سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 همه ساله هفته آخر آذر ماه به منظور گرامیداشت هفته پژوهش نشست‌ها، سخنرانی‌‌ها، نمایشگاه‌ها و فن بازارهایی در سراسر کشور برگزار می‌شود، اما ای کاش شعار‌ها و حرف‌های دلنشینی که در این هفته در راستای حمایت از جوانان و نخبگان می‌شنویم همیشگی باشد و وعده‌هایی که مسئولان از آنها صحبت می‌کنند تنها مختص این روزها نباشد.

 

یعنی قول و قرارهایی نباشد که تا هفته پژوهش سال آینده دیگر سخنی از آنها به میان نیاید. هر سال همزمان با برگزاری مراسم هفته پژوهش بسیاری از مسوولان و دست اندرکاران حوزه علم و فناوری داوطلبانه از روزنامه‌ها درخواست مصاحبه می‌کنند یا در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی حضور پیدا می‌کنند تا به قول معروف از طریق رسانه‌های جمعی به جوانان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه علم و فناوری اعلام کنند همواره از آنها حمایت می‌کنند، اما متاسفانه از این هزار وعده و وعید تنها تعداد انگشت شماری رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

اگر پای درددل نخبگان و پژوهشگران بنشینید ، متوجه می‌شوید اغلب آنها از وضع موجود در زمینه حمایت از نخبگان راضی نیستند.

امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته مراسم هفته پژوهش از بیست و پنجم آذر ماه آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد.

بدون تردید مسئولان و متولیان علمی و پژوهشی نیز طبق معمول قول و قرارهای جدیدی را مطرح کرده یا مطرح می‌کنند که امیدواریم وعده سرخرمن نباشد.

ناامید کردن جوانان پس از این‌که با دادن وعده‌هایی، اندک امیدی در دلشان سبز می‌شود آنها را مایوس کرده و همچون ترمز قدرتمندی مانع حرکت آنها در مسیر پیشرفت می‌شود.

تسهیل و حمایت از تلاش‌های محققان ایرانی در ثبت جهانی و کاهش شکاف عمیق میان مرحله تحقیق و توسعه تا عملی شدن پژوهش‌های علمی از مهم‌ترین خواسته‌های نخبگان است که اگرچه شاید تکراری باشد و بارها در جاهای مختلف مطرح شده باشد.

اما به نظر می‌رسد مطرح شدن دوباره آنها به امید یافتن گوش شنوا و همتی متعالی برای محقق شدنشان چندان هم خالی از لطف نباشد.