سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

از محمد شیرازی تا صادق شیرازی

مزاج فقاهتی خاندان شیرازی چگونه تغییر کرد؟

دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 11:21
اما رابطه سیدمحمد شیرازی با انقلاب و امام اندک‌اندک تیره شد و اعتراضات و بدگویی‌های او آنقدر پیش رفت که نهایتا به حصر خانگی او انجامید. پیرو تغییر نگاه سیاسی سیدمحمد شیرازی نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی، کم‌کم مزاج فقاهتی خاندان شیرازی نیز تغییر کرد و از «تشیع مبارز و سیاسی» به «تشیع غیرسیاسی» تبدیل شد.
مزاج فقاهتی خاندان شیرازی چگونه تغییر کرد؟
گروه سیاسی جهان نیوز، فرج الهی: برخلاف «دینِ منهای سیاست» که در سالهای اخیر توسط صادق شیرازی ترویج می‌شود؛ برادر بزرگتر او سیدمحمدشیرازی که پیش از او چندین دهه مرجع تقلید این جریان بود، از مهمترین مروجان «اسلام سیاسی» در عراق بود.

از آنجایی که شیرازی‌ها به طور سنتی کوشیدند «حوزه کربلا» را در برابر «حوزه نجف» عَلم کنند از ابتدا «امام‌حسین علیه‌السلام» در تفاسیر و آموزه‌های آنان پررنگ بوده است. اما امام حسینِ‌(ع) معرفی شده در آن زمان توسط شیرازی‌ها که نماد مبارزه حق و باطل معرفی می‌شود؛ با امام‌حسینِ معرفی شده در سالهای اخیر توسط صادق شیرازی بسیار متفاوت است. اولی برای توجیه فعالیتهای سیاسی و ضداستعماری و ضداستکباری سیدمحمد تبلیغ و ترویج می‌شد و دومی برای توجیه عدم ورود سیدصادق به فعالیتهای سیاسی و تشیع به‌ظاهر غیرسیاسی.

درحالی که فضای غالب حوزه نجف همیشه غیرسیاسی بود و مراجع عراق جز در موارد خاص در سیاست دخالت نمی‌کردند، «جریان شیرازی‌ها» که سیدمحمد پیشانی‌اش بود، در سالهای دهه چهل و پنجاه شمسی جزو  پیشتازان مبارزه با استعمار و استکبار در کشورهای اسلامی و عراق و حامی دغدغه‌هایی چون فلسطین و مبارزه با اسرائیل و صهیونیسم بود.

در طول سالهای حیات سیدمحمد شیرازی، مبارزه با استعمار و نقشه‌های آنان یکی از دغدغه‌های اصلی و محور سخنان و تالیفات او بوده است. جزوات و نوشته‌هایی چون«منطق استعمار»، «دنیا بازیچه یهود»، «به سوی اتحاد اسلامی»، «نجات مسلمین»، «حسین پرچمدار آزادی» و « جهاد امام حسین علیه السلام ویارانش در شهر شهادت» از مهمترین آنهاست.

سیدمحمد شیرازی در بخشی از کتاب «حسین پرچمدار آزادی» می‌نویسد: «نهضت امام حسین(ع) مربوط به زمان مخصوصى نبود تا در زمان هاى بعد فراموش شود بلکه یک نبرد حق بر باطل، عدالت بر ظلم، انسانیّت بر وحشى گرى و هدایت بر گمراهى بود، از این رو تا دنیا برقرار است حسین و جهادش فراموش نشدنى است و هرگاه بین دو گروه حق و باطل پیکارى درگیر شود این خاطره تجدید مى شود.»

سید حسن شیرازی برادر سیدمحمد نیز با همین دغدغه‌ها به سوریه رفت و در دهه پنجاه حوزه علمیه زینبیه را راه‌انداخت. او 12 اردیبهشت 59  به شهادت رسید و مراسم تشییع او در قم با عکسهای امام‌خمینی و سیدمحمد شیرازی برگزار شد.

