سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

بازگشت به عصر عکس‌های سیاه و سفید
عکس‌های زیادی در سایت‌های اینترنتی مشاهده می‌شود که رنگ‌های شاد و جذابی را در خود جای داده‌ است. این تصاویر بسیار زیبا بوده و عکاسانی حرفه‌ای آنها را خلق کرده‌اند. اما در کنار این عکس‌های رنگارنگ، تصاویر فوق‌العاده هنرمندانه‌ای هم مشاهده می‌شود که تنها از دو رنگ سیاه و سفید تشکیل شده است. این عکس‌های هنرمندانه در بسیاری از موارد آن‌قدر جذاب و خیره‌کننده است که به‌طور کاملا واضح، تفاوت عکاسی حرفه‌ای و اوج عکاسی حرفه‌ای را برای بیننده مشخص می‌کند.

دوست دارید شما هم به جمع عکاسان فوق‌حرفه‌ای بپیوندید و تصاویری هنرمندانه و چشم‌نواز با ظرافت‌هایی خاص و خلاقانه را پدید آورید؟

فرقی نمی‌کند عکاس مبتدی باشید یا حرفه‌ای، چرا که نرم‌افزار Perfect B&W از شما یک عکاس فوق‌حرفه‌ای می‌سازد و به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مجموعه افکت‌های بسیار ماهرانه و ویژه، تکنیک‌های پردازش زمان، افزایش روشنایی و کنتراست، افزایش سایه‌ها و برجستگی‌های تصاویر و... شاهکارهای هنرمندانه‌ای را به‌صورت سیاه و سفید خلق کنید که خودتان هم باورتان نشود این شاهکار حاصل کار شماست!

الگوهای حرفه‌ای

مجموعه الگوهای حرفه‌ای و ویژه‌ای که به‌صورت از پیش طراحی شده توسط Perfect B&W در اختیار شما قرار می‌گیرد شما را قادر می‌سازد براحتی بسیاری از تکنیک‌های تاریکخانه‌ای را روی تصاویر خود اعمال کرده و آنها را به شاهکارهای عکاسی تبدیل کنید. اگر نمی‌دانید کدام الگو زیبایی خیره‌کننده‌ای را به تصویر شما می‌بخشد و کدامیک از الگوها مناسب تصاویر موردنظرتان است، می‌توانید از قابلیت جستجو و پیش‌نمایش آنی الگوها کمک بگیرید.

موردعلاقه‌ها

اگر بسیاری از عکس‌هایتان از یک سبک عکاسی پیروی می‌کند و از میان تعداد بسیار زیاد الگوهای از پیش‌طراحی شده، چند الگو را بیش از همه مورد استفاده قرار می‌دهید یا الگوهایی را خودتان ایجاد کرده‌اید که بیش از همه نیازمند آنها هستید، می‌توانید با علامت‌گذاری این الگوها به‌عنوان الگوهای موردعلاقه، همیشه و در همه حال آنها را در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید از طریق پنجره دسترسی سریع به الگوهای مورد علاقه، نهایت تمرکز و وقت خود را به ویرایش تصاویر اختصاص دهید و در کمتر از چند ثانیه الگوی موردنظرتان را نیز به آنها اضافه کنید.

برس‌های ضروری اصلاحات

اصلاح اشکالات تصاویر، ترمیم جاهای خالی و سوختگی‌ها، اضافه کردن کنتراست و جزئیات و به‌کار بردن رنگ‌های دلخواه با استفاده از مجموعه برس‌های منحصر به‌فردی که به‌صورت کاملا ویژه برای پردازش روی تصاویر سیاه و سفید طراحی شده است، از جمله امکانات دیگر این نرم‌افزار به شمار می‌رود که در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تشخیص هوشمندانه لبه‌های موضوعات مختلف، ادغام لایه‌های رنگ روی یکدیگر، به‌کارگیری فیلترهای مختلف پس از عکاسی، افزودن افکت‌های فیلمی روی تصاویر، قاب کردن تصاویر و... از مهم‌ترین امکاناتی است که در این نرم‌افزار مشاهده می‌شود. چنانچه شما هم به عکس‌های سیاه و سفید علاقه دارید یا می‌خواهید عکس‌های زیبای خود را به شاهکارهای هنرمندانه‌ای تبدیل کنید، می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، نسخه رایگان این نرم‌افزار را با محدودیت استفاده به مدت 30 روز دانلود کنید:

