سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

حجامت شفاست

 

تقریبا در تمامی بیماری های جسمی و روحی انسان حجامت یا درمان کامل خواهد کرد یا به طور نسبی درمان می کند یا لااقل کمک به اثرگذاری سایر درمان ها خواهد کرد.

حضرت محمّد (ص): حجامت شفاست.

 طی پژوهش های انجام گرفته در شعب موسسه تحقیقات حجامت ایران طی 20 سال اخیر و حجم نمونه آماری 500 هزار مورد حجامت، تاثیر درمان نسبی تا کامل حجامت بر روی بیش از 200 بیماری به اثبات رسیده که در این فهرست برخی از آنها نام برده شده است.
1-                  سردردهای عصبی و میگرن
2-                  جوش ها و لکه های صورت
3-                  تقویت بینایی چشم
4-                  فشار خون و رفع غلظت خون
5-                  چربی، قند و اوره خون
6-                  ترک اعتیاد و ترک سیگار
7-                  بیماری های پوستی و خارش بدن
8-                  سکته مغزی و قلبی
9-                  ریزش مو و شوره سر
10-              آرتروز و رماتیسم
11-              خواب رفتگی دست و پا
12-              کوتاهی قد اطفال و نوجوانان
13-              آسم و سرفه و تنگی نفس
14-              آلرژی و حساسیت
15-              سرماخوردگی مزمن و آنفولانزا
16-              نازایی و بیماری های تناسلی
17-              افزایش هوش و حافظه اطفال و بزرگسالان
18-              افزایش قدرت ایمنی بدن
19-              عفونت ها و بیماری های زنانگی
20-              ناراحتی های عادت ماهیانه بانوان
21-              سینوزیت
22-              افزایش اشتها و رفع لاغری
23-              اختلالات هورمونی
24-              سوء هاضمه و ورم معده
25-              سیاتیک و واریس
26-              سم خون و عفونت های مزمن
27-              بیماری های اعصاب و روان
28-              افسردگی و کسالت بدن
29-              کیست تخمدان
30-              آفت دهان و تبخال
31-              رفع موهای زاید بدن
32-              اختلالات خواب
33-              لکنت زبان
34-              سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا
35-              هپاتیت
36-              دیسک کمر و کمر درد
37-              کهیر و اگزما
38-              بیماری های پروستات
39-              زردی نوزادان
40-              سرطان
41-              زونا و آبله مرغان و اوریون
42-              ویار بارداری
43-              ضعف و ناتوانی جنسی
44-              اسپاسم و گرفتگی عضلات
45-              عفونت لوزه
46-              ضعف عضلات
47-              دلهره و ترس
48-              کم خونی
49-              پوکی استخوان و دندان
50-              چین و چروک پوست
   و بیش از یکصد و پنجاه بیماری دیگر.
 
