که این کار آشپزخانه شما را شلوغ نشان خواهد داد بلکه بهتر است تعداد کمی از وسایل را به دیوارها نصب کنید.

از قراردادن وسایل برقی روی کابینت‌ها نیز خودداری کنید. شلوغ شدن سطح کابینت‌ها فضا را از آنچه? هست، کوچک‌تر نشان خواهد داد پس تا جایی که برای شما ممکن است روی تمام کابینت‌ها را خلوت نگه دارید تا به این روش آشپزخانه شما بازتر و بزرگ‌تر به نظر بیاید.