Windows:

http:‌/‌‌/‌ononesoft.cachefly.net‌/‌perfect_bw‌/‌win‌/‌Perfect_BW_Premium_Edition.exe

Mac:

http:‌/‌‌/‌ononesoft.cachefly.net‌/‌perfect_bw‌/‌mac‌/‌Perfect_BW_Premium_Edition.dmg


 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

veladate-payambar.jpg




بر چهره ی تابان محمد(ص) صلوات
بر نور ششم ولی داور صلوات
امروز که بهر ملت ماست دو عید
روز صلوات است مکرر صلوات
 


02.jpg



میلاد پر برکت  رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)  مبارک باد




user5053_pic2362_1244430566.gif


نکاتی برای افزایش امنیت و کیفیت سایت‌های کسب‌وکار
چگونه یک سایت امن داشته باشیم
OptimizePress تمی برای وردپرس است که برای کاربران امکان فروش محصول، ایجاد صفحه درخواست ایمیل و نام بازدیدکنندگان و قابلیت‌های دیگر را برای کسب‌وکار آنلاین فراهم می‌‌کند. استفاده از یک قالب مانند OptimizePress، فرآیند ساخت وب‌سایت را سرعت می‌بخشد و به سایت شما اجازه می‌دهد به‌سادگی و خوبی یک بلاگ عمل کند. در این مقاله، چگونگی ساخت یک کسب‌وکار آنلاین با استفاده از OptimizePress نشان داده می‌شود.

رمزهای عبور، فایل‌ها و سرورهای خود را امن کنید

وردپرس یک سیستم عالی برای مدیریت محتواست که در عین حال هدف مناسبی نیز برای حمله‌های خرابکارانه به حساب می‌آید. بنابراین قبل از آن‌که با OptimizePress شروع به کار کنید، باید فرآیند نصب وردپرس خود را محکم‌ و مطمئن‌تر کنید (و قبل از انجام آن باید گام‌هایی را برای حفاظت از رایانه و اطلاعات خود بردارید).

در ابتدا باید آخرین نسخه برنامه‌های محافظت درمقابل ویروس‌ها و بدافزارها را دریافت کنید. گام بعد تهیه فایل پشتیبان از پایگاه داده به‌صورت هفتگی است. این فرآیند با توجه به نوع ارائه‌کننده میزبان تفاوت می‌کند.

اگر از پروتکل تبادل فایل یا FTP استفاده می‌کنید در قدم بعد باید آن را به FTP امن (SFTP) ارتقا دهید. همچنین به یک برنامه SFTP مانند Win SCP نیاز خواهید داشت. برای امنیت بیشتر نیز می‌توانید از یک سرویس میزبانی که سرورهای اختصاصی یا سرورهایی با کاربران محدود ارائه می‌کنند، استفاده کنید. همچنین با به حداقل رساندن افزونه‌های خود می‌توانید نقاط آسیب‌پذیر امنیتی را به کمترین میزان خود برسانید.

نصب وردپرس خود را امن کنید

هنگامی که سیستم خود را امن کردید نوبت آن می‌رسد که امنیت وردپرس خود را نیز بالا ببرید. اولین قدم برای رسیدن به این مقصود این است که بعد از ایجاد حساب وردپرس، از رمز عبور پیش‌فرض «admin» استفاده نکرده و به‌جای آن یک رمز عبور قوی به‌کار ببرید. البته نباید به استفاده از رمز عبور قدرتمند نیز اعتماد کنید و حتما آن را هر هفته تغییر دهید.

