سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

عزاداری و بزرگداشت شعائر الهی نباید ما را از نماز اول وقت غافل کند
خبرگزاری شبستان: مسؤول دفتر ستاد نماز جمعه ابوزیدآباد برگزاری آیین های عزاداری و بزرگداشت شعائر الهی و دینی را بسیار ارزشمند خواند و تصریح کرد: این گونه برنامه ها نباید ما را از ادای نماز وقت غافل کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام سید رضا رزاقی مسؤول دفتر ستاد نماز جمعه شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در جمع اعضای هیئت و کانون فرهنگی هنری قمربنی هاشم(ع) روستای کاغذی در آیین بزرگداشت شهادت امام صادق(ع)، به سیره و زندگی رئیس مکتب جعفری پرداخت و گفت:  همه ما باید از اهلبیت(ع) درس بگیریم و خود را موظف بدانیم که از امام خود تبعیت و پیروی کنیم.

وی افزود: یکی از سفارشات امام صادق(ع) سفارش برگزاری مراسم عزاداری برای حضرت سیدشهدا است و از خود امام ششم در روایات است که برای جدشان امام حسین(ع) مجلس عزا برپا می کردند و از مردان و زنان  برای شرکت در این مجالس دعوت  می کردند و با این کار مظلومیت امام حسین(ع) و ائمه را به مردم نشان دهند.

مسؤول ستاد نماز جمعه ابوزیدآباد برگزاری آیین های عزاداری و شعائر الهی و دینی را بسیار ارزشمند خواند و تصریح کرد: این گونه برنامه ها نباید ما را از ادای نماز وقت غافل کند چنانکه از  امام  صادق(ع) روایت است که در آخرین لحظات زندگی  خود به  همه کسانی که در حضور امام بودند، به نماز اول  وقت سفارش می کردند که شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد.

حجت الاسلام رزاقی افزود: اگر ما همین امر نماز اول وقت را که  سفارش  امام  صادق(ع) است بدان توجه کنیم توانسته ایم به تکلیف خود در برابر اوامر خدا و پبغمبر(ص) و اهلبیت (ع) عمل کنیم.

یادآور می شود؛ برگزاری همایش بانوان علوی با پرچم های عزا، تلاوت قرآن به نیت امام صادق(ع) و عزاداری در مسجد امام زاده صالح با نوحه خوانی محمد جواد میرزایی از دیگر برنامه های مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) در هیئت و کانون فرهنگی هنری قمر بنی هاشم(ع) روستای کاغذی بود.


غیبت طولانی شده است

خبرگزاری فارس: غیبت طولانی شده است

خدایا! دیری است آدینه‌های ما، به همین منوال می‌گذرد! غمگین و غمگین و غمگین! و این درست که هرگز در خور شأن و مقام «بقیةالله» منتظر نبوده‌ایم اما نیک می‌دانیم و بارها نوشته‌ایم که تا او نیاید، هیچ گرهی را باز شدن، نشاید!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس «حسین قدیانی» در روزنامه «وطن امروز» نوشت:

