سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عملیات بین المللی با رهبری آژانس رسیدگی به جرائم انگلیس، بزرگ ترین ضربه ی ممکن را به خطر ناک ترین تروجان بانکی دنیا،

شای لاک وارد کرد و پس از سال ها باعث توقف فعالیت های این بدافزار شد. تمامی کارگزار های فرمان دهی و کنترل به علاوه ی تمام

دامنه هایی که بدافزار شای لاک برای ارتباط با رایانه های آلوده از آن ها استفاده می کرده است در نتیجه ی این عملیات به خاموشی فرو

رفتند.

بدافزار شای لاک، با هدف ره گیری و سرقت اطلاعات تراکنش های مالی برخط طراحی شده بود، به گفته ی محققین به نظر می رسید

که توسعه دهندگان این بدافزار از کشور روسیه باشند. تروجان مذکور دست کم از سال 1122 فعال بوده و به تعداد زیادی از

بانک های عمدتاً انگلیسی حمله کرده است. البته در میان قربانیان، بانک های سایر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نیز به چشم

می خورند.

تروجان شای لاک نسبت به سایر بدافزار های بانکی بسیار پیش رفته است، برخی از قابلیت های این تروجان در ادامه آورده شده است.

توسعه دهندگان بدافزار شای لاک، به شبکه ی توزیع شده بسیار پیش رفته ای دست رسی دارند که امکان آلودگی هرچه بیش تر قربانیان را

در گستره ی جهانی از طریق کانال های مختلف فراهم می کند.

حملات بدافزای شای لاک با یک نگرش کاملاً حرفه ای انجام می شده است و در طی چند سال این بدافزار دائماً به روز شده و توانایی

دور زدن اقدامات امنیتی که بانک ها برای مقابله با این بدافزار انجام می داده اند را داشته است.

?

 

 

بدافزار ذاتاً به صورت مولفه ای توسعه پیدا کرده است و همین ویژگی این امکان را می دهد تا مهاجمان به آسانی ویژگی ها

و کارکرد های بیش تری به آن اضافه کنند و کد جدیدی توسعه دهند.

?

 

 

تروجان شای لاک هیچ گاه در انجمن های زیر زمینی برای فروش ارائه نشده است و تنها مهاجمان اصلی به کد این بدافزار

دست رسی دارند.

?

 

 

شرکت امنیتی سیمنتک گزارش داده است که توسعه دهندگان بدافزار شای لاک، در سه سال گذشته چندین میلیون دلار را به

سرقت برده اند و بیش از 06 هزار سامانه ی آلوده به این بدافزار در سراسر دنیا کشف شده است.

عملیات اخیر برای خاموشی همیشگی این بدافزار، در طی چندین مرحله و به صورت بین المللی انجام شده است و دز حین عملیات

مذکور، پلیس های مقابل با جرائم سایبری در برخی کشورها عملیاتی را علیه بدافزار های زئوس و مهاجمین پشت

بدافزار

 

 

Blackshades RAT نیز انجام داده اند .

اطلاعات کلی از بدافزار شای لاک

بدافزار شای لاک نخستین بار در سال 1622 کشف شد و گستره ی آلودگی این بدافزار به سرعت رشد کرد و حتی در اولین نسخه ی

این بدافزار، توسعه دهندگان به خوبی توانسته بودند یک بدافزار بسیار پیش رفته طراحی کنند، در اولین روز های ماه جولای سال

1622 که این بدافزار برای اولین بار دیده شد، گستره ی آلودگی بسیار کم بود و کارشناسان امنیتی تصور می کردند که به خوبی این

بدافزار را کنترل کرده اند. اما در اواخر سال 1622 ، سرعت انتشار این بدافزار به صورت نمایی رشد پیدا کرد.

غالب نمونه های آلوده به این بدافزار در سال 1621 ایجاد شده است، اما روند انتشار در سال های 1622 و 1622 متوقف نشد و

بدافزار شای لاک تمرکز اصلی خود را روی آلودگی مشتریان بانک های انگلیس و آمریکا قرار داد.

