سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

وایمکس و واقعیت های آینده آن

کسانی که آخرین اخبار در زمینه فناوری های بی سیم را دنبال می کنند، از خبرهای مرتبط با فناوری نسبتا جدیدی که با عنوان وایمکس شناخته می شود، اطلا ع دارند.

کسانی که آخرین اخبار در زمینه فناوری های بی سیم را دنبال می کنند، از خبرهای مرتبط با فناوری نسبتا جدیدی که با عنوان وایمکس شناخته می شود، اطلا ع دارند. این فناوری به منظور بالا بردن اتصال باند پهن در دستگاه های موبایل و ثابت که در سرتاسر جهان استفاده می شود، ایجاد شده است.به گزارش ایستنا، امروزه این فناوری برای رساندن اینترنت پرسرعت و اتصالا ت بهتر به کشورهایی که از نظر اقتصادی با مشکل روبه رو هستند، استفاده می شود. وایمکس به عنوان گزینه بی سیم پرسرعت شناخته شده است و می تواند از علا قه مندی رو به رشد کاربران در دستیابی به میزان زیاد داده روی تلفن های همراه پشتیبانی کند.

خواه ناخواه استفاده گسترده از وایمکس منوط بر آزمایش های موفقیت آمیز این فناوری خواهد بود که همزمان با توسعه دیگر فناوری های بی سیم پرسرعت که رقیب وایمکس به شمار می آیند، انجام می گیرد. تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد که آیا وایمکس تبدیل به بخش مهم آینده تلفن همراه خواهد بود یا نه!

تعریف وایمکس

مجمع وایمکس، گروهی که بر توسعه و گسترش این فناوری متمرکز است، وایمکس را به عنوان یک فناوری استاندارد که نقل و انتقال دسترسی باند پهن بی سیم در مقیاس وسیع را به عنوان جایگزین اتصال کابلی و DSL فراهم می کند، تعریف کرده است.

به بیان دیگر وایمکس اتصال اینترنت پرسرعت دستگاه های همراه و ثابت را به کاربران ارائه می دهد تا بتوانند با سرعت بالا به داده های زیاد دسترسی یابند.

تاریخچه وایمکس

از وایمکس به عنوان وسیله ای برای افزایش سرعت باند پهن در مناطقی که از نظر اقتصادی با مشکل روبه رو هستند، استفاده می شود.

این فناوری به عنوان گزینه ارزان تر نسبت به دیگر گزینه های موجود در کشورهای در حال توسعه جهت راه اندازی شبکه های اینترنت پرسرعت، مطرح شده است.

با آزمایش وایمکس در کشورهای درحال توسعه، کشورهای جهان اول نیز به استفاده از این فناوری ارزان قیمت علا قه مند شده اند و دولت ها و شرکت ها به دنبال توسعه وایمکس در کشورهای خود هستند.

وایمکس در فجایع طبیعی

یکی از مزایای وایمکس تاکنون نقشی بوده که این فناوری توانسته است در برقراری ارتباط در زمان فجایح طبیعی ایفا کند. در سال 2004 شبکه موجود وایمکس در اندونزی تنها وسیله ارتباطی موجود پس از خسارت های وارده بر اثر سونامی در این کشور بود. به علا وه پس از توفان کاترینا در سال 2005 از وایمکس به عنوان وسیله ارتباطی در منطقه نیواورلئان استفاده شد.

وایمکس برای تلفن همراه

به دلیل تاریخچه وایمکس در کشورهای در حال توسعه و تاثیری که این سرویس در مواجه شدن با فجایع طبیعی داشته، بیشتر تمرکز توسعه وایمکس از سوی دولت ها و شرکت های تجاری روی راه حل های وایمکس ثابت بوده است اگرچه طی سال های اخیر تمایل رو به رشدی در مورد وایمکس موبایل ایجاد شده است. وایمکس موبایل امکان اتصال گوشی های تلفن همراه به اینترنت بسیار پرسرعت تر را به وجود می آورد و موجب افزایش انتقال داده روی گوشی های تلفن همراه می شود. به این معنا که افرادی که قصد استفاده از سرویس های پرسرعت اینترنتی روی تلفن های همراه خود را دارند می توانند وایمکس را به عنوان راهی برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنند.