عصر جمعه است که نشسته‌ام پای این متن! و هنوز چند ساعت بیشتر از جمکرانی که در شب شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام رفتم، نمی‌گذرد! در این نوشته بنا بر تعریف 2 روایت دارم که اولی مربوط است به آیت‌الله بهجت! نقل است که ایشان هر وقت تهران می‌آمدند، حتما به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام می‌رفتند! باری اما به در بسته حرم می‌خورند! نیمه‌شبی بوده گویا! همراهان که شاید فکر می‌کردند آیت‌الله بهجت، بسنده به همین حضور تا پای در ورودی می‌کنند و سلامی از همان‌جا، ناگهان می‌بینند ایشان می‌نشینند پشت در، با این تذکر سفت و سخت که همین‌جا می‌نشینیم و منتظر می‌مانیم تا سحر برای نماز، در حرم باز شود! این از روایت اول! روایت دوم اما نقل سخنی از عالم بزرگوار دیگری است: «از خدا بخواهید فرج امام عصر را برساند! غیبت‌شان طولانی شده!» الغرض! جمع این 2 روایت یا 2 حکایت، گمانم سخن‌ها دارد با من و شما! کسی که تشنه بر امری است، کسی که مشتاق زیارتی است، کسی که منتظر دیداری است، کسی که متقاضی واقعه‌ای است، کسی که آرزومند مشاهده‌ای است، کسی که خواهان ملاقاتی است، باید چونان باشد که آیت‌الله بهجت بود! صدالبته از پشت در حرم سیدالکریم هم می‌توان به ایشان سلامی عرض کرد و بسته بودن باب را، دلیل بر ترک مضجع باشکوه ری کرد اما منتظر دیدار، اگر واقعا «منتظر» باشد و اگر از فرط انتظار، به درجه «اضطرار» رسیده باشد، تا رخ دلربای یار را نبیند و تا در گشوده شده حرم را نبیند، آرام نمی‌گیرد! شاید آن شب و آنجا، من و شما بودیم، می‌رفتیم لیکن آن که بر رساله خود، امضای «عبد» می‌زند و تمنایش برای دیدار یار و نهایت شوقش از این وصال، هر زمان که دست داد، دیگر مجال در پرده ماندن ندارد و به عبارتی «شهره» می‌شود، تفاوت دارد با من نویسنده و شمای خواننده! طرفه حکایت اینجاست که زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در ری، ولو آنکه مثل زیارت حرم حضرت سیدالشهدا در کربلا باشد، باز هم ذیل امور «مستحب» تعریف می‌شود! و حالا بگو «مستحب بسیار مؤکد» که جز این هم نیست قطعا! اینجا اگر «ادا کردن حق معرفت» همان کار نمادین و جهت‌دار و پندآموز و درس‌آوری بود که «بهجت‌العرفا» انجام داد، پس چگونه باید باشد کم و کیف انتظار منتظران عظیم‌ترین رخداد هستی یعنی ظهور منجی عالم بشریت؟! بسی جای این تلنگر است که اگر زائر مزار سیدالکریم، آیت‌الله بهجت بود؛ آیا من و شما می‌توانیم خود را اصلا و اساسا در شمار «منتظران مهدی فاطمه» بنامیم؟!
اینک در «روایت دوم» دوباره دقیق شوید! واقعا از کجا معلوم که قرار بود زمان غیبت، این همه به درازا بینجامد؟! که حتی از عمر نوح هم بیشتر شود؟! از کجا معلوم؟! و این درست که در شماری از روایات، به طولانی بودن زمان غیبت منجی عالم بشریت اشاره رفته لیکن از کجا معلوم اموری مثل همین گناهان ریز و درشت من و شما، زمان غیبت را طولانی‌تر نکرده باشد؟! و جدایی ما را از آن خلاصه خلقت و عصاره آفرینش که آفتاب، تنها یک جلوه‌ از نور علی نور اوست، مفصل‌تر نکرده باشد؟! اگر روزی، روزگاری متوجه شدیم امر عظیم ظهور، قرار بود مثلا 500 سال پیش حادث شود و اموری من‌جمله معصیت‌ها و غفلت‌های ما... آری! ما ابنای خطاکار آدم، تحقق این واقعه شیرین را به تعویق انداخته، آیا باز هم قادریم خود را «منتظر» بخوانیم؟! شگفتا! زمان غیبت این همه طولانی شده و ما اما هنوز «مضطر» نشده‌ایم! و حتی «منتظر» هم! منتظری که هم هست و هم نیست؛ چه می‌فهمد معنای انتظار را؟! و طولانی شدن زمان غیبت را؟! باشد که تجدیدنظری کنیم در مقوله انتظار! هیهات! «انتظار» یک مفهوم انتزاعی نیست که جمعی را شباهنگامی مضمون سخن باشد! و شمع مباحث! پس باید در باب انتظار هم «انقلابی» عمل کنیم! و «انقلابی» دعا کنیم! و چون دری را بسته دیدیم، آن را دال بر رفتن خود نکنیم! و چون زمان بسته شدن این باب را، طولانی دیدیم، غفلت از ثانیه‌ها، دقیقه‌ها، ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها، سال‌ها و قرن‌ها نکنیم! و مدام این مهم را به خود تذکر دهیم که چرا پس این همه طولانی؟! در بسی کمتر از این فاصله، هم عمر نوح سرآمد و هم جدایی یعقوب از یوسف و هم دوره دوری موسی! خدایا! بر ما رحم کن، همچنان که بر بنی‌اسرائیل رحم کردی! خدایا! دیری است آدینه‌های ما، به همین منوال می‌گذرد! غمگین و غمگین و غمگین! و این درست که هرگز در خور شأن و مقام «بقیه..‌‌الله» منتظر نبوده‌ایم اما نیک می‌دانیم و بارها نوشته‌ایم که تا او نیاید، هیچ گرهی را باز شدن، نشاید! گرهی هم اگر باز شود، می‌خورد به گره‌های محکم‌تری! تو گویی هنوز، «عیسی» مرده‌ای را زنده نکرده! و «موسی» دریا را نشکافته! و «ابراهیم» بتی را نشکسته! و «نوح» کشتی نجاتی نساخته! تو گویی هنوز «آدم» در فراق بهشت، مشغول ندبه است: «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض اءله مع الله قلیلا ما تذکرون».