منبع: حکیم یعقوب زلکی قربان پور
***************************************
 
نقاط مختلف مورد حجامت بدن و خواص هر یک از آنها
حجامت سر (نجات بخش)
محل انجام در بالای سر می باشد .
خواص: درمان بیماری های اعصاب و جنون ، تقویت چشم و تقویت مغز
حجامت عام ( نافع )
محل آن بین دو کتف می باشد  و بیشترین توصیه انبیاء و اولیاء و دانشمندان طب سنتی به حجامت کردن در همین نقطه از بدن می باشد .
خواص آن عبارت است از : تفصیه خون ، درمان خفقان ، درمان همپیتزی یعنی( سرفه خونی) ، طپش قلب ، هموراژیک ، دوران سر که از سنگینی معده می باشد و درمان درد های مزمن مثل درد کلیه ، مثانه ، رحم ، باز کردن قاعدگی ، درمان آکنه و جوش بدن ، میگرن و سر درد های مزمن .
حجامت اختدعین (کتف ها )
محل آن در دو طرف پشت کتف ها و بر روی استخوان های اسکاپولا (برابر با کتف) می باشد و نتیجه عمل آن شبیه فصد ورید قیفال می باشد به معنی درمان و رفع سنگینی سر ، صورت ، چشم ها ، گوش ها و شروع درد  دندان ها (خصوصا دندان های آسیاب) بر طرف کردن حالت لرزش  در سر ، باز کردن رنگ رخسار، رفع درد در دست ها و درمان سندرم مچ دستی ( نوعی احساس  درد و مورمور شدن در مچ دست ها است که بیشتر در خانم ها دیده می شود ) .
حجامت نقره
محل آن در گودی پشت گردن می باشد
خاصیت آن : در رفع سنگینی سر و همچنین درمان حملات اضطرابی و توهمات مختلف روانی می باشد . خاصیت حجامت نقره مثل فصد رگ اکحل است و این حجامت توسط ائمه اطهار (ع) در اطفال توصیه شده است و عوارض آن در بزرگسالان : کند ذهنی ، فراموشی موقت و زودگذر است .
حجامت تحت الذقن یا زیر چانه
خواص : درمان زخم های دهانی ( قلاع ) ، بهبود وضعیت گردن ، بهبود رنگ رخسار ، رفع بیماری های دهان و دندان ، تصفیه خون از سر ، فک ها و لثه ها  می نماید . اگر این حجامت همه ماه ها انجام شود به شرط انجام مسواک مرتب ، لثه ها و دندان ها برای همیشه سالم می ماند .
حجامت پشت گوش ها
خواص : رفع سرگیجه ، بی عقلی و پیری زود رس ، جلوگیری از سفید شدن مو ها ، درمان بیماری های چشم (نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها ) .
حجامت کمر (رهاننده )
محل آن در گودی کمر می باشد .
خواص : رفع درد و اسپاسم کمر ، رفع جوش و دمل در ناحیه کمرو باسن ، درمان التهاب رحم ، تخمدان ها و مثانه ، نقرس ، بواسیر ، خارش پشت ، دوالی (بیا اگر این حجامت همه ماه ها انجام شود به شرط انجام مسواک مرتب ، لثه ها و دندان ها برای همیشه سالم می ماند .
حجامت پشت گوش ها
خواص : رفع سرگیجه ، بی عقلی و پیری زود رس ، جلوگیری از سفید شدن مو ها ، درمان بیماری های چشم (نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها ) .
حجامت کمر (رهاننده )
محل آن در گودی کمر می باشد .
خواص : رفع درد و اسپاسم کمر ، رفع جوش و دمل در ناحیه کمرو باسن ، درمان التهاب رحم ، تخمدان ها و مثانه ، نقرس ، بواسیر ، خارش پشت ، دوالی (بیا DVT وورم پا ها ). حجامت کمر بهترین حجامت برای درمان کیست تخمدان و فیبروم رحیم می باشد .
حجامت ریز شکم
خواص : کولیت ، نفخ شدید شکم ، درد قاعدگی یا PMS و درمان کیست تخمدان و فیبروم رحمی .
حجامت سرین (باسن )
خواص : درمان درد سیاتیک و عرق النساء ، تسکین درد و درمان درد مفصل ران .
حجامت مقعد (اطراف مقعد)
خواص : کشیدن اخلاط از تمام بدن حتی سر ، مطلوب برای روده ها ، بر طرف کردن بواسیر و از بین بردن یائسگی زودرس .
حجامت ران پاها
1_ حجامت جلوی ران ها
خواص : رفع روم بیضه ها و دمل های ران ساق
2_حجامت عقب ران ها
خواص :رفع دمل ها و جوش های باسن .
حجامت زانو ها
خواص : رفع دمل های چرکی و مزمن در ساق پا ها، رفع اخلاط گرم از زانو ها و درمان درد زانو ها (به شرط ی که در دفعات متعدد حجامت انجام شود ) .
حجامت ساق پاها
خواص: تصفیه خون ، بازکردن خون قاعدگی (درمان  آمنوره) مفید در بیماران کم خونی ارثی مثل تالاسمی و غیره ، رفع خارش کلی بدن ، درمان سندرم ساق پای بی قرار ، درمان واریس پاها ، درمان واریس پا ها، درمان درد سیاتیک ، درد کمر و اسپاسم ساق پاها .
خاصیت : این حجامت مانند فصد صافن پا عمل میکند .
حجامت زیر قوزک خارچی پاها
خواص : بازکردن خون قاعدگی ، رفع درد سیاتیک و نقرس