اما‌م‌خمینی در بخشی از پیام تسلیت خود خطاب به سیدمحمد شیرازی نوشتند: «از خبر تأسف بار و مصیبت وارده متأثّر شدم و آن را به جنابعالی تسلیت می گویم. در این گونه ترورهای ناجوانمردانه که به وسیله ایادی مزدور بعث عراق صورت می گیرد، دست جنایتکار امریکای جهانخوار به وضوح پیدا است. امید است با هوشیاری و اتحاد کامل مسلمانان به زودی قطع گردد. از خدای تعالی سلامت و موفقیت آن جناب را مسئلت دارم.» امام همچنین فرزندش حاج‌احمدآقا را به قم فرستاد تا از جانب ایشان شهادت او را به دو برادرش تسلیت بگوید.

 اما رابطه سیدمحمد شیرازی با انقلاب و امام اندک‌اندک تیره شد و  اعتراضات و  بدگویی‌های او آنقدر پیش رفت که نهایتا به حصر خانگی او انجامید. پیرو تغییر نگاه سیاسی سیدمحمد شیرازی  نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی، کم‌کم مزاج فقاهتی خاندان شیرازی نیز تغییر کرد و از «تشیع مبارز و سیاسی» به «تشیع غیرسیاسی» تبدیل شد. این شد که بعدها اشتراکاتی مثل «ضدیت با استعمار» جای خود را به اختلافاتی چون «قمه‌زنی» داد.

جریان شیرازی‌ها تا سال 1380 که سیدمحمد فوت کرد دیگر بروز و ظهور چندانی نداشت. با فوت سیدمحمدشیرازی در آذرماه 1380 رهبرانقلاب در پیام تسلیتی که صادرکردند از «جهاد فرهنگی و سیاسی برای اعتلای کلمه‌ی اسلام و ترویج مکتب اهل بیت علیهم‌السّلام» و «تألیفات متعدد ایشان در علوم اسلامی و مبارزه با صهیونیزم و استکبار» که «متضمن مجموعه‌ی بزرگی از معارف دینی و سیاسی است» تمجید کرده و از خداوند متعال «علوّ درجات و حشر با اجداد طاهرینش را برای آن عالم بزرگوار» مسالت کردند.

ترکی فیصل: از حمایت‌های قطر از ایران متاسفم

گروه جهان الف،  29 شهریور 1396، 10:16  3960629087 0 نظر، 1 در صف انتشار و 0 تکراری یا غیرقابل انتشارترکی فیصل: از حمایت‌های قطر از ایران متاسفم

ترکی فیصل بار دیگر ادعاهایی واهی را علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، ترکی الفیصل، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی ملک فیصل عربستان و رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی در حاشیه نشست‌های سازمان ملل مدعی شد، ایران از توافق هسته‌ای برای تحقق بلندپروازی‌های خود در منطقه سوءاستفاده کرد و به حضور نظامی‌اش در پنج کشور دیگر عربی و غیرعربی از جمله یمن، سوریه،‌ عراق، افغانستان و پاکستان می‌بالد.

وی در ادامه از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و کل کشورهای منطقه خواست در مورد خطرات پایان یافتن زمان اجرای برجام هوشیار باشند چراکه با پایان یافتن زمان بندهای این توافقنامه تهران به سرعت برنامه‌هایی را برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای و پیروی از اقدامات کره شمالی در پیش خواهد گرفت!

این شاهزاده سعودی ادعا کرد، هرگونه همکاری میان هر کشوری با ایران تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه خلیج‌ فارس و تمام جهان عرب و اسلام محسوب می‌شود زیرا ایران بلندپروازی‌هایی دارد که پیش از این درباره آنها گفته است.

وی در پایان از حمایت دوحه از اهداف و برنامه‌های ایران در منطقه ابراز تاسف کرد.


واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی ضرورت دارد؟

گروه سلامت الف،  29 شهریور 1396، 10:53  3960629104 واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی ضرورت دارد؟


عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان در سنین 6 ماه تا 6 سال لازم است، گفت: افرادی که بیماری صعب العلاج مثل سرطان دستگاه گوارش، پستان یا مشکلات غدد لنفاوی دارند حتما باید سالی یک‌بار نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، در خصوص ضرورت تزریق آمپول آنفلوآنزا اظهار کرد: بر اساس اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 اولین اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار است و هرچه سریع‌تر این افراد در مراکز بهداشتی و درمانی باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند چراکه این بیماری در طولانی مدت می‌تواند سیر بالینی غم‌انگیزی داشته باشد و حتی سبب مرگ افراد شود.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اینکه پرسنل پزشکی شامل پزشک، پرستار و خدمه‌ای که در بیمارستان کار می‌کنند نیز باید در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، گفت: پرسنل پزشکی در صورتی که خودشان سالم نباشند نمی‌توانند به مردم ارائه خدمات دهند.

