سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاینمیگرن همچنین ممکن است سبب حالت تهوع شود و نور نیز آن را تشدید می‌کند. زمانی که این سردرد به سراغ فرد می‌آید، وی به دنبال محیطی تاریک و آرام می‌گردد. درد ممکن است مانع از انجام فعالیتهای روزمره طی 6 تا 48 ساعت شود و اغلب بروز برخی نشانه‌ها از ابتلا به این بیماری حکایت دارند. خوشبختانه بعضی از مواد غذایی تأثیر بسیار خوبی در تسکین میگرن دارند و می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

 

 علت ابتلا به میگرن

- میگرن در خانمها بسیار رایج است و از سنین جوانی و حتی نوجوانی بروز می‌کند.

- زمینه‌های وراثت تأثیر زیادی در ابتلا به این بیماری دارند.

- میگرن به علت فعالیت مغزی غیرعادی به دلیل تخریب بعضی از شبکه‌های عصبی و بافتهای محیطی ایجاد می‌شود.

- قطعاً استرس عامل مهمی است که زمینه ساز بحران‌های شدید میگرنی می‌شود.

- ناراحتی‌های کبدی

- تغییرات هورمونی

- مشکلات بینایی

-  کار طولانی مدت با رایانه

- تغذیه نادرست

 

 عوامل زمینه ساز میگرن

- استرس بسیار زیاد طی روز

- تغییرات دوره خواب

- گرسنگی هنگام صبح

- قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

- سیکل‌های قاعدگی و همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری

- بعضی خوراکی ها مانند کاکائو، لبنیات و مواد غذایی دارای تیامین مانند پنیر، ماهی، جگر مرغ، انجیر و...

- نور بسیار درخشان و خیره کننده، بوهای شدید، سر و صدا و صداهای گوشخراش

 

  مسکن‌های طبیعی

زنجبیل: این ادویه خوشمزه را باید بی تردید یک مسکن طبیعی بسیار مؤثر برای تسکین میگرن دانست. اگر دچار سردرد میگرنی شده‌اید، دمنوش زنجبیل را دو بار در روز میل کنید. برای تهیه این دمنوش، آب را همراه با زنجبیل بجوشانید و سپس بگذارید چند دقیقه بماند. پس از صاف کردن جرعه جرعه بنوشید.

نعناع:  سبزی معطر نعناع عالی ترین آرام بخش طبیعی محسوب می‌شود. افزون بر اینکه می‌توانید از دمنوش آن استفاده کنید، ماسا‍ژ گردن با اسانس نعناع نیز برای تسکین دردهای میگرنی و شل شدن عضلات بسیار مفید خواهد بود. استنشاق بخور آن نیز روش دیگری برای بهره مندی از خواص نعناع است.

اسطوخودوس، بادرنجبویه و زیرفون: همه این گیاهان تأثیر آرام بخشی بسیار مؤثری دارند. می‌توانید دمنوشی از ترکیب آنها تهیه کرده و هر پنج ساعت میل کنید. بی‌گمان تأثیر آن تعجب شما  را بر می‌انگیزد.

گیاه پنجه گربه: این گیاه برای بهبود میگرن عالی است؛ زیرا التهاب را کاهش می‌دهد و سبب تسکین درد می‌شود.

گل همیشه بهار: گیاه دیگر برای کسب آرامش و تسکین سردرد، گل همیشه بهار است. کافی است دو فنجان از دمنوش آن را در طول روز میل کنید. برای تهیه دمنوش، یک چهارم لیتر آب را گرم کنید و مشت کوچکی از گل‌های همیشه بهار را در آب بریزید. سپس صاف کرده و کم کم بنوشید.

اسانس اسطوخودوس: تکه ای پارچه یا پنبه را به این اسانس آغشته کنید و آن را روی شقیقه ها و پیشانی بگذارید. این روش از زمانهای بسیار قدیم برای تسکین دردهای میگرنی کاربرد داشته است.

 

  تغذیه مناسب

ویتامین B12: مطالعات انجام شده در دانشگاه بلژیک ثابت می‌کند همه مواد غذایی دارای ویتامین B12 مسکن هستند و به طور قابل توجهی سردرد را بهبود می‌بخشند. این ویتامین در همه مواد غذایی که ریبوفلاوین دارند، از جمله ماهی ساردین، عدس، ماهی آزاد، قارچ و... وجود دارد.

ویتامین B6: عنصر ضروری برای افزایش سطح سروتونین که مانع از بروز درد می‌شود ویتامین B6 است. ماهی روغن، تن، قزل آلا، سیب زمینی تنوری با پوست، کلم بروکلی، مارچوبه، شلغم، غلات سبوس دار و تخمه‌های آفتابگردان منبع غنی این ویتامین محسوب می‌شوند.

منیزیم: با توجه به بسیاری از مطالعات، زمانی که بدن در معرض استرس قرار می‌گیرد، تولید منیزیم متوقف می‌شود. در این صورت دردهای جسمانی و به ویژه سردرد را در پی دارد. منیزیم در تخمه‌های آفتابگردان، گردو، برنج قهوه ای، شاه بلوط و... وجود دارد. البته می‌توان از کپسولهای منیزیوم نیز به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد که به پیشگیری از میگرن کمک می‌کند.

نمونه ای از یک برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری یا تسکین میگرن

- ناشتا: آب لیمو که به پاکسازی بدن کمک می‌کند.

- صبحانه: یک فنجان جو دوسر و یک میوه

- ناهار: سوپ سبزی، سالاد تازه و ماهی آزاد

- شام: سبزی‌های بخارپز، ساندویج نان سبوس دار و یک فنجان جو دوسر همراه با شیر بادام

- پیش از خواب: یک عدد سیب و دمنوشی از گیاهانی که ذکر شد.

- فراموش نکنید که در طول روز به مقدار زیاد آب بنوشید تا از تحلیل آب بدن به خصوص در موارد استفراغ ناشی از میگرن پیشگیری شود.

خوراکی هایی که مصرف آنها باید محدود شود:

- نوشیدنی‌های شیرین

- شکلات

- پنیرهای مانده

- سس گوجه فرنگی، ادویه ها، محلولها و خوراکی‌های نمک سود

- شیر خالص گاو

- چای سیاه

افزون بر تأثیر خوراکی ها در تسکین دردهای میگرنی، ورزش کردن روزانه به مدت یک ساعت نیز نباید فراموش شود. پیاده روی و دوچرخه سواری از جمله تمرینات مفید در این زمینه هستند. همچنین از استرس نیز دوری کنید و روشهای کسب آرامش را به کار برید. میگرن و استرس ارتباط نزدیکی با هم دارند؛ پس بهتر است از هم دور باشند! اوقاتی را در طول روز برای کسب استراحت و ارتباطات دوستانه با نزدیکان خود اختصاص دهید تا هر چه بیشتر آرامش داشته باشید.