سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 وقتی هوا سرد می‌شود تمایل افراد به خوردن غذاهای گرم و پرکالری بیشتر می‌شود. کله پاچه یکی از این نوع غذاهاست. غذایی سنتی و ایرانی که در طول سال نیز طرفداران خاص خود را دارد و اغلب غذای محبوب نسل قدیم است و البته طبع نسل جوان نیز آن را می‌پسندد.

این غذا بسیار چرب و پرانرژی است. ویژگی اصلی این غذا پروتئین بالا و باکیفیت آن است. پروتئین‌ها مواد مغذی‌ای هستند که در رشد، ترمیم و ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی به عهده دارند و مصرف نوع حیوانی آنها به مقدار لازم برای تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود. این غذا از نظر میزان پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و املاح معدنی با گوشت قرمز متفاوت است.

به طور کلی کله پاچه از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می‌شود. اجزای این غذا نیز شامل بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه است. آب این غذا به عنوان پیش‌غذا به‌همراه نان خورده می‌شود. کله‌پاچه غذایی دیرپز بوده و طبخ آن زمان زیادی طول می‌کشد. این غذا را گاه برای هضم سریع‌تر با آبلیمو و دارچین میل می‌کنند و بهترین زمان مصرف آن نیز صبح است.

کله‌پاچه سرشار از کلسترول

کله‌پاچه با وجود مواد مغذی، سرشار از کلسترول است. کلسترول یک نوع چربی است که می‌تواند در رگ‌های خونی شما رسوب کند و باعث انسداد آنها شود. اگر این انسداد در عروق ظریف خون‌رسانی قلب و مغز رخ دهد، باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی می‌شود. از طرف دیگر کلسترول می‌تواند زمینه بروز بیماری‌هایی چون چربی خون، فشار خون، چاقی، دیابت و نقرس را افزایش دهد، اما با وجود این گوشزدها از سوی متخصصان متاسفانه در برخی استان‌های غربی به دلیل فراوانی دام و سنت‌های رایج غذایی این توصیه نادیده گرفته می‌شود.

ساکنان این مناطق در دهه‌های گذشته در چارچوب سبک زندگی عشایری یا کشاورزی به کارهای طاقت‌فرسایی می‌پرداختند، ولی امروزه که زندگی ساکن‌تر و تحرک کمتر و کار بدنی محدود شده است باید در انتظار عواقب مصرف این نوع فرآورده‌ها بود.

توصیه‌ها

مصرف نامتعادل و نابجای غذاهایی چون کله‌پاچه به دلیل چربی‌های اشباع و کلسترول بالا می‌توانند خواب شبانه را مختل کنند. این غذا به دلیل آن که سنگین و دیرهضم است باعث مشکلات گوارشی و کم‌خوابی می‌شود.

مقدار کلسترول مغز گاو و گوسفند بیش از دیگر مواد غذایی است، به طوری که یک وعده مغز گاو به وزن حدود 120 گرم بیشتر از 2000 میلی‌گرم کلسترول دارد. در 100 گرم آن نیز 130 کالری انرژی نهفته است. البته ناگفته نماند که یکی از امتیازات مثبت مغز دام این است که منبع فوق‌العاده ویتامین B12 شمرده می‌شود. زبان گوساله و گوسفند انباشته از چربی بوده و مقدار زیادی از اغلب ویتامین‌های B بویژه ویتامین B12 را دارد. در 100 گرم زبان گوساله 130 کالری و در 100 گرم زبان گوسفند 260 کالری انرژی نهفته است.

کله‌پاچه‌های ارزان درواقع کله گوسفند نیستند، بلکه کله میش و بز هستند که بسیار دیرپز بوده و نسبت به کله گوسفند طعم چندان مطبوعی ندارند.

برای خرید مغز حیوان حواستان باشد که رنگ مغز اصلا نشان‌دهنده سلامت یا عدم سلامت آن نیست، زیرا رنگ آن به نژاد دام و تغذیه آن بستگی دارد. اما نکته قابل توجه آن که اگر مغز مانده باشد ظاهری وارفته، خشک و متلاشی دارد. برای خرید کله پاچه خام حتما انواعی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند، انتخاب کنید. اگر حیوانی بیمار یا مبتلا به بیماری جنون گاوی باشد این بیماری می‌تواند از فرآورده‌های آن به مصرف‌کننده منتقل شود و کشنده باشد. بر این اساس از خرید کله‌پاچه‌ای که به صورت غیرمجاز در شرایط غیربهداشتی، خارج از یخچال و به صورت روباز در مجاورت حشرات موذی و کنار خیابان‌های پررفت و آمد عرضه می‌شوند، اجتناب کنید.

