سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

همراه با موجود زنده
ماهواره کاوشگر پرتاب می‌شود
ماهواره کاوشگر همراه با موجود زنده دهه فجر به فضا پرتاب خواهد شد.

حمید فاضلی در حاشیه دومین کنفرانس ملی تشعشعات فضایی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: مقدمات پرتاب این ماهواره فراهم شده است و در دهه فجر به فضا پرتاب می شود.

وی اضافه کرد: همچنین ماهواره دانشگاه صنعتی شریف درحال تکمیل شدن است و به محض اینکه مقدمات اجرایی تکمیل شود این ماهواره نیز تا پایان سال حتماً پرتاب خواهد شد.


بررسی قابلیت‌ها و تیک‌تاک انفجاری پردازنده‌های آیوی‌بریج اینتل
انقلاب با پردازش 22 نانومتری
شرکت اینتل با پردازنده آیوی‌بریج (Ivy Bridge) خود و پیروی از استراتژی تیک‌تاک اینتل، تاکنون توانسته است به پیشرفت فوق‌العاده‌ای دست یابد. سری پردازنده‌های دسکتاپ فعلی سندی‌بریج (Sandy Bridge) نقطه‌عطفی در مسیر پیش روی اینتل محسوب می‌شود و حال نوبت به ارتقای پردازنده‌های اینتل رسیده است.

 در این میان باید دید آیا تغییر چرخه تولید معماری فعلی 32 نانومتری پردازنده‌های سندی‌بریج به معماری 22 نانومتری پردازنده‌های آیوی‌بریج، دلیلی کافی است یا نه؟ با روند پیشرفت صحیح همه‌چیز، این آب‌رفتن دای یا قطعه کوچک سیلیکونی سازنده پردازنده (die) می‌تواند با پایین‌آوردن قیمت تمام‌شده، افزایش کارآمدی در مصرف انرژی و کارایی بالاتر تغییری مناسب تلقی شود. همه این موارد، تضمینی به منظور کارکرد صحیح این فرآیند جدید و عدم ابتلای آن به مشکلاتی چون تونل کوانتومی (quantom tunneling) جایی که ذرات به صورت جادویی از محلی به محل دیگر جابه‌جا می‌شوند، به شمار می‌رود. اینتل در آیوی‌بریج دست به ابداع دوباره ترانزیستورها زده است. این فناوری جدید ترانزیستورهای سه‌بعدی دروازه‌های سه‌گانه (3D Tri-Gate transistors) را به کار می‌برد که به جای استفاده عادی طراحی مسطح دوبعدی از هر سه‌بعد بهره می‌گیرد. اینتل با روزآمدسازی آیوی‌بریج و به لطف تغییر فرآیند تولید، موفق به افزایش زیاد کارآمدی شده است. مدل‌های دارای مصرف متوسط سری‌های i5 و i7 سندی‌بریج طراحی حرارتی قدرت (TDP) متوسط 77 وات داشته، در حالی که TDP مدل‌های کم‌مصرف‌تر بین 45 تا 65 وات است. کوچک‌کردن دای تا 22 نانومتر از مساحت پردازنده می‌کاهد، اما اینتل از راه این صرفه‌جویی درجا توانسته است فضایی را که به هسته گرافیک (graphic core) اختصاص داده افزایش دهد. سندی‌بریج‌ها با توجه به مدلشان از گرافیک‌های HD 2000 یا HD 3000 بهره می‌برد، گرافیک‌های HD 2000 از شش عدد سایه‌زنی (shaders) و HD 3000 از 12 سایه‌زنی برخوردار است که باعث شده این سخت‌افزارها در حدی بیش از نمایش متعلقات ویندوز عمل کند و توانایی اجرا و پخش فیلم‌های HD را نیز داشته باشد. اما گرافیک‌های اینتل قطعا توانایی هماوردی با کارت‌های گرافیکی AMD و انویدیا را نداشته و در مقابل آنها کم می‌آورند. آیوی‌بریج فضای اضافی دای را جهت ارتقاء به گرافیک پیشرفته مدل HD 4000 با 16 سایه‌زنی به کار برده است که به جای DirectX 10.1 از دایرکت ایکس 11 پشتیبانی به عمل می‌آورد. مدل‌های پایین‌تر آن نیز از ارتقای دایرکت ایکس مشابهی سود برده، اما گرافیک HD 2500 آنها درست مثل HD 2000، تنها شش سایه‌زنی دارد. فهرست پردازنده‌های جدید فعلی نشان می‌دهد آنها نسبت به سندی‌بریج‌ها از سرعت سیکل ساعت پیشرفته‌تری برخوردار نیستند. سندی‌بریج‌ها از فرمت کد‌گذاری
Corei5‌/‌ i7- 2XXX استفاده کرده، آنهایی که پسوند K دارند مدل‌های قفل گشوده و نمونه‌هایی که پسوند S دارند، مدل‌های کم‌مصرف هستند. آیوی‌بریج‌ها نیز از همین فرمت تبعیت کرده و فقط کدبندی آنها به صورت
Core i5‌/‌i7-3000 است.

