سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

 
معجزه‌ استقرار گنبد حرم سید‌الشهدا(ع)/ ماجرای جنس متفاوت خاک زیر ضریح +تصاویر
علی مهاجری با بیان اینکه موریانه سوراخ‌هایی به عمق 3 متر در الوارهای قوس‌های زیر گنبد حرم امام حسین (ع) ایجاد کرده گفت:‌ مجموعه گنبد با احتساب پشت بام حرم مطهر 1200 تن وزن دارد که تا کنون به شکل معجزه آسایی فرو نریخته است.

علی مهاجری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پروژه ترفیع گنبد و تقلیل ستون‌های حرم مطهر سیدالشهداء (ع) گفت: بعد از قبول مسئولیت در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصمیم گرفتیم فعالیتی برای بازسازی عتبات عالیات توسط مردم کرمان انجام پذیرد و به همین منظور یکی از پروژه‌ها مدنظر را انتخاب کردیم.

 وی افزود: بعد از بررسی‌های مختلف متوجه شدیم که طرح ترفیع گنبد چندین سال در دستور کار عتبه قرار داشته اما به خاطر دلایل فنی و متفاوت عملیاتی نشد.

موافقت تولیت حرم سید الشهدا (ع) با طرح ترفیع گنبد و تقلیل ستون‌ها
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان خاطرنشان کرد: بعد از یافتن طرح ترفیع گنبد خدمت شیخ مهدی کربلایی تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) رسیدیم و سپس طرحی را با انگیزه ترفیع گنبد ارائه دادیم؛ موافقت اولیه هم دریافت شد و سپس مشاوره انتخاب کردیم.

مهاجری افزود: در آن طرح نشان دادیم برای نگهداری گنبد جدید شمع‌هایی را باید در کنار ستون‌ها اضافه می‌کردیم؛ آقایان گفتند که سالها دنبال تقلیل و لاغرسازی ستونها بوده‌اند چرا که این موضوع یکی از مشکلات در ایام زیارتی بوده و نزدیکی ستون‌ها به ضریح مطهر امام حسین (ع) مشکلاتی را در ایام شلوغی و ازدحام زائر ایجاد می‌کرد.

 وی یادآور شد: در طرح ترفیع گنبد حتی ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها هم طرح‌هایی را ارائه داده بودند اما سرانجام این توفیق نصیب ما شد.

وجود آب در عمق یک و نیم متری کف حرم 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان عنوان کرد: این بنا قدیمی است و بیش از هزار سال قدمت دارد (زمان آل بویه) و آب تا یک و نیم متری کف حرم بالا آمده است؛ فشارهای جانبی که از سوی صحن انجام شده و طولانی بودن عمر بنا مشکلاتی را در پی داشته است.

مهاجری افزود: گروه مشاوران ما از نخبگان کشور بوده‌اند و افرادی هستند که اکثر سدها و برج میلاد را در رزومه خود داشته‌اند و از توانایی بالایی برخوردارند.

 وی تصریح کرد: کار و مطالعات بعد از مشاوره‌ها به سرعت شروع شد و نهایتا عملیاتی شد و آخرهای 93 تجهیز کارگاه انجام گرفت و در سال 94 نیز تمام کار آغاز شد.

لاغر سازی 60 درصدی هر ستون و افزایش فضای زیارتی
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان خاطرنشان کرد: در ستون اول که در باب الراس قرار داشت و فاصله آن یک متر و 70 سانتی متر از ضریح بود کار را شروع کردیم.

مهاجری اظهار کرد: در این طرح 60 درصد از این ستون را لاغر می‌کنیم یعنی فاصله یک متر و 70 سانتی متری از ستون نزدیک به ضریح است را به بیش از 4 متر رسانده‌ایم؛ در همه ستون‌ها بیش از 2 متر و نیم اضافه می‌شود.

 وی تاکید کرد: کار حساس و سختی است؛ گنبد موجود 1200 تن بار دارد و وزن موجود روی این ستون‌ها است و وزن موجود روی این ستون‌ها قرار دارد و بنای خسته باید ترمیم و مرمت و مقاوم سازی و لاغر سازی شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی روز و امکانات موجود و آخرین ابزار و مصالح و نیروهای کارآمد باعث شده پروژه بی نقص باشد.

ستون‌های آجری را با ترکیبات ویژه به بتن ضد انفجار تبدیل کرده‌ایم 
مهاجری توضیح داد: اکثر نیروهایی که در این طرح فعالیت دارند به صورت تبرعی هستند و تاکنون هیچ مشکلی برای هیچ یک از کارگران از لحاظ ایمنی پدید نیامده و کارگران با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند.