مردانی خاطرنشان کرد: افرادی که از یک بیماری صعب العلاج رنج می‌برند نیز باید نسبت به تزریق آمپول آنفلوآنزا اقدام کنند که در راس آنها بیماران دیابتی است که باید واکسن را در ابتدای فصل سرد سال بزنند.
وی ادامه داد: همه افرادی که نارسایی کلیه دارند و همودیالیز یا پیوند کلیه می‌شوند نیز باید به تزریق این واکسن اقدام کنند، همچنین افرادی که بیماری صعب العلاج، مثل سرطان دستگاه گوارش، پستان یا مشکلات سرطان غدد لنفاوی دارند حتما باید سالی یک‌بار نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای کودکان در سنین 6 ماه تا 6 سال حتما باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام شود، گفت: افرادی که اچ آی وی مثبت دارند و بدن آنها از نظر دفاعی پایین و ممکن است امکان ابتلا به آنفلوآنزا داشته باشند، تزریق این واکسن برای آنها ضرورت دارد.

مردانی خاطرنشان کرد: همه افرادی که پیوندهای مختلف همچون ارگان‌های مختلف قلب، کلیه، ریه و …دارند نیز باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند همچنین بیمارانی که بیماری مزمن ریوی مثل برونشیپ دارند نیز باید حتما این واکسن را تزریق کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی افراد بالای 60 سال باید واکسن آنفلوآنزا بزنند، گفت: امیدواریم با تزریق واکسن آنفولانزا بتوانیم نسبت به پیشگیری این بیماری اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: ایران تاکنون نتوانسته است واکسن آنفلوآنزا تولید کند اما امیدواریم در سال آینده اگر بودجه‌ لازم محقق شود نسبت به تولید آن اقدام کنیم چراکه تا به حال تنها واکسن‌های وارداتی از کشورهای فرانسه، هلند و روسیه آمده است و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد اما ضرورت دارد افراد پیش از تزریق نسبت به نوع آن با پزشک خود مشورت کنند.

مردانی در پایان گفت: استفاده از این واکسن عارضه به خصوصی را به همراه ندارد اما باید در هنگام تزریق نکات بهداشتی رعایت شود همچنین کل واکسن‌های آنفلوآنزا در دنیا نتوانسته‌اند بیشتر از 60 درصد از بروز این بیماری پیشگیری کنند بنابراین رعایت نکات بهداشتی همچون دست ندادن با فرد مبتلا، نبوسیدن و جداکردن اتاق فرد مبتلا از دیگر اعضای خانواده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد.


رویترز گزارش داد

جنگ رهبران جهان در سازمان ملل بر سر ایران

خبرگزاری فارس: جنگ رهبران جهان در سازمان ملل بر سر ایران

خبرگزاری انگلیسی در گزارشی به شکاف میان رهبران غربی درباره ایران و تقابل آنها در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره تحولات سیاسی جاری در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: رهبران غربی روز سه شنبه درباره چگونگی رفتار با اقدامات ایران با یکدیگر وارد تقابل شدند جاییکه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو رهبران آمریکا و اسرائیل توافق هسته ای را محکوم کردند درحالیکه رهبرانی مثل امانوئل ماکرون از آن دفاع کردند.

رویترز با اشاره به سخنرانی جنجالی ترامپ در نشست سالانه مجمع عمومی گزارش داد، ترامپ ایران را به صدور خشونت و هرج و مرج و تلاش برای نفوذ به سوریه، یمن و دیگر کشورهای منطقه متهم کرد.

وی به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در سال 2015 تاخت و آن را بدترین توافق برای ایالات متحده خواند و گفت که این توافق به ضرر منافع آمریکا است. 

در مقابل رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود بعد از ترامپ از این توافق تمجید کرد و گفت که فکر کنار گذاشتن آن غیرقابل باور است.

براساس این گزارش، ماکرون و دیگر حامیان توافق معتقدند که تضعیف یا کنار گذاشتن برجام باعث تشدید خشونتها در منطقه میشود و کره شمالی را هم از میز مذاکره دورتر خواهد کرد.

