سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

ظلم ستیزی برگرفته از فرهنگ قرآنی و الهی است
خبرگزاری شبستان: یک کارشناس قرآنی گفت: این فرهنگ قرآنی و الهی است که به انسان می آموزد که انتقام ظلم را از ظالم بگیرد و مؤمن منتظر نمی ماند که ظالمان بر او مسلط شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام علی قاسمی کارشناس قرآنی در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم حرم حضرت محمدهلال بن علی(ع) آران و بیدگل در بیان پیام آیات جزء 25 قرآن کریم گفت: نخستین درس معارفی این جزء، ثبات در عقیده و رفتار با تأکید بر اصول مکتب اسلام است. مؤمن در مسیر عبودیت حرکت می کند و در ایمان و باور خود استوار است و اعتقاد او به راحتی خدشه دار نمی شود.

وی با اشاره به پیام آیه 51 سوره فصلت خاطر نشان کرد: خداوند در این آیات برخی افراد را که از تربیت وحیانی فاصله دارند توبیخ می کند که چرا در فراوانی نعمت، او را فراموش و تنها در سختی و شرایط نامناسب اقتصادی به درگاه خداوند احساس نیاز می کنند. در حالی که بر اساس این آیات، مؤمن همواره خدای خود را در نظر دارد و وقتی نعمت برایش زیادتر می شود بیشتر مسیر بندگی را طی می کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی  دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه  به بیان روایتی از امیرالمؤمنین امام علی(ع) که مردم را از اهل تلوّن در دین بر حذر می دارد پرداخت و گفت: مؤمنان اگر در عرصه حکومت و انقلاب جزء انقلابیون بوده اند، همواره در مسیر آرمان ها حرکت می کنند و دچار سستی، عافیت طلبی و دنیاپرستی نمی شوند مؤمن در راهش استوار و راسخ است و ایمان و باور را با مطالعه و بصیرت و دقت انتخاب می کند و پای عقیده خود می ایستد.

علی قاسمی به دومین پیام مهم آیات این جزء از قرآن اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیات کریمه اقامه دین و پرهیز از تفرقه، رسالت حکومت اسلامی و مؤمنان است. خداوند در جای جای قرآن بیان می دارد که همه مؤمنان موظف هستند دین را ترویج و زمینه هدایت دیگران را فراهم کنند.

وی افزود: آیه 13سوره حجرات بیان می دارد که پیام مشترک همه انبیا به مردم این است که دین و احکام دینی را اقامه کنند و در مورد فرهنگ وحیانی و توحیدی با هم تفرقه نداشته باشند و این برای دشمنان دین بسیار گران است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: تفرقه،  اختلاف و دو یا چند قطبی کردن جامعه اسلامی به صلاح دین و مردم نیست و سبب می شود دشمن در جامعه نفوذ کند و به آن آسیب بزند.

حجت الاسلام قاسمی یادآور شد: آنچه از مجموع معارف قرآن در می یابیم این است که مطالبه اسلام از ما تحقق دین کامل است که احکام خدا را فرا بگیریم و همه چیز ما خدایی و اسلامی باشد و این تحقق وعده الهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اگر مؤمنانه در همه مسیرها، آداب و احکام اسلامی را مد نظر نداشته باشیم، نباید توقع بهره مندی از برکات کامل دین را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم و اجازه نداریم به اجبار کسی را دیندار کنیم اما حکومت اسلامی در برابر خداوند مسؤول است که زمینه ترویج دین را فراهم کنند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در ادامه راه انقلاب، نباید آموزه های علوی را فراموش کنیم خاطر نشان کرد: انقلاب ما زمانی به دست فراموشی سپرده خواهد شد که آموزه های دین را فراموش کنیم.

حجت الاسلام قاسمی سومین پیام مهم آیات این جزء قرآن کریم را اهمیت بهره مندی از مشورت صاحب نظران خواند و گفت: مؤمن اهل استبداد، خودرأیی و قالب کردن نظر خود نیست بلکه در جای جای زندگی از مشورت مؤمنان بهره مند می شود.

وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) در روایتی هیچ پشتیبانی را برای موفقیت همچون مشاوره نمی داند، افزود: این پیام هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی است. در حوزه فردی هر کس اهل استبداد و رأی باشد خود را به خطر انداخته و در حوزه اجتماعی تذکری به مدیران و مسؤولان است که در همه عرصه ها از متخصصان اگرچه مخالفان خود هم باشند مشورت بگیرند.

این کارشناس قرآنی ظلم ستیزی را از دیگر پیام های این جزء خواند که در آیات 39 به بعد سوره شورا بدان پرداخته شده است و افزود: این فرهنگ قرآنی و الهی است که به انسان می آموزد که انتقام ظلم را از ظالم بگیرد و مؤمن منتظر نمی ماند که ظالمان بر او مسلط شوند.

حجت الاسلام قاسمی، بیانات اخیر رهبر انقلاب در خصوص انتقام از گروه تروریستی داعش را نشأت گرفته از این آیات الهی دانست و  گفت: انتقام از ظالم، حق مظلوم است و بر اساس این آیات، کسانی که مورد ظلم قرار می گیرند و از ظالم انتقام خود را می گیرند هیچ گناهی بر آنان نیست و مورد تمجید خدای متعال هستند.

وی در پایان عملیات موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نمونه ای از انتقام از ظالمان دانست و گفت: این اقدام سپاه مایه افتخار و مباهات مؤمنان شد و اقتدار نظام را به جهانیان نشان داد.

یادآور می شود؛ آیین ملی ترتیل خوانی قرآن کریم هر روز پس از اقامه نماز صبح در حرم حضرت محمدهلال بن علی(ع) آران و بیدگل برگزار و به صورت زنده از شبکه بین المللی قرآن و معارف سیما و سیمای مرکز اصفهان برای هم میهنان پخش می شود.

پایان پیام/