قابلیت‌های جدید و مادربوردها

مشاهده طرح‌های مشخصات آیوی‌بریج موجب شگفتی است؛ زیرا تغییرات شگرفی را در خود نهفته دارد. در این میان، هسته گرافیک بخصوص در چهارهسته‌ای‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص داده است. بسته به مدلشان حافظه نهان سطح سوم (L3 cache) در میان هسته‌ها به اشتراک گذاشته شده و اینتل در آنها به حافظه دوکاناله DDR3 اکتفا کرده است. پشتیبانی حافظه آن نسبت به 1333MHz سندی‌بریج تا 1600MHz افزایش یافته و با تکیه بر مدیریت انرژی پشتیبانی حافظه، 35‌/‌1 و 5‌/‌1 ولت نیز در آنها گنجانده شده است. اینتل در گذشته شما را به استفاده قدم به قدم با مقادیر 266 مگاهرتزی در ارتقا به واسطه دستکاری تنظیمات (overclocking) مجاز دانسته بود؛ اما آیوی‌بریج ترکیبی از مقادیر پله‌ای حافظه 200 و 266 مگاهرتزی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. در نتیجه باید شما بتوانید تا سرعت را قدم به قدم تنظیم کنید و به تبع آن بیشترین بهره را از حافظه رم خود ببرید. یکی از برجسته‌ترین تغییرات آیوی‌بریج معرفی پایانه اتصال فوق‌العاده پرسرعت PCI Express 3.0 است که باید حتما نظر بازیخورهایی را که علاقه به جمع‌کردن سیستم‌های اعجاب‌آور بازی دارند به خود جلب کند. کنترل‌کننده پی‌سی‌آی
اکسپرس3 جزئی از هسته آیوی‌بریج بوده و این در حالی است که پی سی آی اکسپرس 2 به عنوان یک پایانه اتصال گسترش غیرگرافیکی بخشی از چیپ‌ست (chipset) مادربورد است. اگر شما یک پردازنده آیوی‌بریج را روی یک مادربورد سری 6 سندی‌بریج نصب کنید، سخت‌افزار به نحو احسن کار می‌کند؛ اما شما در این حالت فقط از پشتیبانی گرافیک پی‌سی‌آی اکسپرس 2 برخوردار خواهید بود. نکته کلیدی این است که شما باید ترکیب صحیحی از مادربورد و پردازنده را به کار ببرید تا بتوانید از همه قابلیت‌هایی که انتظارش را دارید، بهره‌مند شوید. آیوی‌بریج از قابلیت‌های امنیتی بسیار خوبی نیز برخوردار است که در جای خود می‌تواند خیلی به درد بخور باشند. دکمه امن اینتل (Intel secure key) یک فناوری کمکی سخت‌افزاری برای پردازش رایانه‌ای امن و یک ایجادکننده انتخاب اتفاقی (random) کدهای شماره‌ای مستقل ثابت است. مجموعه دستورهای AES، شش دستور برای به رمز درآوردن و رمزگشایی می‌گیرد و نگهبان سیستم عامل اینتل (Intel OS Guard) بخشی از چیپ‌ست سری 7 بوده و سیستم را علیه بدافزارها محافظت می‌کند که نیاز به پشتیبانی سیستم‌عامل داشته و پسوندی به منظور اجرای از کار انداختن به نظر آمده، از قابلیت‌های پردازنده است که کمک می‌کند شما بتوانید رایانه خود را به صورت end-to-end قفل کنید.