در نمودار زیر گسترش این بدافزار در یک سال گذشته از ژوئن 1622 تا مه 1622 مشاهده می شود:

بدافزار شای لاک به صورت هوشمندانه ای در بین کشور هایی منتشر می شد که کاربران با توجه به خدمات برخط بانکی با احتمال

بیش تری تراکنش های برخط مالی داشتند، بنابراین کشور های انگلیس و آمریکا دارای بیش ترین نمونه های آلوده به این بدافزار بوده اند

و تمرکز اصلی جغرافیایی مهاجمان محسوب می شده اند.

شای لاک چگونه کار می کرد؟

روش اصلی سرقت اطلاعات در تروجان بانکی شای لاک، حملات مرد میانی در مرورگر کاربر قربانی بوده است. مهاجمین با

سوء استفاده از آسیب پذیری های مرورگر کاربران قربانی، اطلاعات نمایش داده شده در مرورگر را دست کاری می کردند و اطلاعات

دیگری به کاربران نمایش می دادند و حتی این تروجان به قدری پیش رفته بود که توانایی دور زدن احراز هویت دومرحله ای که توسط

برخی بانک های انگلیس راه اندازی شده بود را نیز داشت.

تروجان شای لاک، از روشی موسوم به

 

 

ATS

، سرویس تراکنش خودکار، استفاده می کرد، این روش می توانست برخی تراکنش های

جعلی را در پس زمینه ایجاد کند

?

 

 

جمع آوری اطلاعات در مورد حساب بانکی و اطلاعات مانده حساب کاربر

?

 

 

انجام تراکنش های جعلی در پس زمینه

?

 

 

حملات مهندسی اجتماعی علیه قربانی، فریب کاربران با ارائه یک کلید امن برای رمز گذاری ارتباط بانکی

?

 

 

پنهان کردن فعالیت ها در تراکنش کاربر و تغییر اطلاعات مالی حساب بانکی

?

 

 

تغییرات لازم برای تنظیم درصد و ارزش بودجه های حساب برای فرار از تشخیص تقلب در حساب بانکی )تغییرات در

مقدار قسط وام ها، سود دریافتی و

 

 

... )

به محض سرقت اطلاعات ورودی به حساب کاربر، مهاجمین سعی می کردند فعالیت هایی را انجام دهند که حضور شخص دیگری در

تراکنش ها را پنهان سازد، ولی در حالت کلی کنترل حساب قربانی را دست داشتند، اما تنها برای ماندگاری بیش تر از روش های

مختلف برای انحراف بازرسان بانکی و قربانیان استفاده می کردند. به طور مثال، پنجره ای به کاربر نمایش داده می شد که ظاهر اً در

حال بررسی برخی تنظیمات امنیتی در رایانه ی قربانی بوده است:

به محض این که عملیات تراکنش جعلی به پایان می رسید، از کاربر خواسته می شد تا کپچای 0 رقمی را در صفحه وارد کند، )البته

صفحه ی جعلی که توسط بدافزار نمایش داده می شد(

این بدافزار از مدت ها پیش توسط محصولات ضدبدافزاری شناخته می شد و با عملیات اخیر، تمام روش های مورد استفاده از این

بدافزار مسدود شده است و کافی است کاربران از آلوده نبودن رایانه های خود مطمئن شوند تا از خطرات احتمالی در امان باشند و به

صورت دستی به دنبال پرونده هایی که نام آن ها در الگو های زیر قرار می گیرد باشید و آن ها را از رایانه ی خود حذف کنید

 

 

:

?

 

 

28-11 brevi statement_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

copy #2 of invoice_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

download_document_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

f138-dec-12-2013-sorry_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

invoice_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

invoice_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

luca[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

private_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

servidor hpinvoice_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

skype_update_december2013_patch[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

sorry_[DIGITS].pdf.exe

?

 

 

statement_[DIGITS].pdf.exe

از آن جایی که خدمات بانکداری الکترونیک در کشور با رشد خوبی همراه بوده است، بعید نیست که بدافزار مشابهی حملات جدیدی

را علیه کاربران خدمات برخط بانکی کشور شروع کند، به همین دلیل توصیه می شود از عدم آلودگی رایانه ها و دستگاه های تلفنی که

برای خدمات مذکور استفاده می شوند اطمینان حاصل کنید و به صورت دوره ای گذرواژه خود را تغییر داده و هر مورد غیر طبیعی

در تراکنش های مالی خود را بانک ها گزارش دهید.