 

آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ یک داستان باورنکردنی

 

بی‌تردید انسان‌ها هم با واقعیات سر و کار دارند و هم با خرافاتی که لباس واقعیت به تن کرده‌اند. انسان عاقل می‌کوشد به حقایق دست یابد و بر اساس حقایق زندگی کند و تا می‌تواند از خرافات دوری گزیند؛ هر چند که کار بسیار سختی است. برخی از واقعیت‌ها خرافه پنداشته می‌شوند و برخی از خرافه‌ها در پنداشت مردم از هر واقعیتی واقعی‌تر هستند. برخی از امور هم معجونی است از خرافه و واقعیت که به تصفیه اساسی نیاز دارند.

یکی از این اموری که در فرهنگ مردم وجود دارد و رواج یافته و از خرافه بی نصیب نمانده، چشم زخم و شور چشمی است؛ یعنی فردی با نگاهی خاص به دیگری آسیب برساند، بدون این که هیچ کار دیگری انجام دهد. در تحقق چشم زخم، دیدن و اعجاب بیننده از حُسن در طرف مقابل، لازم است.

به یقین؛ علم و عقل بشری چون هنوز به حقیقت چشم زخم دست نیافته است، نمی‌تواند برای درمان آن نیز تدبیری بیندیشد و نسخه‌ای بپیچد. پس برای درمان و جلوگیری از چشم زخم نیز باید از متون دینی یاری طلبید.

در آموزه های دینی؛ هیچ درمان مادی برای چشم زخم مطرح نشده است؛ از این رو استفاده از اسفند برای دفع چشم زخم، سند دینی ندارد، هر چند که در روایات اسلامی، اسفند برای درمان برخی از بیماری‌های روحی و جسمی سفارش شده است. در روایات برای جلوگیری از چشم زخم، یاد خدا و دعاهای خاصی، توصیه شده است.

در حدیثی امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «در ریشه اسفند  نشره و در تنه آن شفای هفتاد و دو مرض است.»[ کوفی، محمد بن محمد، الجعفریات، ص 244، مکتبة نینوی الحدیثة، تهران، بی تا؛ تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 2، ص 150، چاپ دارالمعارف، مصر، 1385 ه. ق؛ مستدرک الوسائل، ج 16، ص 460.]، اما روایت از لحاظ سند معتبر نیست.

بسیاری از مردم معتقدند که در بعضی از چشم‌ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرد، ممکن است آن را از بین ببرند یا در هم بشکنند، و انسان را بیمار یا دیوانه کنند. این باور از نظر عقلی امر محالی نیست.

امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده است که کارایی زیاد دارند و حتی با تمرین و ممارست می‌توان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی، از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم‌ها انجام شدنی است.

در دنیایی که اشعه لیزر که نامرئی است، می‌تواند کاری کند که از هیچ سلاح مخرب دیگری ساخته نیست، پذیرش وجود نیرویی در بعضی از چشم‌ها که از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبی نیست. بسیاری نقل می‌کنند که با چشم خود افرادی را دیده‌اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده‌اند و افراد یا حیوانات یا اشیائی از طریق چشم زدن از کار انداخته‌اند.
یک داستان باورنکردنی برای باور کردن

در این رابطه نقل است که مردم روستای «زاغه» از روستاهای شهرستان ملایرِ استان همدان، در قدیم‌الایام که مشغول حفر زاغه‌ها به منظور پناه بردن به آن‌ها بودند، گاه با صخره های سنگی بزرگی برخورد می‌کردند. می‌گویند در این روستا خانواده ای بودند که به چشم شور شهرت داشتند، از آن‌ها می‌خواستند به زاغه آمده و با اعجاب به آن سنگ بنگرند و به این ترتیب سنگ‌ها شکسته می‌شدند و آن‌ها به حفر زاغه‌ها ادامه می‌دادند!

