سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

ناخن ها درباره سلامتی شما چه می گویند؟

شما هر روز به دستان تان نگاه می کنید اما آیا از وضعیت انگشت و دستان با خبر هستید؟ یا از علائم و نشانه های بیماری اطلاع دارید؟ مانند لرزش دست، ناخن های ضعیف، بی رنگ بودن پوست و موارد دیگر. هر کدام از این علائم می تواند نشانه ای از بیماری باشد، با علم ورزش همراه شوید تا علائم و نشانه های بیماری را برایتان توضیح دهد.

 

لرزیدن

 

اگر دستان شما بدون کنترل می لرزند، نترسید. یک توضیح ساده در مورد لرزش دست می تواند این باشدکه شما بیش از حد کافئین یا برخی داروها مانند داروهای آسم و ضد افسردگی ها مصرف کرده اید. بنابراین اگر هیچ یک از این دلایل باعث لرزش نیستند و یا لرزش بدون توضیح که اغلب اتفاق می افتد، پیشرفت کرده است با پزشک مشورت کنید.

 

البته یکی از دلایل نادر می تواند بیماری پارکیسون باشد، پارکسیون یک اختلال در سیستم عصبی است که حرکت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ناخن های ضعیف و شکننده

 

9 علائم که ناخن و دست در مورد سلامت یا بیماری به شما می گوینداگر ناخن های تان ضعیف به نظر می رسند، ممکن است، کمبود «روی» داشته باشید. زینک یا روی به رشد و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند. با اضافه کردن مقدار قابل توجهی از غذاهای غنی از روی به رژیم غذایی خود، وضعیت سلامتی ناخن های تان بهتر می شود. برخی از منابع روی شامل: جوانه گندم، جو،آجیل و گوشت است.

 

پوست بی رنگ و ورقه ورقه شده یا پوسته پوسته شده

 

اگر پوست سر انگشتان شما ناگهان پوسته پوسته شده، ممکن است کمبود ویتامین ب داشته باشید. ویتامین ب مانند نیاسین و بیوتین برای سلامتی پوست از اهمیت زیادی برخوردارند. استفاده از مکمل بیوتین به سلامتی پوست و رشد ناخن ها کمک می کند.

 

9 علائم که ناخن و دست در مورد سلامت یا بیماری به شما می گویندنیاسین از پوست حمایت کرده و با جلوگیری از تشکیل ملانین و افزایش رشد کلاژن به بهبود و بازسازی پوست کمک می کند و باعث بهبود رطوبت طبیعی پوست شما می شود. علاوه بر مصرف مکمل، می توانید غذاهای غنی از نیاسین مانند ماهی، بادام زمینی، قارچ و غذاهای غنی از بیوتین مانند آووکادو و ماهی تن به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

همیشه ناخن های خود را قبل از این که به ملاقات پزشک بروید کوتاه کرده و سوهان بزنید تا به راحتی توسط پزشک ارزیابی شوند.

 

خشکی، خارش یا جوش

 

اگر احساس می کنید هیچ کرم و لوسیونی به دستان زبر و خشن شما سازگار نیست، ممکن است دچار اگزما که یک بیماری پوستی است و باعث خارش، خشک شدن و شکستن پوست می شود، شده باشید. با پزشک مشورت کنید و بررسی کنید، شاید شما به پماد و کرم جهت افزایش قدرت و یا بازسازی پوست نیاز دارید. اگر پزشک تعیین کردکه شما اگزمای پوستی ندارید و دستان شما خشک شده اند از مرطوب کننده های غنی شده که حاوی ویتامین A هستند، استفاده کنید.

 

شستن مداوم دستان می تواند باعث خشک شدن آن ها شود و لمس کاغذ و دیگر مواد سخت در طول روز خشک شدن پوست را مضاعف خواهد کرد. همچنین در شب از کرم ویتامین E استفاده کنید، زیرا هنگامی که در خواب هستیم زمانی خوبی برای جذب کرم استفاده شده توسط پوست است.

 

ناخن هایی با انتهای سفید و رنگ پریده

 

این نوع تغییر رنگ ناخن ها نشانه کم خونی است، یعنی بدن شما سلو ل های قرمز سالم جهت انتقال اکسیژن کافی به بافت های خود را نمی تواند بسازد. آزمایش خون می تواند میزان کم خونی را مشخص سازد و برای درمان آن باید مکمل آهن مصرف شود اما در ابتدا باید ارزیابی مناسب پزشکی صورت گیرد.

 

سر انگشتان آبی رنگ

 

سر انگشتانی که رنگ آن ها از سفید به آبی و قرمز تغییر می کند، می تواند نشان از سندرم راینود باشد. این شرایط باعث سردی انگشتان دست ها و پاها همراه با درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن می شود.

 

کارشناسان باور دارند که این سندرم به دلیل اسپاسم رگ های خونی و کاهش جریان گردش خون ایجاد می شود، اما دلیل ادامه آن ناشناخته است. بهترین درمان: پوشیدن دستکش، استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک، اجتناب از استرس های عاطفی، سیگار و قرارگیری در هوای سرد است.

