سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

آیا اگر یاد خدا باشیم اما نماز نخوانیم، بی دینیم؟  انسان به دلیل ضعف وجودی، همیشه احساس تعلق و نوع


آیا اگر یاد خدا باشیم اما نماز نخوانیم، بی دینیم؟

انسان به دلیل ضعف وجودی، همیشه احساس تعلق و نوعی بندگی در وجود خود دارد. فرق بین مومنان، با کافران و مشرکان در اینجاست که عده ای مصداق خدا را درست یافته اند و عده ای خدای غیر واقعی را به بندگی اخذ کرده اند.

آنکه خدای حقیقی را یافته، می داند که باید بنده او باشد و تسلیم فرامینش گردد. چون خدای تعالی او را برای همین آفریده و همین مسیر را از او خواسته است:
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ[ذاریات/56] جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده‌‏ام.»
«وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ [یس/61] مرا بپرستید، که راه راست این است.»

و خدای تعالی نیز، صرف ادعای بندگی را قبول ندارد. بلکه بندگی واقعی می خواهد و مدعیان را محک می زند:
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترْکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ[عنکبوت/2] آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‌‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟!
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ [بقره/214] مى‌‏پندارید که به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا که پیامبر و مؤمنانى که با او بودند، گفتند: پس یارى خدا کى خواهد رسید؟ بدان که یارى خدا نزدیک است.

حال که خدا مدعیان را محک می زند، روشن می شود که در اینجا ادعای تو خالی، فایده ای ندارد. و کسی که یاد خداست اما فرامینش را اطاعت نمی کند، مثل کسی است که متوجه امتحان کنکور در پیش روی، هست. اما هرگز برای آن مطالعه نمی کند و درس نمی خواند.
کسی که یاد خدا هست اما نماز نمی خواند یا سایر دستوراتش را عمل نمی کند، توجهش فایده ای به حال او ندارد. این توجه در واقع یعنی دانستن و بی اعتنایی نمودن، یعنی عذر بدتر از گناه که اگر اصلاح نشود، هیچ ثمره ای به حال فرد ندارد.
و نکته ای که باید به آن توجه نمود اینکه: ذکر خدا که یکی از عبادات شمرده شده است، به معنای توجه ذهنی صرف به خدای تعالی نیست. بلکه به معنای پشتوانه قوی برای انجام فرامین و دستورات است:
امام صادق علیه السّلام فرمود: از مهمترین واجبات خداوند بر بندگان یاد خدا مى‌‏باشد، بعد از آن فرمود: مقصود من از ذکر خداوند گفتن سبحان اللَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر نیست اگر چه اینها هم از ذکر بشمار مى‌‏روند، مقصود از ذکر خدا آن است که هر گاه به حلال و یا حرامى رسید خدا را فراموش نکند، اگر طاعت است به آن عمل کند و اگر معصیت است از آن دست بر دارد.[1]
و نماز نیز از مهمترین عبادات است که مرز میان کفر و ایمان شمرده شده است:
پیامبر (ص) فرموده اند: بین العبد و بین الکفر ترک الصّلوة. میان بنده و کفر ترک نماز فاصله است.[2]

پی نوشتها:
[1]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏68، ص: 204.
[2]. نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص374.

http://www.soalcity.ir/node/1886


thumb_HamMihan-2015149104163076631014525


راه شناخت مدعیان مهدویت چیست؟؟

در پاسخ به این سوال باید یادآور شد که:

اولا زمانی سکه تقلبی ضرب می‌شود که سکه حقیقی و واقعی وجود داشته باشد یعنی تا سکه واقعی و اصلی موجود نباشد نمی‌توان بدل او را جعل نمود لذا جعلیات بر پایه واقعیات است به این بیان که چون ذات مقدس امام مهدی(عج) وجود و حضور دارد مدعیان دروغین نیز پدیدار می‌شوند و ادعای امامت و مهدویت می‌کنند.

ثانیا اگر کسی مدعی مهدویت شد باید ادله‌ای را که در روایات مربوط به ظهور امام زمان(عج) وجود دارد را دارا باشد تا حقانیت وی آشکار گردد.

که در این مجال به پاره‌ای از آن ویژگی‌ها و صفات تلویحا اشاره می‌کنیم:

1ـ در لسان روایات ما آمده است که حضرت صاحب الامر(عج) همچون جد بزرگوارشان و دیگر انبیای صاحب معجزه و خرق عادی می‌باشند، بنابراین اولین دلیلی که بر حقانیت امام مهدی(عج) وجود دارد داشتن معجزه می‌باشد، لذا افرادی که ادعای مهدویت دارند باید از آنها بینه و معجزه خواست. در واقع یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز حضرت صاحب الامر(عج) با مدعیان مهدویت، داشتن معجزه و خرق عادت می‌باشد.

2ـ قبل از قیام ایشان بنابر روایات متعبره شیعه پنج علامت حتمی رخ می‌دهد. قال الباقر(ع): «خمسٌ قبل قیام علیه الاسلام؛ 1ـ الصیحه 2ـ و السفیانی 3ـ و خصفٌ فی البیداء 4ـ و خروج الیمانی 5ـ و قتل نفس الزکیه.