انتهای پیام/ز


نسخه‌ای برای کنترل مصرف بنزین

خبرگزاری فارس: نسخه‌ای برای کنترل مصرف بنزین

تا قبل از پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت قاچاقچیان و واردکنندگان سود می‌بردند، اما با اجرای این سامانه کشور سود برد و آنها متضرر شدند و حذف کارت سوخت باعث شد دوباره به همان شرایط بازگردیم.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس «هدایت‌الله خادمی» نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در روزنامه «جام‌جم» و با پرداختن به موضوع مصرف بالای بنزین نوشت:

درگذشته یکی از معضلات کشور بنزین یارانه‌ای بود که بخشی از آن به دلیل ارزان بودن این فرآورده نفتی قاچاق می‌شد و میزان مصرف، واقعی نبود اما با پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت، مصرف کشور شفاف شد.

تا قبل از پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت قاچاقچیان و واردکنندگان سود می‌بردند، اما با اجرای این سامانه کشور سود برد و آنها متضرر شدند و حذف کارت سوخت باعث شد دوباره به همان شرایط بازگردیم. اکنون نیز از ظرفیت کارت سوخت استفاده نمی‌شود و همین موضوع باعث شده دوباره در سیکل قاچاق و افزایش مصرف قرار بگیریم. اگر دولت از سامانه کارت سوخت استفاده نکند حتما از ابزارهای قانونی در مجلس بهره خواهیم برد تا این سامانه دوباره راه‌اندازی و به‌کارگیری شود. در کنار احیای کارت سوخت باید پروژه ستاره خلیج‌فارس با جدیت بیشتری دنبال شود تا خودکفایی در بنزین که یک کالای استراتژیک به حساب می‌آید محقق شود.

از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که در صورت تکمیل همه فازهای آن، ایران به خودکفایی می‌رسد. ستاره خلیج‌فارس یک موضوع ملی و مردمی است.

اما اکنون به علت تکمیل نشدن همه فازهای ستاره خلیج‌فارس، واردات این محصول نه‌فقط کاهش نیافته بلکه به‌دلیل افزایش مصرف، واردات هم رشد نموده و این برای کشور نفت‌خیزی چون ایران بسیار بد است که واردکننده فرآورده نفتی باشد.

بی شک هر چه وابستگی ما به دنیای خارج آن هم در مورد کالاهای استراتژیک بیشتر باشد آنها بهتر می‌توانند اهرم فشار را برای ایران در نظر بگیرند. در این شرایط، سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین، راه سهل‌الوصول برای کنترل مصرف بنزین است.


کمال خرازی: برای حالت خروج آمریکا از برجام آماده هستیم

خبرگزاری فارس: کمال خرازی: برای حالت خروج آمریکا از برجام آماده هستیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با فرانس‌24 تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را ناقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواند.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کمال خرازی»، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با فرانس‌24 تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را ناقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواند.

وی گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه شخصیت‌ها و سازمان‌های ایرانی مخالف با توافق دانسته می‌شود. علاوه بر آن، اعمال فشار بر بانک‌ها برای عدم همکاری با ایران، مورد دیگر نقض توافق هسته‌ای است. تمامی این اقدامات آمریکا ناقض توافق هستند.»

مقام ایرانی با بیان اینکه «علی‌رغم اینها آمریکا هنوز ادعا می‌کند که به توافق پایبند است» گفت: «ما برای حالتی که آمریکا از توافق خارج شود، آماده هستیم.»

آقای خرازی در پاسخ به این سوال که آیا مباحثات در پارلمان ایران برای افزایش بودجه بخش موشکی بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه تهران است گفت: «ساخت موشک حق ما برای مقاصد دفاعی است.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاسخ به سوالی از مجری برنامه مبنی بر درخواست مقام‌های آمریکایی از سران شرکت‌های اروپایی برای عدم تجارت با ایران گفت: «این اقدامی است که خلاف متن توافق هسته‌ای است، زیرا طبق بندهای 26 و 29 امضاکنندگان برجام بایستی حسن نیت (در اجرای توافق) و اجرای مناسب توافق را ضمانت کنند.»