 

ناخن های منعطف

 

ناخن هایی که نرم و منعطف بوده می تواند نشان از کمبود کلسیم و پروتئین باشند. کمبود کلیسم می تواند باعث شکننده بودن ناخن، پوست و موی زبر و خشک باشد. مطمئن باشید که رژیم غذایی تان از لبنیات، ماهی ساردین و اسفناج غنی شده است، اگر این رژیم غذایی به شما کمک نکرد با پزشک مشورت کنید.

 

ناخن هایی با خطوط سیاه

 

اگر خطوط و رگه های سیاه را در انتهای ناخن های خود دیدید فورا" به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان از ملانومای زودرس باشد، اما این نوع از سرطان در انتهای ناخن خیلی کمیاب و نادر است. طبق مطالعات یک ایتالیایی این نوع از ملانوما 1 تا 3 درصد را شامل می شود.

 

لکه های قهوه ای

 

این لکه ها که ناشی از افزایش سن و مشکلات کبد است به دلیل در معرض بودن نورخورشید به شکل مستقیم است، ایجاد می شود. دستان تمایل بیشتری برای آسیب ناشی از خورشید دارند، بنابراین آن ها اشعه UV بیشتری را به دلیل وضعیت قرارگیری مانند زمانی که رانندگی می کنید، جذب می کند.

 

بنابراین مطمئن باشید زمانی که می دانید به طور مستقیم و طولانی مدت در معرض نورخورشید هستید از کرم با SPF بالا به مقدار فراوان روی دستان خود استفاده می کنید.


 

این روغن ها را با خیال راحت بخورید!

این روزها خیلی ها با شنیدن کلمه «روغن» چهارستون بدن شان می لرزد که «وای! باز هم روغن!» و حق هم دارند؛ آنقدر از مضرات مصرف روغن در رسانه های مختلف گفته شده که دیگر خیلی ها خسته اند از شنیدن این حرف ها. اما در این مطلب اصلا قصد نداریم در مورد بدی های روغن ها صحبت کنیم، بلکه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که این روزها که بسیاری مصرف روغن جامد را به خاطر مضرات فراوانش از سفره های شان حذف کرده اند، چه روغن هایی را جایگزین آن کنند، بهتر است؟ آیا روغن کنجد و روغن هسته انگور که در بسیاری خانواده ها مد شده، از همه روغن ها بهتر هستند و ارزش هزینه ای که برای تهیه شان پرداخته می شود را دارند؟ اصلا بهترین روغن برای مصرف خانگی کدام است؟ با ما همراه باشید تا با صحبت های دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، پاسخ سوالات خود را بگیرید.

 

چندوقت یکبار روغن تان را عوض کنید

 

از آنجا که روغن های مایع گیاهی نسبت به روغن های جامد برتری دارند و از نظر سلامت هم برای افراد مناسب تر هستند، توصیه تغذیه ای کلی این است که تمام روغن های مایع گیاهی باید در الگوی مصرف خانواده باشند، یعنی وقتی خانواده ای برای یک یا چند هفته از روغن کانولا استفاده می کند، باید دفعه بعد از روغن سویا، روغن آفتابگردان یا روغن ذرت استفاده کند و درواقع در انتخاب روغن های مایع گیاهی مصرفی خود، چرخش ایجاد کنند چراکه بعضی روغن های مایع مثل روغن آفتابگردان، روغن بذر کتان و روغن کانولا اسید چرب غالب شان اسید چرب امگا3 است، بعضی روغن ها مثل روغن پنبه دانه و روغن ذرت بیشتر امگا6 دارند و بعضی دیگر مانند روغن زیتون اسید چرب غالبش اسید چرب امگا9 است و همه این اسیدهای چرب برای بدن ضروری هستند. بنابراین باید همه گروه های اسیدچرب امگا 3، امگا 6 و امگا9 در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند.

 

 

اسید چرب ترانس چیست؟

 

اسیدهای چرب ترانس عمدتا اسیدهای چرب غیراشباعی هستند که منبع اصلی شان روغن های مایع گیاهی اند که تحت تاثیر فرآیند قرار می گیرند؛ مثلا اگر روغن های مایع گیاهی را زیاد حرارت دهیم یا با آنها فوم، خامه و ... درست کنیم، اسیدهای چرب غیراشباعی که در روغن های مایع گیاهی به صورت طبیعی وجود دارند، تغییر ایزومری می دهند و این ایزومر تغییریافته بی نهایت برای بدن مضر است. در حالت طبیعی وقتی روغن مایع گیاهی تحت شرایط استاندارد تولید شده باشد، انتظار می رود که این روغن کمترین مقدار اسید چرب ترانس را داشته باشد و بیشترین مقدار اسیدهای چرب ترانس در روغن های هیدروژنه شده نباتی است که قبلا مقدارشان بسیار زیاد بود و همان روغن های مایعی هستند که در صنعت در اثر هیدروژناسیون، اسید چرب غیراشباع را به اسید چرب اشباع تبدیل می کنند. چون این فرآیند تحت تاثیر حرارت و هیدروژناسیون و کاتالیزور نیکل انجام می شود، باعث می شود که اسید چرب غیر اشباع ایزومر 6 به ایزومر ترانس تبدیل شود؛ درنتیجه بیشترین اسید چرب ترانس در روغن های هیدروژنه شده نباتی هستند نه روغن های مایع گیاهی معمولی. اما در کرم ها، بیسکوییت های کرم دار، شیرینی های خامه ای و در کل صنایع قنادی، کیک، شکلات سازی و بیسکوئیت سازی که روغن تحت تاثیر گرما و اکسیژن قرار می گیرد به خصوص اگر از روغن مایع استفاده شده باشد این فرآیند ایزومراسیون اتفاق می افتد و مقدار اسید چرب ترانس در آن محصول بالا می رود.