یکی از افزونه‌هایی که باید از آن استفاده کنید، افزونه اعمال محدودیت برای تلاش‌های ورود به سیستم (Limited Login Attempts) است. به‌طور پیش‌فرض، وردپرس محدودیتی برای این مساله قائل نیست و این افزونه، بعد از چند تلاش ناموفق برای ورود آن را مسدود می‌کند. افزونه دیگر، امنیت ضدگلوله (Bulletproof Security) است که از وب‌سایت‌های وردپرس درمقابل هک‌های تغییر پایگاه داده، تغییر کد، XSS، RFI و دیگر حملات اینچنینی محافظت می‌کند. البته قبل از استفاده از افزونه باید مراقب برخی تنظیمات خود باشید و قبل از آن یک فایل پشتیبان تهیه کنید.

گزینه دیگری که می‌توانید استفاده کنید «امنیت بهتر وردپرس» (Better WP Security) است که چند قابلیت امنیتی وردپرس را در یک افزونه ترکیب کرده است. این افزونه به کاربران کمک می‌کند تا از بابت افزونه‌های زیادی که ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند نگران نباشند.

نصب و پیکربندی OptimizePress

گام بعدی که باید بردارید، دانلود قالب سپس اجرای وردپرس است (جایی که تم OptimizePress را آپلود خواهید کرد). البته توجه داشته باشید که اندازه فایل تقریبا پنج مگابایت است؛ بنابراین ابتدا مطمئن شوید که نصب شما اجازه می‌دهد فایل‌های حجیم‌تر را نیز بارگذاری کنید (این مساله توسط ارائه‌دهنده میزبان شما تعیین می‌شود).

برای نصب OptimizePress به منوی ظاهر (Appearance) سپس تم‌ها (Themes) بروید. هنگامی که پانل تم‌ها باز شد روی تب نصب تم و بعد از آن روی آپلود کلیک کنید. در پنجره باز شده دنبال فایل OptimizePress بگردید و سپس دکمه نصب را فشار دهید.

بعد از نصب موفقیت‌آمیز OptimizePress، به پانل OptimizePress که در منوی تنظیمات عمومی  (General Settings) قرار دارد، بروید. حال زمان آن رسیده است که سایت را معتبر کنید. بنابراین به سایت OptimizePress بروید و آدرس سایت خود را دقیقا به همان صورتی که در مرورگر مشاهده می‌کنید، در آن وارد کرده و روی دکمه ارسال کلیک کنید. با این‌ کار یک کلید تولید می‌شود که با قراردادن آن در بلاگ وردپرس خود پیغام فعال شدن OptimizePress نمایش داده می‌شود.

اصلاح تنظیمات اضافی پیکربندی OptimizePress

قدم بعدی تنظیم پرمالینک‌های (permalink) سایت است (پرمالینک URLی است که بعد از رفتن مطلب خاصی از یک بلاگ یا فروم به آرشیو، به آن اشاره می‌کند). برای انجام این‌ کار به منوی تنظیمات سپس پرمالینک‌ها بروید. درنظر داشته باشید وردپرس روی تنظیمات پیش‌فرض تنظیم شده است که متاسفانه این مساله برای SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) مناسب نیست. برای رفع این مشکل، ساختار سفارشی (Custom Structure) را فعال کنید و در قسمت پارامترها، عبارت «/%نام پست%/» را وارد کنید و در آخر دکمه ثبت تغییرات را فشار دهید.

سپس به سرنوشته OptimizePress رفته و روی گزینه‌های SEO کلیک کنید. در بالای این قسمت نوشته‌ای درباره غیرفعال کردن گزینه‌های SEO مشاهده می‌کنید. در صورتی که افزونه‌ای برای مراقبت از SEO نصب کرده‌اید، می‌توانید تیک آن را بزنید.