 وی  تصریح کرد: در پروژه لاغر سازی و تقلیل ستونها کارها بسیار با دقت و مطالعاتی انجام شده و حتی خاک تا عمق 26 متری ستونها را نیز آزمایش کرده‌ایم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 مهاجری خاطرنشان کرد: در گذشته ستونها از آجر بوده است اما در حال حاضر از بتن ساخته شده و مقاومت آن 2 تن بر یک سانتی متر مربع است که بتن خود متراکم محسوب می‌شود و دارای ترکیبات ویژه و ضد انفجار است.

نصب شمع در عمق 4 متری زمین و بافتن میلگردها به هم 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: برای اینکه پایه‌های ستون ضریح مطهر امام حسین (ع) رها نشود تا بار اضافه بر آن قرار بگیرد شمع‌هایی را در اعماق زمین نصب کرده و محکم‌کاری می‌کنیم تا ریشه و پایه ستون، نگهداری شده و سر جای خود بایستند ضمن اینکه این کار را به صورت زوج انجام می‌دهیم.

 مهاجری گفت: با دستگاه‌های حفاری اطراف ضریح را کنده و شمع‌کاری می‌کنیم و این شمع‌ها را در عمق 4 متری زمین فرو می‌بریم که البته این کار در فواصل 50 سانتی‌متری به صورت منظم و به وسیله کابل‌های کشی که در تاج سدها به کار می‌رود به یکدیگر دوخته شده که در پایان کار به وضوح مشخص می‌شود که 4 طرف ستون به یکدیگر دوخته شده است.

دستگاه اسکن عمق خاک فقط تا عمق 6 متری را نشان داد 
وی تصریح کرد: گودال تمامی این شمع‌ها با بتن مسلح شده به طوری که حتی اگر ستون‌ها هم شل شود به دلیل اقدامات صورت گرفته ضریح سر جای خودش قرار خواهد گرفت.

 مجری پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر سیدالشهدا (ع) خاطرنشان کرد: سال 1390 که برای کار مطالعاتی خاک و جنس آن به حرم مطهر امام حسین (ع) آمدیم دستگاه‌های اسکن خاک و زمین را با خود آوردیم تا عمق 35 متری زمین و موضوعات درون آن را به صورت علمی بررسی کنیم.

 وی گفت: این دستگاه اسکن که کارش شبیه رادیوگرافی است و با پرتوهای اشعه ایکس کار می‌کند تمام موضوعات داخلی زمین را نشان می‌دهد اما چون مدنظر ما عمق 15 متری زمین بود به همین دلیل تا این عمق را اسکن کردیم اما دستگاه اسکن تا عمق بیش از 6 متر را در زیر ضریح بیشتر به ما نشان نداد و بعد از سوال ما متوجه شدیم که بدن مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) در عمق بین 6 تا 7 متری زمین قرار دارد.

متفاوت بودن جنس و بوی خاک اطراف پیکر مطهر سید الشهدا (ع) 
مهاجری افزود: وقتی که خاک اطراف ضریح را بررسی کردیم و به عمق 11.5 متری زمین رسیدیم متوجه شدیم که نوع خاک و بوی آن در متراژهای مختلف عمق زمین متفاوت است. به طوری که خاک‌های نزدیک بدن مطهر حضرت سیدالشهدا (ع)، عطر و جنسی متفاوتی با خاک‌های دیگر نقاط داشت.

 مجری پروژه تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) اظهار داشت: مقداری از خاک نزدیک پیکر مطهر سیدالشهدا (ع) را به آزمایشگاهی در کرمان منتقل کردیم اما 3 سال پیش و در ایام تاسوعا این خاک به رنگ قرمز درآمد و روز عاشورا هم به رنگ سابق‌اش بازگشت. البته این موضوع در سال‌های گذشته و سال جاری هم تکرار شد.

نصب آرماتور و بافت آنها به یکدیگر و بتن ریزی در عمق 4 متری 
وی تصریح کرد: مقداری از ضخامت ستون‌ها را که لازم بود برش زده و با میلگرد و بتن آن را مسلح کرده و در آینده هم همین کار را انجام خواهیم داد. ضمن اینکه بخشی از آجرها برداشته شده و شمع‌ها و سر شمع بر روی آن به صورت شبکه‌ای نصب شده و سپس بتن‌ریزی انجام می‌شود.

 مهاجری اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم 2 تن بار موجود را در یک سانتی‌متر مربع نگهداری کنیم پی و ستون خاصی را به همین منظور طراحی کردیم در حالی که این امر در گذشته یک تن بار در یک سانتی‌متر بود. البته هم اکنون 40 سانتی‌متر بتن‌ریزی به همراه شبکه آرماتوربندی و میلگرد به همراه بخشی از ستون‌های باقی‌مانده قبلی کفایت می‌کند.

تلاش برای حفظ حداکثری ستون‌های قدیمی اطراف ضریح 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان افزود: اگر می‌خواستیم تمامی ستون‌ها را به صورت کامل لاغر کنیم می‌توانستیم براحتی به ستونی در ابعاد 70 در 70 برسیم. اما اصل را بر‌ آن گذاشتیم که میراث قدیمی این ستون‌ها حفظ شود.

 وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم ستون قطور قبلی با آن فضا،‌ دیوار، درب‌ها و پیکرها حفظ شود.

 مهاجری گفت: اگر تمامی این ستون‌ها را جمع کنیم نمی‌توانیم در پایان به صراحت اعلام کنیم که مشکل تمامی زائران و فشارهای جمعیت بالای پشت ضریح را حل کرده‌ایم اما با لاغر سازی این ستون تلاش داریم تا گرفتاری، درگیری و مشکل ازدحام زائران را حل کنیم.

آزاد سازی 26 متر از مساحت 48 متری اطراف ضریح با انجام پروژه 
مجری پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر سیدالشهدا (ع) افزود: در ابتدا قرار بود یک متر از هر ستون را لاغر کنیم اما با اقدامات انجام شده و براساس فضای موجود و همچنین کسب اجازه از تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) تقلیل ستون به 2 متر و 80 سانتی متر رسید. 

 مهاجری افزود: این تعریف که پس از تقلیل ستون‌ها در مجموع 9 متر فضای فیزیکی ستون‌ها باز شده و می‌توانند 18 زائر علاوه بر زائران دیگر در اطراف ضریح مستقر شوند خیلی معنا ندارد زیرا پروژه لاغر سازی ستون‌ها توانسته گره کوری را باز کرده و تراکم جمعیت بالا را در ایام ترافیک زائر و فشار زیاد جمعیت پشت ضریح را از بین ببرد.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد پروژه لاغرسازی ستون‌ها انجام و از 48 متر مساحت اشغال شده قبلی ضریح توانسته‌ایم 26 متر آن را آزاد کنیم که این اقدام برای حضور تعداد بیشتری از زائران در اطراف ضریح اقدامی حیاتی محسوب می‌شود چرا که توانسته یک گره کور را باز کند.

نصب پنجره ویژه شبیه پنجره فولاد حرم امام رضا (ع) در حرم سید الشهدا (ع) 
مجری پروژه تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: بخشی از ضریح مطهر سیدالشهدا (ع) به درخواست تولیت این حرم مطهر شبیه پنجره فولاد حرم حضرت امام رضا (ع) خواهد شد به طوری که یک پنجره 5 در 5 در آینده‌ای نزدیک در بخشی از دیوار ساخته خواهد شد.

 وی افزود: همه قوس‌های داخلی اطراف گنبد مطهر سیدالشهدا (ع) با مصالح گچ و آجر ساخته شده که مربوط به 400 تا 500 سال پیش بود و به دلیل گذشت سالیان زیاد ترک‌های زیادی برداشته و باید تمامی اینها با دقت زیادی برداشته می‌‌شد و به وسیله رابیتس کاری و میلگردهای بافته شده به وسیله شبکه‌های آرماتوربندی اصلاح می‌‌شد که با بتن‌ریزی‌های انجام شده در اطراف گنبد مطهر این مشکل تا 500 سال آینده نیاز به بازسازی نخواهد داشت.

 مهاجری خاطرنشان کرد: پروژه تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) برعهده ستاد عتبات عالیات استان کرمان گذاشته شده و منابع مالی و پشتیبانی آن هم توسط مردم این استان انجام می‌شود.

فعالیت 15 ساعته 70 کارگر حاضر در پروژه
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان درباره تعداد کارگران حاضر در این پروژه گفت: تمامی کارگران ایرانی هستند و از 70 کارگر حاضر در این پروژه بین 20 تا 25 نفر آنها قراردادی و حدود 50 نفر هم متبرع هستند. ضمن اینکه ساعت کار آنها از 7 صبح تا 21 شب است.

 مهاجری با بیان اینکه تمامی کارگران در یک شیفت کاری 15 ساعت کار می‌کنند خاطرنشان کرد: ویزای حدود 50 نیروی متبرع حاضر در این پروژه کارگری و یک ماهه است که بعد از پایان مهلت قانونی ویزا باید به ایران باز گردند.

 وی تصریح کرد: تا کنون حدود هزار نیروی متبرع بعد از گزینش‌های صورت گرفته توسط ستاد عتبات عالیات در استان کرمان و انجام آزمایشات مختلف مهارتی به این پروژه دعوت می‌شوند. 

هر ستون برای تقلیل و لاغرسازی بیش از 6 ماه زمان می‌برد
مجری پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر سیدالشهدا (ع) خاطرنشان کرد: سنگ ستون‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) در اصفهان آماده می‌شود ضمن اینکه هم اکنون هم مقرنس‌‌سازی سقف‌ها در حال انجام است و زمانی که کار هر ستون پایان پذیرد بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار گرفته و منتظر برگزاری مراسم خاصی برای افتتاح آن نبوده و نیستیم.

