سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

استاد انصاریان
تواضع در مقابل حق به این است که هر حکمی شامل حالمان شد راحت بگوییم به‌روی سرمان؛ و تواضع در مقابل مردم مؤمن و مسلمان این است که مطابق سخن امام زین‌العابدین(سلام الله علیها) هیچ کسی را از خود پایین‌تر ندانیم زیرا مردم مؤمن یا از ما بزرگترند و یا کوچکتر. اگر بزرگترند باید احتمال بدهیم یک «لااله الاالله» بیشتر از ما گفته‌اند، چون یک روز زودتر از ما به دنیا آمده‌اند و کفّ? حسنات آنها سنگین‌تر از ماست. پس در مقابل هر مؤمن بزرگ‌تر، باید مؤدب، با‌وقار و با‌محبت باشیم و خودمان را بزرگتر از او نبینیم. مقامات ظاهر را رها کنیم و مواظب خودمان باشیم، که قرآن فرموده‌ است: عَلَیْکُمْ اَنْفُسَکُم. تمام ریاست‌ها را نیز مانند یک لباس بدانیم که روزی به این شخص می‌پوشانند و بعد باز می‌کنند و به دیگری می‌‌دهند، پس ارزش چندانی ندارند.
و اما کسانی که کوچکتر از ما هستند، دیرتر از ما به دنیا آمده‌‌اند وکمتر از ما در این دنیا بوده‌اند و باید احتمال داد که یک معصیت کمتر از ما دارند و پاکترند.
در مقابل آنها نیز سنگینی نکنیم. کسی می‌گوید: خیلی قدرت که پیدا کنی این است که بتوانی بی‌وسیله روی هوا بپری، یا بتوانی روی آب راه روی، اما این هم چیزی نیست، چراکه به قول آن شخص: اگر بر هوا پری، مگسی باشی، و اگر بر روی دریا روی، خسی باشی، فکرکن تا کسی باشی.