پلتفرم ماهوبی (Maho Bay)

پردازنده‌های آیوی‌بریج همچنان سوکت مادربورد LGA 1155 را که امکان استفاده از هر دو نوع پردازنده سندی و آیوی‌بریج با آن وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌دهد. قابلیت کلیدی مادربوردهای جدید سری 7 جدای از PCI Express 3.0 عجین‌شدنش با USB 3.0 محلی و ارتقای فناوری پاسخگویی برق‌آسای فضای ذخیره‌داده اینتل (Intel Rapid Response Storage) از نگارش 5‌/‌10 به 11 است. آیوی‌بریج با مادربوردهای سری 7 و انواع منتخبی از سری6 (H61, H67, P67,Z68) و اما نه با مدل‌های (Q65, Q67, B65) قابل انطباق بوده و به‌طور کلی نیازمند به لخت‌افزار (ME8 firmware) است.این اولین باری است که ما یک قابلیت انتخاب موتور مدیریت لخت‌افزاری را به جای بایوس (BIOS) یا صفحه تنطیم UEFI می‌بینیم.

جمع‌بندی

پردازنده Core i7-3770K که در شماره‌های پیشین کلیک به شما معرفی کردیم با سرعت سیکل ساعت پایه 5‌/‌3 گیگاهرتز که با به کار بردن تقویت توربو (Turbo Boost) ? در زیر فشار بار کاری تا 9‌/‌3 گیگاهرتز ارتقا می‌یابد، چهارهسته با فناوری ایجاد هسته‌های پردازشی مجازی ابر چند نخی (Hyper-Threading) داشته، از 8 مگابایت حافظه نهان بهره می‌برد و هسته گرافیک جدید HD 4000 آن سرعت پایه 650 مگاهرتز با یک سرعت حداکثر 1150 مگاهرتزی دارد و بعنوان بهترین نمونه آیوی‌بریج‌ها مناسب‌ترین جایگزین برای Core i7-2700K سندی‌بریج است. بنابر این، هر کسی که می‌خواهد سیستم خود را با 4 گیگاهرتز ذوب کند حالا باید قدم پیش بگذارد.


منابع:

http:‌/‌‌/‌www.atomicmpc.com.au

http:‌/‌‌/‌www.overclock3d.net

http:‌/‌‌/‌www.intel.com


پردازنده‌های ارزان، یک تیر و چند نشان
: گاهی اوقات دستیابی به بهترین سیستم رایانه با انتخاب و خرید هوشمندانه میسر می‌شود و نه با ولخرجی و خرید گران‌ترین سخت‌افزارها. به عبارتی دیگر شما می‌توانید بهترین کارایی را با دقت و مطالعه درباره قطعات و مدیریت بودجه و طراحی هوشمندانه پیکربندی سخت‌افزاری سیستم دریافت کنید.

معمولا قطعاتی که برای چنین دسکتاپی انتخاب می‌شود تا حدی از تاریخ تولیدشان گذشته البته آنقدر قدیمی نیستند که نگران منسوخ و از رده خارج شدنشان باشید بنابراین در خریدشان دقت به خرج دهید که این همان نقطه انتخاب هوشمندانه است.

فراموش نکنید که شما نباید انتظار داشته باشید با صرف کمترین بودجه به بیشترین کارایی سخت‌افزارها دست یابید یا این‌که چون پول کافی ندارید باید به ارزان‌ترین قطعات و سطح پایین‌ترین رایانه اکتفا کنید.

در اینجا قطعات سخت‌افزاری خوب را که از کارایی بالایی برخوردار است، افت قیمت نهایی‌اش را کرده و هم‌اکنون زمان مناسب برای خرید آن است، به شما معرفی می‌کنیم.

پردازنده

1-AMD Socket FM2 Chip

AMD معماری فیوژن (fusion) را طراحی کرده تا یک گرافیک (GPU) با قابلیت اجرای بازی را همراه یک پردازنده (CPU) قدرتمند در کنار یکدیگر در خود جا دهد.

این واحدهای شتاب یافته پردازشی (APU) شرکت AMD عمدتا در مقابل پردازنده‌های سطح متوسط و بالای سری Core اینتل کم می‌آورد، اما در اجرای بازی از تراشه‌های (chip) ارزان سطح پایین اینتل کارآمدتر بوده و به دلیل قیمت ارزانشان از ارزش بیشتری برخوردار است.

