سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

کوکوی ماهی‌
غذایی‌‌ مناسب برای بیماران فشارخونی و قلبی‌
مواد لازم:
گوشت ماهی: 250 گرم‌
آب لیموترش تازه: 2 قاشق چایخوری‌
سرکه سیب: 2 قاشق غذاخوری‌

 


پنیر چدار (رنده شده): یک پیمانه‌

فلفل و نمک:‌ به میزان دلخواه‌

هویج (رنده شده): 3 قاشق غذاخوری‌

پیازچه (خردشده): 3 قاشق غذاخوری‌

کرفس (خردشده): 3 قاشق‌غذاخوری‌

تخم‌مرغ: یک عدد

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری‌

طرز تهیه: ماهی را پس از پوست کندن و درآوردن استخوان‌های آن چرخ کنید، سپس گوشت ماهی چرخ شده را با سبزیجات (پیازچه، هویج، کرفس) و نمک و فلفل خوب مخلوط کنید. آب لیموترش، سرکه سیب و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. پنیر چدار را هم به مخلوط بیفزایید و کاملا ورز دهید پس از آن که همه مواد یکدست شد آن را به مدت یک ساعت در یک ظرف در دار توی یخچال نگهداری کنید  و پس از یک ساعت بیرون بیاورید.

در یک ماهیتابه نچسب روغن را گرم کنید. به اندازه نصف پیمانه از مخلوط را برداشته شکل دهید و در روغن سرخ کنید و پس از طلایی شدن یک طرف آن را به سمت دیگر بگردانید تا کاملا سرخ شود. در هنگام سرو برای تزئین این غذا می‌توانید از سس گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.

نکات تغذیه‌ای: آنچه که ماهی را نسبت به غذاهای دیگر حائز ارزش ویژه کرده است چربی موجود در آن است که برخلاف چربی‌های حیوانی دیگر که برای قلب و عروق سم محسوب می‌شوند در کنترل و بهبود اختلالات قلبی و عروقی نقش سازنده‌ای دارد. چربی موجود در بافت‌های حیوانات آبزی و ماهیان باعث افزایش کلسترول و سایر چربی‌های مضر خون نمی‌شود.

طبق توصیه انجمن قلب آمریکا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید در طول هفته 180گرم ماهی مصرف کنند. بیشترین تاثیر ماهی در سیستم قلب و عروق از طریق چربی امگا 3 موجود در آن و اسید امینه‌ای به نام تورین است. چربی امگا 3 روی پلاکت‌ها و سلول‌های پوشاننده و سطوح داخلی رگ‌ها که نقش عمده در ایجاد لخته‌‌خون و سکته‌های قلبی دارند تاثیر کرده و مانع ایجاد لخته‌های خونی و ترشح بعضی مواد منعقدکننده پلاکت‌ها می‌شوند و از این طریق از سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند.

اسید آمینه تورن که به مقدار زیاد در ماهی وجود دارد عملکرد لایه سلولی داخل رگ‌ها را بهبود بخشیده و مانع گرفتگی و انسداد عروق می‌شود. علاوه بر آن ماهی منبع غنی برای ویتامین ب، ویتامین آ، ویتامین D، کلسیم، فسفر، ید، روی و مواد معدنی دیگر است. مصرف همزمان سبزیجات مثل هویج، پیازچه و کرفس در این غذا به علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مفید خواص این غذا را بیش از پیش بهبود می‌بخشد.

در واقع رژیم‌های غذایی که در آنها بیشتر از ماهی، میوه و سبزیجات استفاده شود. به رژیم غذایی مدیترانه‌ای معروفند. این رژیم سبب افزایش طول عمر شده و سبب توقف بسیاری از بیماری‌هایی قلبی-‌‌عروقی، سرطان‌های پروستات، سینه، ریه، کاهش دردهای مفصلی آسم و انواع سردرد می‌شود. ماهی به علت داشتن نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کوآنزیم 10 Q یک غذای ضدپیری و بیماری محسوب می شود.


پیشگیری از اگزما با مصرف ماهی در دوران نوزادی‌
 پژوهشگران اعلام کردند افزودن ماهی به رژیم غذایی کودک تا پیش از رسیدن به 9 ماهگی، احتمال بروز اگزما را در وی کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، نرخ ابتلا به این بیماری پوستی دردناک در کشورهای غربی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و دانشمندان معتقدند رژیم غذایی تا حدی در این زمینه نقش دارد. براساس این گزارش، دانشمندان سوئدی دریافتند اگر کودکان در آغاز تولد و در دوران نوزادی ماهی مصرف کنند، احتمال ابتلای آنها به اگزما تا یک‌چهارم کاهش می‌یابد.

ماهی ، غذای مغز
 محققان در بررسی‌های اخیر خود اطمینان حاصل کردند که ماهی غذای مغز است و ضریب هوشی انسان را بالا می‌برد.
پژوهشگران می‌گویند: پسران 15 ساله‌ای که حداقل یک نوبت در هفته ماهی می‌خورند، در تست‌های ضریب هوشی امتیازات بیشتری کسب می‌کنند.

محققان سوئدی در این پژوهش نزدیک به چهار هزار نوجوان را مورد آزمایش و مطالعه قرار داده و نتایج بررسی‌های خود را در نشریه «آکتا پادیاتریکا» منتشر کرده‌اند.

محققان دریافته‌اند خوردن یک نوبت ماهی در هفته کافی است تا توانایی هوشی این نوجوانان را  هم به لحاظ شفاهی و هم به لحاظ بصری به طور متوسط تا 6‌درصد افزایش دهد.

در این مطالعات محققان سوئدی نتایج بررسی‌های خود را با یافته‌های مربوط به تحقیق دیگری بررسی کردند. در آن تحقیق 3 هزار و 972 مرد بالغ در پژوهشی از نظر امتیازات ذهنی و ادراکی مورد مطالعه قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به این پژوهش تا 3 سال بعد به ثبت رسید.


روغن زیتون ضد سنگ‌های صفراوی‌
بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ مصرف روغن زیتون موجب تخلیه کیسه صفرا شده و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن زیتون با داشتن استرول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک شده و جذب عناصر معدنی چون کلسیم ، منیزیم و آهن را افزایش می‌دهد.
گفتنی است، روغن زیتون با جلوگیری از یبوست، ایجاد هموروئیدهای دردناک را کاهش داده و تا حد زیادی مشکلات ناشی از دستگاه گوارشی را نیز از بین می‌برد.

انجیر را با روغن زیتون بخورید
 انجیر از میوه‌هایی با قند بالاست که مانع از افت قند شده همچنین دانه‌های این میوه مانع از بروز یبوست می‌شود. این میوه حاوی مقادیر بالای آهن بوده، لذا بهتر است همراه با زیتون مصرف شود.

دکتر اعظم معتمدنیا، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب افزود: انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن است که به هنگام جذب در روده به علت ترکیب آهن با اکسیژن موجود در خون احتمال اسید شدن آهن و بروز شکنندگی عروق و آسیب رساندن به جدار روده را به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به این که اسید لینولئیک مانع از این فعل و انفعالات در روده می‌شود، افزود: روغن موجود در زیتون حاوی این نوع اسیدچرب بوده در نتیجه از بروز سکته‌ها و شکنندگی عروق جلوگیری می‌کند.