 


از باتری لپ تاپ استفاده کنیم یا از برق مستقیم ؟؟
خیلی از ما برای افزایش طول عمر باتری هایمان نگران بوده و در این باره نهایت دقت را می کنیم. شاید مدت هاست که این سوال در ذهن شما هم وجود دارد: از باتری لپ تاپ استفاده کنیم بهتر است یا از برق مستقیم ؟؟ چطور از خراب شدن باتری لپ تاپ جلوگیری کنیم؟ طول عمر باتری لپ تاپ چقدر است؟
از آنجایی که لپ تاپ ها توسط شرکت های مختلفی ساخته شده و هر شرکت سازنده با دیگر شرکت ها در استفاده از قطعات و سر هم کردن آنها تفاوت می کند، نمی توان برای همه آنها نسخه یکسانی پیچید! مثلا یکی از عواملی که باعث فرسودگی باتری لپ تاپ می شود داغ شدن دستگاه است اما شاید یک کمپانی با قرار دادن یک فن خنک کننده داخل لپ تاپ این مشکل را برطرف کرده باشد. همچنین برخی از شرکت ها فرایندی را ایجاد کرده اند که هنگام اتصال لپ تاپ به برق، باتری از مدار خارج شده و دستگاه از برق استفاده کند. پس این موضوع و دیگر موارد مشابه نمی توانند برای همه یکسان باشند. اما یک سری استاندارد ها تقریبا برای همه یکسانند. طبق آن موارد می توان راه کار های زیر را پیشنهاد داد:
1- بهتر است در اولین بار استفاده از باتری لپ تاپ آن را تا انتها مصرف کنید مجدد آن را به طور کامل شارژ کرده و استفاده کنید و این چرخه را چند بار تکرار کرده و بعد باتری را کنار بگذارید. همچنین در تمام دفعاتی که از باتری استفاده می کنید همین روش را بکار بگیرید.
2- برای کنار گذاشتن باتری بعضی می گویند که باتری باید کاملا خالی باشد و در مقابل برخی می گویند که باید کاملا پر باشد اما جالب است بدانید که طبق اطلاعاتی که یک وب سایت متخصص سخت افزار در این زمینه در اختیا ما قرار داده است بهترین روش این است که باتری بین 30 تا 50 درصد شارژ داشته باشد و بعد کنار گذاشته شود .
3-بهترین دما برای قرار دادن باتری لپ تاپ در آنجا بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. برخی معتقدند که باید باتری را در یخچال قرار داد اما طبق تحقیقات انجام شده مبنی برآسیب زدن سرما به باتری دستگاه های الکترونیکی(در مدت زمان ماندگاری طولانی در سرما ) این نظریه کاملا رد می شود . گرما هم به طور جدی به باتری لپ تاپ یا هر وسیله دیگر صدمه می زند (حتی گرمای ناشی از فعالیت زیاد خود لپ تاپ می تواند خطرناک باشد ) . پس بهتر است در حین استفاده از لپ تاپ برای مدت طولانی مثلا زمانی که می خواهید کارهای گرافیکی سنگین انجام دهید یا اینکه می خواهید بازی کنید که در آن صورت لپ تاپ شما داغ خواهد شد بهتر است تا بدون باتری از لپ تاپ استفاده کنید .
4- در صورتی می توانید باتری را کنار بگذارید که حداقل برای 1 هفته نخواهید از آن استفاده کنید. بد نیست بدانید اگر فقط برای چند روز بخواهید باتری در بیاورید و مجددا قرار دهید، این کار هم به دستگاه شما آسیب جدی می زند .
5- اگر لپ تاپ شما به عنوان یک PC برای شما است ، در واقع اگر هر روز در حال استفاده از لپ تاپ هستید و دستگاه شما روی میز کارتان قرار دارد بهتر است باتری را با همان شرایطی که گفتیم کنار بگذارید و کلا از برق مستقیم استفاده کنید . اما نکته مهم در این زمینه استفاده از یک UPS (یک منبع تغذیه جانبی است که  قبل از زدن شارژر لپ تاپ مستقیما به برق و به عنوان واسط قرار می گیرد و مثل باتری عمل می کند که اگر برق قطع شود مانع از خاموش شدن دستگاه می شود ) است . این کار جدا از جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه شما ، امنیت لازم برای ذخیره اطلاعاتتان را در لحظه قطع برق فراهم می کند .
6- اگر در حال استفاده از برق مستقیم هستید باتری لپ تاپ را کنار بگذارید. اما اگر فقط می خواهید تا زمانی که باتری شارژ می شود از دستگاه استفاده کنید مشکلی وجود ندارد . در واقع این نکته در مورد استفاده های طولانی مدت باید رعایت شود.
7- نکته مهم دیگر در این زمینه این است که نور صفحه را تا جایی که امکان دارد کم کنید تا حجم کمتری از باتری مصرف شود . همچنین از برنامه هایی که در حال استفاده از آنها نیستید خارج شوید . باز بودن برنامه های بدون استفاده به تعداد زیاد به دلیل درگیر کردن پردازنده لپ تاپ مصرف باتری را تا حد زیادی افزایش می دهد .
8- نکته آخر در این زمینه داشتن یک باتری یدک است تا در هنگام  نیاز سریعا آن را عوض کنید.
جمع بندی:پیشنهاد می کنم برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ موارد زیر را بخاطر داشته باشید:
تا زمانی که واقعا به باتری نیاز ندارید آن را جدا کرده و از برق مستقیم استفاده کنید؛ زیرا هر باتری بسته به نوع آن دارای طول عمر مشخصی در حدود چند هزار ساعت است  که با هربار استفاده، از عمر آن کاسته می شود.
در هنگام استفاده لپ تاپ با باتری، آن را روی حالت Power Saver قرار دهید؛ برای اینکار روی آیکن باتری کنار ساعت کلیک و گزینه Power Saver را برگزینید تا نور صفحه و مدت زمان روشن بودن آن برای صرفه جویی در مصرف باتری تنظیم شود.
حتما نرم افزارهای اضافی را ببندید؛ زیرا آنها باعث افزایش میزان استفاده از هارد، رم وcpuلپ تاپ شده و مصرف باتری را بالا می برند.
دقت کنید مکان قرارگیری لپ تاپ بگونه ای نباشد که در ناحیه باتری حرارت زیاد شود.