 

بهترین روغن کدام است؟

 

براساس دانش روز در حال حاضر مناسب ترین، سالم ترین و ایده آل ترین روغن برای مصرف خوراکی روغن زیتون است که حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا 9 است که برای سلامت بسیار مفید هستند. بقیه روغن ها همان طور که گفته شد، مقدار و نوع اسیدهای چرب شان با هم متفاوت است؛ مثلا باتوجه به اینکه در جامعه ما کمبود اسید چرب امگا3 بسیار احساس می شود، روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن بذر کتان و روغن گردو مقادیر اسید چرب امگا 3 نسبتا بالایی دارند و می توانند این کمبود را جبران کنند. البته روغن بذر کتان و روغن گردو بسیار گران هستند و مثل سایر روغن های مایع خوراکی در دسترس همه خانواده ها نیستند و نمی توان به همه خانواده ها توصیه کرد از چنین روغن هایی به عنوان روغن اصلی و جایگزین همه روغن های مصرفی استفاده کنند و تنها کسانی که تمایل دارند، می توانند از روغن گردو یا روغن بذر کتان به صورت تفننی و برای تغییر ذائقه استفاده کنند. البته کسانی که به هر دلیل (مالی یا عدم دسترسی) توانایی خرید چنین روغن هایی را ندارند، نباید نگران باشند چراکه بهترین جایگزین این روغن ها روغن کانولا و روغن آفتابگردان است؛این 2 روغن ارزان ترین و دردسترس ترین منابع اسید چرب امگا3 محسوب می شوند.

 

روغن های کنجد و هسته انگور، فانتزی هستند!

 

درست است که روغن هایی مثل روغن هسته انگور یا روغن کنجد، اسیدهای چرب خیلی خوبی دارند اما بیشتر روغن های فانتزی محسوب می شوند تا روغنی که به عنوان روغن اصلی در خوراک روزانه و همیشگی خانواده ها توصیه شوند. حالا اگر کسی از طعم و مزه این روغن ها خوشش می آید و هزینه اش هم برایش مشکلی نیست، اشکالی ندارد که از این روغن ها به عنوان روغن اصلی در سبد غذایی خانواده اش استفاده کند اما از نظر علم تغذیه این روغن ها صرفا فانتزی محسوب می شوند؛ یعنی به نسبت هزینه اضافه تری که بابت خریدشان پرداخت می شود، مزیت خاصی نسبت به دیگر روغن های ارزان تر به بدن نمی رسانند.

 

در این میان شاید اسم روغن بادام زمینی و روغن هسته خرما هم به گوش تان خورده باشد که این روغن ها هیچ ویژگی خاصی ندارند و روغن هایی معمولی محسوب می شوند که مصرف شان به عنوان روغن اصلی به خانواده ها توصیه نمی شود چراکه کلسترول بسیار بالایی دارند، اما اگر بعضی ها اصرار به مصرف این روغن ها دارند، می توانند به صورت تفننی و بسیار گاهگاهی از این روغن ها استفاده کنند.

 

من کدام روغن را بخورم؟

 

یک فرد سالم می تواند از تمام روغن های گیاهی به صورت متعادل استفاده کند و هیچ منع مصرفی برای افراد سالم وجود ندارد مگر برای افرادی که دچار بیماری های قلبی عروقی، چربی خون و ... هستند که این افراد باید مصرف تمام روغن ها را در رژیم غذایی شان کاهش دهند و هیچ کدام از این روغن ها نیست که به طور خاص برای گروه خاصی ضرر داشته باشد.

 

البته میزان مصرف چربی ها و روغن ها در رژیم غذایی روزانه نباید بیشتر از 25 تا 30 درصد باشد؛ فراموش نکنید که این مقدار فقط به روغن ها اختصاص ندارد بلکه تمام خوراکی هایی که به صورت طبیعی حاوی روغن هستند؛ ازجمله لبنیات، تخم مرغ، دانه ها، برخی سبزی ها مثل خُرفه و آووکادو و ... نیز باید در کنار روغن ها لحاظ شده و همگی با هم 25 تا 30 درصد کالری مورد نیاز افراد را تشکیل دهند.


 

12 عمل صبحگاهی که افراد موفق انجام می دهند

موفقیت اتفاقی پیش نمی آید. رهبران صنعت تنها از تخت خواب بلند نمی شوند تا هرچیزی را از قفسه بردارند و برای صبحانه آماده کنند و بعد به سمت محل کارشان بروند تا هر چه پیش آمد خوش آمد. آنها برنامه ریزی می کنند، آماده می ­شوند و اجرا می کنند.

 

رُی .اف بامیستر روانشناس در کتابش به نام ? عزم راسخ: پی بردن دوباره به عالی ترین توانایی انسان ? معتقد است: عزم راسخ ما در بامداد به بالاترین حد خود می رسد. همچنین در صبحگاه هورمون پاسخگوی بیداری کورتیزول موج بلند و سریعی از هورمون ها تقریبا 20 تا 30 دقیقه بعد از بیدارشدنمان در کل بدنمان می فرستد که انرژی لازم برای پاسخگویی به نیازهای اولیه و ضروری را به ما می دهد اما بحث سر قضیه های علمی نیست.