خرازی تأکید کرد اقدام ایالات متحده خلاف متن برجام است. 

وی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که خط قرمز ایران درباره برجام چیست، گفت: «خط قرمز ما زمانی است که آنها از توافق خارج شوند که وضعیت کاملاً جدیدی پدید می‌آورد.»

دیپلمات ارشد ایران در ادامه به موضوع تصمیم دولت آمریکا برای متوقف کردن برنامه مخفیانه سیا برای تسلیح و آموزش معارضان مسلح سوریه پرداخت و گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) به گروه‌های تروریستی کمک‌های زیادی کرده‌اند. طبق چیزی که خانم کلینتون گفته آنها به ایجاد داعش هم کمک کرده‌اند.»

آقای خرازی اضافه کرد: «بنابراین اقدام آنها برای متوقف کردن ارسال سلاح و اطلاعات برای این گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که دولت سوریه در بیرون راندن گروه‌های تروریستی به مناطق دیگر موفق بوده است و اکنون زمان آن است که همه به این بیندیشند که چگونه می‌توان به صلح دست یافت.»

او تأکید کرد: «بدین ترتیب، آنها مجبور شده‌اند حمایت خود از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند.»

آقای خرازی از موضع اخیر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه پاریس دیگر کناره‌گیری «بشار اسد» از ریاست‌جمهوری سوریه را پیش‌شرط حل بحران این کشور جنگ‌زده نمی‌داند، تمجید کرد.

وی گفت: «ما موضع رئیس‌جمهور ماکرون را تحسین می‌کنیم. این نشان می‌دهد که ایشان واقع‌بین است و ما مطمئنا آماده همکاری با دولت فرانسه برای ارتقا‌ صلح و امنیت هستیم.» 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران درباره راهکار ایران در قبال اقدام اخیر کویت برای کاهش روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «ما طرفدار گفت‌وگو هستیم.»

آقای خرازی ضمن تأیید این موضوع که عربستان سعودی کویت را به این اقدام تحریک کرده خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی، مرتکب اشتباهات زیادی شده است: در یمن، در بحرین، در عراق، در سوریه، اما ما هنوز طرفدار گفت‌وگو هستیم.»

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم که تنها از طریق گفت‌وگوهای صادقانه است که موضوعات منطقه‌ای را می‌توان حل کرد.»


هدف محمد بن سلمان از تغییر در ساختار امنیتی عربستان چیست؟
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1396 ساعت 06:25

روزنامه الاخبار لبنان تاسیس دستگاه امنیت کشور سعودی را در ادامه تلاش ولیعهد سعودی برای پاکسازی وزارت کشور عربستان از بقایای حامیان محمد بن نایف ولیعهد معزول این کشور دانست.

 روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی به قلم "خلیل کوثرانی" به بررسی تحولات در نظام حاکم در عربستان از جمله تاسیس دستگاه امنیت کشور پرداخت و نوشت: ساعاتی از انتشار مطالبی درخصوص شب سرنگونی محمد بن نایف ولیعهد سعودی از قدرت در رسانه های غربی نگذشته بود که شب گذشته دستورات پادشاهی جدیدی از دربار سعودی صادر شد. این دستورات جدید بیانگر نگرانی ولیعهد جدید از بقایای حامیان بن نایف و احتمال شورش در درون خاندان حاکم سعودی علیه خودش است.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد جدید سعودی روند کودتای خود را که براساس آن محمد بن نایف ولیعهد سابق و پسر عمویش را سرنگون کرد، تکمیل می کند.

محمد بن سلمان برای کنار زدن بقایای حامیان محمد بن نایف در ارکان قدرت بویژه در ادارات و دستگاههای امنیتی خود بسیج شده است. اینها همان افسران و مسئولانی هستند که برای محمد بن سلمان اعتماد کردن به آنها دشوار است یا این شک و شبه درباره آنها مطرح است که به وزیر کشور سابق (محمد بن نایف) وفادار هستند.

به نظر می رسد که روند تغییرات در بخش های وزارت کشور با هدف پاکسازی آن از بقایای حامی محمد بن نایف کار آسانی برای محمد بن سلمان نبوده است و از این رو، وی مجبور شد که دیروز پنجشنبه دستگاهی را موسوم به "ریاست امنیت کشور" اختراع کند تا از این طریق بتواند هرم قدرت امنیتی در کشور را به قبضه خود درآورده و از طریق نفوذ در دستگاههای امنیتی، ضمانتی را برای مقابله با هرگونه شورش احتمالی علیه خودش ایجاد کند.