رویترز در ادامه با اشاره به سخنرانی نتانیاهو نیز نوشت؛ اگرچه بعضی از مقامات اسرائیلی در جلسات خصوصی میگویند که اعمال بعضی محدودیتها علیه برنامه هسته ای ایران بهتر از هیچی است اما نتانیاهو در مجمع عمومی تاکید کرد که یا این توافق را اصلاح کنید یا از آن خارج شوید.


رامین حسین آبادیان

تداوم سرکوب انقلابیون بحرینی در سایه بایکوت رسانه‌ای

خبرگزاری فارس: تداوم سرکوب انقلابیون بحرینی در سایه بایکوت رسانه‌ای

بحرینی ها تاکنون مطالبه‌ای فراتر از بازپس‌گیری حق و حقوق سلب شده خود توسط خاندان تمامیت‌طلب را مطرح نکرده‌ و فقط خواستار ایفای نقش در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در ساختار سیاسی کشورند که اکنون از آن محروم هستند.

قریب به هفت سال است که از انقلاب مردمی در بحرین می گذرد. در روز 14 فوریه سال 2011 کاسه صبر مردم بحرین در برابر سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه در زمینه های مختلف لبریز شد. از آن روز به بعد مردم بحرین با برپایی انقلابی گسترده، یکپارچه ایجاد اصلاحات اساسی و ریشه ای در ساختار سیاسی کشور و همچنین ایجاد برخی تعدیلات در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی رژیم حاکم را خواستار شدند. مطالبه اصلی انقلابیون از همان روزهای آغازین خیزش مردمی، زدودن غبار دیکتاتوری از چهره بحرین و برقراری دموکراسی در این کشور بود. بحرینی ها تاکنون مطالبه ای فراتر از بازپس گیری حق و حقوق سلب شده خود توسط یک خاندان تمامیت‌طلب را مطرح نکرده اند. آنچه که بحرینی‌ها خواستار آن هستند، ایفای نقش در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در ساختار سیاسی کشور است؛ چیزی که امروز از آن محروم هستند.

مطالبه دیگر مردم بحرین، پایان سیاست های تبعیض آمیز رژیم آل خلیفه علیه شیعیان است. بحرینی ها خواستار تدوین قانون اساسی هستند که به موجب آن تمامی مذاهب و اقشار مختلف از حقوق یکسان برخوردار باشند و نه قانون اساسی کنونی که شیعیان را باوجود اینکه اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور را تشکیل می دهند، از حقوق اساسی محروم می سازد. با این‌حال مقامات رژیم آل خلیفه نه تنها پاسخ مثبتی به مطالبات مشروع مردم بحرین ندادند، بلکه به انواع و اقسام راه ها و شیوه های گوناگون برای بستن دهان آنها متوسل شده و شدیدترین سیاست ها را علیه آنها به کار گرفتند؛ به شهادت رساندن شمار زیادی از جوانان انقلابی بحرینی و بازداشت تعداد بیشماری از علماء و انقلابیون تنها گوشه ای از اقدامات خصمانه آل خلیفه در مقابله با انقلاب مردمی در بحرین به شمار می رود.

اصرار بر تداوم حصر شیخ عیسی قاسم

درحال حاضر حدود 4 ماه از اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم در منزل خود در منطقه الدراز توسط رژیم آل خلیفه سپری می شود. در طول این مدت، نظامیان آل خلیفه حتی مجوز مداوای برخی از بیماری های شیخ عیسی توسط پزشکان را هم صادر نکرده اند. این درحالی است که بستگان رهبر عالی شیعیان بحرین هم به دستور مقامات عالی آل خلیفه، از ملاقات با وی محروم بوده و هستند. طبق آخرین گزارش ها، حتی در موارد نادری که مجوز ملاقات بستگان درجه اول شیخ عیسی با وی صادر می شود، این ملاقات در یک فضای کاملا تحقیرآمیز و امنیتی به انجام می رسد. فرماندهان نظامی آل خلیفه آن دسته از اعضای خانواده شیخ عیسی را که قصد ملاقات با وی دارند، ساعت ها در محل ملاقات، بلاتکلیف و منتظر باقی می‌گذارند و پیش از انجام ملاقات، آنها را مورد بازجویی قرار می دهند و در نهایت به آنها اجازه می‌دهند تا با شیخ عیسی دیدار کوتاهی داشته باشند.

