سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

اوقات فراغت

 


ایام جوانى به سرعت سپرى خواهد شد و بار دیگر بازنمى گردد.
جوان باید طورى برنامه زندگى خویش را تنظیم نماید که از اوقات فراغت خود به نفع سازندگى روحـى و روانى خویش بهره گیرد و براى ادامه تحصیل و شغل مناسب در آینده , آمادگى لازم را به دست آورد.باید قدر فرصتها و ایام پر ارزش جوانى را بداند و آن را بیهوده هدرندهد .
حـضـرت عـلـى (ع ) مـى فـرمـایـد: پـیش از آن که دوره پیرى ات فرابرسد ازجوانى خود استفاده کن .
و نیز مى فرماید: کسى که وقت خود را به کسالت و بیهودگى صرف کند, به خوشبختى نمى رسد.
جـوان بـایـد در زنـدگـى اش برنامه و نظم داشته باشد, تا اوقاتش چراگاه وسوسه هاى شیطانى نگردد.
او بـایـد از تـفریح و ورزش براى سالم سازى بدن در جهت پرورش روح , استفاده کند, زیرا تفریح سالم , انسان را از ملالت کارهاى یکنواخت زندگى , رهایى مى بخشد.
حضرت على (ع ) مى فرمایند: فرح و شادمانى , باعث وجد و نشاط روح مى شود.
متاسفانه بعضى از جوانان ما نمى دانند, چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند.
گـاهـى در خـلال ایـام تـعـطـیلى و فراغت مرتکب گناه مى شوند, و دست به کارهاى نامشروع مى زنند و در نتیجه , موجبات کسالت و پشیمانى خود ودیگران را فراهم مى سازند.
بـنـابـرایـن , جـوان مى تواند قسمتى از فرصتهاى خود را پس از مطالعه دروس به ورزش و انجام فـعـالـیـتهاى جسمى وهنرى با دوستان خوب اختصاص دهد, از این رو انجام اعمال زیر را در ایام فراغت پیشنهاد مى کنیم :.
ـ اسـتـفـاده از نـرمـش و حـرکـتـهاى سبک , بطورمرتب وروزانه و یا هفته اى یک بار پرداختن به ورزشـهاى سنگین , مانند کوهنوردى , شنا, والیبال , فوتبال ,کشتى وب ولى نباید همه اوقات فراغت صرف ورزش شود, بلکه با برنامه ریزى از فرصتها استفاده شایسته اى به عمل آید.
ـ هـر جوانى باید استعدادهاى ذوقى خود را نیز شناسایى کند و با اختصاص دادن وقت مناسبى آن را پـرورش دهد, مثلا, مى تواند در زمینه نقاشى ,عکاسى , خطاطى , شعر, مکانیکى و الکترونیکى و غـیـره , پـس از خـسـتـگـى ازمـطـالـعـه , پاره اى از فرصتهاى مرده را که معمولا بدون استفاده باقى مى مانند, به این قبیل امور تفننى اختصاص دهد تا در این زمینه ها تجربه اى کسب کند.
پرداختن به امور ذوقى از این جهت اهمیت دارد که اولا: برتوانایى انسان مى افزاید.
ثـانـیـا: سبب تلطیف روح مى شود و زندگى را ازحالت خشک وبى روح , خارج ساخته وشخصیت انسان را به صورت چند بعدى (نه یک بعدى )رشد مى دهد.
ـ در مـطالعه باید علاوه برکتب درسى و کتابهاى مفید در زمینه هاى اعتقـادى , اخلاقى , تاریخى , سیـاسى , به افزایش اطلاعـات عمومى و فراگیرى تجوید و قرات قرآن و زبانهاى خارجى نیز توجه داشت و درزمینه هاى مختلف بر اطلاعات خود افزود تا وسعت دید پیدا نمود.
ـ پـاره اى از مهارتهاى فنى و عملى نیز درزندگى مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانى با اسـتفاده از اوقات فراغت به فراگیرى آنها پرداخت ,از قبیل : تعمیر وسائل مکانیکى , برقى وب که ما را براى زندگى آینده آماده مى سازند.
پس باید همه جانبه فکر کرد و همه جانبه برنامه ریزى کرد و به پرورش استعدادهاى فکرى , ذوقى , هـنـرى , عـلـمى پرداخت تا دیدى واقع بینانه وشخصیتى جامع به دست آورده و به کمال انسانى نزدیک شد.