سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

نزول 2 پله ای جایگاه ایران در شاخص نوآوری جهانی

مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش خود، رتبه کشورهای جهان را در شاخص نوآوری و پیشرفته بودن مورد بررسی قرار داد. رتبه ایران در این شاخص از میان 138 کشور جهان، 89 است.

به گزارش مهر، بررسی میزان رقابت‌پذیری اقتصادی، سالانه در مجمع جهانی اقتصاد تهیه می‌شود و برمبنای آن ارکان رقابت‌پذیری ملی در اقتصاد خرد و کلان کشورها مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.

مجمع جهانی اقتصاد در دوره زمانی سال 2016- 2017 به بررسی و مقایسه کشورها پرداخته که این گزارش توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات منتشر شده است. برمبنای این گزارش، سوئیس کشور اول جهان و امارات متحده عربی کشور اول منطقه در این شاخص جهانی اعلام شده اند.

نقش نوآوری در رقابت پذیری جهانی اقتصادی

انقلاب چهارم صنعتی که با عنوان انقلاب دیجیتال شناخته می‌شود، هم‌آمیزی فناوری‌ها را به همراه داشته و سرعت فزاینده پیشرفت حاصل از این انقلاب، تقریباً تمامی صنایع را در همه کشورها متحول کرده است. به نحوی که هم اکنون پیشرفت و نوآوری در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، رباتیک، اینترنت اشیا و چاپگرهای سه‌بعدی به چشم می خورد که می تواند راه را برای رشد و توسعه آینده کشورها، هموار کند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت اقتصادی جهانی (GCI)، آخرین ویرایش از تجربه متقابل کشورها در تحلیل عوامل مؤثر بر رشد بلندمدت است که نشان می‌دهد «نوآوری» یکی از عوامل اساسی برای رشد بلندمدت و پایدار است که برای استقرار آن لازم است به‌تمامی عوامل مؤثر بر شاخص رقابت جهانی توجه شود.

ارتقای این شاخص نیازمند توجه به عوامل متعدد ازجمله بهبود کسب‌وکار، بهبود زیرساخت‌های اساسی و بهبود عملکرد بازارهای نیروی کار، مالی و سرمایه‌های انسانی است.براین اساس مجمع جهانی اقتصاد، با ارائه ارزیابی دقیق از پتانسیل‌های مولد جوامع در سراسر جهان، نقش تسهیل‌کننده‌ای را در فرایند شناسایی ویژگی‌های اقتصادی کشورها برای ایجاد و پرورش نوآوری و خلاقیت ایفا کرده است.

ارزیابی کشورهای جهان از حیث آمادگی تکنولوژیکی و پیشرفته بودن کسب و کار

شاخص رقابت اقتصادی جهانی (GCI) کشورهای جهان را در 3 بخش اصلی الزامات بنیادین، افزایش‌دهنده‌های کارایی و عوامل مؤثر در نوآوری و پیشرفته بودن ارزیابی می کند.

در بخش الزامات بنیادی مواردی چون زیرساختها از جمله زیرساختهای تلفن و موبایل مورد بررسی قرارگرفته و در بخش افزایش دهنده های کارایی موضوعاتی مانند آمادگی تکنولوژیکی از جمله استفاده از فناوری اطلاعات، میزان استفاده از اینترنت باندپهن، موبایل و اینترنت موبایل و نیز میزان کاربران اینترنت، موبایل و تلفن ثابت مرتبط به عملکرد این بخش است.

در همین حال موضوع پیشرفته بودن کسب و کار و نوآوری، به عنوان زیرشاخص نوآوری و پیشرفت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بررسی ها نشان می دهد که در شاخص کلی رقابت پذیری جهانی در میان 138 کشور، سوئیس کشور اول جهان است و امارات رتبه اول منطقه را در میان 19 کشور کسب کرده است. در این رده بندی، رتبه ایران در جهان 76 و رتبه منطقه ای ایران 13 است.

در زیرشاخص «الزامات بنیادی» قطر کشور اول منطقه و سنگاپور کشور اول جهان است و در این زیرشاخص که مربوط به تامین زیرساختهای ارتباطی و استفاده از فناوری اطلاعات می شود ایران در رتبه 61 جهان و 11 منطقه قرار دارد.

در زیرشاخص «عوامل نوآوری و پیشرفته بودن» سوئیس کشور اول جهان و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه اول است. ایران در این زیرشاخص رتبه 89 جهانی و رتبه 15 منطقه را در اختیار دارد.

کشورهای برتر منطقه و جهان کدامند

در منطقه خاورمیانه پس از امارات که رتبه 16 دنیا را نیز دارد، کشورهای قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی، آذربایجان و کویت در جایگاه اول تا هفتم جدول رقابت پذیری جهانی قرار دارند و ایران درمیان این 19 کشور، سیزدهم است.

در جایگاه جهانی نیز پس از سوئیس، کشورهای سنگاپور، امریکا و هند رتبه های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده اند و یمن کشور آخر دنیا و منطقه است.