یکی از اهداف اصلی آل خلیفه از عدم شکست اقامت اجباری علیه شیخ عیسی، فاصله انداختن میان وی و انقلابیون بحرینی است. مقامات آل خلیفه به خوبی به نقش مهم و تأثیرگذار رهبر عالی شیعیان این کشور در هدایت انقلاب بحرین واقف هستند و به همین دلیل با محصور نگاه داشتن شیخ عیسی تلاش می کنند تا در روند تداوم انقلاب 7 ساله بحرین، خلل وارد کنند. آل‌خلیفه براین باور است که عدم برخورداری انقلابیون و علمای بحرینی از رهنمودهای شیخ عیسی قاسم، آنها را در ادامه راه با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد ساخت؛ به گونه‌ای که آینده انقلاب‌شان در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. تجربه 4 ماه گذشته ثابت کرده است که محاسبات خاندان آل خلیفه اشتباه بوده است و انقلاب بحرین ـ ولو با مشکلات و معضلات جدید ـ متوقف نشده و همچنان به راه خود ادامه می دهد.

تشدید فشارها به زندانیان سیاسی

رژیم آل خلیفه در راستای تنگ تر کردن عرصه بر انقلابیون بحرینی، اخیرا موج جدیدی از سرکوبگری ها علیه زندانیان سیاسی در زندان های خود به ویژه در زندان «جو» واقع در شهر منامه را آغاز کرده است. به دنبال همین اقدامات خصمانه و ضد حقوق بشری بود که زندانیان بحرینی تصمیم به اعتصاب غذای نامحدود در بند آل خلیفه گرفتند. اکنون که بیش از 10 روز از این اعتصاب غذا می گذرد، وضعیت جسمانی دو تَن از علمای برجسته بحرینی در بند آل خلیفه به نام های «شیخ مجید المشعل» و «شیخ حسن عیسی» وخیم گزارش شده است. آل خلیفه از طریق تشدید فشارهای خود بر زندانیان سیاسی بحرین به دنبال ایجاد فضایی از رعب و وحشت در صفوف انقلابیون است تا این پیام را به آنها مخابره کند که شما نیز در صورت تداوم تحرکات خود، به سرنوشتی مشابه گرفتار خواهید آمد.

اهانت به مقدسات شیعیان

اقدامات خصمانه آل خلیفه تنها انقلابیون بحرینی را هدف قرار نداده است، بلکه در این میان، مقدسات شیعیان نیز بارها و در مناسبت های گوناگون توسط نظامیان، مورد هتک حرمت و تعرض وقیحانه قرار گرفته اند. درهمین ارتباط، چندی پیش شیخ «علی الکربابادی» از روحانیون برجسته بحرینی گفته بود: «آل خلیفه طی سال های گذشته دهها مسجد متعلق به شیعیان در نقاط مختلف بحرین را تخریب کرده است. این در حالی است که قدمت برخی از این مساجد حتی به دوران ماقبل از حکمرانی آل خلیفه در بحرین بازمی گردد». ازجمله دیگر مصادیق اهانت آل‌خلیفه به مقدسات شیعیان، ممانعت از انجام آداب و رسوم دینی مردم بحرین است. مردم بحرین در کشور خود به لطف قوانین آل خلیفه از انجام آدب و رسوم دینی شان ازجمله برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم الحرام، محروم هستند. اکنون که در آستانه ماه محرم الحرام قرار داریم، جمع آوری مظاهر عاشورایی از سراسر کشور توسط نظامیان آل خلیفه، همچون سالهای گذشته کلید خورده است. آل خلیفه همچنین بیش از یک سال است که به شیعیان اجازه برگزاری بزرگترین نماز جمعه در بحرین در منطقه الدراز را نمی دهد. تمامی این‌ها به معنای عدم وجود آزادی دینی در بحرین است.