گوشی های با قابلیت وایمکس

با توسعه وایمکس موبایل، چند شرکت سازنده گوشی تلفن همراه برخی محصولا ت خود را با این قابلیت ارائه کردند. برای مثال گوشی 810 نوکیا و 9000Deluxe SPH P سامسونگ با قابلیت وایمکس ارائه شده اند. انتظار می رود چندین گوشی تلفن همراه دیگر نیز طی یک تا دو سال آینده جهت برآورده کردن نیاز کاربرانی که اشتیاق به استفاده از وایمکس در تلفن های همراه خود دارند، به بازار روانه شوند.

آزمایش وایمکس

بیش از 350 آزمایش مختلف یا توسعه وایمکس در سرتاسر جهان انجام گرفته است. در ایالا ت متحده نخستین شبکه وایمکس در سال 2007 تحت نام BridgeMaxx راه اندازی شد که شبکه های آن امروزه در چندین ایالت این کشور استقرار یافته اند. بزرگ ترین خبر در زمینه وایمکس در آمریکا برنامه Clearwire جهت راه اندازی شبکه گسترده وایمکس به ویژه برای کاربران تلفن همراه است.

رقابت با وایمکس

یکی از دلا یل مهمی که افراد در فرض کردن وایمکس به عنوان فناوری مهم آینده شک دارند، این است که فناوری های بسیاری به عنوان رقیب وایمکس مطرح شده اند که حتی می توانند اتصال پرسرعت اینترنت به تلفن همراه را نیز فراهم کنند.

گمان می رود شبکه های پیشرفته نسل سوم که سرویس های Wi Fi عرضه می کنند می تواند از نظر سرعت با وایمکس رقابت کند.

شبکه های نسل چهارم تلفن همراه نیز که در حال حاضر فعالیت می کنند، می توانند حتی Wi Fi موبایل را سریع تر کنند و تهدید بزرگتری برای وایمکس به حساب می آیند.

یکی از فناوری های جدیدی که با وایمکس رقابت می کند، LTE است و متصدیان ارتباطی مهم در آمریکا در نظر دارند با این فناوری مستقیما وارد رقابت با وایمکس شوند.

آینده وایمکس

در مورد آینده وایمکس سه پیش بینی وجود دارد:

1) سلطه وایمکس: در پیش بینی اول آزمایش وایمکس موفقیت آمیز خواهد بود و این فناوری تبدیل به گزینه برتر اتصالا ت اینترنت پرسرعت در سرتاسر جهان خواهد شد.

2) همزیستی وایمکس با دیگر فناوری ها: در پیش بینی دوم وایمکس جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ خواهد کرد و در کنار دیگر فناوری ها مانند LTE به فعالیت خود ادامه می دهد و یکی از گزینه های پیش روی کاربران تلفن همراه در اتصالا ت اینترنت پرسرعت خواهد بود.

3) از بین رفتن وایمکس: در این پیش بینی راه اندازی وایمکس با موفقیت انجام نخواهد شد و شرکت های سرمایه گذار دچار مشکل مالی خواهند شد. راه حل های پیشرفته نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه، اینترنت پرسرعت را به تلفن های همراه بیشتری ارائه می کنند و این پایان وایمکس را رقم خواهد زد.

در میان این پیش بینی ها گزینه فعالیت وایمکس در کنار دیگر فناوری ها از دیگر گزینه ها محتمل تر است، اما تنها زمان و آزمایش های آینده وایمکس واقعیت های آینده این فناوری را نشان خواهد داد.


 

رژیم گرفتن رسانه ای

باید فرصتی به خود داد و با خاموش کردن، هر از چند وسایل دنیای مجازی و دیجیتالی به خود رحم کرد!

قرنها پیش، ارسطو در تعریفی از انسان، او را حیوانی ناطق دانسته بود، و از قضا درست از همین فابلیت مهم و منحصر به فرد انسانها بود که سایر توانایی ها شاخ و بال گشود و انسان غولی شد در عرص? حیات.و باز از همین توانایی بود که موجودی به نام انسان در مقایسه با سایر جانداران، قادر شد زبان را اختراع کند و به دنبالش نوشتن و چاپ و الی آخر تا به امروز.