در پایین آن بخشی برای ورود به عنوان، شرح و کلمات کلیدی بلاگ شما قرار دارد. با رفتن به آن، تنظیماتی برای ساختار بلاگ خود خواهید دید. این بخش، گزینه‌های مختلفی مانند عنوان صفحه، عنوان پست بلاگ، عنوان صفحات نویسنده بلاگ، عنوان دسته بلاگ، عنوان آرشیو بلاگ و غیره را ارائه می‌کند که هریک کدهای کوتاهی است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

توابع API کدهای کوتاه وردپرس، عملکردهایی برای تولید کدهای ماکرو ارائه می‌کند که می‌تواند به پست‌ها یا صفحات افزوده شود. OptimizePress از این کدهای کوتاه برای المان‌های گرافیکی استفاده می‌کند؛ به این معنی که با استفاده از آن، ساخت طرح‌بندی‌های صفحات نسبت به قراردادن دستی المان‌های گرافیکی بسیار سریع‌تر
خواهد بود.

ساخت یک صفحه ایستا

یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده وردپرس، توانایی آن در ساخت صفحه ایستا است. به‌طور معمول هنگامی که یک بلاگ می‌سازید، تعدادی نوشته در صفحه اصلی می‌بینید که به‌ترتیب تاریخ مرتب شده‌ است. ولی اگر بخواهید صفحه‌ای بسازید که در زمان ورود افراد جدید نمایش داده شود چه اتفاقی می‌افتد؟ این نقطه‌ای است که صفحه ایستا وارد می‌شود. صفحه ایستا می‌تواند یک پست بلاگ، یک صفحه ساده، یک صفحه جهت دریافت ایمیل و نام کاربر جدید، صفحه فروش یا هرچیز دیگری باشد.

برای آغاز پیکربندی تنظیمات به منوی تنظیمات سپس به زیرمنوی «خواندن» (Reading) بروید. در پانل تنظیمات خواندن، گزینه صفحه ایستا (Static Page) را فعال کرده و یک صفحه را به‌عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید. البته این تنظیمات هنگامی که واقعا یک صفحه درخواست ایمیل، که از یک فرم ثبت‌نام وب و یک پاسخگوی خودکار بهره می‌برد، می‌سازید تغییر می‌کند. در مرحله بعد مطمئن شوید گزینه صفحه پست‌ها (Posts Page) را روی «انتخاب» قرار داده‌اید (این قابلیت در داخل OptimizePress استفاده نشده است) سپس برای ثبت تغییرات، روی دکمه آبی ثبت تغییرات که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. صفحه ایستای شما آماده استفاده است.


شایع‌ترین علل پوکی استخوان کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب است
دیر بجنبید ، می‌شکنید
می‌دانید چرا به آن می‌گویند مرگ خاموش؟ چون نه دردی دارد و نه هشداری، خودش را تا روزی که ریشه‌دار و بحرانی شود و آن وقت می‌شود دردهای شبانه‌روزی، می‌شود استخوان‌های ترد و دردناک و شکننده، می‌شود پاهای پرانتزی و ناتوان از راه رفتن، می‌شود کوتاهی قد و خمیدگی نشان نمی دهد. شما هم از پوکی استخوان می‌ترسید؟ نگران نباشید، ما می‌توانیم با رفتارهای تغذیه‌ای درست راهش را سد کنیم یا اگر آمده است دست‌کم کنترلش سازیم.

تا دشمن‌تان را بخوبی نشناسید نمی‌توانید با او مبارزه کنید، بنابراین اگر می‌خواهید علیه پوکی استخوان کاری انجام دهید باید اول درباره‌اش اطلاعات کسب کنید! پوکی‌استخوان با نام علمی آن استئوپروز، ‌بیماری شایع میان زنان است که در تعریفی ساده می‌توان آن را کم شدن تراکم استخوان‌ها تعریف کرد. این کم شدن تراکم استخوان‌ها گاهی در حدی است که استخوان‌ها در دوره سنی (معمولا سالمندی) با کمترین ضربه‌ای شکسته می‌شوند.