خودِ شما هم به خوبی می دانید که موفقیت در کارهای روزانه به گذراندن صبحی پرانرژی نیاز دارد. اگر صبح هایتان را بیهوده و کسل کننده می گذرانید و آماده هستید که این دوره ی بحرانی را بهبود بخشید، بد نیست باهم به این 12 عمل روزانه ی کارگشا که مدیران مشهور جهانی هم از آنها پیروی می کنند نگاهی بیندازیم:

 

1 مدیتیشن یا مراقبه

نیکول الیزابت دیمر مسئول رشد انجمن سایت Inbound.org در بهبود بخشی اجتماع می گوید: من هر روز صبح مدیتیشن انجام می دهم. چه از طریق یوگا یا تصریح عمل چاکراه ها یا گوش دادن به موسیقی های تبتی. مدیتیشن به پاک شدن ذهن برای تصریح تمرکزم کمک می کند.

 

2 به اولویت بندی خود توجه کنید

 

دنی هالارویچ بنیان گذار و مدیرعامل LemonStand می گوید: هرروز صبح، قبل از انجام دادن هر کاری، نرم افزار نوت( یادداشت برداری) موبایلم را باز می کنم، جایی که ماموریت های مربوط به شغل و زندگی ام را آنجا نوشته ام و آنها را با صدای بلند بازگو می کنم. بعد چند دقیقه در سکوت به پیشامدهای زندگی ام، به پیشرفت هایم و چیزهایی که سپاسگزارشان هستم می اندیشم. سپس مجدداً به دو سه موضوع مهمی که در آن روز می خواهم بدست بیاورم نگاهی می اندازم.

 

3 برای روز و هفته تان هدف بگذارید

دن مرفی جانشنین توسعه تجاری Import.io می گوید: من برای هدف هفته ام، صبح های دوشنبه، دو سه کار مهمی را که باید از ساعت هفت صبح انجام دهم مشخص می کنم. اگر روزی گیج کننده شود ( که تقریباً همیشه هم اینطور است ) می توانم به آن دو سه کاری که مشخص کرده ام نگاهی بیندازم و برای دستیابی بهشان تمرکز کنم.

 

4 برنامه ریزی تان را زیر دوش انجام دهید

 

کُلین متیوز بنیانگذار Content Marketer : حین دوش گرفتن، به طور ذهنی هر آنچه را که باید در طول روز انجام دهم برنامه ریزی می کنم. بعد عین همین کار را برای آن چیزهایی که می خواهم انجام گیرد تکرار می کنم. بعد از آن به سختی تلاش می کنم تا خودم را برای هر آنچه در روز پیش می آید آماده کنم.

 

5 ذهن خود را به کار بیندازید

 

پاول شپیرو مدیر جست و جو در Catalyst/GroupM : اولین کاری که من صبح ها انجام می دهم این است که یک نوشیدنی گیاهی که وقت زیادی برای ساختن نمی خواهد می نوشم. هدف این است که من با یک ذهن باز و خلاق چه با کار یا هرچیز دیگری مواجه شوم. من چیزی می خواهم که الهام دهنده و انگیزه بخش من باشد برای رویارو شدن با سیل ایمیل هایی که باید به آنها پاسخ دهم.

 

اگر بتوانید این اندیشه ها را حین آماده کردن صبحانه یا رسیدن به کارتان داشته باشید حتما چیزی بدست خواهید آورد.

 

6 یک فنجان قهوه ی عالی بسازید

چاک لنگانکر بنیان گذار Digital Telepathy: خیلی دوست داشتم بگویم که من هرروز صبح مدیتیشن می کنم اما اینطور نیست. به جای آن، مدیتیشنِ من هر روز صبح یک فنجان قهوه ی عالیست. نه تنها به کلی بدنم را از خواب بیدار می کند، بلکه آن کوبیدن قهوه و دمای بالای آب جوش و انجام دادن اینها با دست خودم، قسمت خلاق ذهنم را بیدار می کند. خیلی جالب است که با همچین کاری صبح خود را شروع کنید.

 

7 وقتی را برای شکرگزاری بگذارید

 

بکی رایت :من پنح دلیل شکرگزاری ام را در مقاله ام نوشته ام که در طول روز مرا با انرژی مثبت و ذهنی باز و سالم نگاه می دارد. من معتقدم که بازنگری به افکارم و مرتب سازی آنها به ترتیب اولویت و اهمیتشان در زندگی خیلی مهم و مفید است.

 

8 معمولی و ثابت قدم باشید

 

دن مارتل کارآفرین: نرمش، نوشیدنی سبز، مدیتیشن. هر اتفاقی بیفتد اینها نخستین کارهایی است که من صبح ها انجام می دهم. اینها به بازسازی بدنم و ذهنم و هم چنین رساندن سوخت لازم برای به اجرا در آوردن نهایت استعدادم کمک می کنند.