از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یک سال، بر طبق لیاقتها و شایستگی هاى آنها، تعیین مى‏شود؛ لذا باید آن شب را بیدار بود، توبه کرد خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد

به استناد روایات وارده ماه رمضان افضل ماه‌ها نزد خداوند متعال است؛ که اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن اجابت دعا و رهایی از آتش می‌باشد و به استناد آیات نورانی قرآن کریم شب قدر شب نزول قرآن است که این شب در ماه مبارک رمضان قرار دارد و عظمت این شب به قدرى است که خداوند آن را بهتر از هزار ماه دانسته است.

به اعتقاد مفسران[1] شب قدر به این جهت" قدر" نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین مى‏شود.[2]

در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که ایشان فرمودند:« شب قدر که همه‏ ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجدید مى‏شود شبى است که قرآن جز در آن شب نازل نشده، و آن شبى است که خداى تعالى در باره‏اش فرموده:«فِیها یُفْرَقُ کلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ»[3].

آن گاه فرمود: «در آن شب هر حادثه‏اى که باید در طول آن سال واقع گردد چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت، و چه فرزندى که قرار است متولد شود، و یا اجلى که بنا است فرا رسد، و یا رزقى که قرار است (تنگ و یا وسیع) برسد، تقدیر مى‏شود؛ پس آنچه در این شب مقدر شود، و قضایش رانده شود قضایى است حتمى، ولى در عین حال مشیت خداى تعالى در آنها محفوظ است».[4]

به اعتقاد شیعه شب قدر یکی از سه شب نوزدهم بیست و یکم و یا بیست و سوم از ماه مبارک رمضان می باشد که در این خصوص در متون روایی شیعه روایتی ازامام صادق علیه السلام آمده که ایشان فرمودند:«تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، و تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است».[5]

 برای این شب در کتب ادعیه اعمال خاصی[6] ذکر شده که لازمه آن تهجد و شب زنده‌داری در این شب است. لکن برخی بدون توجه به آثار و اهمیت این شب در تعیین سرنوشت آنان شب قدر را همچون سایر شب‌ها انگاشته و اجازه می‌دهند خواب غفلت آنان را برباید.

