سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

شعرای معاصر ما کمتر به مناجات و دعا پرداخته اند
خبرگزاری شبستان:این شاعر آیینی با بیان اینکه در دوره معاصر شعرای ما کمتر بر روی مناجات کار کرده اند،گفت: متاسفانه بزرگان و منبری ها و تشکیلات فرهنگی ما هم روی این حقیقت محوری کار نکرده اند،باید بر روی این موضوع مهم کار شود.

احد ده‌بزرگی، شاعر آیینی در پاسخ به این سئوال که رمضان در شعر شعرای ایرانی به چه شکل تفسیر شده است، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: قبلا در ادبیات گذشته ما رمضان جایگاه ویژه ای داشت؛ بزرگان ادبیات ما به طرق مختلف  به رمضان و مناجات می پرداختند کتاب های شعرایی مثل فردوسی و نظامی و ... به این صورت است؛ ماه رمضان ماه دعا و نیایش است تمام گذشتگان ما کتاب هایشان با مناجات شروع و تمام شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوره معاصر شعرای ما کمتر روی مناجات کار کرده اند؛ گذشتگان الگوی کاری ما هستند، ما که در عرصه ادبیات آیینی قلم می زنیم باید حتما مناجات کار کنیم چون تمام راه ها به خدا ختم می شود، امیدوارم کسانی که در عرصه هستند نگاهی هم به مناجات و دعا داشته باشند.

 

این شاعر آیینی در پاسخ به این سئوال که چرا در ادبیات معاصر کمتر از دعا و مناجات استفاده شده است، اظهار داشت: یک دوره از فطرت است، انسان نمی تواند از فطرت خود که الهی است جدا شود؛ متاسفانه زرق و برق زندگی امروزی ما را از فطرت خود دور کرده است؛ گروه بازی و دسته بندی روزگار مردم را سیاه کرده است فضای مجازی در عین اینکه بسیار خوب است مردم را از حقیقت امر جدا کرده است. متاسفانه بزرگان و منبری ها و تشکیلات فرهنگی ما هم روی این حقیقت محوری کار نکرده اند، هیچ کس کار نکرده است.

 

احد ده بزرگی تصریح کرد: متاسفانه در ایران اسلامی کجا برنامه ای برای مناجات یا برنامه ادبی با موضوع دعا کار کرده اند، این تشکیلات فرهنگی باید استارت کار را بزنند استارتی نزدند و فراخوانی به جوانان نمی دهند؛ ما 33 سال پیش در شیراز به فکر افتادیم شب شعر عاشورایی راه اندازی کنیم که الحمدالله هنوز برگزار می شود و مردمی است و به ارگان و نهادی وابسته نیست؛ حالا که تشکیلات فرهنگی ما کاری انجام نمی دهند من تقاضایی دارم از هیئات مذهبی که اهل دعا هستند اینها قد علم کنند و یا علی بگویند و همت کنند و این حقیقت فراموش شده را احیا کنند.