سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

مصرف ماهی و گردو موجب کاهش کلسترول بد می‌شود
 پژوهشگران آمریکایی دریافتند که مصرف گردو و ماهی پررب، کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.

سوجاتا راجارام از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه لوما لیندا و از نویسندگان اصلی این طرح پژوهشی در این خصوص اظهار کرد: حتی در افراد سالم هم مصرف مقادیر اندک گردو و ماهی پرچرب منجر به کاهش چشمگیر کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود.
نتایج این تحقیق که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد نشان داد که ترکیب تقریبی 1/5 اونس گردو ‌ 3 قاشق غذاخوری گردو خردشده  در رژیم غذایی روزانه، میزان کلسترل را به طور کلی تا 4/5‌درصد و میزان کلسترول بد را نیز به میزان 9/3 درصد کاهش می‌دهد.پژوهشگران همچنین دریافتند که رژیم غذایی‌حاوی 4‌اونس ماهی پرچرب، سطح تری‌گلیسیرید را تا 4/11 درصد کاهش می‌دهد و سطح کلسترول خوب را تا 4 درصد افزایش خواهد داد.

مصرف روغن زیتون و ماهی مفید برای سلامت چشم
 پژوهشگران استرالیایی اعلام کردند: مصرف ماهی ، خشکبار و روغن زیتون برای حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود قدرت بینایی مفید است.
به گزارش ایسنا، به گفته محققان در افرادی که از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند خطر ابتلا به نابینایی ناشی از افزایش سن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

نتایج دو تحقیق مجزا که در این زمینه انجام گرفته در نشریه آرشیو «اوپتالمولوژی» منتشر شده است.

براساس این پژوهش‌ها، با مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده امگا  3 و مصرف منظم ماهی یا خشکبار دررژیم غذایی خطر ابتلا به عارضه تحلیل ناحیه ماکولار چشم که ناشی از بالا رفتن سن و بیماری دوران سالمندی است، کاهش می‌یابد.

دکتر «جنیفر تان» محقق بیمارستان وست مید در دانشگاه سیدنی و دستیاران وی در این تحقیق روی 2454شرکت‌کننده آزمایش و مطالعه کرده‌اند. این مطالعات از سال 1992 روی نوع رژیم غذایی این افراد آغاز شده است. 5 تا 10 سال بعد وضعیت سلامت چشمی این افراد به لحاظ عارضه تحلیل ماکولار چشم بررسی شد.

محققان دریافتند: اشخاصی که به طور منظم از این مواد غذایی  مصرف می‌کرده‌اند، 31 درصد کمتر به این عارضه چشمی مبتلا‌شدند.

روغن زیتون اشتها را کاهش می‌دهد
دکتر حمیدرضا حقیقی متخصص تغذیه اظهار کرد: برخی چربی‌های مواد غذایی می‌توانند باعث افزایش اشتها در افراد شوند.

این متخصص تغذیه در گفتگو با ایسنا گفت: برخی چربی‌ها می‌توانند بر مغز اثر گذاشته و مانع از صدور فرمان چاقی شوند از جمله این نوع چربی‌ها می‌توان به اسیدهای پالمیتیک که در کره و پنیر موجود هستند، اشاره کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر غذاهای چرب ، اسیدهای چرب را به مغز می‌رسانند و به طور غیرمستقیم سبب مقاوم شدن بدن در مقابل انسولین و لیپتین و 2 هورمون مسوول کنترل وزن می‌شوند و به این ترتیب دیگر مغز برای توقف غذا خوردن فرمانی صادر نمی‌کند و فرد دچار چاقی می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: اسیدهای پالمتیک سبب افزایش اشتها و اسیدهای اولئیک که در روغن زیتون وجود دارند، سبب کاهش اشتها می‌شوند.


با روغن زیتون به‌جنگ چاقی بروید
ساکنان نواحی مدیترانه قرن‌هاست روغن زیتون را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند و از ویژگی‌های شگفت‌انگیز آن بهره برده‌اند.

خوشبختانه پژوهش‌های صورت گرفته در دانش پزشکی امروزی نیز مهر تائیدی بر این تجربه کهن است. روغن زیتون، سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مونو (MUFA) است و با کاهش کلسترول بد (LDL) و بدون کاهش کلسترول خوب (HDL)، سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

شفابخش نامرئی درون این ماده غذایی ارزشمند از سرطان و التهاب جلوگیری کرده و حتی می‌تواند نقش مفیدی در دیابت و کاهش وزن داشته باشد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد، جایگزینی انواع دیگر چربی‌ها با چربی‌های غیراشباع مونو بویژه روغن زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده هنگامی که افراد روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب غیراشباع مونو را جایگزین چربی‌های اشباع می‌کنند، غذای کمتری می‌خورند و وزن خود را حفظ کرده یا کاهش وزن پیدا می‌کنند.

پژوهش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که چربی‌های غیراشباع سبب تسریع مصرف چربی‌های ذخیره‌شده بدن می‌شود.

در کنار این ویژگی‌های ارزنده، روغن زیتون منبع خوبی از ویتامین E، کاروتینوئید و ترکیبات پلی‌فنلی است که همگی آنها برای بدن بسیار مفید است.

نگهداری از روغن زیتون

روغن زیتون خالص معمولی (با بو) دارای چربی غیراشباع مونو و نیزمواد مغذی و فیتوکمیکال‌های سودمند است.

نوعی دیگر از روغن زیتون، روغن زیتون سبک یا بی‌بو نامیده می‌شود. این نوع روغن زیتون پس از فیلترکردن روغن زیتون خالص معمولی و گرفتن رنگ، عطر و مزه آن به دست می‌آید.