اما از اواخر قرن بیستم ، بسیاری از قابلیتها و ساخته های دست بشر سرعتی انفجاری به خود گرفت و اختراعات و اکتشافات به طرز حیرت آوری گسترش یافت و همچنان با سرعتی که در برخی موارد حتی بالاتر از تصاعد هندسی است رو به فزونی نهاد و ابعادی یافت که تصور آیند? آن برای دانشمندان نیز غیر قابل پیش بینی شده است.

در این میان محیط های مجازی (Virtual) و چند رسانه ای (Multi medi) از مواردی بود که در آخرین دهه های قرن بیستم آن چنان متحول شد که جهانِ با این عظمت همچون دهکده ای کوچک در دسترس عموم انسانها قرار گرفت.مقارن با این تحولات مفاهیمی نوین پا به عرص? زندگی گام نهادند و رسانه ها که پیش از این در ابعادی محدود،تنها در حوز? استفاد? رادیو تلویزیون های بومی مانده بود ،با گشایشی انفجارگونه و خارق العاده،میلیونها ایستگاه رادیویی و تلویزیونی را به سرعت برق در اختیار همگان قرار داد، و افزون بر هم? اینها شبکه ای با قابلیتهایی شگفت انگیز پا به عرص? زندگی بشری نهاد به نام اینترنت .

اینترنت که از ده? 60 میلادی پا به عرص? وجود گذاشته بود،تبدیل به سامانه ای جهانی گشت متشکل از شبکه های رایانه ای بهم پیوسته در سراسر جهان. اکنون اینترنت در برگیرنده منابع اطلاعاتی و خدمات گسترده ایست که همه چیز را تحت پوشش قرار داده و ارتباطات انسانها را دچار تحولی عظیم نموده است.

بدنبال این اتفاقات تحسین برانگیز همه چیز اینترنتی شد و مفهومی به نام دنیای مجازی یا دیجیتال که هم? ابعاد اقتصادی،فرهنگی،اداری و علمی انسان ها را تحت تاثیر قرار داد و اینگونه بود که همه چیز الکترونیک گشت(E every things) و از دل این تحولات هزاران پدید? نوین دیگر پا به عرص? وجود گذاشتند و سواد و زندگی دیجیتالی ظهور کردند.

در ادامه تلفن های همراه(Mobil phone) با قابلیت یک کامپیوتر قابل حمل(Portable) و تمام عیار پا به عرص? وجود گذاشتند و در پی آن شبکه های اجتماعی در محیط دیجیتال مبتنی بر گوشی های همراه سربرآوردند.

همانطور که ملاحظه می شود،سرعت تحولات تا اینجا سرسام آور بوده است و می توان پیش بینی کرد که از این پس نیز تغییر و تحولات سریعتر و سریعتر از پیش خواهد بود.اما ببینیم چه اتفاقی برای انسانها رخ داده است.به راستی می توان تصور کرد که انسانها در دالان های دیجیتالی که بارش اطلاعاتی آنها بی وقفه ادامه دارد،در حال رفت و آمدهای شتاب آلود هستند.اغلب آنها حتی فرصت نخواهند نمی یابند که نسبت به جهت و سمت و سوی حرکت خود لحظه ای مکث یا تامل کنند .

سخن ما از همین جا آغاز می شود که :

ایست ! ایست!

باید فرصتی به خود داد و با خاموش کردن ،هر از چند وسایل دنیای مجازی و دیجیتالی به خود رحم کرد!

در این دنیای بزرگِ کوچک به کجا ،چگونه و چرا و به چه قیمتی رهسپاریم؟ این پرسشی است از هم? انسانهایی که هر روزه در معرض ارتباطات تمام عیار دیجیتالی هستند و طبعا فرصت سرخوراندن را هم ندارند چه برسد به انبوهی از مسائل انسانی که تنها در مناسباتی شکوفا می شوند که آرامش و عشق و فکر بر آن سایه گستر باشد.