 مهاجری افزود: کارهای مرتبط با هر ستون بیش از 6 ماه زمان می‌برد ضمن اینکه اقدامات جدید نظیر اصلاحات صورت گرفته در سقف‌ها بر تعهد قبلی ما مبنی بر تقلیل ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین (ع) به درخواست تولیت حرم مطهر افزوده است.

تفاوت قرارگیری گنبد امام حسین (ع) بر روی قوس‌ها نسبت به دیگر حرم‌ها
وی با بیان اینکه گنبد مطهر حرم سیدالشهدا (ع) روی قوس‌ها قرار دارد در حالی که سایر گنبد حرم‌های بقاع متبرکه روی ستون‌‌ها قرار دارند که این امر مهمترین تفاوت این گنبد با سایر گنبدها است گفت: گنبد مطهر حرم سیدالشهدا (ع) بر روی قوس‌ها قرار داشته و سپس بار گنبد به ستون‌ها منتقل می‌شود.

 مجری پروژه تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) تصریح کرد: قوس‌ها در دیوارها و سقف‌ها آجری قرار دارد که این اقدام با استفاده از الوار و چوب در دوران قدیم انجام شده به طوری که اساتید قدیمی این الوار و چوب‌ها را بر روی یکدیگر قرار داده و قوس ایجاد می‌کردند.

 
وی خاطرنشان کرد: 18 چوب الوار در ابعاد 50 در 50 روی هم چیده شده که این کار توانسته قوسی را ایجاد کند.

فرو نریختن گنبد حرم مطهر با توجه به موریانه زدن چوب‌های زیر ضریح
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان افزود: تمامی الوار و چوب‌های زیر گنبد مطهر توسط موریانه خورده شده به طوری که در ابتدای آغاز به کار پروژه ترفیع گنبد متوجه شدیم که سوراخ‌هایی به عمق 3 متر در این قوس‌ها ایجاد و مجموعه گنبد با احتساب پشت بام حرم مطهر که وزنش 1200 تن است تا کنون به شکل معجزه آسایی فرو نریخته است که این یعنی معجزه خداوندی.

 مهاجری اظهار داشت: مصالح به کار رفته در اطراف ضریح از ایام قدیم گچ بوده اما رطوبت موجود در فضا و حجم زیاد زائر منجر به نمناک شدن گچ‌ها و از بین رفتن کیفیت آن شده اما با اصلاح دیوار، قوس،‌ سقف، آرماتوربندی و بتن‌ریزی انجام شده این موضوع در حال رفع است.

 وی در پایان اظهار داشت: هم اکنون بیش از 50 درصد قوس‌ها بتن‌ریزی شده است.

واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه ضدایرانی

سخنگوی وزارت امور خارج? ایران اعلام کرد قطعنام? حقوق بشری هفتاد‎‏ویکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران دارای اغراض سیاسی و مردود است.

به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی در واکنش به تصویب این قطعنامه در کمیت? سوم مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «جمهوری اسلامی قطعنام? وضعیت حقوق بشر در ایران را که در هفتاد‏و‏یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‏‌دست کانادا و سایر هم‌بانیان آن کشور تهیه‌ شده است، مردود و غیرقابل‌قبول می‌داند».
وی افزود: «متأسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفاً مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است».
سخنگوی وزارت امور خارج? ایران ضمن محکوم کردن سوءاستفاد? برخی کشورها از مسئل? «حقوق بشر» افزود: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاد? ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر به‎‏دست کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می‌داند».
وی تصریح کرد: «سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه‌ای برای بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ و خصومت‌های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد».
قاسمی در خصوص برخی از حامیان و بانیان این قطعنامه نیز گفت: «طنز تلخ تاریخی موجود در این قطعنامه، هم‌سوییِ رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم‏‌شماری از کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه است که حامیان و مروجین اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند. این هم‎سویی و همسانی، خود نیز به‌تنهایی دلیلی بر ناموجه و نامشروع بودن قطعنام? یادشده است».
سخنگوی وزارت امور خارج? ایران تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است و بر اساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود، همواره و همیشه مخالف هرگونه تبعیض، بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده و اعتقاد راسخ آن بر این است که محل مناسب ارزیابی حقوق بشر در کشورها، مکانیسم گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر برای تمامی کشورها (یوپی‌آر) در شورای حقوق بشر است».
وی افزود: «مشارکت سازنده و فعال کشورمان در این سازوکار، نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود از طریق همکاری‌های سازنده، برابری جهانی و نیز سازوکارهای مبتنی بر گفت‌وگو و رایزنی است».
کمیت? سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به‌وقت تهران) قطعنام? «محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران» را با اکثریت حداقلی تصویب کرد.
در جریان رأی‌گیریِ این قطعنام? ضدایرانی، از مجموع 183 کشور، 85 عضو به آن رأی مثبت دادند. در مقابل 63 عضو به این طرح رأی ممتنع داده و 35 کشور هم با آن مخالفت کردند. دولت کانادا این قطعنامه را هم‌چون سال‎های گذشته تدوین کرده و به کمیته ارائه داده بود.
پس از تصویب این قطعنامه، نمایند? روسیه این موضوع را نشانگر رویکرد سیاسی سازمان ملل نسبت به کشورها دانست. نمایند? ونزوئلا نیز تصویت چنین قطعنامه‌ای را نشانگر رویکرد دوگان? سازمان ملل دانست.
در همین حال، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل، اعلام کرد برای این قطعنامه توجیه معتبری وجود ندارد و حقوق بشر بار دیگر به‌عنوان وسیله‌ا‌ی برای اعمال فشار بر مردمی استفاده شد که استقلال را برگزیده‌اند.
به گزارش پرس تی‌وی، کمیت? سوم مجمع عمومی سازمان ملل همچنین قطعنام? مشابهی علیه دولت سوریه تصویب کرده است.