AMD با به بازار آوردن تراشه‌های ترینیتی (Trinity) پردازنده‌های سوکت FM1 خود را از رده خارج کرد بنابراین اگر یک سیستم جدید را از اساس پیکربندی می‌کنید، آزادید تا مادربورد خود را بر اساس پردازنده‌ای که انتخاب کرده‌اید پایه‌گذاری کنید.

پیشنهاد ما در اینجا AMD A8-5500 یک مدل سوکت FM2 است که هشت‌هسته‌ای بوده و تراشه‌ای 3.2 گیگاهرتزی با گرافیک Radeon HD 7560D دارد که انتخاب خوبی برای بازیخورهاست.

متاسفانه افزاینده (multiplier) آن از طرف کارخانه قفل شده و نمی‌تواند از طریق دستکاری تنظیمات ارتقا (overclock) داده شود، پس بازیخورهای اورکلاک‌کار باید از همان ابتدا قید آن را بزنند.

قیمتش 80 یورو و تنها 20 یورو از پردازنده آیوی بریج Ivy Bridge Core i3-3220 اینتل کمتر بوده و از تراشه سندی بریج Sandy Bridge Core i3-2130 اینتل 25 یورو گران‌تر است.

انتخاب خوب دیگر AMD A10-5700 با تعادل خوب بین قیمت و کارایی است. تراشه بر اساس FM1 سطح پایین‌تر از آنها نیز A8-3850 است که تاخت و تازش با سرعتی پایین‌تر بوده و با سوکت‌های قدیمی‌تر کار می‌کند.

پیشنهاد نهایی: AMD A8-5500

2- AMD Socket AM3+ Chip

اگر قصد ارتقای سیستم فعلی AMD خود را با یک پردازنده جدید دارید، می‌توانید روی مادربوردهای قابل انطباق با AM3+ حساب باز کنید.

در اینجا می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه بدون نیاز به تعویض 50 درصد قطعات سخت‌افزاری رایانه‌تان تنها با خرید یک پردازنده مناسب، آن را به بهترین وجه ارتقا دهید.

از دید ما AMD FX-8320 که تراشه‌ای هشت هسته‌ای از نوع سوکت AM3+ است و در 3.5 گیگاهرتز می‌تازد، با قیمت 140 یورو که اتفاقا ارزان هم نیست، یکی از معدود پردازنده‌های سطح بالایی است که از قدرت رقابت با پردازنده‌های سطح متوسط سری Core اینتل برخوردار بوده و آزمایش‌های benchmark آن با 8297 امتیاز است که با 7139 امتیاز پردازنده گران‌قیمت‌تر 175 یورویی آیوی‌بریج Core i5-3570K مقایسه می‌شود.

پردازنده AMD فوق در اجرای بازی‌ها بهتر ظاهر شده و قابلیت اورکلاک بالایی را از خود نشان می‌دهد. این تراشه در بین هم ردیف‌هایش AMD FX-8350 کمی بهتر و AMD FX-8150 کمی پست‌تر از خود، از ارزش بالاتری برخوردار است، بنابراین می‌توان گفت که پردازنده سطح بالای FX-8320 برای ارتقای سیستم‌های موجود فعلی AMD بهترین گزینه است.

پیشنهاد نهایی: AMD FX-8320

3- Intel Socket 1155 Chips

در مورد اینتل چه قصد ارتقای سیستم قدیمی خود را داشته و چه در پی جمع کردن یک رایانه از پایه باشید، راهی ندارید مگر این‌که سراغ تراشه‌های اینتل سوکت LGA 1155 بروید.

چرا که سندی بریج‌ها ـ نسل پیشین این پردازنده‌ها ـ و همچنین نسل فعلی‌شان آیوی بریج‌ها هر دو سوکت قابل انطباق مشابهی را به کار می‌برند.

این یک اصل ثابت شده است که در سطوح قیمت مشابه پردازنده‌های اینتل عملکردی بسیار بهتر از AMD را ارائه می‌کنند.