استشمام هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی، عفونت، گندیدگی، تعفن یا هرگونه تغییر رنگ، علامت فساد این فرآورده است و از خرید آن بپرهیزید.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف کله‌پاچه برخلاف باور مردم مقوی نیست، بلکه فقط انرژی‌زاست و خطرناک ترین چربی غذایی است و سالمندان به هیچ وجه نباید از آن مصرف کنند.احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس افزود: این چربی خطرناک در عروق خونی رسوب می‌کند و موجب بیماری قلبی، عروقی و فشار خون می‌شود.

فرسار گفت: به هر حال یک جوان با خوردن کله‌پاچه و در نهایت انجام فعالیت بدنی می‌تواند چربی آن را بسوزاند، ولی یک سالمند چنین توانمندی را ندارد و با مصرف کله‌پاچه مشکلات بسیاری برای او ایجاد می‌شود.وی تصریح کرد: چربی قلم گوسفند و گاو نیز بالاست و بهترین توصیه آن است که مردم به جای این گونه مواد غذایی از گوشت بخصوص گوشت سفید استفاده کنند. همچنین باید توجه کرد که به هیچ عنوان نباید آب گوشت مصرف کرد پس خانواده‌ها از ریختن آب خورشت گوشت روی برنج خودداری کنند.


 در یک عصر سرد پاییزی، خوردن یک کاسه سیراب شیردان یا تلیت آب کله‌پاچه البته به همراه تکه‌های خرد شده مغز و بعد از آن صرف یک پرس پاچه، بناگوش، چشم و زبان خالی از لطف نیست.

غذایی سیرکننده و پرانرژی که خوردن آن در فضای مطبوع و اشتهابرانگیز کله‌پزی آن هم در ساعات صبح یا به هنگام عصر دلچسب‌تر است، اما پرسش مهم آن که چرا می‌گویند این فرآورده‌ها حاوی چربی بوده و مصرف زیاد آن تهدیدکننده سلامت است؟ سیرابی و شیردان که چربی ندارد. اگر هم بخواهیم این چربی را به اجزای کله‌پاچه نسبت دهیم، فقط مغزآن پرچرب است. پس می‌توانیم مغز را حذف کرده و مابقی این فرآورده‌ها را با خیالی راحت نوش‌جان کنیم.

اما واقعیت این است که چربی موجود در فرآورده‌های جانبی دام همچون پیه گوشت و دنبه حیوان مشخص و نمایان نیست.

این فرآورده‌ها حاوی چربی اشباع پنهان هستند که با ورود به بدن موجب افزایش سریعتری گلیسیرید و کلسترول خون می‌شود و در اغلب موارد باعث بروز پاسخ‌های التهابی در بدن شده و بخصوص در بیماران مبتلا به دردهای مفصلی و آرتریت روماتوئید شرایط بیماری را دردناک‌تر می‌کند.

از طرفی به دلیل میزان بالای پورین ـ اسیدآمینه‌هایی که به بالا رفتن اسید اوریک خون منجر می‌شود ـ باعث افزایش اسیداوریک شده و برای مبتلایان به نقرس و نارسایی کلیوی منع مصرف دارد.

حال این سوال مطرح است، زیان‌آورترین اجزای کله‌پاچه و سیراب شیردان کدام قسمت است و کالری و ارزش تغذیه‌ای آن در مقایسه با گوشت قرمز چه میزان است؟ مصرف چه مقدار آن مجاز است و در زمان خرید فرآورده خام باید به چه نکاتی توجه کرد؟

پاچه بهترین، مغز و چشم بدترین

ویژگی بارز کله‌پاچه، پروتئین باکیفیت و ضرر حتمی آن بالا بردن کلسترول خون است که می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب و با انسداد عروق ظریف، خون‌رسانی در قلب، مغز و ریه را مختل و باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی شود.

بنا به گفته متخصصان علوم غذایی، مصرف یک یا دوبار این غذا در هفته خطرناک ولی یک یا دو وعده آن در ماه اشکالی ندارد. البته کارشناسان میزان مصرف پاچه را به دلیل میزان پایین چربی محدود نکرده‌اند ولی مغز، چشم و بناگوش را به ترتیب پرچرب‌ترین اجزای کله‌پاچه برشمرده‌اند.