مواضع صریح مراجع تقلید درباره رباخواری بانک‌ها/باید اقدامی کرد
واکنش اخیر آیت‌الله نوری همدانی به دیرکرد "شرعا حرام" که بانک‌ها بابت وام از مشتریان دریافت می‌کنند، به دفعات ازسوی دیگر مراجع تقلید مورد تاکید قرار گرفته است؛ موضع محکم این چهره‌های مورد وثوق در قبال دریافت غیرقانونیِ این مبالغ از مردم، شاید حلال این معضل ریشه‌دار باشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1395 ساعت 06:26

از همان روزهای ابتدایی سال 95 و همچنین در روزهای گذشته اظهارنظرهای متعددی ازسوی مراجع عظام تقلید درباره سودهای بانکی و جرایم دیرکرد منتشر شد که جای تامل دارند. موضوع سودهای بانکی و ابعاد اقتصادی و فقهی آن در کشور همواره از مسائل بحث‌برانگیز بوده و نقل‌قول‌های اخیر مراجع تقلید هم به این مسئله دامن زده است. از جمله خواسته‌های مخاطبان ایسنا و مردم این است که چرا مراجع تقلید در این‌باره قویا ورود نمی‌کنند، چرا که این گرفتن این سودهای غیرقانونی هم به ضرر مردم و هم اقتصاد جامعه است.

اهمیت آشکار این موضوع نزد مردم که ارتباط مستقیمی با مباحث شرعی و حلال بودن وجوه دریافتی دارد و همچنین کنجکاوی‌ها برای اطلاع از نظر مراجع تقلید درباره این بحث چالشی که در ذهن بسیاری از مردم پرسش‌های زیادی ایجاد کرده، موجب شد تا مروری بر اظهارات و نقل قول های مراجع عظام تقلید در این‌باره بیاندازیم.

 بانک‌ها دست از رباخواری بردارند
آیت‌الله نوری همدانی در صحبت‌هایی که واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت، به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره و تاکید کرد: «ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است. اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و ربا است و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است، تصریح کرد: اگر در هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت شود؛ اما در بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و ...؛ که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، ربا است.

این استاد حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند. بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای أداء دین رباست، اما متاسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود. »

 برخی بانک‌ها ربای آشکار می‌گیرند
آیت‌الله علوی ‌گرگانی نیز یکی دیگر از مراجعی است که در این باره اظهارات صریح داشته است. او در روز 4 بهمن‌ماه در صحبت‌هایی اظهار کرد: اگر اقتصاد اسلامی می‌خواهد صورت گیرد، باید منابع مأخذه اصلی اصلاح شود، چون در غیر این‌صورت بی‌فایده است؛ یک منبع اولیه اصلی امور مالی کشور عبارت از بانک‌ها و ... خواهد بود، چراکه تا بانک اصلاح نشوند، جامعه درست نخواهد شد، چون بنیه جامعه روی امور مالی می‌گردد و تا پولی در جامعه نباشد، حرکتی اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: همانطور که انسان احتیاج به انرژی دارد تا از وجود آن بهره‌مند شود، جامعه بشری نیز تا زمانی که مال نداشته باشد پیش نمی‌رود، اما باید دید خوراک این جامعه مالی چطور بوده و موردپسند خدا، پیامبر و ائمه معصومین(ع) است یا خیر؟

این مرجع تقلید بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌خواهند کشور در چارچوب اسلام و دین پیش برود که برای تحقق آن باید وضع ادارات درست شود؛ ببینید چقدر در ادارات زیرمیزی رد می‌شود؟ آیا این درست است؟ در کشور اسلامی باید زیرمیزی باشد؟ چه وقت می‌شود فرمایش رهبری را عملی کنیم؟

هرچه می‌گوییم بانکداری اسلامی، گوش نمی‌دهند
آیت‌الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید روز 24 آذرماه در دیدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به جایگاه بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: «در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمی‌توان مبادلات و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است.

بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری می‌کنیم از طرف دیگر بوی غرب می‌دهد، خیلی کار می‌خواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود.

نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانک‌ها گوش به بانکداری اسلامی نمی‌دهند؛ هرچه می‌گوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمی‌کنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند.

مشکل دیگر دور زدن قانون بانکداری اسلامی است، بانک‌ها به بهانه‌های مختلف کلاه درست می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.

مشکل اصلی در اجرای قانون است، باید به مردم آموزش داد، وگرنه روی کاغذ قانون درست کنیم ارزشی ندارد، باید هم قانون اصلاح شود هم ضمانت اجرایی داشته باشد تا شاهد برچیده شدن مشکلات در حوزه بانکداری شویم. ریشه اصلی بانک از غرب آمده و ما می‌خواهیم اصلاح کنیم، ولی می‌بینیم جای دیگر خراب می‌شود.»

مسئله دیرکرد وام نگران‌کننده است
آیت‌الله جعفر سبحانی (3 آذرماه) در دیدار با مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «مسئله دیرکرد وام، نگران‌کننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان می‌دهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.

وی گفت: موضوع چک هم یکی دیگر از مشکلات جامعه است و آمارهای زندانیان نشان از این حقیقت است، سعی کنید به کسانی که توان پرداخت وام را دارند و از عهده داشتن چک برمی‌آیند، وام و چک دهید. تا می‌توانید کاری کنید تا جامعه از لحاظ اقتصادی و مسائل دیگر کمتر دچار مشکل شود. در عقود شرعی باید رضایت طرفین لحاظ شود و طوری نباشد که یک طرف ضرر و دیگری بهره فراوان گیرش بیاید.»

مشکل ربوی بودن دیرکردهای بانکی حل نشده
آیت‌الله نوری همدانی همچنین در 3 آذرماه در دیدار با رئیس بانک ملت در بخشی از سخنان خود خطاب به مسئولین بانک‌ها اظهار کرد: «بانک‌ها باید با پرداخت وام به محرومین و مستضعفین کمک کنند. موضوع اخذ دیرکرد از نظر اسلام حرام است و به نوعی ربا محسوب می‌شود و متاسفانه مشکل آن در کشور هنوز حل نشده است.

متاسفانه گرفتن دیرکرد امری رایج شده، ولی نباید اینگونه باشد. نباید به خاطر تاخیر در ادای دین، پولی گرفته شود و می‌توان این مشکل را از طرق دیگر برطرف کرد تا از سویی بانک‌ها نیز دچار خسران نشوند.»

 حقوق کارمندان بانک‌هایِ ربوی، حرام است
آیت‌الله جوادی‌ آملی در دیدار با شهردار و استاندار قم که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در ابتدای سال انجام شد، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده، در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست. حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.»

بانک‌ها با سودهای خود، مردم را بیچاره کرده‌اند
آیت‌الله نوری همدانی همچنین در تاریخ 28 آبان ماه در دیدار رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه موضوع اقتصاد از مسائل مهم در زندگی مردم است، گفت: «بانک‌ها یکی از موانع حل مشکلات اقتصادی هستند و با سودهای خود مردم را بیچاره کرده‌اند، دیرکرد وام حرام و یک نوع ربا است و نباید دیرکرد از مردم گرفته شود.»

بانک‌ها بجای حل مشکل، زحمت مردم را اضافه می‌کنند
آیت‌الله علوی گرگانیدر 16 شهریورماه در دیدار با مدیران تعاونی اداره کار استان قم در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تعاونی باید به دستان مردم قرار گیرد اظهار کرد: بانک‌ها به جای اینکه مشکلات مردم را برطرف کنند، مشکلات جامعه را اضافه می‌کنند.

پول‌هایی که در بانک‌ها قرار دارند باید برای از بین بردن مشکلات جامعه هزینه شود و در این راستا افراد نیازمند و قشرهای ضعیف شناسایی و حمایت شوند. باید در بانک‌ها بخشی مربوط به رسیدگی به قشرهای مستضعف تشکیل شود تا خیلی سریع مشکل مادی و اقتصادی آنها برطرف شود.

در بانکداری اسلامی تا 28 درصد از مردم سود می‌گیرند
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم و در روز مبعث نبی مکرم اسلام(ص) که در 15 اردیبهشت‌ماه برگزار شد در بخشی از سخنان خود به موضوع بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: «بانکداری از غرب برای ما آمده و ما اسم اسلامی را برای آن گذاشته‌ایم که متاسفانه نه محاسن بانکداری غربی را دارد و نه اسلامی است.