 خواب نیاز طبیعی هر انسانی است که جسم وی پس از ساعت‌ها تلاش برای کسب روزی و کارهای روزانه آن را می‌طلبد با این وجود از آنجا که در شب قدر سرنوشت انسانها براى یک سال، بر طبق لیاقتها و شایستگی هاى آنها، تعیین مى‏شود؛ لذا باید آن شب را بیدار بود، توبه کرد خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد.[7]

زیرا هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که در لحظاتى که سرنوشت انسان تعیین مى‏شود و فرد می تواند در سرنوشت و مقدرات خود اثر مستقیمی داشته باشد او در خواب و از همه چیز غافل و بی‌خبر باشد. از طرفی کسانی که به دنبال آمرزش و توبه به درگاه الهی هستند شب قدر بهترین فرصت برای آنان است؛ زیرا درهای رحمت و مغفرت الهی در این ماه و به ویژه در این شب بیش از پیش به روی بندگان گناهکار باز است و وعده استجابت دعا و نیایش‌های آنان نیز به آن‌ها داده شده است. به نظر می‌رسد اینکه در روایات رهایی از آتش جهنم را به دهه آخر ماه رمضان نسبت داده اند به دعا و نیایش فرد در شب قدر بستگی دارد.
شب قدر

در این خصوص امام باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که شب قدر را احیا بدارد گناهان وی حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان سنگینی کوه‌ها و اندازه دریاها باشد آمرزیده می‌‌شود.» [8] و همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: «کسی که ماه رمضان آمرزیده نشود آمرزیده نمی‌شود مگر آنکه عرفه را درک کند و در آن حاضر باشد».[9]

برخی از انسانها به گونه‌ای در این دنیا زندگی می‌کنند که گویی به ماندن ابدی در آن اطمینان دارند و یا دست کم مرگ را فرسنگ‌ها از خود دورتر می‌پندارند در حالی که چنین نیست و تضمینی برای هیچ‌یک از افراد وجود ندارد که لحظه‌ای بعد در قید حیات باشند و یا اینکه شب قدر دیگری را بتوانند تجربه کنند؛ لذا بر هر انسانی واجب است تا از فرصت‌های موجود بیشترین بهره را کسب کند. و شب قدر همان فرصتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده تا از آن در جهت تقرب به درگاه الهی استفاده کند و کاهلی انسان در این شب به هر نحو که باشد سرنوشت غم‌انگیزی برای وی به دنبال خواهد داشت.

و به راستی:
گر گدا کاهل بُود  تقصیر صاحب خانه چیست؟ 

 پی نوشت ها
[1]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران, دار الکتب الإسلامیة، ‏1374ش, ج‏27، ص187
[2]. شاهد این معنى در آیات 3و4 سوره دخان است که مى‏فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ»
[3]. الدخان/4
[4]. الکلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق, الکافی, تصحیح: على اکبر غفارى و محمد آخوندى, چاپ چهارم, تهران, دار الکتب الإسلامیة ‏1407ه, ج 4 صص158 و 157, ح6
[5]. ر.ک: همان ج 4 ص159 ح9
[6].همچون: صد رکعت نماز, دو رکعت نماز با هفت قل هو اللَّه احد استغفار هفتاد مرتبه  قرآن به سر گرفتن هزار بار سوره انا انزلناه فى لیله القدر خواندن, دعاء شریف جوشن و زیارت حضرت ابى عبد اللَّه الحسین علیه السلام و اعمال دیگر
[7].ر.ک: مکارم شیرازی تفسیر نمونه، ج‏27، صص 192و191
[8]. حر عاملى، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعه، قم, م?سسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 ه, ج10, ص 358, ح13599و ر.ک: همان ح13600 و ح13601
[9]. حرعاملی, وسائل‏الشیعه ج10 ص305 ح13480
منبع:tebyan.net


