سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

مساجد پاسخگوی شبهات سیاسی و اعتقادی افراد جامعه باشند
خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد الاقصی، گفت: مساجد به درستی به شبهات سیاسی و اعتقادی افراد جامعه به ویژه جوانان پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجدخبرگزاری شبستان، گفت:یکی از اقداماتی که در مساجد علاوه بر کارکردهای عبادی باید مورد توجه قرار دهند، توجه به کارکرد سیاسی است.

 

وی بیان کرد: مساجد در قبل از انقلاب همواره محل و مرکز انتقال پیام های امام خمینی(ره) به مردم و بعد از پیروزی انقلاب نیز در دوران هشت سال جنگ تحمیلی مقری برای پشتیبانی نیروها در پشت جبهه بوده است، به گونه ای که بر اساس آمار بیش از 90درصد مجروحان و شهدای جنگ مربوط به مساجد هستند.

 

امام جماعت مسجدالاقصی اظهار کرد: هیچ مکانی به اندازه مسجد قادر  به نقش آفرینی در زمینه نیست  حضور دائم در مساجد و بهره ‌گیری از فضای معنوی و نماز جماعت در خانه خدا،  نه تنها دارای اجر و پاداش عظیم اُخروی است، بلکه موجب آشنایی هرچه بیشتر افراد با معارف قرآن و اهل بیت (ع) و مسایل روز جامعه نیز می شود.بنابراین همان گونه که مساجد در صدر اسلام محل اجتماع مسلمانان، سیاستگذاری و حتی محل تجهیز و آماده کردن لشکر در مقابل دشمن، رسیدگی به فقرا و کارهای آموزشی بوده است، امروز در حماسه سیاسی نیز نقش قابل توجه ای دارند.

 

ابراهیمی خاطر نشان کرد: با بررسی سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) متوجه می شویم که مساجد در صدر اسلام در بحث فعالیت‌های آموزشی به صورت یک مرکز آموزشی ـ فرهنگی و پایگاهی برای مبارزه با جهل و بی‌سوادی و از سویی دیگر مکانی برای ترویج معارف اسلامی و مسایل سیاسی بوده اند که در این زمینه می توان به «مسجدالنبی (ص)» اشاره کرد. 

 

امام جماعت مسجد الاقصی تهرانپارس خاطر نشان کرد: مساجد باید به طور حقیقی مردم و افراد جامعه را متدین و با خدا و دیندار بار آورده و در کنار آن با مسایل روز جامعه نیز آشنا کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر خانه های خدا به درستی به شبهات سیاسی و اعتقادی افراد جامعه به ویژه جوانان پاسخ دهند، آن ها از سقوط و افتادن در ورطه فرقه های انحرافی باز می مانند و این موضوع نیز باز به همان دو مولفه هدایت دینی و هدایت سیاسی بازمی گردد.

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به مشکلات مردم باشند، اظهار کرد: برخی از خانه های خدا، گنجایش نمازگزاران را نیز ندارند، یعنی ساختار بسیاری از مساجد ما به گونه ای است که امکان رسیدگی به امور مراجعین را ندارند، در حالی که در زمان پیامبر (ص)  این ساختار وجود داشته است.

 

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید کرد: برای جذاب کردن فضای ظاهری و معنوی مساجد، باید معماری ما اسلامی ـ ایرانی باشد، یعنی آنها علاوه بر زیبایی، سادگی و پاکیزگی، دارای فضاهای جانبی نیز برای جذب جوانان به فعالیت های مسجدی باشند.

 

یادآور می‌شود؛ از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، دهه پایانی ماه شعبان هر سال به عنوان «دهه تکریم و غبار روبی مساجد» نامگذاری شده است و از سوی این مرکز عناوین مختلفی منطبق بر موضوعات روز در هر سال برای روزهای این دهه اعلام می‌شوند.