این بیماری در سالمندان شایع‌تر است، اما تنها علت آن سالمندی نیست. ژن‌ها، یائسگی، رژیم تغذیه یا نامناسب کم‌تحرکی در زندگی مدرن، تماس کم با نور خورشید و حتی مصرف برخی داروها هم می‌توانند سبب‌ساز پوکی‌استخوان شوند.‌ اما پزشکان می‌گویند دلیل این که چنین بیماری در زنان ایرانی شیوع قابل توجهی دارد، اولا در وهله اول عادت نداشتن به تحرک و ورزش و در وهله دوم بی‌توجهی آنها به رژیم‌های غذایی پرکلسیم است و به عبارتی دیگر بیشتر زنان ایرانی با الگوی صحیح زندگی که می‌تواند سلامت آنها را تامین کند، بیگانه‌اند. همین مشکل سبب شده است سن ابتلا به این بیماری نیز کاهشی چشمگیر داشته باشد و حالا پزشکان مراجعان جوانی دارند که فرآیند پوک شدن استخوان‌ها در آنها آغاز شده است.

مکمل بله؟ مکمل نه؟

اگر یادتان باشد پیش‌تر در همین صفحه برایتان شرح داده بودیم که مکمل‌ها را نباید بی‌حد و حساب خورد و زیاده‌روی در مصرف آنها نیز می‌تواند دردسرساز باشد و عوارض خطرناکی در پی داشته باشد. از طرفی خوردن مکمل‌های کلسیم در شرایطی که بدن واقعا کمبود کلسیم داشته باشد، می‌تواند مشکل کمبود کلسیم‌ را رفع کند و مانع از پوکی‌استخوان‌ در آینده شود. اما از کجا می‌شود فهمید چه وقت نیاز به استفاده از مکمل‌های کلسیم است؟

براساس گزارشی از سایت مروج سلامتی «هلث آپ»،‌ چنانچه احساس می‌کنید که دچار ضعف بنیه شده‌اید و دائم در بدن‌تان احساس درد دارید به احتمال زیاد زمان آن فرارسیده که با یک آزمایش، سطح کلسیم را در بدن‌تان چک کنید چرا که ممکن است دچار کمبود کلسیم شده باشید.

کلسیم یک ریزمغذی حیاتی در بدن است که به انقباض و انبساط عضلات کمک می‌کند. همچنین رژیم غذایی غنی از کلسیم برای داشتن استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های نرم سالم ضروری است. برای جبران کمبود کلسیم و مشکلات مرتبط با آن، معمولا قرص‌های مکمل کلسیم تجویز می‌شود که البته مصرف این مکمل‌ها باید زیر نظر پزشک‌متخصص باشد.

بهترین ریزمغذی‌ها برای تقویت استخوان‌ها

2 ماده کلیدی برای کمک به رشد و تقویت استخوان‌ها، کلسیم و فسفر هستند.

علاوه بر این دو ماده معدنی مهم، مصرف سایر ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی نیز به مقدار کمتر و در حد متعادل برای حفظ سلامت و تقویت استخوان‌ها ضروری است. برای دستیابی به این هدف، داشتن برنامه غذایی مناسب در تمام گروه‌های سنی حیاتی است. توجه به این نکته بویژه در زنان پس از رسیدن به سن 30 سالگی که تراکم استخوان‌ها بتدریج کاهش می‌یابد، بسیار حائز اهمیت است.

آیا پوکی با یائسگی نسبتی دارد؟

آمارها نشان می‌دهد زنان در طول 5 سال نخست یائسگی 10 درصد از تراکم استخوانی خود را از دست می‌دهند و نکته هشداردهنده این است که این تحلیل استخوانی، بدون هیچ علامت ابتدایی رخ می‌دهد.

بیماری را درک کنید

شکستگی‌های استخوانی ناشی از این بیماری بسیار دردناک است و به کندی بهبود پیدا می کند و در برخی شرایط حادتر، این شکستگی‌ها به ضعف دائمی استخوان‌ها و مفاصل منجر می‌شود. علاوه بر این، داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند اغلب با درد، واکنش‌های آلرژیک و مشکلات معده‌ای همراه هستند. از این‌رو تنها راه موثر برای پیشگیری، دنبال کردن یک الگوی زندگی پرتحرک، سالم و همچنین رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب است.