 

9 دست آوردهای آینده را مجسم کنید

 

ای جی کومار بنیان گذار انتشارات Limitless: چشم هایم را به مدت ده دقیقه می بندم و اهدافم را تصویر سازی می کنم. به حدی حقیقی مجسم می کنم که انگار به راستی به آنها دست یافته ام و تنها تصور نیست. در آن جایگاه هیچ نگرانی، احتیاج به چیزی یا ترس از دست دادنی وجود ندارد و من نامحدودم.

 

10 صبحانه ی سالم بخورید

هیتر انه کارسون رئیس و بنیان گذار Onboardly: برای مدتی طولانی کار من بعد از بیدار شدن این بود که خودم رابه موبایلم برسانم تا از رسانه های اجتماعی ام بی خبر نمانم. کمی بعد فهمیدم که اینکار به صورت غریزی و خودکار شده و اگر ادامه یابد به نفع من نیست. امروز، من سعی می کنم یک صبحانه ی سالم بخورم که معمولا شامل پروتین و سبزیجات است (تخم مرغ، سالمون یا مرغ ) البته به همراه یک نوشیدنی گیاهی یا قهوه. این وعده به حدی مرا سیر نگاه می دارد که اگر وعده ی نهارم به تآخیر افتاد، سبزیجات همچنان مرا حفظ خواهند کرد.

 

11 از خواندن ایمیلتان قبل از خواب خودداری کنید

 

چاد هالورسن مدیر عامل و بنیان گذار When I Work: من یک ساعت بیشتر بیدار می ماندم تا ایمیل هایم را بخوانم. اینکار را کنار گذاشتم تا بتوانم طول روزم را به موضوعات مهم همان روز اختصاص دهم نه موضوع ایمیل هایم.

 

12 ذهنتان را پاک کنید و برای امروزتان آماده باشید

برد کریسپ مدیرعامل Maptive: تمام صبحم را مشغول پاک کردن ذهنم هستم تا با توانم از پس چالش های آن روز بر بیایم. من صبح ها را با ورزش، صبحانه ای سبک و قهوه آغاز می کنم تا کارها را روی غلتک بیندازم. همچنین به نتیجه رسیده ام که موسیقی جاز توانایی رویایی و آمادگی مرا برای مسایل روز جدید بیشتر می کند.

 

این پیشگامان با دقت سعی کرده اند عادات خود را بر پایه های سالم بگذارند که می دانند آنها را موفق می کند اما اگر همواره صبح های شما بدون برنامه می گذرد چگونه می توانید آنرا بهبود ببخشید؟

 

آسان ترین راه برای شروع امتحان کردن است. یکی از موارد بالا را که برایتان بهتر به نظر می رسد انتخاب و به مدت یک هفته امتحان کنید و سعی کنید از تاثیرات آن روی عادات خود یادداشت برداری کنید. اگر در هفته ی اول آنهارا مفید یافتید سعی کنید در هفته ی بعد بهبودشان دهید. اگر هم بی نتیجه بود یک مورد دیگر را امتحان کنید.

 

هیچ فرمول معجزه گری برای بهبود بخشی عادات صبحگاهی شما وجود ندارد تا بگوید چه عادت خاصی برایتان مفیدتر است بلکه بر پایه ی آزمون و خطاست که شما به یک ترکیب موفق دست می یابید که که پایه ی شما را همانند این پیشگامان موفق بهبود می بخشد


 

قدمان آب رفت!؟

زندگی ماشینی، بدغذایی، مصرف فست فودها، استرس و فعالیت فیزیکی کم همه باعث شده از نظر رشد جسمی و افزایش قد با مشکل مواجه شویم. البته صرف نظر از عوامل محیطی که نقش مهمی در خصوص رشد جسمی و قدی ایفا می کنند، تاثیر ژنتیک را هم نباید فراموش کنیم.

 

«رژیم غذایی ما نه ایرانی است و نه فرنگی. با کم شدن مصرف لبنیات، روز به روز از قد ایرانی ها کاسته شده و برعکس به قد کره ای ها و ژاپنی ها به علت مصرف لبنیات افزوده می شود.» این نظر دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در مورد وضعیت قد ایرانی هاست.

در اینکه بعضی از ایرانی ها بدغذا هستند و برای اینکه کار روزمره شان راه بیفتد و وقت کمتری صرف کنند هرچه دم دست شان می آید می خورند و خم به ابرو نمی آورند، شکی نیست. در اینکه این بدغذایی با گذشت زمان کار دست شان می دهد هم شکی نیست اما با ادامه این روند چه عوارضی در انتظار ماست و چه چیزی سلامت مان را تهدید می کند؟ آیا تغذیه نامناسب موجب کاهش قد ایرانی ها شده است؟

 

دریافت کم و نامناسب غذا

« دریافت کم و نامناسب غذا به علت فقر فرهنگی و اقتصادی در بخش قابل توجهی از مناطق کشور، باعث شده تا درصد قابل توجهی از کودکان دچار کوتاهی شوند.» اینها را دکتر ربابه شیخ الاسلام، اپیدمولوژیک تغذیه و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می گوید وادامه می دهد: شما به قد کره ای ها، چینی ها و ژاپنی ها نگاه کنید. چرا قدشان که کوتاه بوده بلند شده است؟ مشخص است چون طی این سال ها تغذیه خوبی داشته اند و همین باعث شده بین 12 تا 15 سانتی متر افزایش قد داشته باشند اما بچه های در سن دو سال ما در مناطق محروم، از تغذیه مناسب بی بهره هستند.