در این فرآیند از هیچ‌گونه ماده شیمیایی یا حرارت استفاده نمی‌شود. به این ترتیب، نوعی روغن زیتون حاصل می‌شود که دیگر بوی زیتون خام نمی‌دهد البته محتوای این دسته از روغن زیتون‌ها تغییر نمی‌کند و مانند روغن زیتون معمولی دارای 13 گرم چربی و 120 کالری به ازای هر قاشق چایخوری است.

بهتر است روغن زیتون را در جای خنک و تاریک مانند یخچال نگهداری کنیم. بهترین ظروف برای نگهداری آن، ظروف شیشه‌ای رنگی (برای دور نگهداشتن از نور) یا ظروف فلزی که با روغن واکنش نمی‌دهند مانند ظروف استیل است.

چند توصیه برای نگهداری و استفاده از روغن زیتون

مقدار کمی روغن زیتون را در دمای اتاق در ظرفی که در آن محکم است (مانند پارچ کوچک چینی درپوش‌دار) نگهداری کنید. به این ترتیب، روغن زیتون برای موارد استفاده فوری و روزانه در دسترس خواهد بود.

یخچال ممکن است سبب تیره‌شدن و ایجاد لایه‌ای جامد در این روغن شود و به این شکل گاهی استفاده از آن کمی دشوار خواهد شد. بازگرداندن روغن به دمای اتاق، سیال‌بودن و رنگ آن را بازمی‌گرداند.

بهترین گزینه برای استفاده از روغن زیتون خالص، غذاهای غیرپختنی یا با حرارت کم یا متوسط است. برخی انواع روغن زیتون که تصفیه و فرآوری شده‌اند برای کاربرد در حرارت بالا مانند سرخ‌کردن مناسب است.

اگر روغن هنگام حرارت‌دادن دود کرد، آن را دور بریزید زیرا آن روغن مضر بوده و برای سلامت‌تان مناسب نیست. همچنین می‌توانید روغن زیتون را روی سالاد، ماکارونی و سبزیجات پخته بریزید.

به طور کلی استفاده از روغن زیتون به عنوان جایگزین روغن‌های دیگر می‌تواند برای جلوگیری از افزایش وزن موثر باشد.


رابطه انسولین بالا و چاقی
 وقتی ما غذا می‌خوریم ممکن است بیشتر از آن که حجم یا چربی ‌غذا دخالتی در چاقی ما داشته باشد، در نتیجه سطح بالای انسولین مزمن چاق شویم. با توجه به مشاهدات جدید در موش‌ها، افزایش انسولین باعث چاقی می‌شود.

این نتایج نظریه همه‌گیری که براساس آن افزایش انسولین را نتیجه ثانویه چاقی و مقاومت به انسولین می‌داند به چالش کشیده است. این معضل مانند معمای مرغ اول به‌وجود آمده یا تخم‌مرغ می‌ماند.

مطالعه جدید به حل این موضوع کمک زیادی می‌کند. در این مطالعه محققان نشان داده‌اند حیواناتی که سطح انسولین آنها همیشه پایین است حتی در صورت افراط در خوردن غذاهای پرچرب و پرخوری چاق نشده و همچنان هیکلشان همان ترکیب اولیه را دارد.

این یافته‌ها در نتیجه اولین مشاهدات مستقیم در پستاندارانی به‌دست آمده که گردش انسولین در بدن آنها به‌خودی خود باعث چاقی می‌شود.

جیمز جانسون یکی از متخصصان دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: نتایج به‌دست آمده با مطالعات کلینیکی هم سازگار بوده و نشان می‌دهد استفاده طولانی‌مدت انسولین در بیماران مبتلا به دیابت معمولا با افزایش وزن همراه می‌گردد.

محققان بسیار مشتاقند در مورد بد بودن یا مفید بودن انسولین فکر کنند، اما شاید هیچ‌یک از این دو تفکر درست نباشد. یافته‌های ما به آن معنا نیست که کسی باید مصرف انسولین را متوقف کند بلکه نکات ظریف و محدوده‌هایی برای سطح بهینه انسولین وجود دارد که باید آن را رعایت کنیم.

جانسون و همکارانش در این مطالعه از تکنیک تغییر ژنتیکی ناگهانی در موش‌هایی که دارای دو ژن انسولین بودند بهره بردند: «انسولین 1» که عمدتا در غده پانکراس نمایان شده و «انسولین 2» که علاوه بر پانکراس در مغز هم دیده می‌شود.

محققان با حذف کامل «انسولین 2» و تغییر در تعداد نسخه‌های مناسب «انسولین 1» موش‌هایی خلق کردند که فقط در سطح انسولین خون ناشتا با هم تفاوت داشتند.

موش‌های تغییریافته در مقایسه با موش‌هایی که هر دو نوع انسولین در نمونه خونی‌شان وجود داشت در مواجهه با غذای پرچرب بدون از دست دادن اشتها در برابر خطر چاقی مصون بودند. بعلاوه میزان التهاب و سطح چربی کبد آنها کمتر از موش‌های عادی بود.

هم‌اکنون داروهایی که برای مسدود کردن انسولین تولید و استفاده می‌شود با برخی عوارض جانبی ناخواسته همراه است اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها و رژیم‌های غذایی مناسب سطح انسولین بدن را پایین نگه داشت تا به یک شرایط پایدار در سلامت روزانه رسید.

medicalxpress - مترجم: آتنا حسن‌آبادی