بد نیست بدانید میزان کلسترول موجود در مغز گاو و گوسفند به اندازه هشت زرده تخم‌مرغ است و در یک وعده مغز گاو به وزن 120 گرم بیش از 2000 میلی گرم کلسترول وجود دارد که بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی 300 میلی‌گرم در روز است.

علت لذیذ بودن چشم و بناگوش هم وجود همین چربی‌هاست. به همین دلیل مصرف چشم توصیه نشده است و تاکید برآن است که در صورت استفاده از بناگوش فقط گوشت لخم آن مصرف شود.

همچنین کارشناسان ارزش تغذیه‌ای زبان و گوشت صورت حیوان را همچون گوشت قرمز می‌دانند و مزیت اصلی آن را ویتامین‌های گروه B بویژه B12 عنوان کرده‌اند.

این را هم بدانید که زبان گوسفند در مقایسه با زبان گوساله کالری بیشتری دارد و پرچرب‌تر است در ضمن توصیه می‌شود ? از خوردن خرخره که متصل به انتهای زبان است، اجتناب کنید.

چربی سیراب شیردان از گوشت گوسفند کمتر است

سیرابی و شیردان و بخش‌هایی به نام نگاری و هزارلا از اجزای معده چهار قسمتی نشخوارکنندگان است و بنا به گفته متخصصان تغذیه، مصرف سه تا چهار بار آن در ماه به همراه نان یا برنج در وعده ناهار یا عصرانه محدودیتی ندارد. ارزش تغذیه‌ای آن از نظر چربی و ریزمغذی‌ها مقداری با گوشت تفاوت دارد.

پروتئین آن تقریبا مشابه گوشت قرمز و مرغ است، ولی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کالری و چربی کمتری دارد و تا حدودی مشابه انواع گوشت کم‌چرب در نظر گرفته می‌شود.

کلسترول آن در هر صد گرم حدود 97 میلی‌گرم بوده که شبیه گوشت گاو کم‌چرب و کمتر از گوشت گوسفند است. میزان آهن آن با گوشت برابر، ولی درصد روی آن پایین است.

در این غذا از جگر سفید یا همان شش حیوان نیز استفاده می‌شود که از نظر ترکیب و ارزش غذایی با جگر سیاه تفاوت دارد.

پروتئین جگر سفید کمتر از جگر سیاه و گوشت بوده، ولی بسیار مرغوب است. مقدار چربی آن مشابه یا کمتر از جگر سیاه ولی میزان کلسترول آن بسیار بالا بوده و بیشتر از گوشت کم‌چرب است. آهن و ویتامین A آن هم چند برابر از جگر سیاه کمتر است.

ترشی، کلسترول و چربی غذا را کاهش نمی‌دهد

برخی افراد عادت دارند کله‌پاچه یا سیراب شیردان را با آبلیمو، آبغوره، سرکه و سیرترشی مصرف می‌کنند. آنها معتقدند ترشیجات تا حدودی چربی و کلسترول موجود در این فرآورده‌ها را خنثی و از کالری این غذا می‌کاهد، اما باید بدانید مواد ترش تنها احساس دهانی را تغییر داده و با تجزیه سریع چربی‌ها به هضم و جذب بهتر آن کمک می‌کند بنابراین نه‌تنها کاهنده کالری غذا نیست بلکه موجب جذب بهتر چربی و ورود آن به بافت‌های بدن شده و از سوی دیگر با رفع چربی از دهان و کمک به ترشح بیشتر غدد بزاقی و اسید معده موجب افزایش اشتها شده و تمایل افراد را به مصرف غذاهای چرب بیشتر می‌کند. البته این را هم بدانید مواد ترش به دلیل ویتامین C بالا به جذب بهتر آهن فرآورده‌های پروتئینی کمک کرده و از میزان سمیت آن می‌کاهد.

فرآورده‌های بی‌نام و نشان نخرید

اگر حیوانی بیمار باشد این بیماری می‌تواند از فرآورده‌های آن به مصرف‌کننده منتقل شده و کشنده باشد. بر این اساس اگر قصد طبخ کله‌پاچه یا سیرابی در منزل را دارید از خرید فرآورده‌های غیرمجازی که در شرایط نامساعد بهداشتی، خارج از یخچال، به صورت روباز، در کنار خیابان‌های پررفت و آمد و در مجاورت حشرات موذی عرضه می‌شود اجتناب کنید.

به هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع همچون عفونت، گندیدگی، تعفن و هر گونه تغییر رنگ در این نوع محصولات مشکوک شوید. هنگام خرید مغز حیوان، رنگ آن را ملاک سنجش قرار ندهید. رنگ مغز به نژاد حیوان بستگی دارد. ملاک بارز مغز فاسد، ظاهر وارفته، خشک و متلاشی آن است.

این را هم بدانید رنگ سیرابی براساس تغذیه دام تغییر می‌کند. به عنوان مثال رنگ سیرابی در فصول تابستان و پاییز سفید رنگ است چون دام از علوفه تازه استفاده کرده، ولی سیرابی زمستان و بهار تیره است، به علت آن که حیوان علوفه خشک خورده و این تغییر رنگ به معنای خرابی این فرآورده نیست.

برای اطمینان از سلامت فرآورده‌های جانبی دام بهتر است انواعی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت از سوی دامپزشکی است انتخاب کنید. این را هم بدانید کله بز و میش در مقایسه با کله گوسفند دیرپز بوده و طعم مطلوبی ندارد و اغلب ارزان‌تر است.


 در بسیاری از مواقع در مطب با بیمارانی برخورد می‌کنیم که با توده‌ای از عکس و آزمایش به سراغمان می‌آیند تا نشان دهند به سلامت خود علاقه‌مندند و در این زمینه هزینه می‌کنند تا در صورت بیماری هر چه زودتر از چند‌و‌چون آن مطلع شوند.

اگرچه انجام مراقبت‌های دوره‌ای لازم است و به همه توصیه می‌شود، اما به نظر می‌رسد عده‌ای در این راه به بیراهه می‌روند یا بیش از حد لازم این مراقبت‌ها را انجام می‌دهند.

در مورد زنان یکی از مراقبت‌هایی که به تمام زنان بالغ توصیه می‌شود، اما درصد زیادی آن را انجام نمی‌دهند معاینه ماهانه پستان‌ها توسط خود فرد و معاینه سالانه توسط پزشک ماهر در این زمینه است.

در کنار این دو از وسایل تشخیصی دیگر مثل سونوگرافی، ماموگرافی و ام‌آرآی در صورت لزوم استفاده می‌شود. در خانم‌های بالای 40‌سال انجام سالانه ماموگرافی در کنار معاینه سالانه توصیه می‌شود و این وسیله تشخیصی برخلاف تصور عمومی اشعه بسیار مضر و خطرناکی ندارد و انجام سالانه یا دو سال یکبار آن به هیچ عنوان خطرناک نیست.

مراقبت دیگری که به تمام زنان بالای 21 سال و همین‌طور تمام زنانی که ازدواج کرده و نزدیکی جنسی دارند (در هر سنی که باشند) توصیه می‌شود انجام پاپ اسمیر یا تست دهانه رحم است که در تشخیص زود هنگام سرطان‌های دهانه رحم بسیار کمک‌کننده است.

همان طور که انجام آزمایش قند خون برای تشخیص زودهنگام دیابت توصیه می‌شود. ذکر دو نکته در مورد این تست اهمیت دارد؛ یکی این که این تست برای تشخیص سرطان‌های دهانه رحم (که جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان است) استفاده می‌شود نه سرطان‌های خود رحم و سرطان تخمدان و نه تشخیص عفونت‌های واژن و رحم.

نکته دوم این که انجام این تست تنها تا یک سال و در مواردی شش ماه اعتبار دارد و باید سالی یک‌بار تکرار شود. البته اگر خانمی که بیش از 30 سال دارد، سه سال پیاپی این تست را انجام دهد و هر بار پاسخ نرمال بگیرد، می‌تواند هر دو یا سه سال یکبار تست را انجام دهد و از کارایی آن هم مطمئن باشد.

انجام آزمایشاتی مثل آزمایش قند و چربی و تیروئید در سال‌های بعد توصیه می‌شود به طوری که انجام تست قند خون ناشتا از چهل‌وپنج سالگی و پس از آن هر سه سال یکبار یا انجام تست بررسی تیروئید هر پنج سال یکبار توصیه می‌شود؛ در حالی که برخی این تست‌ها را به صورت غیر لازم، سالی یا شش ماه یکبار انجام می‌دهند، ولی تست کولونوسکوپی که باید هر سال یکبار بعد از 50 سالگی انجام شود را اصلا انجام نمی‌دهند.