مخصوصا در شرایط real-word مانند اجرای بازی‌ها گذشته از نتایج آزمایش‌های بنچ مارک، حتی بهترین پردازنده‌های AMD هم در عمل و واقعیت توان رقابت با تراشه‌های سری Core i5 و Core i7 اینتل چه سندی بریج و چه آیوی بریج را ندارند.

در صدر آنها پردازنده‌های واقعا با ارزش Core i7-3770K ،Core i7-3770 و i7-2700K قرار دارد که قیمت آنها به ترتیب 250، 235 و 225 یورو است. در اینجا از همان ابتدا به دلیل قفل بودن مالتی پلایر i7-3770 که امکان اورکلاک را از ما می‌گیرد، باید قیدش را بزنیم.

در نقطه مقابل آن قابلیت اورکلاک پردازنده‌های سندی و ایوی بریج سری k حرف ندارد. اگر مادربورد شما آیوی بریج نیست، به سراغ i7-2700k بروید و اگر بورد آیوی دارید در فکر خرید i7-3770K باشید. اما به هر حال در اصل این پردازنده‌های سطح متوسط است که در اینجا نظر ما را تامین می‌کنند.

هنگامی که به رده Core i5 نگاه می‌کنید، از نظر اورکلاک و سرمایش خلاق کارایی‌اش با سری Core i7 برابری می‌کند.

هم‌اکنون بهترین i5 بازار Core i5-3570K با قیمت 175 یورو است. اگر هم نمی‌خواهید اورکلاک کنید، نزدیک‌ترین رقیب آن Core i5-3550 باقیمت 155 یورو برایتان مناسب است.

چنانچه بودجه کمتری دارید و به اورکلاک سیستم نیز می‌اندیشید i5-3470 با قیمت 145یورو گزینه عالی کارایی با قیمت پایین است.

دست آخر اگر شما در پی پردازنده کمتر پیشرفته‌ای هستید، باید سری Core i3 را امتحان کنید. پردازنده‌های i3-3220 با قیمت 95 یورو و i3-2120 با قیمت 88 یورویی که هر دو تا 3.3 گیگاهرتز تاخت و تاز دارند، بهترین گزینه‌های این گروه است.

تراشه i3-3220 یک CPU آیوی بریج با گرافیک Intel HD 2500 بوده و i3-2120 گرافیک اینتل HD 2000 دارد. این پردازنده‌ها از قابلیت‌های پایه گرافیکی برخوردار بوده و بیشتر در رایانه‌هایی به‌کار می‌رود که در آنها نمی‌خواهند از کارت گرافیک مستقل استفاده کنند.

به علت این‌که هسته گرافیک این پردازنده‌ها از نظر بازی قدرت بالایی ندارد ما i3-2120 را که ارزان‌تر است پیشنهاد می‌کنیم.

پیشنهاد‌های نهایی

پیشرفته: Intel Core i7-3770K (یا Intel core i7-2700K)

پایه ارزان: Intel core i3-3210

کلی: Intel Core i5-3570K

(قیمت‌های سخت‌افزارهای فوق جهانی بوده و ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد.) (جام جم - ضمیمه کلیک)

 

منابع:

http:‌/‌‌/‌www.extremetech.com

http:‌/‌‌/‌www.tomshardware.com

http:‌/‌‌/‌www.nitroware.net


 قرار گرفتن بر یکی از دو کمربند بزرگ زلزله دنیا، ایران را به یکی از لرزه‌خیزترین سرزمین‌های جهان تبدیل کرده است. ساکنان فلات ناهموار ایران مانند پوسته زمین آنچنان با زلزله خو گرفته‌اند که گویی لرزش‌ها و تکان‌های هشداردهنده هر روزه زمین هم آنها را از خواب غفلتی که در مورد این پدیده طبیعی و ضرورت آمادگی در برابر آن برآنها مستولی شده، بیدار نمی‌کند.

فهرست بلند بالای زمین‌لرزه‌های بزرگ ایران پر است از زلزله‌های ویرانگری که رخداد هر یک از آنها در هر جای دیگر جهان می‌توانست سرآغاز حرکتی بزرگ برای مواجهه اصولی و هوشیارانه در برابر زلزله و به حداقل رساندن تلفات و خسارات آن باشد؛ اما امان از غفلت و آرامش ویرانگر ما!