 

چه عواملی باعث کوتاه قد شدن ایرانی ها شده است؟

شاید خیلی ها از این نکته آگاه نباشند که نیاز تغذیه ای یک نوزاد شیرخوار چند برابر یک فرد بزرگسال است و برای اینکه رشد مناسب جسمی و قدی داشته باشد، نیازهای تغذیه ای اش حتما باید برطرف شود. حالا تصور کنید این بچه که تغذیه مناسبی هم ندارد و در روستا و در یک منطقه محروم زندگی می کند، بیماری مثل اسهال هم بگیرد. خب مشخص است که از رشد طبیعی که باید داشته باشد باز می ماند و قدش نیز کوتاه می شود. البته تمام ماجرا به کوتاهی قد بچه ها در بزرگسالی منجر نمی شود و به اعتقاد دکتر شیخ الاسلام، عمق فاجعه در نسل های آینده که درگیر ناتوانی های جسمی و ذهنی می شوند، خودش را نشان می دهد.

 

چه کسی می گوید قد ایرانی ها کوتاه شده است؟

با اینکه دکتر شیخ الاسلام صراحتا به وضعیت تغذیه ای نامناسب و بی برنامه اشاره می کند اما دکتر زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان به شدت این ادعا را رد می کند و می گوید نه تنها قد ایرانی ها طی سال های گذشته کوتاه نشده بلکه بلندتر هم شده است. او با این توضیح که وزارت بهداشت دو سه سال پیش مطالعه ای در زمینه کوتاهی یا افزایش قد شهروندان ایرانی انجام داده و به این نتیجه رسیده که ایرانی ها و حتی ساکنان مناطق محروم بین دو تا چهارسانتی متر افزایش قد داشته اند، ادامه می دهد: «ما اقدامات مختلفی درجهت بهبود وضعیت تغذیه بچه ها از جمله مراقبت های ویژه در دوران بارداری، ترویج شیردهی مادران، توزیع شیر مدرسه، شناسایی بچه های کوتاه قد و تحت درمان قرار دادن آنان و.. را انجام داده ایم. در پژوهش هایی که در یک دوره 12 10 ساله روی وضعیت سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال انجام شد، دیدیم که سوء تغذیه و کوتاهی قد در بچه های بین 10 تا 12 ساله، 50 تا 70 درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی اگر ما در سال 1374، با 20 درصد کوتاهی قد در بچه ها مواجه بودیم، این رقم حالا به کمتر از 6 درصد رسیده است.»

 

ژنتیک مهم اما تغذیه مهم تر!

با اینکه مدیردفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعتقاد دارد که با برنامه های وزارت بهداشت وضعیت تغذیه ایرانی ها بهتر و قدشان هم بلندتر شده است، اما دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه با مطرح کردن این مسئله که ایرانی ها سال هاست با معضلی به نام کمبود کلسیم، روی و آهن دست و پنجه نرم می کنند، می گوید: «متاسفانه زندگی ماشینی، بدغذایی، مصرف فست فودها، استرس و فعالیت فیزیکی کم همه باعث شده از نظر رشد جسمی و افزایش قد با مشکل مواجه شویم. البته صرف نظر از عوامل محیطی که نقش مهمی در خصوص رشد جسمی و قدی ایفا می کنند، تاثیر ژنتیک را هم نباید فراموش کنیم.»

 

بررسی درست یا غلط بودن برخی باورهای رایج درباره افزایش قد

یک بخش دیگر بحث بلند یا کوتاه قد شدن افراد مربوط به ورزش است و اتفاقا باورهای فراوانی هم در این خصوص در میان مردم رواج دارد. دکتر پویا دانشور و دکتر احمد باقری مقدم، دو متخصص طب ورزشی پزشکی در مورد درستی یا غلط بودن از این باورها پاسخ می دهند.

 

افزایش قد تا چه سنی؟

دکترباقری مقدم در این باره می گوید: «صفحات استخوانی رشد، صفحاتی هستند که به استخوان اجازه می دهند تا در محور طول خود مثل استخوان ران و ساق افزایش پیدا کند. این صفحات از دوران کودکی وجود دارند و در صورتی که جوش بخورند، رشد استخوان ران و ساق پا هم متوقف می شود. رشد صفحات استخوانی و بسته شدن آنها میان دختران و پسران متفاوت است. رشد این صفحه ها در دختران از حدود 12 سالگی شروع می شود و در 16 سالگی به حداکثر رشد خود می رسد و سپس بسته می شود بنابراین اینکه گفته می شود تا 20 سالگی رشد صفحات استخوانی ادامه دارد صحت ندارد و محال است دختر 20 ساله ای رشد داشته باشد. در پسرها هم از حدود 15 سالگی شروع می شود و در 19سالگی هم بسته می شود.»

