سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

مصرف روغن زیتون و ماهی مفید برای سلامت چشم
پژوهشگران استرالیایی اعلام کردند: مصرف ماهی ، خشکبار و روغن زیتون برای حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود قدرت بینایی مفید است.
به گزارش ایسنا، به گفته محققان در افرادی که از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند خطر ابتلا به نابینایی ناشی از افزایش سن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

نتایج دو تحقیق مجزا که در این زمینه انجام گرفته در نشریه آرشیو «اوپتالمولوژی» منتشر شده است.

براساس این پژوهش‌ها، با مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده امگا  3 و مصرف منظم ماهی یا خشکبار دررژیم غذایی خطر ابتلا به عارضه تحلیل ناحیه ماکولار چشم که ناشی از بالا رفتن سن و بیماری دوران سالمندی است، کاهش می‌یابد.

دکتر «جنیفر تان» محقق بیمارستان وست مید در دانشگاه سیدنی و دستیاران وی در این تحقیق روی 2454شرکت‌کننده آزمایش و مطالعه کرده‌اند. این مطالعات از سال 1992 روی نوع رژیم غذایی این افراد آغاز شده است. 5 تا 10 سال بعد وضعیت سلامت چشمی این افراد به لحاظ عارضه تحلیل ماکولار چشم بررسی شد.

محققان دریافتند: اشخاصی که به طور منظم از این مواد غذایی  مصرف می‌کرده‌اند، 31 درصد کمتر به این عارضه چشمی مبتلا‌شدند.

روغن زیتون خالص، مفید برای مقابله با سرطان سینه
 متخصصان علوم پزشکی اعلام کردند روغن زیتون کاملا خالص و طبیعی برای مقابله با سرطان سینه مفید است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات جدید نشان داده است روغن زیتون طبیعی و خالص حاوی مواد شیمیایی شفابخش موسوم به «فیتوکمیکال» است. به گفته محققان این ماده می‌تواند سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و حتی قابلیت آن را دارد که این سلول‌های بیماری زا و مخرب را نابود کند.

در این تحقیق که در مجله سرطان بی.ام.سی به چاپ رسیده، ارتباط بین رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر مورد تایید قرار گرفت.

این محققان تاکید کردند یافته‌های ما برای اولین بار نشان می‌دهد که تمام فنول‌های اصلی موجود در روغن زیتون کاملا خالص، به میزان قابل توجهی فعالیت ژن عامل بروز سرطان سینه در انسان را متوقف می‌کند.

 


ماهی بخورید، حافظه تان تقویت می‌شود
 نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهد از میان برنامه‌های تلویزیون، اخبار ممکن است برای تقویت حافظه مفیدتر از سایر برنامه‌ها باشد.

نتیجه تحقیقاتی که در کشور استرالیا انجام شد نشان می‌دهد برای این‌که حافظه قوی‌تری داشته باشیم باید به جای تماشای مداوم تلویزیون‌ها، به حل جدول بپردازیم و در رژیم غذایی خود نیز ماهی را بگنجانیم. یک موسسه علمی تحقیقاتی استرالیایی در یک نظرخواهی آن لاین که از حدود 3 هزار نفر انجام شد، به این نتیجه رسید افرادی که داستان‌های تخیلی می‌خوانند دارای حافظه قوی‌تری هستند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند بسختی حتی نام افراد را به خاطر می‌آورند.

تحقیق جامع‌تر نتایجی که از این تحقیق به دست آمد باعث شد تا موسسه ملی حافظه در همین کشور تستی را برای بررسی میزان حافظه افراد ترتیب دهد که در آن حدود 29500 نفر شرکت کردند.

مسوولان برگزاری از این افراد سوالاتی در مورد وظایف روزانه از قبیل به خاطر سپردن لیست خرید و به یاد آوردن نام افراد و چهره‌ها، شغل آنان و همچنین در مورد حافظه دور مانند تشخیص عکس افرادی که سال‌ها آنها را ندیده بودند انجام داد. افرادی که در این تست شرکت کردند باید درباره عادات خود از قبیل مقدار مصرف مشروبات الکلی و مدت زمانی که صرف تماشای تلویزیون و خواندن کتاب می‌کردند توضیحاتی می‌دادند.