تست بررسی تراکم استخوان هم به همین شکل به صورت غیرلازم انجام و تکرار می‌شود، یعنی در حالی که باید در شصت‌وپنج سالگی انجام شود و بعد از آن در صورت لزوم تکرار شود، خیلی زودتر و مکرر انجام می‌شود.

البته باید گفت همه این تست‌ها در شرایطی زودتر و بیشتر تکرار می‌شود.


دکتر ثریا عالمی - جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان


 بروز درد در قفسه سینه بسیار شایع است و همیشه یکی از دغدغه‌ها این است آیا دردی که الان حس می‌کنیم همان درد معروف قلبی است؟ آیا قرار است سکته قلبی کنیم؟

واقعیت این است عمده چنین دردهایی منشأ قلبی ندارد و در واقع ناشی از عضلات و اعصاب بین دنده‌ای یا دیافراگم است که اطراف قلب قرار دارد.

البته این دردها در زمان عفونت ریه نیز ممکن است از ریه یا پرده اطراف ریه یا همان پرده جنب ناشی شود. با همه این اوصاف، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم کدام دردها را باید جدی بگیریم.

اولین اصلی که باید به خاطر بسپاریم این است که دردهای قلبی ناشی از تنگی رگ‌های قلبی است و این تنگی در برخی افراد شایع و در برخی افراد بسیار نادر است.

فاکتورهایی مثل جنسیت مذکر، سن بالا، کشیدن سیگار، فشار خون بالاتر از 140 روی 90، دیابت و چربی خون باعث تنگی رگ‌های قلبی می‌شود.

به این ترتیب، وجود درد سینه در یک خانم 25 ساله که فاکتورهای خطر دیگر را هم ندارد، خیلی بعید است که قلبی باشد، در حالی که در یک خانم 55 ساله که دچار فشارخون و دیابت است احتمال این‌که دردی حتی در بالای شکم قلبی باشد خیلی زیاد است. اگر این بیمار مرد باشد متاسفانه احتمال بیشتر هم خواهد بود.

البته دقت کنیم حتی مورد اول یعنی دختر جوان هم ممکن است به تنگی رگ‌های قلبی و متعاقب آن دردهای قلبی دچار شود، ولی به هر حال احتمال آن?بسیار کمتر از مثال‌های بعدی است.

نکته دوم برای تشخیص دردهای قلبی از غیرقلبی شکل و فرم درد است. دردهای قلبی به دنبال فعالیت یا استرس شدید ایجاد می‌شود و با استراحت و آرامش بهبود می‌یابد.

دردهای قلبی چند دقیقه تا حداکثر 20 دقیقه طول می‌کشد، بنابراین یک درد چند ثانیه‌ای که مثل سوزن می‌آید و تمام می‌شود، قلبی نیست یا دردی که چند ساعت ادامه دارد احتمال قلبی بودنش کمتر می‌شود.

درد قلبی عموما به صورت درد نیست! در واقع درد قلبی به صورت فشار یا احساس سنگینی احساس می‌شود، مثل فشرده‌شدن قفسه سینه در یک گیره بزرگ.

گاهی درد قلبی به صورت احساس خفگی بیان می‌شود. دردهای قلبی معمولا در منطقه وسیعی از سینه یا بالای شکم حس می‌شود و گاهی به بازو و دست چپ تیر می‌کشد و بسیار کم پیش می‌آید درد قلبی در یک نقطه کوچک از سینه احساس شود بنابراین وقتی کسی دردی با ماهیت فرو رفتن یک چاقو در یک نقطه از قفسه سینه دارد احتمال کمتری دارد که این درد ناشی از قلب باشد، در حالی که وقتی کسی احساس فشار و سنگینی روی تمام قفسه سینه دارد ماهیت درد بیشتر تیپ قلبی است.

در نهایت، در زمان بروز دردهای قفسه سینه یا اطراف آن بخصوص در افراد پرخطر باید از پزشکان کمک گرفت و پزشک در وهله اول با بررسی چند و چون درد و معاینه و در مرحله بعد با گرفتن نوار قلب می‌تواند به تشخیص درست برسد.