مصرف چیپس، پفک و انواع اسنک‌ها منجر به کم‌خونی و پوکی‌استخوان در کودکان می‌شود
هله‌هوله‌های سالم برای بچه‌ها
وقتی کودک از دوران شیرخوارگی و نوپایی به سنین خردسالی می‌رسد، اشتهای او به خوردن خوراکی‌ها و تنقلات رنگارنگ زیاد می‌شود.

در واقع دوست دارد که غذاها و تنقلاتی که می‌خورد از نظر طعم، رنگ، ظاهر و بو متنوع باشد. اینجاست که پای تنقلات صنعتی به میان می‌آید.

نگرانی اصلی مادران جوان هم، میل زیاد کودکان به مصرف این نوع تنقلات است. هرچند مادر بتواند در محیط خانه کودک را به خوردن تنقلات سالم تشویق کند، اما به محض ورود او به مهد یا مدرسه و با دیدن این نوع تنقلات در دست دوستان یا در بوفه مدارس اشتهای او تحریک و ترغیب به مصرف این تنقلات می‌شود.

در این میان برخی مادران جوان به این تصور که تنقلاتی چون چیپس، پفک، ویفر، شکلات و... می‌تواند برای مدتی کودک را ساکت و خوشحال سازد، بی‌توجه به عوارض این نوع محصولات آن را براحتی در اختیار کودک دلبندشان قرار می‌دهند، اما در مقابل مادران متعهد و مسوولیت پذیری هم هستند که با ارائه راهکارهای صحیح و مناسب، تغذیه کودک خود را در جهت مثبت هدایت می‌کنند. اما تنقلات صنعتی چه مضراتی دارد وچه خوراکی هایی را می‌توانیم جایگزین آنها کنیم؟

مضرات تنقلات صنعتی

چیپس، پفک، انواع اسنک‌ها، ویفرها، شکلات‌ها و... همگی از جمله تنقلات فانتزی غیر ضروری است که به جهت دارا بودن نمک، روغن، مواد طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده، مواد شیرین و نگه?دارنده برای کودکان محدودیت مصرف دارد.

نمک زیاد این محصولات سبب آسیب به کلیه‌ها، تغییر ذائقه کودک به شورخواری، تجمع آب در بدن، تورم و پرفشاری خون خواهد شد. رنگ های به کاررفته باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و حساسیت شده و روغن‌های چند بار مصرف سرخ‌کردنی طی حرارت‌های بالا با ایجاد رادیکال‌های آزاد پراکسید، مواد سرطان‌زایی را ایجاد می‌کند که مصرف دراز مدت آن سبب ابتلای مصرف‌کننده به انواعی از سرطان‌ها می‌شود.

از طرفی طی برشته یا سرخ‌شدن محصولات حاوی کربوهیدرات نظیر چیپس، بیسکویت، کلوچه و... ماده‌ای سمی‌به نام آکریلامید تولید می‌شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های عفونی، ناباروری، سقط جنین، تغییر رفتارهای جنسی و... می‌شود.

سوءجذب و سوءتغذیه ناشی از مصرف این تنقلات نیز می‌تواند منجر به کم‌خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش مو بخصوص در کودکان در حال رشد شود. مواد شیرین نیز باعث تنبلی لوزالمعده و بروز دیابت و عوارض ناشی ازچاقی می‌شود.

تنقلات سالم کدام? است؟

برگه هلو، زردآلو و قیسی یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات سالم به شمار می‌رود. برگه‌ها به دلیل طعم شیرین و مزه متنوع جایگزین مناسب پاستیل، تافی و آبنبات‌های نرم است.

برگه زردآلو، سرشار از ویتامین A بوده و به رشد مطلوب اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایی می‌شود. هرچه این برگه نارنجی‌تر باشد درصد بتاکاروتن (ویتامینA) آن بیشتر است. برگه قیسی از زردآلو کم شیرین‌تر و کوچک‌تر بوده و به دلیل آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های گروه B برای رفع ناآرامی‌ و بی‌خوابی کودک مفید است. برگه هلو هم به رفع عطش کمک کرده، اشتها آور خوبی است و سموم بدن را دفع می‌کند.