آیا جز این است که بمباران اطلاعات از همه سو انسانها را چنان درهم می فشارد که قدرت جذب و تحلیل و آنالیز از آدمیان سلب می شود؟

مثالی بزنیم:

میزان پروتئین و ویتامین و سایر موارد مورد نیاز بدن یک انسان نرمال را در نظر آورید! حال اگر ورودی این میزان از انرژی را به بدن یک انسان ده ها برابر و حتی صدها برابر کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟آیا غیر از بیماری های گوناگون و یا سنگ کوب کردن اتفاق دیگری در انتظار آن انسان خواهد بود؟

عمده ترین ابزار ورودی انسانها در وهل? اول چشم و سپس گوش آنها است.یعنی سیستم دیداری و شنیداری و این درست همان ایزارهایی هستند که توسط دنیای دیجیتال(بطور طبیعی) مورد هدف قرار گرفته اند .اگر چه نباید دنیای نوین اطلاعاتی و زندگی مدرن را تخطئه کرد و از منابع و بهره های آن بی نصیب ماند،اما نباید فراموش کنیم که ساختار انسانی تاب و تحمل این حجم از اطلاعاتی که در هر لحظه و ساعت به سوی او در جریان است؛ندارد و لذا باید در برخی از اوقات چترها را باز کنیم تا از بارش بی امان و بی وقف? اطلاعاتِ زیادی در امان بمانیم تا غرق نشویم.

یعنی همانطور که در برخی از اوقات برای بهبودی و سلامتی ناچار هستیم رژیم غذایی بگیریم ،به همان منوال در برخی از اوقات باید رژیم رسانه ای بگیریم تا سلامت روحی و شخصیتی ما به خطر نیافتد.

تولید بیشتر و مصرف بیشتر دو پای? مهم تمدن و دنیای مدرن کنونی است که طبعا عدول از آن به مرگ ساختاری آن منجر خواهد شد و طبعا دنیای دیجیتال نیز نمی تواند از این قاعده مستثنی باشد و در این میان اطلاعات سره و ناسره چون باران بر سر انسانها باریدن می گیرد و هیچ گریزی نیست مگر اینکه به قول کارل پوپر : در مقابل این باران سیا آسا چترها بر سرمان بگیریم و کمی تامل کنیم !

قانون عام تغذیه همواره می تواند الگویی مناسب باشد.از آن الگو بگیریم و غفلت نورزیم!

قوانین حاکم بر تغذی? بدن ما انسانها چگونه و چیست؟

مگر نه اینست که باید بدانیم چی میخوریم و چی می آشامیم؟

و بدانیم کی و چه زمان باید بخوریم.

و بدانیم کی باید دست از خوردن بکشیم.

و تازه مگر نه اینست که خود بدن به طور خودکار،مواد مورد نیاز و مفید را از خورده های ما جذب و مابقی را دفع می کند ؟

پس ما انسانها چه در محیط ماهواره ای،چه در محیط اینترنت و چه در محیط موبایل و شبکه های اجتماعی،چرا نباید موارد یاد شده را عینا الگو کرده و به آنها پایبند نباشیم؟

بدانیم و آگاه باشیم که همواره اطلاعات ریز و درشت و مفید و مضر به سوی ما در جریان است.

بدانیم که چه زمانهایی نیاز به اطلاعات و دیتای مناسب داریم.

فراموش نکنیم که باید گزینشی عمل کنیم و اجازه ندهیم تا در زیر انبوهی از اطلاعات مفید و زائد و یا راست و دروغ به حالت خفگی برسیم.

و آگاه باشیم که همچنان که نباید ناقل ویروس و میکروب به دیگران باشیم،ناقل اطلاعات غیر سالم و دروغ و یا غیر مطمئن نیز به دیگران نباشیم.

و بدانیم که بعضی وقتها احتیاج به خاموش کردن مبادی ورودی دنیای دیجیتال داریم تا اندیشه کنیم،تا مشورت کنیم تا گفتگو کنیم تا به درد ها و درمان ها بیاندیشیم.

اینها همگی یعنی اینکه ما انسانها باید نسبت به بمباران اطلاعاتی، که هر روزه در معرض آن قرار داریم،آگاه باشیم ،هوشیار باشیم و نیز لازم است در برخی از اوقات رژیم رسانه ای بگیریم .