 

کدام ورزش مفید است؟

دکتردانشور در این رابطه می گوید: «درمورد انجام ورزش های کششی و تاثیر آن در بلند قد شدن افراد مطالعات علمی فراوانی صورت گرفته است. در بهترین حالت افزایش قد کسانی که ورزش های کششی انجام داده اند، از چند سانتی متر تجاوز نکرده است بنابراین به هیچ وجه نباید از ورزش انتظار معجزه داشته باشید. اینکه می گویند انجام ورزش هایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا و ژیمناستیک طول قد را افزایش می دهد، یک باور غلط است و پایه و مبنای علمی ندارد. قد بلند است که ورزشکاران را به سمت چنین ورزش هایی می کشاند نه اینکه چنین ورزش هایی قد آنها را بلند کند.»

 

راه حل چیست؟

اما از چه زمانی باید تغذیه مناسب را شروع کرد؟ شاید فکر کنید از زمان بلوغ اما این طور نیست و به گفته دکتر شیخ الاسلام، تغذیه خوب از زمان بارداری مادر شروع می شود و تا شش سالگی کودک ادامه دارد.

طبق آنچه دکتر احمدرضا درستی مطلق در مورد تغذیه مناسب و تاثیر آن در بلندقد شدن بچه ها توضیح می دهد، یک فرد باید از تمام گروه های غذایی در سن رشد استفاده کند. به گفته او، یکی از کمبودهای غذایی ایرانی ها «روی» است: «کمبود روی در کاهش رشد قدی کودکان نقش دارد و 28 میلیون مورد از «تاخیر رشد کودکان» در دنیا مربوط به کمبود روی است که این ماده را می توان از گوشت ها، حبوبات، مغزها و غلات تامین کرد.

یکی از مواردی که بسیاری از مردم از کنار آن به راحتی رد می شوند، مغزهای خوراکی هستند. اگر کودک در حال رشد دارید، در صبحانه اش مخلوطی از مغز تخمه کدو و پنیر هم قرار بدهید. مخلوط این دو ماده غذایی، هورمون رشد فرزندتان را تحریک می کند و باعث می شود تا رشد قدی سریعی داشته باشد. پس از نان و غلات که حتما باید همراه با سبوس باشد، سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین «A» مانند طالبی، خربزه، سیب، انگور و مرکبات هستند که می توانند روی رشد قد تاثیر بگذارند.

 

گروه بعدی لبنیاتی همچون شیر، ماست، پنیر و خامه هستند که با فراهم کردن اسیدهای چرب، پروتئین های مرغوب، برخی ویتامین های بسیار باارزش و بسیاری از املاح به خصوص کلسیم در تامین سلامت و رشد قدی کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آخرین گروه غذایی انواع گوشت ها(مرغ، ماهی، جگر و میگو)، حبوبات و تخم مرغ هستند که با تامین پروتئین ها، املاح و به خصوص آهن به رشد کودکان کمک می کنند.

 

اینکه متخصصان تغذیه می گویند تغذیه خوب از دوران جنینی تا شش سالگی کودک، دوره طلایی برای رشد قدی کودک محسوب می شود، درست اما به گفته آنها نباید دوره جهش بلوغ را فراموش کنیم. در مرحله بلوغ، فرد با جهش قدی مواجه است به همین علت عوامل تغذیه ای رشد از مواد قندی، چربی ها و پروتئین ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می کنند تا انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم همگی عوامل تعیین کننده بر میزان قد هستند.


نکاتی برای افزایش کارایی وای فای در منزل

نامناسبی جای مسیریاب

اگر مسیریاب بر کف اتاق یا زیر میز باشد، بهتر است آن را در مکان بلندتری قرار دهیم. برای آنکه عملکرد مسیریاب بهتر شود دست کم باید یک و نیم متر از زمین ارتفاع داشته باشد. در صورت امکان بهتر است در مسیر دید آن با افزاره های مورد استفاده نیز مانعی وجود نداشته باشد.

سیگنال های وای فای به صورت دایره ای ارسال می شوند؛ بنابراین باید در وسط خانه تحت پوشش خود قرار داشته باشد. اگر هم مسیریاب روی سقف نصب شده است، باید آنتن های آن رو به پایین و در جهات مختلف باشد.

زیادی تعداد افزاره های بی سیم

تعداد افزاره های متقاضی پهنای باند از مسیریاب وای فای هر چه بیشتر باشد، سرعت انتقال کمتر می شود. برای مثال، اگر با تعداد زیادی افزاره در حال تماشای فیلم از اینترنت باشیم ممکن است کف گیر پهنای باند به ته دیگ بخورد و برخی افزاره های متصل از سرعت کافی بهره مند نباشند. می توان به جای مسیریاب 802.11b/g/n از مسیریاب های جدید 802.11ac بهره گرفت و پهنای باند و ظرفیت شبکه را افزایش داد.

بررسی موقعیت اثاثیه منزل یا حرکت دادن افزاره بی سیم

هر بار که جای اثاثیه و مبلمان را عوض کنیم، بر موج ارسالی از مسیریاب وای فای اثر می گذارد. اگر بعد از جابجایی اثاثیه سیگنال افت داشت باید جای مسیریاب را تغییر دهیم یا جای اثاثیه را دوباره تعویض کنیم یا می توان جای رایانه کیفی یا دیگر افزاره های بی سیم خود را عوض کرد. بررسی ها نشان داده که حتی جابجایی های اندک در حد چند سانتیمتر هم می تواند به میزان 30 تا 60 درصد بر دریافت سیگنال وای فال اثر منفی یا مثبت بگذارد.