پس نه تنها نباید اصراری در انکار این امور داشت، بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم نیز پذیرفت.

اهمیت مجزا کردن خرافات از چشم زخم با ذکر مثال

این نیز سزاوار یادآوری است که قبول تأثیر چشم زخم به این معنا نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستور شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه به اصل موضوع می‌شود؛ همان گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات، این تأثیر نا مطلوب را در اذهان گذارده است.

به طور مثال شکستن تخم مرغ برای چشم زخم، از جمله این خرافات می‌باشد.

 
شکستن تخم مرغ برای دفع چشم زخم!؟

همه ما شنیده یا دیده‌ایم که چشم زخم باعث درد یا بیماری یا حتی مرگ افرادی در اطرافیان ما شده است که این اتفاق گاهی ما را به رفتارهای وا می‌دارد که کاملاً بی اساس و بی منطق می‌باشد.

در بیان وجود چشم زخم روایت‌ها و مباحثی در دین مبین اسلام وجود دارد که به بیان راه های جلوگیری از این اثر اشاراتی خواهیم داشت.

باید دانست اسباب و علل پدیده‌ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده‌ها چندین علت قرار داده است به طوریکه بعضی از این اسباب، دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.

کارهایی مانند شکستن تخم مرغ منشأ دینی و روایی ندارد و از خرافات محسوب می‌شود و اگر هم جواب دهد ممکن است تصادفی باشد و اثر حاصل مربوط به عامل دیگری بوده است نه انجام این عمل و مانند آن .

انسان م?من باید همواره به خداوند و قدرت او تکیه کند و سراغ خرافات نرود.

برای دفع چشم زخم بهترین کار این است که به راهکارهایی که در روایات اسلامی وارد شده عمل شود. رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)

کنایه از این که شتر در اثر چشم زخم مریض می‌شود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح می‌کند.

از رسول گرامی اسلام روایت شده که آن حضرت روزی از قبرستان بقیع می‌گذشت. در آن‌جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده‌اند» (تفسیر منهج الصادقین، ج 9، ص 391)

 
راه های ذیل برای دفع چشم زخم مفید و موثر است:

الف. یاد کردن خداوند؛ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر م?منش نمی‌رسد»، (بحارالانوار، ج 60، ص 25)

ب. گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین»؛ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم‌زخم حق است.»( همان، ص 26)

ج. گفتن «امنتُ باللّه و صلی اللّه علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‌زخمی خنثی می‌گردد.

د. قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92) نوشتن سوره های «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‌الکرسی» در ورقه‌ای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)

و قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26)

 
نکته آخر

نکته ای که در آخر قابل ذکر می‌باشد این است که واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلکه این مسئله نوعی قدرت ماوراءالطبیعه است که خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از کا

 

اوقات فراغت

 