نزول 2 پله ای رتبه جهانی ایران در شاخص نوآوری و رقابت اقتصادی

برآوردها نشان می دهد که اگرچه وضعیت ایران در زیرشاخص «الزامات بنیادین» از متوسط جهانی بیشتر است، اما در زیرشاخص های «افزایش دهنده های کارآیی» و «عوامل نوآوری و پیشرفته بودن»، از متوسط جهانی کمتر است و بیشترین اختلاف از مقدار متوسط منطقه و جهانی، مربوط به عوامل نوآوری است.

برآوردهای دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات نشان می دهد که مقدار شاخص رقابت پذیری اقتصادی ایران در میان سالهای 89 تا 94 با کاهش همراه بوده است به نحوی که مقدار شاخص 4.22 در سال 91، در پایان سال 94 به 4.12 رسیده است. به همین دلیل رتبه جهانی ایران نیز از جایگاه 66 در سال 89 به جایگاه 83 در سال 91 تنزل داشته است. در همین حال در سال سوم دولت یازدهم نیز رتبه جهانی ایران در این شاخص و زیرشاخص های مربوط به آن، با 2 پله نزول نسبت به سال 93 ، به رتبه 76 رسیده است.

برمبنای این رده بندی جهانی، رتبه ایران در حوزه زیرساخت های ارتباطی نیز در منطقه 11 و در جهان 59 است و این درحالی است که در حوزه آمادگی فناوری اطلاعات، رتبه ایران در میان کشورهای منطقه چهاردهم و درمیان کشورهای دنیا 97 است.


سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: توافقنامه جدید، این امکان را به ارتش آمریکا خواهد داد تا در مواقع لازم با انعطاف بیشتری به سناریوها در داخل و اطراف امارات عمل کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، آمریکا و امارات عربی متحده توافقنامه جدید همکاری دفاعی امضا کردند.

کریستوفر شروود سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد توافقنامه جدید، این قدرت و امکان را به ارتش آمریکا خواهد داد تا در مواقع لازم با انعطاف بیشتری به سناریوها در داخل و اطراف کشور امارات عمل کند.

سخنگوی پنتاگون به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

شروود تاکید کرد توافقنامه دفاعی جدید بین واشنگتن و ابوظبی میزان و شرایط حضور نظامی آمریکا در خاک امارات را تشریح می کند.

گفتنی است پنتاگون روز سه شنبه از دیدار جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی در کاخ سفید خبر داد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، ماتیس و محمد بن زاید در این دیدار از امضای توافقنامه جدید همکاری دفاعی که امکان همکاری نزدیک تر دو کشور را در مقابله با تهدیدها در سالهای آینده فراهم می کند، ابراز رضایت کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم در کاخ سفید پذیرای ولیعهد ابوظبی بود. ولیعهد ابوظبی از برنامه های ترامپ برای تقویت روابط آمریکا با شرکای اساسی در منطقه تمجید کرد. ترامپ نیز این دیدار را فرصتی برای تقویت همکاری با شریکی اساسی در خاورمیانه توصیف کرد.

سرابی در گفتگو با شبستان خبرداد:
اعزام کاروان قرآنی حج تمتع 96 / آزمون انتخابی فردا و پس فردا
خبرگزاری شبستان: قائم مقام شورای عالی قرآن بااشاره به اعزام کاروان قرآنی حج تمتع 96 گفت: این کاروان با حضور 20 نفر از قاریان، اساتید، حافظان و گروه های تواشیح و هم خوانی ممتاز و بین المللی به عربستان اعزام می شوند.

علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان بااشاره به اعزام کاروان قرآنی حج تمتع 96 گفت: این کاروان قرآنی هر سال به همراه بعثه مقام معظم رهبری جهت اجرای برنامه های قرآنی در حرمین شریفین و حجاج ایرانی و غیر ایرانی به عربستان اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه این کاروان جهت عطرآگین کردن فضای مکه و مدینه به نوای قرآنی به حج اعزام می شوند، خاطرنشان کرد: امسال نیز 20 نفر از قاریان، اساتید، حافظان و گروه های تواشیح و هم خوانی ممتاز و بین المللی به حج تمتع اعزام خواهند شد.

سرابی با اشاره به برگزاری آزمونی ویژه جامعه قرآنی اظهار کرد: به این ترتیب آزمونی فردا و پس فردا، سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27 اردیبهشت ماه جهت انتخاب اعضای کاروان برگزار خواهد شد.

قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: بر این اساس از بین افرادی که در آزمون شرکت می کنند 10 نفراز قاریان ممتاز، یک گروه جمع خوانی با ارزیابی آثار، یک حافظ ممتاز که از نفرات برتر مسابقات باشد و در نهایت چند نفر از اساتید و پیشکسوتان عرصه قرآنی به حج اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به زمان اعزام اعضای این کاروان تاکید کرد: اعضای این کاروان از آغاز اعزام حجاج که از اواخر تیرماه شروع می شود تا ایام بعد از حج به تدریج و طی برنامه ریزی که صورت خواهد گرفت به مکه و مدینه اعزام می شوند.