به بیانی دیگر باید کنترل شده و گزینشی رفتار نمائیم تا به مرور زمان سرسام نگیریم .

امساک و رژیم تنها در خورد و خوراک و غذا نیست، بلکه گاهی اوقات و هر از چندی باید رژیم رسانه ای بگیریم تا سالم بمانیم.


هر آبی، آب معدنی نیست

 خیلی ها فکر می کنند هر نوع آبی که در بطری به فروش می رسد همان آب معدنی است در حالی که این یک باور رایج نادرست است و همه بطری های آب موجود در مغازه ها معدنی نیستند.

با گرم شدن هوا بازار خرید آب معدنی حسابی داغ می شود و سوپرمارکت ها، آبمیوه فروشی ها و حتی دکه های روزنامه فروشی بیش از هر چیز دیگری آب می فروشند البته چند سالی است نگرانی دیگری هم به نگرانی های هموطنان اضافه شده و آن وضعیت سلامت آب شرب است. هر چند متخصصان بر این باورند که آلودگی آب به معنی آلودگی میکروبی آن نیست، اما کم نیستند خانواده هایی که یا سراغ آب معدنی می روند و بالطبع در فصل گرما میزان خریدشان بیشتر می شود یا از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند. آیا می دانید مصرف آب معدنی هم می تواند سلامتتان را به خطر بیندازد؟ اصلا تصفیه کننده های خانگی آب به چه دردی می خورد؟

برخی فروشنده ها به دلیل پر بودن یخچال، بطری های آب معدنی را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب می چینند. بر اساس بررسی های متخصصان، مصرف آب هایی که در معرض حرارت و نور مستقیم یا غیرمستقیم آفتاب داغ نگهداری می شوند، سلامت افراد را تهدید می کند، چون ترکیبات شیمیایی خطرناک بطری در نور آفتاب تجزیه و وارد آب می شود و همین موضوع احتمال بروز مشکلات گوارشی و همچنین سرطان را افزایش می دهد.

دکتر فرانک سماک، متخصص تغذیه می گوید: تاریخ انقضا نشان دهنده کیفیت آب نیست، بلکه روش نگهداری از بطری ها اهمیت دارد. ظروف آب معدنی فقط برای یک بار مصرف طراحی شده اند و دمای مناسبی که به بطری ها آسیب نمی زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است، اما در صورتی که بطری به دفعات منجمد و ذوب شود، ترکیبات سرطان زای بطری پلاستیکی از بطری جدا شده و وارد آب می شود. از طرفی میکروارگانیسم هایی که بعد از نوشیدن آب به دیواره بطری می چسبند با شستن از بین نمی روند. پس همین حالا بطری های یخ زده فریزر را دور بریزید و به فکر سلامتتان باشید.

هر آبی، معدنی نیست

خیلی ها فکر می کنند هر نوع آبی که در بطری به فروش می رسد همان آب معدنی است در حالی که به گفته دکتر سماک، این یک باور رایج نادرست است و همه بطری های آب موجود در مغازه ها معدنی نیستند. در واقع بر اساس استانداردها آب معدنی باید از سفره های زیرزمینی تامین شده و هیچ نوع آلودگی نداشته باشد و با اخذ مجوزهای بهداشتی، در بطری پس از پر کردن آب در کارخانه پلمب شود. در عین حال در آب های معدنی از روش های شیمیایی برای تصفیه استفاده نمی شود در حالی که آب های شربی که در بطری عرضه می شوند، مثل آب لوله کشی مراحل تصفیه را می گذرانند و بر خلاف آب های معدنی نیز حاوی املاح نیستند. پس هنگام خرید علاوه بر استاندارد بودن به برچسب روی بطری هم توجه کنید، چون مصرف آب معدنی به همه افراد توصیه نمی شود.

چه افرادی آب معدنی نخورند؟

دکتر سماک با بیان این که آب های معدنی املاح و سختی زیادی دارند، می افزاید: مصرف آب های معدنی برای بیماران کلیوی و افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند خطرناک است و می تواند زمینه ایجاد سنگ را فراهم کند. همچنین بیشتر آب های معدنی سرشار از سدیم هستند و به همین دلیل هم مصرف مداوم آنها به بیمارانی که فشار خون بالایی دارند، توصیه نمی شود.