ایام جوانى به سرعت سپرى خواهد شد و بار دیگر بازنمى گردد.
جوان باید طورى برنامه زندگى خویش را تنظیم نماید که از اوقات فراغت خود به نفع سازندگى روحـى و روانى خویش بهره گیرد و براى ادامه تحصیل و شغل مناسب در آینده , آمادگى لازم را به دست آورد.باید قدر فرصتها و ایام پر ارزش جوانى را بداند و آن را بیهوده هدرندهد .
حـضـرت عـلـى (ع ) مـى فـرمـایـد: پـیش از آن که دوره پیرى ات فرابرسد ازجوانى خود استفاده کن .
و نیز مى فرماید: کسى که وقت خود را به کسالت و بیهودگى صرف کند, به خوشبختى نمى رسد.
جـوان بـایـد در زنـدگـى اش برنامه و نظم داشته باشد, تا اوقاتش چراگاه وسوسه هاى شیطانى نگردد.
او بـایـد از تـفریح و ورزش براى سالم سازى بدن در جهت پرورش روح , استفاده کند, زیرا تفریح سالم , انسان را از ملالت کارهاى یکنواخت زندگى , رهایى مى بخشد.
حضرت على (ع ) مى فرمایند: فرح و شادمانى , باعث وجد و نشاط روح مى شود.
متاسفانه بعضى از جوانان ما نمى دانند, چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند.
گـاهـى در خـلال ایـام تـعـطـیلى و فراغت مرتکب گناه مى شوند, و دست به کارهاى نامشروع مى زنند و در نتیجه , موجبات کسالت و پشیمانى خود ودیگران را فراهم مى سازند.
بـنـابـرایـن , جـوان مى تواند قسمتى از فرصتهاى خود را پس از مطالعه دروس به ورزش و انجام فـعـالـیـتهاى جسمى وهنرى با دوستان خوب اختصاص دهد, از این رو انجام اعمال زیر را در ایام فراغت پیشنهاد مى کنیم :.
ـ اسـتـفـاده از نـرمـش و حـرکـتـهاى سبک , بطورمرتب وروزانه و یا هفته اى یک بار پرداختن به ورزشـهاى سنگین , مانند کوهنوردى , شنا, والیبال , فوتبال ,کشتى وب ولى نباید همه اوقات فراغت صرف ورزش شود, بلکه با برنامه ریزى از فرصتها استفاده شایسته اى به عمل آید.
ـ هـر جوانى باید استعدادهاى ذوقى خود را نیز شناسایى کند و با اختصاص دادن وقت مناسبى آن را پـرورش دهد, مثلا, مى تواند در زمینه نقاشى ,عکاسى , خطاطى , شعر, مکانیکى و الکترونیکى و غـیـره , پـس از خـسـتـگـى ازمـطـالـعـه , پاره اى از فرصتهاى مرده را که معمولا بدون استفاده باقى مى مانند, به این قبیل امور تفننى اختصاص دهد تا در این زمینه ها تجربه اى کسب کند.
پرداختن به امور ذوقى از این جهت اهمیت دارد که اولا: برتوانایى انسان مى افزاید.
ثـانـیـا: سبب تلطیف روح مى شود و زندگى را ازحالت خشک وبى روح , خارج ساخته وشخصیت انسان را به صورت چند بعدى (نه یک بعدى )رشد مى دهد.
ـ در مـطالعه باید علاوه برکتب درسى و کتابهاى مفید در زمینه هاى اعتقـادى , اخلاقى , تاریخى , سیـاسى , به افزایش اطلاعـات عمومى و فراگیرى تجوید و قرات قرآن و زبانهاى خارجى نیز توجه داشت و درزمینه هاى مختلف بر اطلاعات خود افزود تا وسعت دید پیدا نمود.
ـ پـاره اى از مهارتهاى فنى و عملى نیز درزندگى مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانى با اسـتفاده از اوقات فراغت به فراگیرى آنها پرداخت ,از قبیل : تعمیر وسائل مکانیکى , برقى وب که ما را براى زندگى آینده آماده مى سازند.
پس باید همه جانبه فکر کرد و همه جانبه برنامه ریزى کرد و به پرورش استعدادهاى فکرى , ذوقى , هـنـرى , عـلـمى پرداخت تا دیدى واقع بینانه وشخصیتى جامع به دست آورده و به کمال انسانى نزدیک شد.

 

اوقات فراغت

 


