سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

ضرورت ساماندهی فضای مجازی/ فیلترینگ شبکه های اجتماعی راه به جایی نمی برد
خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر با اشاره به اینکه فیلترینگ نمی تواند به عنوان راه حل کاربردی برای نظارت بر فضای مجازی مطرح باشد، گفت: ساماندهی و نظارت بر فضای مجازی می تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

فاطمه صفویه، پژوهشگر و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به فضای مجازی گفت: نرم افزارهای جدیدی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات به کمک انسان آمده است.

 

وی با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای معایب و مزایایی برای زندگی افراد جامعه است، خاطرنشان کرد: شبکه های اجتماعی اعم از تلگرام، فیس بوک و سایر شبکه های برخط هر کدام به عنوان ابزاری در خدمت گسترش تعامل و ارتباط میان افراد شکل گرفته اند.

 

صفویه با بیان اینکه باید از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فضای مجازی استفاده بهینه کنیم، اظهارداشت: استفاده کنترل شده، نظارت بر فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی، بومی سازی نرم افزارها و ابزارهای فضای مجازی می تواند در کاهش میزان آسیب ها و تهدیدات موثر باشد.

 

پژوهشگر بر ضرورت ساماندهی فضای مجازی، تصریح کرد: کارشناسان و دست اندرکاران فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانند با ارائه طرح ها و برنامه های بومی شده نسبت به استفاده بهینه از فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی پیشگام باشند.

 

وی با اشاره به پژوهش های انجام شده درباره آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی و رفتاری، تهدیدات و آسیب های اجتماعی و فرصت های موجود در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی احصا و شناسایی کرده اند و در این راستا نیز راهکارهایی ارائه کرده اند.

 

صفویه با بیان اینکه در حوزه نرم افزری و فناوری ارتباطات و اطلاعات باید فعالان و کارشناسان باید با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند، تاکید کرد: عدم توجه به فرصت ها و ظرفیت های فضای مجازی می تواند خسارات جبران ناپذیری در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بر بدنه جامعه وارد کند.

 

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه فیلترینگ نمی تواند به عنوان راه حل کاربردی برای نظارت بر فضای مجازی مطرح باشد، تصریح کرد: کنترل و نظارت بر محتوای مطالب، تولید محتواهای متناسب با فرهنگ و ارزش های ایرانی اسلامی، بومی سازی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، آموزش و توسعه فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی راهکارهایی هستند که می تواند تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنند.

 

صفویه با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در ترویج سواد فضای مجازی نقش موثری دارند، خاطرنشان کرد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز می تواند در کاهش تهدیدات فضای مجازی بسیار موثر باشد چراکه تمام اطلاعات مورد نیاز زندگی روزمره خود را به جای این که در خارج از کشور میزبانی کنیم، همه اطلاعات در داخل تولید، ارایه و میزبانی شده و یک ارتباط سهل، مطمئن و پایدار و ارزان برای همه آحاد جامعه ایجاد می شود.


کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا، شبکه ملی اطلاعات ویژه خود را ساماندهی می کنند، اذعان داشت: ایران نیز می تواند با بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات علاوه بر حفظ امنیت اطلاعات نسبت به تولید محتوای متناسب با فرهنگ و ارزش های اسلامی و ایرانی اقدام کنند.