سود بانکی در کشورهای غربی بین 4 تا 6 درصد است؛ اما در بانکداری اسلامی تا 28 درصد از مردم سود می‌گیرند و اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تا 35 درصد هم سود گرفته می‌شود؛ آن هم در قالب عقود شرعیه.

برخی خیال می‌کنند که مشکل بانکداری امروز ما فقط جریمه و دیرکرد است؛ ولی در اصل با مشکلات بسیاری روبروست؛ امروز بخش بسیاری از مطالبات بانک‌ها از سرمایه‌داران است و متاسفانه تسهیلات کلان در اختیار آنان قرار داده شده و طبعا کارخانه‌های متوسط و ضعیف‌تر از دریافت تسهیلات جا مانده‌اند.

یکی از درآمدهای بانک‌ها، حساب جاری مردم است که از این پول، به دیگران وام داده شده و سود 25 تا 30 درصدی گرفته می‌شود و درآمد آن در جیب بانک قرار می‌گیرد؛ در حالی که اصل پول برای مردم بوده است.»

حرکت بانک‌ها به‌سوی رباخواری مایه ننگ است
آیت‌الله نوری همدانی همچنین در 13 اردیبهشت ماه در دیدار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «وقتی قانون بانک‌های ما از فرهنگ اروپا آمده باشد، باید فرهنگ‌سازی نموده و چون نوعا مردم با بانک‌ها سر و کار دارند، ‌باید بررسی کرد که اسلام در خصوص بانک و بانکداری چه مبانی دارد.

علت اینکه باید از روش‌های بانکداری غربی فاصله بگیریم، ‌این است که بانک‌های اروپایی مسائل شرعی و دینی و اخلاقی را نمی‌دانند، چه رسد به اینکه بخواهند به حرام و حلال آن هم فکر کنند.

اگر وام در ضمن عقد شرط شود، ربا نیست؛ اما از این سوء استفاده کرده‌اند و برای آن زمان درست کردند، این مسئله ربا را تقویت می‌کند و حرام است، الان تاخیر در ادای دین حرام به همین دلیل است.

چون ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است، ‌لذا باید اقدامی کرد و راهکاری ارائه داد تا ربا پیش نیاید. ما در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی بانک‌ها به این سمت حرکت کنند.»

رجوع به اظهارات و تاکیدات مراجع تقلید درباره غیراسلامی و نامشروع بودن فعالیت بانک‌ها، شاید مرهم زخم نظام بانکداری کشور نباشد، اما می‌توان امیدوار بود با همفکری اساتید برجسته حوزه و مسئولان بلندپایه اقتصادی، راه‌حل معقولی برای به حداقل رساندن مشکل مردم پیدا شود.


 

سفر اردوغان به عربستان و تلاش برای تشکیل محور ضدایرانی در منطقه/ روحانی به کویت و عمان می رود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر دیروز برای سفری رسمی از بحرین راهی عربستان سعودی شد. او سپس قرار است راهی قطر شود.

پایگاه خبری «اخبار 24» گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با حضور در فرودگاه ملک سلمان، از اردوغان شخصا استقبال به عمل آورد. حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز اردوغان را در فرودگاه این کشور بدرقه کرد. همسر رئیس جمهور، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه- برات آل بایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی- نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد- فکری ایشیک، وزیر دفاع و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه وی را در این سفر همراهی می کنند.

به نظر می رسد سه عامل تعیین کننده موجبات تحرک محور عربی- ترکی غربی(آمریکا و انگلیس) در منطقه شده است.  پیروزی محور مقاومت در منطقه، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تلاش لندن برای ایفای نقش دوباره در خلیج فارس از عوامل تشکیل ائتلاف احتمالی علیه ایران می باشد.

گفتنی است روابط ترکیه و عربستان سعودی  از چند سال قبل بر سر کودتا و کنار گذاشتن محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر تیره شده بود. اما عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در آنکارا گفت: مواضع عربستان سعودی و ترکیه در خصوص سوریه و همچنین آنچه او دخالت‌های ایران در منطقه خواند « کاملا یکسان » است.
 
از سوی دیگر به نظر می‌رسد ترامپ در رابطه با ترکیه چرخشی سیاسی در پیش گرفته باشد. رئیس جمهوری آمریکا در جریان تماسی تلفنی به همتای ترک خود پیشنهاد همکاری تنگاتنگ داد. رئیس سازمان سیا نیز در اولین سفر کاری خود به ترکیه و عربستان رفته بود.

 در این راستا نیروهای ترکیه همانگونه که رئیس جمهور اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه آتاتورک آنکارا کمی پیش از عزیمت اعلام کرد؛ در آستانه به دست گرفتن کنترل شهر الباب سوریه هستند و پیش بینی می شود روابط ترکیه و دولت رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در ماه های آینده به علت توافق دو طرف درباره برپایی مناطق امن در سوریه بهبود یابد.    اردوغان در بحرین تاکید کرد بعد از پایان عملیات نظامی در «الباب» و آزادسازی «الرقه» - پایتخت خودخوانده داعش در سوریه - منطقه امن مذکور را به مساحت 5000 کیلومتر مربع ایجاد خواهد کرد.