موانع فیزیکی

در، دیوار، آینه و سایر موانع می توانند سیگنال بی سیم ارسالی از مسیریاب را بازتاب دهند. گاهی چیزهایی که مقصر به نظر نمی رسند موجب افت سیگنال وای فای می شوند مانند قاب عکس یا قفسه کتاب. کف یا سقف اتاق هم موثر است. اگر گذردهی یا پوشش دهی شبکه خوب نباشد باید مسیریاب را بالا پایین کرد تا بلکه مشکل حل شود.

افزاره های رقیب

نباید از یاد برد که افزاره های بسیار دیگری هم سیگنال های بی سیم پخش می کنند. تلفن های بی سیم، اجاق های موج پز، تلویزیون، افزاره های دارای بلوتوث، دستگاه های پایشگر کودکان و غیره که می توانند بر سیگنال وای فای اثر بگذارند. بهترین حالت آن است که مسیریاب از این رقبا دور باشد.

توجه به نقاط کور

هیچ خانه ای نیست که نقطه کور و دور از پوشش دهی وای فای نداشته باشد که می تواند ناشی از موقعیت اثاثیه یا مسیریاب وای فای باشد. با استفاده از مسیریاب اضافی یا پوشش افزای وای فای می توان نقاط کور را برطرف کرد. با افزایش تعداد آنتن های مسیریاب هم می توان برد مسیریاب را افزایش داد و نقاط کور را برطرف کرد. برای مثال می توان از مسیریاب سه یا چهار آنتنی استفاده کرد.

بسامد سیگنال وای فای

دو بسامد اصلی سیگنال های وای فای 2.4 و 5 گیگاهرتز است. استاندارد 2.4 گیگاهرتز قدیمی تر و خیلی پرازدحام تر است، یعنی همپوشی یا تشریک بسامد با سایر افزاره ها بیشتر است که می تواند سرعت اتصال را کاهش دهد.

بهترین کار برای تقویت وای فای، استفاده از بسامد پنج گیگاهرتز است. این کار ممکن است آثار منفی بر برد بگذارد ولی در کل مزیت چشمگیری دارد چون افزاره های رقیب اندک شمار هستند.

همچنین مسیریاب وای فای می تواند به طور خودکار کانال های بدون اختلال هر بسامد را برگزیند یا می توان این کار را به صورت دستی انجام داد. برنامه های بسیاری محیط وای فای را ممیزی می کنند و کانال های هم ستیز یا دارای همپوشی بیشتر را پیدا می کنند.

قدیمی بودن تجهیزات

اگر باید مدام مسیریاب وای فای را خاموش روشن کنیم تا به کار افتد، شاید وقت آن رسیده باشد مسیریاب جدیدی بخریم که پشتیبان استانداردهای جدید مانند 802.11ac باشد. بعضی مسیریاب ها چند آنتن دارند که تجمیع ظرفیت را میسر می کند و می توان به سرعت سر جمع بیشتری دست یافت.

شبکه

اگر خط اتصال با مودم فراهم آور خدمات اینترنتی (کابل، فیبر، دی اس ال) محدودیت داشته باشد سرعت کاهش می یابد. مودم و مسیریاب باید سرعت اترنت گیگابیتی را داشته باشند وگرنه گذردهی واقعی کمتر از میزانی خواهد بود که بابت آن پول داده ایم.

همچنین مودم باید از جدیدترین قرارنامه ها پشتیبانی کند؛ مانند قرارنامه داکسیس 3 برای مودم های کابلی در حال حاضر خط اینترنت نقش گلوگاه را ایفا می کند؛ بنابراین باید دید افراد خانواده در حال چه کاری در اینترنت هستند، مثلا فیلم تماشا کردن باعث کند کردن شبکه می شود.

روزآوری راه اندازه ها و نرم افزارها

سازندگان کارت های وای فای و مسیریاب ها اغلب نرم افزارهای این افزاره ها را بهینه سازی و روزآوری می کنند. ویراست های جدید و رفع عیب های این نرم افزارها اغلب وای فای را بهتر و سریع تر می کنند. یافتن ایرادها و مشکلات وای فای پر دردسر است زیرا خیلی متنوع هستند. روزآوری کردن یعنی بهره مندی از نتایج آزمایش ها و رفع عیب هایی که شرکت هایی مانند اینتل، کاربران و غیره انجام داده باشند.

بهسازی تنظیمات

بسیاری از مسیریاب های وای فای می توانند انواع خاصی از گذردهی ها را بهینه سازی کنند و در اولویت قرار دهند؛ یعنی می توان به کاربری فیلم ها و فایل های چند رسانه ای در قیاس با وب گردی عادی یا پست الکترونیکی اولویت داد.

یکی از نکات جالب مسیریاب های جدید، کیفیت خدمات است که چندان کاربرپسند نیست اما می تواند عملکرد کلی شبکه را بهینه سازی کند. برای مثال، می تواند به طوری که مسیریاب طبق آن پهنای باند را تخصیص دهد و اولویت بندی کند.

روش رمزگذاری هم می تواند بر سرعت اثر بگذارد. در مسیریاب های 802.11n و 802.11ac بهترین انتخاب WPA2 و رمزگذاری AES است که بهترین سرعت را به دست می دهد. این در حالی است که رمزگذاری قدیمی تر TKIP موجب کاهش گذردهی می شود.