تلاش برای تغییر بافت اجتماعی بحرین

استراتژی سلب تابعیت شیعیان و در مقابل، اعطای تابعیت به اتباع خارجی، یکی از سیاستهای ثابت آل خلیفه در سرکوب انقلابیون بحرینی بوده است. در واقع، آل خلیفه با پیاده سازی این سیاست ضد انسانی در بحرین، تلاش می کند تا بافت اجتماعی این کشور را تغییر داده و تعداد شیعیان در آنجا را به حداقل ممکن برساند. بدین ترتیب، شیعیان دیگر از قدرت کافی برای طرح مطالبات مشروع و سلب شده خود برخوردار نخواهند بود. از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین طی حدود هفت سال گذشته تاکنون صدها شهروند بحرینی ازجمله شمار زیادی از علماء و در رأس آنها شیخ عیسی قاسم، سلب تابعیت شده اند. آل‌خلیفه حتی به شیخ عبدالله دقاق، نماینده شیخ عیسی قاسم درایران هم رحم نکرد و او را نیز سلب تابعیت کرد. عدم صدور مجوز برای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل جهت بازدید از وضعیت حقوق بشری در بحرین توسط آل خلیفه، در واقع به دلیل هراس از برملا شدن واقعیت آنچه که در این کشور می گذرد، صورت می پذیرد.

رد پای صهیونیسم در سرکوبگری علیه شیعیان

نمی توان رد پای رژیم صهیونیستی را در تحولات منطقه و جهان نادیده گرفت؛ به ویژه اینکه مسلمانان و بالاخص شیعیان نیز جزئی از این تحولات باشند. آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که سرکوبگری ها علیه شیعیان بحرینی با حمایت نظامی مستقیم عربستان سعودی و پشتیبانی دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در پشت صحنه، صورت می پذیرد. علت آن هم، این است که روابط میان آل خلیفه و صهیونیستها مدتی است که رونق گرفته است. چند ماه پیش بود که شماری از خاخام های صهیونیست در سفری محرمانه برای دیدار با مقامات آل خلیفه وارد منامه شدند. البته با چراغ سبز خاندان آل خلیفه، خبر سفر این خاخام ‌ها رسانه ای شد تا بدین طریق، مقدمات علنی شدن مراودات میان دو طرف آغاز شود. اخیرا نیز «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در حمایتی آشکار از رژیم صهیونیستی، تصمیم برخی کشورهای عربی برای تحریم این رژیم را به باد انتقاد گرفت. به گفته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» پادشاه بحرین در جریان سخنرانی در یک مرکز یهودی به نام «ویزنهال سنتر» در لس‌آنجلس، حتی از تمایلش برای تردد شهروندان بحرینی در سرزمین‌های اشغالی سخن گفته است. برهمین اساس، امروز دیگر روابط تنگاتنگ میان آل خلیفه و تل آویو و نقش آفرینی صهیونیسم در سرکوب شیعیان بحرین، برهیچکس پوشیده نیست.

سکوت مجامع بین المللی

اما آنچه که در انقلاب بحرین بیش از هر مسأله دیگری حائز اهمیت به نظر می رسد، بایکوت رسانه ای تحولات این کشور در عرصه های منطقه ای و بین المللی است. حمایت‌های شیخ نشینان عرب از سرکوبگری های آل خلیفه از یک سوی و تداوم پشتیبانی طرف‌های بین المللی ازجمله انگلیس و ایالات متحده آمریکا از رژیم منامه از سوی دیگر، موجب شده تا رسانه‌ها که عمدتا تحت نفوذ و سلطه همین بازیگران هستند، در قبال واقعیت‌های موجود در بحرین سکوت اختیار کنند. این درحالی است که اخبار مربوط به حمایت های نظامی و دیپلماتیک کشورهای مختلف از سردمداران منامه در سرکوب انقلابیون بحرینی، در این رسانه ها یا منعکس نمی شود و یا به صورت تحریف شده به افکار عمومی منتقل می‌شود. به عنوان نمونه، زمانی که سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از امضای قراردادهای تسلیحاتی نجومی میان آل خلیفه و واشنگتن ابراز نگرانی می کند و خواستار توقف اجرای این قراردادها می شود، هیچ خبری در رسانه ها و بنگاه های خبری تحت نفوذ و سلطه حامیان، متحدان و هم‌پیمانان رژیم آل خلیفه در این خصوص، منتشر نمی شود. برهمین اساس، انقلاب بحرین یکی از نمونه های واضحی است که طی سال های اخیر تحت شدیدترین بایکوت رسانه ای قرار گرفته و با این حال، همچنان به راه خود ادامه می دهد.