تصفیه کننده های خانگی؛ خوب یا بد؟!

در سال های اخیر میزان فروش دستگاه های تصفیه آب افزایش چشمگیری پیدا کرده و بسیاری از خانواده ها با خرید این دستگاه های خانگی که انواع مختلفی هم دارد، خیالشان را بابت سلامت آب مصرفی شان راحت می کنند. به طور کلی دستگاه های تصفیه کننده آب به دو گروه عمده تقسیم می شوند؛ گروه اول که ارزان قیمت ترند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، کار مهمی انجام نمی دهند و فقط ذرات جزئی آب را می گیرند که البته مصرفشان هم مشکلی ایجاد نمی کند اما تصفیه کننده هایی که با نام دستگاه های تصفیه کننده سخت آب به فروش می رسند علاوه بر تصفیه کامل آب، برخی مواد معدنی را به آب شرب اضافه می کنند.

نکته مهم اینجاست که این نوع دستگاه ها بر خلاف تبلیغات سازندگانشان املاح مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند و برای همه افراد هم مناسب نیستند. به عنوان مثال، این تصفیه کننده های آب برای کاهش سختی آب کلسیم اضافی آب را می گیرند و هر چند به همین دلیل موجب کاهش جرم در لوله های آب می شوند، ولی با این کار سدیم جایگزین کلسیم در آب می شود و بروز عوارضی برای مصرف کنندگان را به همراه دارند البته آبی که با این دستگاه ها تصفیه می شود شور نیست ولی به دلیل سدیم زیاد (مثل آب معدنی های مشابه) سلامت بیماران قلبی و فشار خونی را به خطر می اندازد و در افراد سالم هم می تواند زمینه پرفشاری خون را فراهم کند.

آب را بجوشانیم یا نجوشانیم؟

گاهی اوقات در مسافرت های تابستانی با مشکل کمبود آب شرب روبه رو می شویم. البته خیلی ها با جوشاندن آب چاه یا چشمه به صورت موقت هم که شده این مشکل را حل می کنند. آیا این کار باعث تصفیه آب می شود؟ به گفته دکتر سماک، هرچند بسیاری از کارشناسان جوشاندن آب لوله کشی را یکی از مهم ترین روش های از بین بردن آلودگی میکروبی آب شرب می دانند، اما ترکیبات دیگری مثل نیترات که اتفاقا سرطان زا هم هست در نتیجه حرارت و جوشیدن از بین نمی رود.

به عبارتی مهم ترین مواد محلول در آب را املاح سدیم، کلسیم و منیزیم تشکیل می دهند و با جوشاندن آب فقط املاح تجزیه شده و از میزان سختی آب کم می شود و میکروب ها از بین می روند، اما آب جوشیده صد درصد سالم نیست و نمی توان با جوشاندن صرف از سلامت آب مطمئن شد.


 

توصیه مهم برای کارمندان پشت میزنشین

 زیبا بودن میز کار یکی از عوامل افزایش دهنده انگیزه کاری و لذت بردن از ساعات کار است.

نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد پشت میزنشینی، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است؛ استرس، بیماری های مفصلی و بسیاری از بیماری های دیگر نیز از جمله عوارض پشت میزنشینی به شمار می روند اما اگر به خاطر شغل و حرفه تان مجبورید ساعات زیادی از روز را پشت میز کار بگذرانید، توصیه محققان به شما این است که با رعایت 10 نکته زیر، بیشتر به فکر سلامتیتان باشید و جلوی بیماری های ناشی از پشت میزنشینی را بگیرید:

1 در وضعیت مناسبی بنشینید

اگر بدن شما در حالت نشسته یا حتی ایستاده، وضعیت مناسبی نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهی استرس به سراغ تان خواهد آمد. یکی از راه های فرار از استرس هم پرخوری است و نتیجه پرخوری هم چیزی نیست، جز چاقی. از طرف دیگر، وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی سبب آسیب مفاصل و دردهای منطقه ای می شود. بنابراین پژوهشگران بهترین وضعیت بدن را در حالت نشسته برای ساعات طولانی، این طور عنوان کرده اند:

_ طول کفی صندلی باید به اندازه ای باشد که از نشیمن گاه تا زانوی شما به طور کامل روی آن قرار گیرد.