که بنابر نظر علمای اهل فن، احتمال بَداء و عدم رخداد در این علایم نیز راه دارد لکن یکی از وجوه تمایز امام مهدی(عج) از مدعیان و منحرفان دروغین، همین علامات خمسه قبل از ظهور ایشان است.

3ـ از دیگر وجوه تمایز، داشتن آثار و علائمی است که در متون مذهبی ما برای این بزرگوار به حسب ظاهری و نسبی ترسیم شده است. علایمی هم چون داشتن خال بر گونه راست، پیشانی فراخ، استخوان‌بندی درشت، بودن ایشان از نسل پیغمبر (حتی یخرج من ولدی)، هم‌اسم و هم‌کنیه بودن ایشان با نبی اکرم اسلام(ص) (یوطی اسمه اسمی)، فرزند امام حسن عسکری(ع) و از مکه ظهور می‌کنند و ...

4ـ با ظهور امام(عج)، ماهیت و باطن عالم دگرگون می‌شود و به لحاظ معرفتی عالم یک تغییر جدی و جوهری پیدا می‌کند و ذایقه بشریت به حدی رشد می‌کند که مردم به طور جمعی و جهانی حلاوت ایمان و طعم توحید را خواهند چشید و در واقع با ظهور امام(عج)، قلوب مردم به نور ولایت ولی خدا منور می‌شود و نفوس بشری هم این ولایت را می‌پذیرد به طوری که همه اجتماع عصر ظهور بر محور این جریان نور حرکت می‌کنند.

«در مقام نتیجه‌گیری در چند جمله باید اذعان کرد که وظیفه ما در قبال مدعیان دروغین مهدویت اولا تکذیب و رسوا نمودن آنها است ثانیا درخواست و مطلب معجزه از ایشان، و حتی با نادیده گرفتن علایم حتمی مطابقت ایشان با ویژگی‌های ظاهری و نسبی حضرت صاحب الامر(عج) می‌باشد که از مکه نیز قیام می‌نمایند. با توجه به نکات مذکور کسانی که در زمره مدعیان مهدویت محسوب می‌شوند بدون داشتن علایم و شرایط فوق چنان چه در روایات ما ذکر گردیده مبنی بر این که کسانی که مدعی ملاقات با حضرت هستند، وظیفه ما تکذیب آنها است. بطریق اولی تکلیف ما در قبال مدعیان مهدویت روشن است.»


راه در امان ماندن از خطر زبان   1- توجه کامل نمودن به خطرات زبان انسان هر روز باید به خود سفارش ک

 

راه در امان ماندن از خطر زبان

1- توجه کامل نمودن به خطرات زبان
انسان هر روز باید به خود سفارش کند که ای انسان مراقب زبان خود باش، زیرا این عضو بسیار حساس و سرنوشت ساز است هم می تواند تو را به اوج قلّه سعادت و خوشبختی برساند، به گونه ای که در دنیا و آخرت از آثار بسیار ارزشمند آن بهره مند شوی و سرنوشتی زیبا و نورانی را برای خود رقم بزنی و هم می تواند تو را از قلّه رفیع انسانیت و خوشبختی به زیرکشیده و در ردیف پست ترین موجودات عالم قرار داده و سیاه ترین سرنوشت را در زندگی برای تو به بار آورد.

زبان چون سگ درّنده است که همواره در پی دریدن است امّا نه دریدن جسم و تن بلکه دریدن لباس سعادت و خوشبختی، عزّت و حیثیت و آبروی انسان. پس همیشه مراقب آن باش که با طناب آن در چاه گمراهی و هلاکت ابدی واقع نشوی.

2- سکوت نمودن
انسان هر قدر کمتر حرف بزند، کمتر در زندگی دچار خطا و لغزش می شود، تمرین سکوت به انسان این قدرت را می دهد که بتواند اختیار زبانش را داشته باشد به گونه ای که سخنی به ناحق و ناشایست نگوید.

جناب لقمان در یکی از سفارش های خویش به فرزندش می فرماید: (یا بُنَیَّ اِن کُنتَ زَعَمتَ اَنَّ الکلامَ مِن فضةٍ فانّ السکوتَ مِن ذَهَبٍ)1؛ ای فرزندم اگر گمان می کنی که سخن گفتن نقره است، همانا سکوت طلا است.

انسان هر قدر کمتر حرف بزند، کمتر در زندگی دچار خطا و لغزش می شود، تمرین سکوت به انسان این قدرت را می دهد که بتواند اختیار زبانش را داشته باشد به گونه ای که سخنی به ناحق و ناشایست نگوید.

و نیز حضرت داود به فرزندش حضرت سلیمان در یکی از سفارشات خویش می فرماید: (فرزندم بر تو باد سکوت طولانی، زیرا پشیمانی بر طولانی شدن سکوت، بهتر است از اینکه بارها از زیادی سخن پشیمان شوی)2

بیان نورانی حضرت داود و جناب لقمان، حاکی از نقش فوق العاده مهم سکوت در حفظ سعادت و نجات ابدی انسان دارد.