نتیجه این تست تفاوتی در میزان حافظه زن و مرد در انجام وظائف مشابه روزانه نشان نداد، اما مشخص شد  مقدار زمانی که آنها صرف تماشای تلویزیون می‌کردند در حافظه‌شان تاثیر زیادی دارد. برخی برنامه‌ها مانند اخبار مفیدتر از سایر برنامه‌های تلویزیون هستند به عقیده پاچانا داشتن ذهن فعال برای تقویت حافظه بسیار مفید است.تماشای پاره‌ای از برنامه‌های تلویزیون ممکن است در تقویت حافظه موثر باشد، اما تاثیر آنها مانند خواندن کتاب که یک فعالیت پویا برای حافظه به شمار می‌آید، نیست


مصرف ماهی برای کنترل دیابت
گروه سلا‌مت:‌مصرف دو بار ماهی در هفته احتمال بروز عوارض کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

بر اساس تحقیقاتی که در شماره نوامبر ژورنال بیماری‌های کلیه آمریکا به چاپ رسیده است، مصرف 2 بار ماهی در هفته احتمال بروز عوارض کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

محققان پس از بررسی مصرف ماهی در بیش از 22 هزار زن و مرد میانسال که 517 نفر از آنان به دیابت مبتلا بودند، متوجه شدند افرادی که در هفته یک وعده یا کمتر ماهی می‌خورند، 4 بار بیشتر از افرادی که دو بار در هفته ماهی می‌خورند در ادرارشان آلبومین وجود دارد.وجود آلبومین در ادرار به معنی آسیب کلیوی ناشی از دیابت است.

ماهی ‌در ‌فویل‌
غذایی ‌‌‌برای ‌پیشگیری ‌از‌ گواتر
مواد لازم:

فیله ماهی: 570 گرم‌

روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری‌

پودر سیر: نصف قاشق چایخوری‌

فلفل‌سیاه و نمک: نصف قاشق چایخوری‌

کدوسبز حلقه شده: یک پیمانه‌

قارچ ورقه شده: یک پیمانه‌

پیاز خرد شده: یک پیمانه‌

گوجه فرنگی خرد شده: یک عدد

جعفری تازه خرد شده: 2 قاشق غذاخوری‌

ورق فویل: به اندازه لازم‌

طرز تهیه:ماهی‌ها را به 4 فیله تقسیم کنید و هر کدام را در مرکز یک قطعه ورق فویل به طول تقریبی 30 سانتی‌متر قرار دهید. روغن زیتون را به کمک قلم‌مو به همه قسمت‌های ماهی بمالید. پودر سیر، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و روی تمام سطح ماهی بپاشید. سپس ورقه‌های قارچ، کدوسبز، گوجه‌فرنگی و پیاز خرد شده را روی سطح ماهی قرار دهید. در آخر ورقه‌های فویل را تا کنید و ببندید و در سینی فر قرار دهید. بهتر است فر را نیم ساعت زودتر روشن کنید و درجه آن هم 230 سانتی‌گراد یا 450 فارنهایت باشد. پس از پختن و باز کردن فویل، روی آن سبزیجات تازه قرار دهید و صرف کنید.

نکات تغذیه‌ای‌

هر پرس از این غذا شامل 179 کالری، 5 گرم چربی، 27 گرم پروتئین، 7 گرم کربوهیدرات، 61 گرم کلسترول و 350 میلی‌گرم سدیم است. ماهی غذایی است سرشار از مواد معدنی کلسیم، فسفر و کلر و علاوه بر آن که برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است، در سلامت دندان‌ها نیز نقش بسزایی دارد. در گوشت ماهی به مقدار کافی ید وجود دارد. ید برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی ضروری است و برخلاف غذاهای گیاهی و حیوانی، غذاهای دریایی و گوشت ماهی از این نظر غنی هستند.

به طور کلی، روزانه 200  100 میلی‌گرم ید برای بزرگسالان و حدود 50 میلی‌گرم برای کودکان در رژیم غذایی لازم است. کمبود ید سبب بیماری گواتر می‌شود. در این بیماری،‌کمبود ید باعث فعالیت بیش از حد سلول‌های غده تیروئید برای دریافت ید می‌شود که بزرگ شدن و نارسایی غدد تیروئید را به دنبال دارد.

چربی‌های مفید موجود در ماهی و بخصوص امگا 3، مواد بی‌نظیری در پیشگیری از حملات قلبی و سرطان‌ها هستند. امگا 3 با رقیق کردن خون شریان‌ها سبب کاهش فشار خون نیز می‌شود.

ماهی حاوی ویتامین D و ویتامین A نیز هست. ویتامین D باعث سلامت استخوان‌ها و استحکام آنها و ویتامین A سبب شادابی پوست می‌شود.