تشنگی

آزمایش الهی در ماه رمضان


پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: اگر بندگان مى‏دانستند که در رمضان چه [برکاتى] هست، آرزو مى‏کردند که رمضان، یک سال باشد.(بحارالأنوار)



چند سالیست که ماه مبارک رمضان مقارن با فصل تابستان شده است و واضح است که روزه گرفتن در تابستان با گرمای شدید و روزهای طولانی بسیار سخت است. اما فراموش نکنیم که در روزه‌داری آزمایش الهی نهفته است و آثار و برکات بسیاری دارد. درست است که در ماه مبارک رمضان، شیطان دست و پایش در غل و زنجیر است اما یادمان باشد که هوای نفس آزاد است و تلاش می‌کند که انسان در آزمایش الهی مردود شود. خالصانه خود را به خدا واگذاریم و از او بخواهیم که در روزه‌داری توفیقمان دهد و مراقب باشیم که تشنگی و گرما ما را از روزه گرفتن منصرف نکند که برکات زیادی را از دست می دهیم از یک سو و مستوجب عذاب می شویم از سوی دیگر. و هیچ چیز بالاتر و زیباتر از فرمانبرداری از حضرت احدیت نیست.

در این مقاله آیه‌ای که بواسطه آن روزه واجب شده است را بررسی می‌کنیم، تا با آیه روزه بیشتر و بهتر آشنا شویم .

«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون (بقره/183)؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید.»

قرآن، روح ماه مبارک رمضان است که در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است، قرآن قلب ماه مبارک رمضان است که بدون این قلب و ضربان آن،‌ جوهره‌ی حقیقت در رگ‌های حیات معنوی روزه‌داران به جریان نمی‌افتد. قرآن بهار دل‌ها و ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. بنابراین باید گفت که بخش اعظم برکات ماه مبارک رمضان، در رابطه با قرآن است و در این ماه باید بذر فرامین نورانی قرآن را در مزرعه‌ی دل‌ها بکاریم، تا رشد و نمو کند و سرانجام میوه‌ی قرآن را در این ماه برای غذای روح برگیریم و قوت قلبمان را در پرتو برکات قرآنی این ماه، بیمه نماییم و چنین بهره‌برداری جز از راه انس حقیقی با قرآن بدست نخواهد آمد.

در آیه فوق واجب شدن یکی از فروعات دین، یعنی روزه مطرح شده است. و با لحنی تاکیدآمیز مى‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‌اید روزه بر شما نوشته شده است آنگونه که بر امتهایى که قبل از شما بودند نوشته شده بود» (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم).
از آنجا که انجام این عبادت با محرومیت از لذائذ مادى و مشکلاتى، مخصوصا در فصل تابستان همراه است تعبیرات مختلفى در آیه فوق به کار رفته که روح انسان را براى پذیرش ‍ این حکم آماده سازد.

‏خداوند بعد از جمله: "یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام"، مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان کرد، بلافاصله فرمود: "کما کتب على الذین من قبلکم" و فهمانید که شما مسلمانان نباید از تشریع روزه وحشت کنید، و آن را گران بشمارید، چون این حکم منحصر به شما نبوده، بلکه حکمى است که در امتهاى سابق نیز تشریع شده بود.(لعلکم تتقون)، یعنى علاوه بر این که عمل به این دستور، همان فائده‏اى را دارد که شما به امید رسیدن به آن ایمان آوردید، و آن، عبارت است از تقوا، و علاوه بر این، این عمل که گفتیم در آن، امید تقوا براى شما هست، همچنان که براى امتهاى قبل از شما بود. (المیزان، ذیل آیه)
ماه رمضان

اینگونه خطاب(اى کسانى که ایمان آورده‏اید) به منظور توجه دادن مردم به صفت ایمانشان است، وگرنه مى‏فرمود: (اى مردم) لیکن خواست‏ بفهماند با توجه به این که داراى ایمانید باید هر حکمى را که از ناحیه پروردگارتان مى‏آید بپذیرید، هر چند که بر خلاف و ناسازگار با عادات شما باشد.(المیزان، ذیل تفسیر آیه مربوطه)

و بلافاصله فلسفه این عبادت انسان‌ساز و تربیت آفرین را در یک جمله کوتاه، اما بسیار پرمحتوا چنین بیان مى‌کند: «شاید پرهیزکار شوید» (لعلکم تتقون).

