سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

** تأثیرات سیاسی جهانی شدن بر زمینه سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) ** ادامه

** بسترسازی در جهت گسترش ظلم و ستم **

یکی از مسائلی که جزء مسلمات عصر پیشا ظهور می باشد، این است کـه در آن دوران، ظـلم و ستم زمین را فرا می گیرد. روایات بسیاری که از پیامبر خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بیان شده چنین تصریح کرده اند:... یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ ظـُلْماً وَ جـَوْراً...؛ زمین پر از قسط و عدل می شود، هـمان طـور که پر از ظلم و جور شده است (نعمانی، 1428: ص81) و نیز: «... فَیمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؛ زمین پر از قسط و عدل می شود، بعد از آن که پر از ظلم و جـور شـده است (ابن طاووس، 1400: ص177).

یـکی از عـواملی که باعث شده است، فراگیر شدن زمین از ظلم و ستم که در روایات با عبارات «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ» و «کَمَا مُلِئَتْ» به آن تصریح شده، محقق شود؛ راهکارهای سیاسی غلطی است که برخی نـظریه پردازان بـرای بالندگی جامعه بشری مطرح کرده اند؛ به نحوی باعث شده روابط سیاسی اجتماعی سمت و سویی غیر الهی پیدا کند و بشر روز به روز بیش تر در منجلاب فساد و تباهی فرو رود.

صرف نظر از آثار مـثبت جـهانی شدن، بنا بـه تصریح بسیاری از نظریه پردازان، جهانی شدن دارای آثار منفی بسیاری است که مخالفت های زیادی را در سراسر گیتی، در میان دولتـمردان، اقتصاددانان و دانشمندان علوم اجتماعی برانگیخته است (مالک، 1382: ص182).

اندیشمندان در قالب کتاب، مـقاله و سـخنرانی و... آثـار منفی جهانی شدن را به جامعه جهانی گوشزد کرده اند؛ به طوری که: بخش قابل توجهی از ادبیات موجود دربار? جـهانی شدن، بـه نوشته هایی اختصاص دارد که به رغم مشاهد? شاخص ها و عوارض جهانی شدن در عرصه جوامع بشری، نـگاه مـنتقدانه بـه آن ها داشته و سعی در نشان دادن عوارض منفی و عواقب شوم این پدیده دارند (نادمی، 1388: ص146 ).

این آثار مـنفی، جامعه جهانی را دچار چالش هایی کرده است که روز به روز بر دامن? آن ها افزوده مـی شود و زمینه های ظلم و ستم و فـساد و دوری بـشر را از کمال و سعادت فراهم کرده است. بی تردید این آثار، مصداقی بارز برای جمله «کمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً...» می باشند.

نقش جهانی شدن در آکنده شدن جهان از ظلم و جور بسیار پررنگ می باشد و به واسطه آثار مـنفی بسیار زیادی که توسط جهانی شدن ایجاد می شود، ظلم و ستم به اشکال گوناگون جهانی و بین المللی شده است.

به عنوان نمونه، امروزه به مدد پیشرفت ها ی فنی، علاوه بر افزایش جنگ و خونریزی، جنگ ها شـکلی دیـگر به خود گرفته اند؛ به گونه ای که استفاده از جنگ افزارهای مدرن، جنگ افزارهای هسته ای، سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی و میکروبی، بمب افکن های پیشرفته، ناوهای جنگی، زیردریایی های هسته ای، سلاح های خودکار لیزری، پهپادهای رادارگریز، رباط های جنگنده و... روز به روز افـزایش یـافته است. ترویج فرهنگ خشونت طلبی و ظهور پدید? شوم جنگ های مدرن، آثار بسیار مخرب و چالش های بی شماری را دربر دارد و باعث قربانی شدن مردم عادی، به ویژه زنـان و کـودکـان می شود. امروزه آمارهای بالایی از کـشته شـدن غیرنظامیان بی گناه وجود دارد که از نظر انسانی هیچ توجیه عقلایی ندارد.مسلما این روند، به وجود آمدن ظلمی آشکار در حق جامعه بشری را موجب شده است.

نیز امروزه به واسطه تـصمیم های نـابه جای سـیاسی، اقتصادی و فرهنگی که سیاستمداران اتـخاذ مـی کنند و بـا اجرای آن در عرصه بین الملل، به کمک سازمان های عریض و طویل بین الملل، عرصه های متعددی از جامعه بشری با ظلم و ستم عجین شده اسـت.

امـا ایـن ظلم و ستم ها، نارضایتی هایی وسیع و بالتبع خیزش هایی اصلاح گـرایانه در سـراسر گیتی را باعث می شوند و به واسطه ناهنجاری هایی که ایجاد می شود، انقلاب جهانی امام عصر (عج) آغاز و بستری مناسب برای انقلاب امـام عـصر (عج) فـراهم می شود؛ چرا که این انقلاب جهانی، زمانی کلید زده می شود کـه مردم از این نابسامانی ها و ظلم و ستم ها خسته شوند و دنبال راه چاره ای باشند. آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه می گویند: نخستین نـشانه ای کـه بـا مشاهد? آن می توان نزدیک شدن هر انقلابی ـ از جمله این انقلاب بزرگ را ـ پیـش بـینی کرد، گسترش ظلم و جور و فساد و تجاوز به حقوق دیگران و انواع مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی است کـه خـود عـامل توسعه فساد در جامعه است. طبیعی است فشار که از حد گذشت، انفجار رخ مـی دهد (مـکارم شیرازی، 1386: ص160).

این انفجارهای اجتماعی به نحوی زمینه ساز انقلاب جهانی امام عصر (عج) می باشند.

از منظر ایشان: بـه هـر حـال ظهور این نشانه ها به تنهایی شرط تحقق یافتن آن انقلاب بزرگ نیست، بلکه مقدمه ای اسـت بـرای بیدار ساختن اندیشه ها، شلاق هایی است برای بیداری ارواح خفته و خواب آلود و زمینه ای است برای فـراهم شـدن آمـادگی های اجتماعی و روانی. جهانیان خواه ناخواه مجبور به تجزیه و تحلیل ریشه های این ناهنجاری ها و همچنین نـتایج و عـواقب آن ها خواهند شد و این خود، آگاهی عمومی را پایه گذاری می کند و در پرتو آن یقین می کنند کـه ادامـه وضـع کنونی امکان پذیر نیست، بلکه انقلابی باید کرد؛ انقلابی در تمامی زمینه ها، برای بنیان گذاری یک نـظام عـادلانه الاهی و مردمی (همان: ص170).