بیست و یکم مردادامسال وقوع دو زمین لرزه به بزرگی 2/6 و 6 در مقیاس امواج درونی زمین در آذربایجان شرقی که متاسفانه بیش از 250 نفر کشته و حدود 1800 نفر مجروح به همراه داشت، بار دیگر زنگ خطر جدی زلزله در کشور را به صدا در آورد.

رخداد این دو زلزله و چند زلزله‌ بزرگ دیگر که خوشبختانه تلفات و خسارات چندانی نداشتند در کنار فهرست بلند زمین‌لرزه‌های امسال که نسبت به سال‌های گذشته افزایشی چشمگیر دارد، هشدار و بیدارباشی است برای ما که زلزله هر روز - نه یک بار که بارها - ما را خبر می‌کند و این تنها غفلت ما از بروز یکی از عادی‌ترین و معمول‌ترین پدیده‌های طبیعی است که گاه و بی‌گاه فاجعه می‌آفریند. براساس اطلاعات شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، طی 9 ماه نخست امسال ده هزار و 240 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف کشور و نواحی مرزی رخ داده که بزرگی حدود 135 زلزله بیش از 4 ریشتر بوده است.

این در حالی است که طی مدت مشابه سال قبل تنها حدود 5700 زمین لرزه در کشور ثبت شده بود که بزرگی 78 عدد از آنها بیش از 4 ریشتر بود. امسال به‌ترتیب مرداد با 2010 زلزله، آبان با 1510 زلزله و شهریور با 1500 زلزله لرزه‌خیزترین ماه‌های سال بوده‌اند و این در حالی است که در ماه مرداد با ثبت 41 زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر، رکورد بیشترین زلزله‌های بزرگ و متوسط سال 91 به نام این ماه گرم تابستانی ثبت شده است. بزرگ‌ترین زلزله‌ امسال، زمین‌لرزه بیست و یکم مرداد‌ ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی به بزرگی 2/6 در مقیاس امواج درونی زمین بود که کانون آن در 16 کیلومتری ورزقان، 22 کیلومتری اهر و 34 کیلومتری هریس در آذربایجان شرقی گزارش شده بود.

2140 زلزله در بهار 91

پوسته فلات ایران، فروردین امسال با حدود 570 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک در مقیاس امواج درونی زمین که تنها هفت مورد آنها بیش از 4 ریشتر بزرگی داشت، کم لرزه‌ترین ماه را پشت سرگذاشت. بزرگ‌ترین زمین‌لرزه فروردین به شدت 1/5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین در حوالی «رودبار» در استان کرمان ثبت شد.

نکته: با یک نگاه سطحی درخواهیم یافت پوسته فلات ایران سال ناآرامی را طی می‌کند که مشخص نیست اوج این ناآرامی‌ها کی و کجا اتفاق خواهد افتاد

اردیبهشت ماه اما شاهد وقوع 890 زمین لرزه بودیم که 23 زلزله بزرگ‌تر از 4 ریشتر بودند. بزرگ‌ترین زلزله اردیبهشت با بزرگی 5/5 در مقیاس امواج درونی زمین، حوالی «مورموری» ایلام را لرزاند. خرداد ماه با 680 زمین‌لرزه شامل تنها چهار زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر که بزرگ‌ترین آنها زلزله 4 ریشتری «بندر گناوه» بوشهر بود، زمین ایران روزهای آرام‌تری را گذراند.

مردادماه؛ لرزه‌خیزترین ماه سال

در ادامه آرامش آخرین ماه بهار، تیر ماه هم با 590 زلزله که فقط 9 زلزله بیش از 4 ریشتر بزرگی داشتند سپری شد. بزرگ‌ترین زمین‌لرزه تیر، با 3/5 ریشتر حوالی «قاسم‌آباد» خراسان رضوی را لرزاند. مرداد اما پایان این روزهای آرام بود. وقوع 2010 زلزله از جمله 41 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر ـ که بزرگ‌ترینشان زلزله فاجعه بار 2/6 ریشتری «ورزقان» بود ـ زلزله را بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار داد. پس از رکوردشکنی مرداد، شهریور هم با 1500 زلزله که 18 موردشان بزرگ‌تر از 4 ریشتر بود به عنوان یکی از لرزه‌خیزترین ماه‌های سال در آمار زلزله‌های امسال ثبت شد. شدت بزرگ‌ترین زلزله شهریور اما تنها 2/5 در مقیاس امواج درونی زمین بود که در استان فارس ثبت شد.