 ترکیه قبلا اعلام کرده است، ترامپ و اردوغان بر سر اقدام مشترک در راستای آزادسازی رقه و الباب، شهرهای تحت کنترل داعش در سوریه، نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

روابط آمریکا دو ترکیه  در دوران باراک اوباما به سردی و تنش گراییده بود. ترکیه به آمریکا فشار می‌آورد که فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان را تحویل ترکیه دهد. ایالات متحده تاکنون این خواست را برآورده نکرده است.

گفته می‌شود آمریکا قصد دارد که ترکیه وارد ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان برای عملیات در سوریه و عراق شود. عبدالباری عطوئان تحلیل گر عرب در این باره در رای الیوم نوشته است:     اردوغان به خوبی می داند که ترامپ می خواهد محورعربی را احیا کند و ائتلافی سنی در منطقه برای مواجهه با ایران شیعه ایجاد کند به همین دلیل به سرعت بار سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس که محور این ائتلاف خواهند بود، بست. البته این نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب  بر مسائل اقتصادی نیز در سفر اردوغان تاکید می کند چرا که برای نجات اقتصاد ترکیه که با بحران های بی سابقه ای رو به رو است که آن را در لبه پرتگاه قرار می دهد بهره گیری از کمک کشورهای عربی تا حدی می تواند کمک کننده باشد.

واکنش ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در برنامه «من طهران» شبکه العالم، در خصوص مواضع عربستان و امارات علیه ایران و تندتر شدن مواضع برخی کشورهعای دیگر علیه ایران اظهار داشت: اگر فرض را بر این بگیریم که با آمدن ترامپ و شعارهایی که مطرح کرده، این دو کشور (امارات و عربستان) یا کشورهای دیگر، مواضع خود را نسبت به ایران تندتر کرده و یا سیاست دیگری را پیشه کرده اند، فکر می کنم باید به آن ها توصیه کرد که دچار چنین خطای تاریخی نشوند، چون به هر حال زمان درحال گذار و گذر هست و تحولات سریع اتفاق می افتد و نمی شود آینده را خیلی پیش بینی کرد و وضعیت و قدرت و جایگاه ایران در منطقه کاملا روشن هست و بهتر هست که آنها با واقعیت های منطقه و واقعیت ایران در منطقه، سیاست های خود را تنظیم کنند، زیرا همسایگان هم هستند و کشورهای همسایه هستند و سرنوشت خود را به شعارهایی که دیگرانی از نقاط دوردست مطرح می کنند، گره نزنند و درآینده هم خیلی مشخص نیست که آن مواضع واقعا پایدار بماند یا نماند.

لازم به ذکر است قرار است رییس‌جمهوری کشورمان برای سفری یک روزه و به دعوت رسمی پادشاه عمان و امیر کویت، روز چهارشنبه (27 بهمن ماه) به این کشورها سفر می‌کند.  بررسی راهکارهای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه در بخش های دولتی و خصوصی و همچنین بررسی مسائل منطقه‌ای از مهمترین محورهای سفر روحانی به کشورهای عمان و کویت است. روحانی شامگاه چهارشنبه به میهن اسلامی باز خواهد گشت.


اعتراف آمریکا به استفاده از اورانیوم ضعیف شده در سوریه
 

یک مقام ارشد نظامی آمریکا نسبت به استفاده کشورش از اورانیوم ضعیف شده در حمله به تانکرهای نفتی داعش در سوریه اعتراف کرد.
به گزارش مهر به نقل از فارن پالیسی، مقام های آمریکایی نسبت به استفاده از اورانیوم غنی شده در حملات موشکی خود که اواخر سال 2015 میلادی علیه تانکرهای نفتی داعش انجام شد اعتراف کردند.

بر اساس این گزارش، «جاش جاکوئز» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه در مصاحبه با فارین پالیسی نسبت به استفاده از 5236 گلوله 30 میلی متری حاوی اورانیوم ضعیف شده در جریان حملات انجام شده در روزهای 16 و 22 نوامبر سال 2015 میلادی خبر داد.

به گفته وی این تعداد گلوله از جنگنده های A-10 نیروی هوایی آمریکا شلیک شده که منجر به نابودی حدود 250 وسیله نقلیه متعلق به داعش در صحرایی واقع در شرق سوریه شده است.

گفتنی است آمریکا پیشتر و جریان حملات سال 2003 نیز از چنین موشک هایی استفاده کرده بود. مساله ای که تبعات زیست محیطی آن هنوز عراق و مردم این کشور را دست به گریبان خود قرار داده است.