ایام جوانى به سرعت سپرى خواهد شد و بار دیگر بازنمى گردد.
جوان باید طورى برنامه زندگى خویش را تنظیم نماید که از اوقات فراغت خود به نفع سازندگى روحـى و روانى خویش بهره گیرد و براى ادامه تحصیل و شغل مناسب در آینده , آمادگى لازم را به دست آورد.باید قدر فرصتها و ایام پر ارزش جوانى را بداند و آن را بیهوده هدرندهد .
حـضـرت عـلـى (ع ) مـى فـرمـایـد: پـیش از آن که دوره پیرى ات فرابرسد ازجوانى خود استفاده کن .
و نیز مى فرماید: کسى که وقت خود را به کسالت و بیهودگى صرف کند, به خوشبختى نمى رسد.
جـوان بـایـد در زنـدگـى اش برنامه و نظم داشته باشد, تا اوقاتش چراگاه وسوسه هاى شیطانى نگردد.
او بـایـد از تـفریح و ورزش براى سالم سازى بدن در جهت پرورش روح , استفاده کند, زیرا تفریح سالم , انسان را از ملالت کارهاى یکنواخت زندگى , رهایى مى بخشد.
حضرت على (ع ) مى فرمایند: فرح و شادمانى , باعث وجد و نشاط روح مى شود.
متاسفانه بعضى از جوانان ما نمى دانند, چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند.
گـاهـى در خـلال ایـام تـعـطـیلى و فراغت مرتکب گناه مى شوند, و دست به کارهاى نامشروع مى زنند و در نتیجه , موجبات کسالت و پشیمانى خود ودیگران را فراهم مى سازند.
بـنـابـرایـن , جـوان مى تواند قسمتى از فرصتهاى خود را پس از مطالعه دروس به ورزش و انجام فـعـالـیـتهاى جسمى وهنرى با دوستان خوب اختصاص دهد, از این رو انجام اعمال زیر را در ایام فراغت پیشنهاد مى کنیم :.
ـ اسـتـفـاده از نـرمـش و حـرکـتـهاى سبک , بطورمرتب وروزانه و یا هفته اى یک بار پرداختن به ورزشـهاى سنگین , مانند کوهنوردى , شنا, والیبال , فوتبال ,کشتى وب ولى نباید همه اوقات فراغت صرف ورزش شود, بلکه با برنامه ریزى از فرصتها استفاده شایسته اى به عمل آید.
ـ هـر جوانى باید استعدادهاى ذوقى خود را نیز شناسایى کند و با اختصاص دادن وقت مناسبى آن را پـرورش دهد, مثلا, مى تواند در زمینه نقاشى ,عکاسى , خطاطى , شعر, مکانیکى و الکترونیکى و غـیـره , پـس از خـسـتـگـى ازمـطـالـعـه , پاره اى از فرصتهاى مرده را که معمولا بدون استفاده باقى مى مانند, به این قبیل امور تفننى اختصاص دهد تا در این زمینه ها تجربه اى کسب کند.
پرداختن به امور ذوقى از این جهت اهمیت دارد که اولا: برتوانایى انسان مى افزاید.
ثـانـیـا: سبب تلطیف روح مى شود و زندگى را ازحالت خشک وبى روح , خارج ساخته وشخصیت انسان را به صورت چند بعدى (نه یک بعدى )رشد مى دهد.
ـ در مـطالعه باید علاوه برکتب درسى و کتابهاى مفید در زمینه هاى اعتقـادى , اخلاقى , تاریخى , سیـاسى , به افزایش اطلاعـات عمومى و فراگیرى تجوید و قرات قرآن و زبانهاى خارجى نیز توجه داشت و درزمینه هاى مختلف بر اطلاعات خود افزود تا وسعت دید پیدا نمود.
ـ پـاره اى از مهارتهاى فنى و عملى نیز درزندگى مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانى با اسـتفاده از اوقات فراغت به فراگیرى آنها پرداخت ,از قبیل : تعمیر وسائل مکانیکى , برقى وب که ما را براى زندگى آینده آماده مى سازند.
پس باید همه جانبه فکر کرد و همه جانبه برنامه ریزى کرد و به پرورش استعدادهاى فکرى , ذوقى , هـنـرى , عـلـمى پرداخت تا دیدى واقع بینانه وشخصیتى جامع به دست آورده و به کمال انسانى نزدیک شد.