سرابی گفت: با توجه به اینکه محل استقرار کاروان قرآنی حج در هتل بعثه مقام معظم رهبری می باشد این عزیزان جهت اجرای برنامه در کاروان ها و مراکز زیارتی اعزام خواهند شد و مدت زمان حضورشان در نیز مانند زائران دیگر خواهد بود و افزایشی ندارد.

 


انتخابات باید معرف گفتمان انتظار به جهان باشد
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت اش از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا منتقل کنیم، درست عمل کرده ایم.

حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده ‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده ‌پژوهی در گفت وگو با خبرنگار مهدیت خبرگزاری شبستاندر رابطه با «جایگاه انتخابات در یک جامعه منتظر» اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی به عنوان جامعه منتظر نظام مردم‌سالاری دینی را پذیرفته ایم به این معنا که مردم در راستای اراده و قانون الهی می توانند در مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود نظر داده و انتخاب کنند و نقش موثری داشته باشند. مردم‌سالاری دینی با بحث مهدویت و انتظار از طریق ولایت فقیه پیوند می خورد، به عبارت دیگر پیونددهنده ما با جامعه مهدوی رکنی به نام «ولایت فقیه» است.

 

وی افزود: سایر مسایل اجرایی و کارگزاران نظام و ... اگر ذیل ولایت فقیه قابل تعریف و ایفای نقش باشند برای جامعه منتظر قابل پذیرش هستند اما اگر از دایره ولایت فقیه خارج باشند جامعه منتظر هیچ رغبت و توجه‌ای به مقولاتی مانند انتخاب مسئولان و مدیران و کارگزاران و ... ندارند.

 

مدیر گروه آینده ‌پژوهی پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: نکته دوم این است که نقش مردم در عصر غیبت کبری و در مسایل سیاسی می تواند در قالب ها و شکل های مختلف صورت بگیرد که یک قالب آن انتخابات است. ما می توانیم قالب ها و شکل های دیگر آن را نیز داشته باشیم مانند بیعت یا مانند تظاهرات سراسری که مردم در زمان انقلاب داشتند و امام را از جان و دل برگزیدند اما به هر حال فعلا این قالب مورد قبول قانون اساسی و عموم مردم است می تواند مورد پذیرش جامعه منتظر باشد.

 

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: مهم‌ترین نکته در این رابطه آن است که این مسایل زمانی برای جامعه منتظر ارزش و اعتبار دارد که آن را به آرمان های مهدوی نزدیک کند یعنی اهداف و ایده های مهدویت را در جامعه منعکس کند در غیر این صورت اصولا بود و نبود آنها اهمیتی برای جامعه منتظر ندارد.

 

وی تاکید کرد: اهمیت مقولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... زمانی است که کمک کند تا جامعه در مسیر انتظار درست و پویا قرار بگیرد بنابراین اگر انتخابات کمک کند که جامعه ما یک قدم به سمت جلو حرکت کند، کمک کند که ما به هدف و مقصود خودمان یک قدم نزدیک‌ تر شویم، اگر کمک کند که شکوه و عزت جامعه منتظر را به رخ دنیا بکشانیم، اگر انتخابات کمک کند که ما در پرتو آن باورها و اندیشه های خودمان را که یک نظام مردم سالاری دینی است و مشروعیت آن از امام حی غایب(عج) ناشی می شود را به دنیا برسانیم، این نوع انتخابات و این نوع نظام بسیار مطلوب و موردتأیید است.

 

کارشناس و محقق مهدوی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: وقتی دشمنان و رقبای ما با انواع امکانات و موضوعات در مسایل مختلف در حال پیگیری کردن ایده های خود هستند یقینا ما نیز در برابر آنها مجهز به سلاح آینده نگری دینی و پویا هستیم. جامعه ما مردمانی دارد که هم منتظر امام زمان خود اند و هم در سرنوشت خود دخیل هستند و آینده و فرجام خود را خودشان رقم می زنند و دارای وحدت و انسجام و شکوه بی نظیری هستند و هم اینکه می توانند برای خود تعیین تکلیف کنند. اگر بتوانیم این گفتمان را به دنیا ارایه دهیم می توان گفت موفق بوده ایم و انتخابات خوبی خواهیم داشت.

 

حجت الاسلام کارگر یادآور شد: انتخاب ما باید مبتنی بر آموزه های مهدویت و انتظار باشد، پس باید بکوشیم گفتمان انتظار و گفتمان سیاسی ما بر محوریت جامعه آرمانی مهدوی شکل بگیرد. اگر انتخابات با این دید شکل بگیرد برای ما مطلوب است و جامعه منتظر می تواند در پرتو انتخابات ایده ها و آرمان های خود را نیز پیگیری کند و هم در مقابل دشمنان و مخالفان خود سرافراز از میدان خارج شود.