_ صندلی تان باید حتما تکیه گاه داشته باشد تا بتوانید کمرتان را به آن تکیه دهید. در غیر این صورت بهتر است صندلی تان را به دیوار بچسبانید و از دیوار به عنوان تکیه گاه استفاده نمایید.

_ هنگام کار با کامپیوتر، باید مچ و ساعد دست تان در یک راستا قرار داشته باشند و برای جلوگیری از درد مفاصل مچ دست، نباید مدام آنها را خم و راست کنید.

_ هنگام کار با کامپیوتر، باید سر و گردن تان به طور مستقیم رو به روی مانیتور قرار داشته باشند. در غیر این صورت و با خم نگه داشتن سر و گردن تان به مدت طولانی، دچار گردن درد خواهید شد.

_ به منظور پیشگیری از گردن درد، بهتر است هر چند دقیقه یک بار، چند ثانیه ورزش های مناسب برای گردن را انجام دهید و گردن تان را به طرفین بچرخانید.

_ هنگام نوشتن یا کار با کامپیوتر، آرنج خود را در نزدیک ترین حالت به بدن قرار دهید؛ آن هم در وضعیت 90 یا 120 درجه.

_ سعی کنید موقع انجام کار، بازوها و شانه هایتان را در وضعیتی کاملا راحت قرار دهید و آنها را خیلی بالاتر یا پایین تر از سطح میز کارتان نبرید.

_ کف پاهای تان باید کاملا چسبیده به زمین باشد و اگر صندلی تان بلند است و پاهای تان به زمین نمی رسد، بد نیست که از یک زیرپایی استفاده کنید.

_ بهتر است که کفی و تکیه گاه صندلی تان فوم دار باشد، نه چوبی یا آهنی. این طوری فشار کمتری به کمرتان وارد می شود و دیرتر خسته می شوید.

2 ? هر چند دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و چرخی بزنید

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان، بدن هر فرد فقط 20 دقیقه می تواند تحمل قرار داشتن در یک وضعیت ثابت را داشته باشد. بنابراین بهتر است که هر 15 تا 20 دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و مدت 30 ثانیه قدم بزنید، یا بدن تان را کش و قوس دهید.

3 حرکات تکراری انجام ندهید

تکرار مداوم یک حرکت ( مانند جواب دادن به تلفن ) می تواند آزاردهنده و استرس آور باشد. به همین خاطر بهتر است که در صورت امکان و اگر ضرورتی حس نمی کنید، کارهای تکراری انجام ندهید یا نوع کارتان را عوض کنید. برای مثال، به جای خم و راست کردن مداوم دست تان برای پاسخ گویی به تلفن ها، از یک هدفون استفاده کنید و تلفن های شخصی تان را به ساعات یا روزهای خلوت تان اختصاص دهید.

4 ? نمایشگر کامپیوترتان را در وضعیت مناسبی قرار دهید تا چشم یا مفاصل گردن تان اذیت نشوند

وضعیت مناسب یعنی اینکه نمایشگر درست روبه روی شما به فاصله 50 سانتی متر از چشم تان قرار داشته باشد و صفحه نمایشگر رو به پنجره هم نباشد تا انعکاس نور بیرون روی نمایشگر، چشم های شما را اذیت و خسته نکند. در ضمن، بد نیست که برای جلوگیری از خشکی یا سوزش چشم، مدام به صفحه کامپیوتر زل نزنید و هر 15 دقیقه یک بار، دست از کار با کامپیوتر بکشید.

5 مراقب گردن تان باشید

به منظور خم شدن کمتر گردن تان هنگام تایپ کردن، بهتر است که از وسیله ای برای نگهداری کاغذها در کنار صفحه کلید استفاده کنید.