در پایان این بخش تذکر این نکته ضروری است که مراد از سکوت این نیست که انسان برای همیشه مهر خاموشی بر دهان بزند و سخن نگوید زیرا بسیاری از مسائل مهم زندگی اعم از مادی و معنوی، فردی و اجتماعی، عبادی و غیر عبادی از طریق سخن گفتن انجام می شود، بلکه منظور از سکوت نمودن آن است که انسان در سخن گفتن به حدّ ضرورت و لزوم اکتفا نماید و از سخنان بیهوده و بی ارزش پرهیز نماید.

امیرالمومنین علیه السلام در این باره می فرماید: (الکلام کالدواء قلیله ینفع و کثیره قاتل)3؛ سخن گفتن مانند دارو است که اندکش مفید و زیادش کشنده است.

3- فکر و اندیشه قبل از سخن گفتن
برای اینکه انسان از خطرات مهلک زبان در امان بماند، ابتدا باید در مورد سخنی که می خواهد بگوید فکر نماید که آیا سخن سودمندی هست یا خیر؟ خدا راضی هست یا خیر؟ و بعد از اینکه اطمینان خاطر به سلامت آن پیدا نمود، آن را به زبان آورد.

امام حسن عسکری(علیه السلام) در این باره می فرماید: (قلب الاحمق فی فمه و فم الحکیم فی قلبه)4؛ عقل انسان احمق در دهان اوست و دهان انسان دانا و حکیم در عقل اوست. (یعنی انسان احمق قبل از اینکه فکر کند، سخن می گوید برعکس انسان دانا که قبل از سخن گفتن تفکر می کند)

تأمل کنان در خطا و صواب                          به از ژاژ خایان حاضر جواب

در پایان دست نیاز به سوی درگاه الهی بلند نموده و از آن قدرت بی همتا در جهت حفظ و کنترل زبان کمک و یاری می جوییم، امید است که به دعای خیر امام عاشقان، امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)، مدد الهی شامل حال ما بندگان سرا پا نیاز شود.

پی نوشت ها:
1- کافی، ج2، ص114
2- وسائل الشیعه، ج12، ص186
3- غرر الحکم، باب قلة الکلام و آثارها، ص211، ج4081
4- بحارالانوار، ج75، ص374.

http://www.soalcity.ir/
 

این سرک کشیدن در حریم خصوصی نیست؟؟؟


پرسش: آیا وجوب امر به معروف ونهی از منکر با حرمت دخالت در امور دیگران تعارض نمی کند؟  پاسخ:  خی

پرسش:
آیا وجوب امر به معروف ونهی از منکر با حرمت دخالت در امور دیگران تعارض نمی کند؟

پاسخ:

خیر،دخالت در امور سری وشخصی افراد حرام مسلم است. مثل اینکه بنده به گمان اینکه یک نفر در خانه اش شراب می خورد. وارد خانه او شوم تا مانعش شوم. این حرام است. حتی اگر در واقع مشغول شراب خوردن هم باشد. چون مصداق لاتجسسوا در سوره حجرات است. که از تجسس ودخالت در امور شخصی افراد وچارچوب شخصی آنها نهی می کند.

اما اگر عمل شخصی مضر به حال جامعه باشد. وجان ودین دیگران را به خطر بیندازد. آنموقع ما وظیفه داریم جلویش را بگیریم. مثل ماجرای کسی که در قایق نشسته بود.ودر حال سوراخ کردن قایق خود بود. ودر مقابل اعتراض دیگران می گفت: اینجا محل نشستن خودم است. ودوست دارم سوراخ کنم. ولی بعد از سوراخ کردن وداخل شدن آب در قایق تنها او غرق نشد. بلکه همه سرنشینان آن غرق شدند. وتقصیر دیگران کمتر از خود او نبود. چون مانعش نشدند.

کسی که فسق وفجور را در جامعه نشر می دهد. ودر ملا عام گناه می کند. مثل نگاه به محرم، راه اندازی مجالس لهو ولعب، پخش غنا وموسیقی عام در حضور دیگران و... اگر امر به معروف ونهی از منکر نشود، دیگران را هم به گناه خواهد انداخت. واز آن بدتر قبح گناه کم کم از بین خواهد رفت. وجامعه به ابتذال خواهد کشید.

نابراین اگر کسی در حیطه شخصی خود که هیچ ربطی به دیگران ندارد. کاری وگناهی انجام می دهد. مثل خانه خود، بدون اینکه این عمل دیگران را به گناه بیندازد. ما حق سرکشی وتجسس به صرف سوء ظن نداریم. اما اگر گناهش در ملا عام وجنبه اجتماعی دارد وجامعه را به ابتذال می کشد. باید به وظیفه خود در انجام امر به معروف ونهی از منکر عمل نماییم.

کانال تلگرام انجمن گفتگوی دینی:
https://telegram.me/joinchat/AwCnQD...JvWUHr0WUg