 

رابطه سبک زندگی و ناباروری


در برخی از سایت‌ها نتایج تحقیقی بیان شده که می‌تواند نقطه امیدی برای زوج‌های نابارور محسوب شود: میزان ناباروری ناشی از اختلالات تخمدانی در زنانی که حداقل پنج اصل را در تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح رعایت می‌کنند تا هشتاد درصد کمتر از زنانی است که به هیچ کدام از اصول تغذیه‌ای و سبک زندگی سالم پایبند نیستند.
در این تحقیق مشخص شد زنانی که بالاترین امتیاز را از نظر باروری کسب کرده‌اند این اصول را رعایت می‌کنند: قند و اسید چرب ترانس کمتری مصرف می‌کنند، مصرف پروتئین گیاهی در آنها بیشتر از حیوانی است، مصرف فیبر و آهن در آنها بیشتر است، تمام گروه ویتامین‌ها را دریافت می‌کنند، شاخص توده بدنی آنها کمتر است(چاق نیستند) و لبنیات پرچرب مصرف نمی‌کنند.
نکته جالب اینکه به ازای رعایت هر یک نکته از سبک زندگی صحیح و تغذیه درست احتمال بارداری بیشتر شده و اگر حداقل پنج مورد از این اصول رعایت شود میزان ناباروری تا شش برابر کم می‌شود.

اما اصول اولیه داشتن سبک زندگی صحیح چیست؟
 

تغذیه مناسب
 
حتما صبحانه میل کنید چون بررسی‌ها نشان می‌دهد در این صورت در طول روز مصرف چربی و کلسترول کمتر و مصرف سبزی‌ها و املاح بیشتر می‌شود. درضمن با کاهش ولع در طول روز تا ناهار حجم غذای مصرفی کمتر شده و چاقی رخ نمی‌دهد. به رژیم غذایی خود اسیدهای چرب امگا 3 و ماهی را اضا فه کنید. این اسیدهای چرب علاوه بر ماهی‌ها در گردو، سویا، کتان و کانولا هم وجود دارد. با کلسترول، قند و شیرینی‌ها هرچه قهر باشید بهتر است. سبزی‌ها و میوه‌ها، 11 وعده در روز، آب کافی، لبنیات و چای توصیه می‌شود.

خواب کافی
 
خواب برای سلامت جسم و روح ضروری است. بی‌خوابی بر سلامت جسم، ترشح هورمون‌ها، قدرت یادگیری، حافظه و منطق اثر مخرب داشته و سیستم عاطفی و هیجانی را به هم می‌زند.

افزایش ارتباطات اجتماعی و کاهش استرس
 
روابط اجتماعی صحیح باعث سلامت جسم و روح می‌شود. چون اطلاعات شما از نظر علمی ‌بیشتر شده همیشه افرادی دارید که از شما حمایت کنند و در بیماری و نگرانی‌ها کمک باشند و اینکه دیگران را دوست داشته و بدانید آنها هم شما را دوست دارند، از اضطراب و افسردگی شما در شرایط مختلف کم می‌کند. برای کاهش استرس باید علاوه بر یادگیری روش‌های کنترل استرس طرز فکرتان را نسبت به زندگی عوض کنید. انتخاب سرگرمی‌ سالم فراموش نشود.

ورزش منظم
 
ورزش منظم باعث کاهش وزن، حفظ سلامت عضلات ماهیچه و استخوان‌ها، کاهش خطر دیابت و افزایش فشارخون، بهبود سلامت روان و کاهش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی و مغزی می‌شود. درضمن کاهش ابتلا به بعضی سرطان‌ها، بهبود قوه تفکر و خلق، کنترل استرس و افزایش انرژی را هم باید اضافه کرد. پیاده‌روی روزانه فراموش نشود. از مصرف دخانیات جدا دوری کنید.

برنامه‌ریزی دقیق
 
برای اینکه عادات سالم در زندگی‌تان وارد شود باید برنامه‌ریزی کرده و همه اعضای خانواده به آن پایبند باشند. این کار و به ویژه حذف عادات غلط زمان می‌برد اما شدنی است. رعایت تمام این اصول تصادفی اتفاق نمی‌افتد و باید برای رسیدن به آنها تلاش کرد. مطمئن باشید زندگی ارزش این همه تلاش را دارد.