6 میزتان را تمیز کنید

برای اینکه به آلرژی یا سایر بیماری های عفونی مبتلا نشوید، باید هر روز صفحه کلید، نمایشگر، سطح میز، تلفن یا هر وسیله دیگری که روی میزتان قرار دارد را گردگیری کنید و هفته ای یک بار هم آنها را ضدعفونی نمایید. باکتری های روی میز می توانند سلامتی شما را تهدید کنند.

7 میز خود را همیشه مرتب نگه دارید و اجازه ندهید که آشفته و درهم برهم شود

شلوغی میز کار باعث خستگی زودرس و استرس می شود و یکی از عوامل اتلاف وقت کاری به شمار می رود.

8 میز کار خود را تبدیل به میز غذا نکنید

قراردادن خوراکی های رنگارنگ و پرکالری روی میز کار، اشتهای شما را به غذا خوردن افزایش می دهد؛ حتی اگر گرسنه هم نباشید. شما می توانید برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود، به جای چیپس و پفک و شکلات، کمی میوه خشک یا انواع آجیل را درون کشوی میزتان نگهداری کنید.

9 میزتان را زیبا کنید

زیبا بودن میز کار یکی از عوامل افزایش دهنده انگیزه کاری و لذت بردن از ساعات کار است. شما می توانید با قرار دادن عکس فرزندتان خود یا حتی یک گلدان کوچک روی میز، فضای کاری تان را کاملا عوض کنید.

10 زمان برگشتن به خانه، بهترین فرصت برای پیاده روی یک فرد پشت میزنشین است

پس تنبلی را کنار بگذارید و برای حفظ سلامت جسم و روان تان، پیاده روی را به فهرست کارهای روزانه خود اضافه کنید.

 

«تابناک» نوشت: علی علیزاده، تحلیلگر بی بی سی فارسی در برنامه صفحه 2، ضمن اشاره به مقاله‌ای که اخیرا توماس فریدمن تحلیلگر ارشد آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز نوشته، به دست بالاتر ایران در گفت‌وگوهای هسته ای اذعان کرد .

در بخشی از این برنامه، علیزاده اظهار داشت: آقای خامنه ای را چه در سیاست داخلی دوست داشته باشیم، منتقدش باشیم،… ایشان معمار بزرگ گرفتن تضمین امنیتی برای نظام جمهوری اسلامی بودند که در 37 سال گذشته، متوهمانه هم نبوده، توسط دشمنان خارجی به معنای سیاست واقعی، از اطراف محاصره شده و ایشان، از سال 2004 به این ور، به نظرم با یک هوشمندی زیادی فهمیدن که به خاطر شکست های متعدد جنگ طلبان آمریکایی در افغانستان و عراق، فضا مهیا شده، ایشان از فضای تدافعی، (عقب نشینی که ایران کرد از بعد 11 سپتامبر)، افغانستان واگذار کرد در کنفرانس بن، همه گونه همکاری کرد، از فضای تدافعی به فضای تهاجمی، سیاست خارجی ایران را چرخاندند، معمار این حرکت آقای خامنه ای بوده.‌

این تحلیلگر بی بی سی در ادامه گفت: حرف من نیست، حرف توماس فریدمن در نیویورک تایمز دو روز گذشته است، که اگر من خانه داشته باشم حتما می دهم به آقای خامنه ای آن را بفروشند. یکی از بهترین مذاکره کننده های دنیاست. یک به شش مذاکره کرد. ایران در یک طرف و شش قدرت بزرگ جهان در طرف دیگر.‌‌

وی همچنین بیان داشت: اما هدف آقای خامنه ای چه بود؟ آیا ساختن بمب اتم بود؟ نه‌! رسیدن به تکنولوژی بالقوه بود برای گرفتن تضمین امنیتی؛ آیا بهش رسید؟ به نظر من اگر توافق انجام بشه بهش می رسه؛ اگر توافق انجام نشه باز هم بهش می رسه. دست آمریکا خالیه. آمریکا نمی تواند از آن هواپیمای بی2 که راه انداخته و از تهدید‌های نظامی علیه ایران استفاده کند. برای همین هم هست که ایران عقب ننشسته، به گفته همه این آمریکاست که عقب نشسته.”

Khamenei-Qoran-068.jpg