آلو؛ سرشار از ویتامین B

آلوبرقانی، آلو زرد، آلو سیاه، آلو بخارا و آلوچه جنگلی خشک شده یا تازه، جایگزین مناسب لواشک‌‌های صنعتی است. آلو بخارا و برقانی، صفرا را دفع، کبد را تقویت و خون را تصفیه می کند و ?جوش‌ها را التیام می بخشد و از عوارض کم‌خونی می‌کاهد. آلو جنگلی، ترش و ملس بوده، ملین و ادرارآور خوبی است، گرمی ‌خوراکی‌ها را رفع می‌کند، کلیه‌ها را شستشو می دهد و از پرفشاری خون می‌کاهد. آلو سیاه مسکّن حرارت درونی و حالت تهوع و سرگیجه است، در رفع خارش بدن موثر و سم‌زدای خوبی است. بهترین آلوها، آلوی سیاه و برقانی است که ویتامین B زیادی دار?د.

کشمش، از بین برنده سوءهاضمه

سطح این نوع میوه خشک را می‌توانید با مقداری کاکائوی نرم‌شده پوشش دهید و آن را جایگزین انواع شکلات‌های اسانس‌دار و اسمارتیز کنید.

مویز حبه‌های درشت خشک‌شده انگور سیاه و کشمش حبه‌های انگور سبز است. مویز تهیه شده از انگور شاهانی و قرمز خواص بیشتری دارد و پرخاصیت‌ترین آن انواع پرگوشت، کم دانه یا بی‌دانه آن است.

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده، از غلظت خون می‌کاهد، رگ?ها را گشاد می‌کند، برای رفع سوء‌هاضمه مفید بوده و ضدآلرژی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

در مقایسه با مویز، کشمش خواص کمتری دارد و برای مادران شیرده، سالمندان و کودکان در حال رشد مفید است.

کنجد و شاهدانه استخوان‌ها را تقویت می‌کند

این دانه‌ها جایگزین تنقلات شیرین است. آنها را خام تهیه و در منزل برشته کنید. این دانه‌های پرکالری نیرو را تقویت کرده، به واسطه فسفر زیاد برای آرامش اعصاب مفید و تقویت‌کننده حافظه است، اسیدفولیک و منیزیم بدن را تامین می کند و به سبب کلسیم فراوان باعث استحکام استخوان‌های در حال رشد می‌شو?د.

همچنین ذرت بوداده جایگزین مناسبی برای انواع اسنک‌است. ذرت غنی ازویتامین‌های گروه B بوده و به علت داشتن گوگرد، آهن و کلسیم به تقویت موها و ناخن‌ها کمک می‌کند. برای تنوع در طعم این محصول آن را با مقدار کمی‌ کره حیوانی تهیه کنید.

توصیه‌ها

1 ـ برگه‌ها را از اماکن معتبر خریداری و آنهایی را که در بسته‌بندی‌های بهداشتی و دارای مجوز بهداشت است، انتخاب کنید. اغلب برگه‌های فله‌ای با مواد شیمیایی گوگرددار به صورت غیربهداشتی خشک‌شده و به دلیل سطح چسبنده اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات پرندگان و حشرات موذی است.

2 ـ از خرید انواع آلوهای فرآوری شده و فله‌ای خودداری کنید؛ آلوهای فرآوری شده حاوی نمک و مواد رنگی زیادی بوده و آلرژی‌زاست.

3 ـ میزان کالری اغلب میوه‌های خشک بخصوص کشمش و مویز بالاست؛ در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.

4ـ کنجد و شاهدانه به دلیل دارا بودن روغن‌های گیاهی، بسیار فسادپذیر بوده و رطوبت زیاد موجب کپک‌زدگی آنها می‌شود؛ از نگهداری طولانی‌مدت این دانه‌ها اجتناب کنید.