محمد بن سلمان جوان برای رهبری این ماموریت مهم، عبدالعزیز الهویرنی مشاورش در امور کودتاها و مهندس سرنگونی محمد بن نایف در کاخ مکه را انتخاب کرد.

براساس دستورات پادشاهی شب گذشته سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، دستگاه "ریاست امنیت کشور" ایجاد شد که به طور مستقیم زیر نظر رئیس هیئت وزیران (یعنی خود پادشاه) خواهد بود. مهمترین نکته در دستورات پادشاه سعودی این است که – از جنبه اختیارات اعطا شده به دستگاه ریاست امنیت کشور- همه نهادها و دستگاههای امنیتی کشور زیر نظر این دستگاه جدید خواهند بود و کار خواهند کرد. اما از جنبه عملی نیز ساختار دستگاه ریاست امنیت کشور به گونه ای خواهد بود که ادارات مختلف امنیتی از اداره کل آگاهی گرفته تا نیروهای امنیتی ویژه، نیروهای واکنش سریع و امنیت پرواز، اداره کل امور فنی و مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با تروریسم را شامل خواهد شد و همه این نهادها زیر مجموعه دستگاه ریاست امنیت کشور خواهند بود.

این ساختار دستگاه جدید ریاست امنیت کشور بیانگر نگرانی و ترس ولیعهد جدید است که چشم به تاج و تخت پدرش دوخته است. محمد بن سلمان احساس می کند که تا پیش از کنار رفتن پدرش از قدرت و رسیدن خودش به تاج و تخت باید یک سری اقدامات را انجام دهد زیرا همچنان دغدغه و نگرانی دارد. او نگران شورش و سرپیچی در درون خاندان سعودی یا نفوذ حامیان (محمد بن نایف) در دستگاههای حکومتی است زیرا در طول هفته های اخیر نظرات مملو از کینه و انتقام جویی بن نایف و دیگر فرزندان و نوادگان عبدالعزیز را که در نتیجه کوتای وی، کنار زده شده اند، دیده است.

امام الهویرینی که براساس دستورات پادشاهی جدید سعودی با رتبه وزیر به ریاست دستگاه جدید (ریاست امنیت کشور) همراه با حفظ سمت مدیرکل اداره آگاهی و نیز عضویت در شورای امور سیاسی و امنیتی با توجه به سمت جدیدش تعیین شده است، فاکتور اساسی است که گره از معماهای کودتای جناح سلمان می گشاید. تعیین الهویرینی روایت های درز کرده از نشست ماه رمضان در کاخ مکه را تایید می کند. این روایت ها حاکی بود که عملیات کودتا "ساده" نبوده است و محمد بن نایف به زور سرنگون شده است و در این امر، نزدیکترینِ نزدیکانش یعنی عبدالعزیز الهویرینی مشاورش همدست شده است.

از جهش سریع الهویرینی به سمت راس هرم دستگاه امنیتی عربستان - به رغم اینکه فردی خارج از خاندان حاکم به شمار می رود- می توان به این برداشت رسید که فشارهای آمریکا در این زمینه وجود داشته است. آمریکا با فشار خواستار تعیین الهویرینی شده است زیرا واشنگتن جایگاه و اعتماد ویژه ای به وی دارد. هرچند الهویرینی مدتهای مدیدی از نزدیک با محمد بن نایف کار کرد اما بعید است که بدون دست برداشتن از وفاداری خود به محمد بن نایف، به این سرعت در هرم دستگاههای امنیتی رشد کند و به این جایگاه برسد؛ خصوصا که الهویرینی دو روز قبل در جریان استقبال از وزیر کشور عراق پشت سر محمد بن سلمان ایستاده بود.

اکنون درسایه دستورات جدید پادشاه سعودی، این سخن بیش از هر زمان دیگری با جدیت مطرح است که تیغه شمشیر به گردن متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی عربستان و دیگرانی نزدیک شده است که رقیب محمد بن سلمان هستند و رویای پادشاه شدن او را تهدید می کنند. اینها گام های ضروری است که محمد بن سلمانِ نگران از مرحله تحویل گرفتن تاج و تخت، به آن نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، تعیین الهویرینی عملا عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور کنونی را - که پسر برادر محمد بن نایف به شمار می رود و گفته شده بود اعطای این پست به وی به منزله پاداشی برای محمد بن نایف جهت راضی کردن او برای کناره گیری از ولیعهدی بوده است، کنار می زد.