پاییزی لرزه خیز با 4000 زمین‌لرزه

پاییز 91 با افت نسبی تعداد زلزله‌ها و رخداد 1380 زلزله در مهرماه آغاز شد. مهر ماه امسال تعداد 12 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4 در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسید که شدیدترین آنها با بزرگی 8/4 در حوالی شیراز در استان فارس رخ داده است.

اما در آبان ماه شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری تعداد بیش از 1510 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک (در مقیاس امواج درونی) را ثبت و تعیین محل کردند که خوشبختانه تنها 10 زمین لرزه بزرگ‌تر از 4 در این ماه به ثبت رسید که بزرگ‌ترین آنها با بزرگی 4/5 ریشتر بار دیگر حوالی «ورزقان» در آذربایجان شرقی را لرزاند.

آذرماه هم بیش از 1110 زمین لرزه در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست که بزرگی 11 زمین‌لرزه بیش از 4 بود. بزرگ‌ترین این زلزله‌ها با 6/5 ریشتر در حوالی زهان در استان خراسان جنوبی رخ داد.

پوسته ایران، امسال بسیار ناآرام‌تر از سال‌های قبل است

براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران در سال 90 در مجموع حدود 7900 زمین لرزه شامل 114 زمین لرزه با بزرگی بیش از 4 در مقیاس امواج درونی زمین رخ داد که بزرگ‌ترین آنها زلزله 5/5 ریشتری 29 دی ماه نیشابور و زلزله 4/5 ریشتری هشتم اسفند 90 در راور کرمان بودند. به این ترتیب با رخداد 10هزار و 240 زمین لرزه طی 9 ماه نخست امسال ـ که حدود دو برابر زلزله‌های مدت مشابه سال قبل است ـ شمار زمین لرزه‌های امسال به نحو چشمگیری بیش از زلزله‌های سال 90 است.

بسادگی می‌توان نتیجه گرفت که تعداد زلزله‌های سال 91 از تعداد زلزله‌های سال‌های 89 و 88 نیز بیشتر خواهد شد، چرا که براساس اطلاعات شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سال 89 حدود 10هزار و 420 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک در مناطق مختلف کشور و نواحی مرزی رخ داده که بزرگی حدود 137 زلزله بیش از 4 ریشتر بوده است. در سال 88 هم در مجموع حدود 10هزار و 500 زلزله شامل یکصد زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر در مناطق مختلف کشور و نواحی مرزی کشور به وقوع پیوسته بود.

بنابراین با یک نگاه سطحی درخواهیم یافت پوسته فلات ایران سال ناآرامی را طی می‌کند که مشخص نیست اوج این ناآرامی‌ها کی و کجا اتفاق خواهد افتاد. تنها باید هوشیار بود و اقدامات احتیاطی را از خاطر پاک نکرد.


در یک پژوهش جدید نشان داده شد وقتی صحبت از هوش به میان می‌آید ظاهرا اندازه مغز اهمیت پیدا می‌کند، چون بر اساس این پژوهش افرادی که مغز بزرگ‌تری دارند نسبت به کسانی که مغز آنها کوچک‌تر است، از یادگیری بهتر و قوی‌تری بهره‌مند هستند.

به گزارش ایسنا،‌ یک گروه از محققان بین‌المللی در مطالعه خود درباره چگونگی عملکرد افراد در بازی‌های ویدئویی ادعا کرده‌اند افرادی که مغزهای بزرگ‌تری داشتند، قدرت هماهنگی و تطابق دست و چشم آنها بهتر بوده و می‌توانستند سریع‌تر از افرادی که مغز کوچک‌تر داشتند، فکر کنند. این پژوهش که به سرپرستی محققان دانشگاه ایلینویز انجام شده نشان داد، ‌اندازه مغز که سرعت یادگیری افراد را در کنترل دارد، یک شاخص کلیدی برای موفقیت است. به گفته پژوهشگران، این یافته به‌مطالعات بیماری‌های مغزی کمک خواهد کرد.