پس از این آیه در می‌یابیم که روزه تاثیری جدی بر پرورش روح تقوا و پرهیزگارى در تمام زمینه‌ها و همه ابعاد وجودی انسان دارد.

از آنجا که انجام این عبادت با محرومیت از لذائذ مادى و مشکلاتى، مخصوصا در فصل تابستان همراه است تعبیرات مختلفى در آیه فوق به کار رفته که روح انسان را براى پذیرش ‍ این حکم آماده سازد.

خداوند سر صحبت را با مومنان با خطاب "یا ایها الذین آمنوا": اى مؤمنان، شروع می‌کند.

سپس بیان این حقیقت که روزه اختصاص به شما ندارد، بلکه در امتهاى پیشین نیز بوده است.

و سرانجام بیان فلسفه آن و این که اثرات پربار این فریضه الهى صد در صد عائد خود شما مى‌شود، آن را یک موضوع دوست داشتنى و گوارا مى‌سازد.

در حدیثى از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شد که فرمود: لذة ما فى النداء ازال تعب العبادة و العناء!: «لذت خطاب "یا ایها الذین آمنوا" آنچنان است که سختى و مشقت این عبادت را از بین برده است!»( تفسیر مجمع البیان، ج 2، ذیل آیه)

روزه آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى‌گذارد، که از همه مهمتر "بعد اخلاقى" و فلسفه تربیتى آن است .

از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را "لطیف"، و اراده انسان را "قوى"، و غرائز او را "تعدیل" مى‌کند.

روزه‌دار باید در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنین لذت جنسى چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او مى‌تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوس‌ها و شهوات خود مسلط گردد.
در حدیثى از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده که در مورد خطاب "یا ایهاالذین آمنوا" فرمود: لذة ما فى النداء ازال تعب العبادة و العناء؛ «لذت خطاب "یا ایها الذین آمنوا" آنچنان است که سختى و مشقت این عبادت را از بین برده است!»

در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانى و معنوى آن است، انسانى که انواع غذاها و نوشابه‌ها را در اختیار دارد و هر لحظه که تشنه و گرسنه شده به سراغ آن مى‌رود، همانند درختانى است که در پناه دیوارهاى باغ بر لب نهرها مى‌رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم دوامند اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مى‌شوند، و مى‌خشکند اما درختانى که از لابلاى صخره‌ها، در دل کوهها و بیابانها مى‌رویند و نوازشگر شاخه‌هایشان از همان طفولیت طوفانهاى سخت، و آفتاب سوزان، و سرماى زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت‌کوش و سخت جانند!

روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام مى‌دهد و با محدودیتهاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى‌بخشد، و چون غرائز سرکش را کنترل مى‌کند بر قلب انسان نور و صفا مى‌پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى‌دهد، جمله لعلکم تتقون (باشد که پرهیزگار شوید) اشاره به همه این حقایق است .

پیامبر اکرم فرمود: هر کس رمضان را از روى ایمان و براى خدا و پاداش او، روزه بگیرد و به عبادت برخیزد، گناهان گذشته‏اش آمرزیده مى‏شود.(الأمالی للطوسی: 150/247، بحارالأنوار: 96/366/42 و ج 97/17/35.)

و نیز حدیث معروف الصوم جنة من النار؛ روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ، اشاره به همین موضوع است.

در حدیث دیگرى از امام على(علیه‌السلام) مى‌خوانیم که از پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) پرسیدند:

چه کنیم که شیطان از ما دور شود؟ فرمود: الصوم یسود وجهه، و الصدقة تکسر ظهره، و الحب فى الله و المواظبة على العمل الصالح یقطع دابره، و الاستغفار یقطع وتینه؛ روزه روى شیطان را سیاه مى‌کند، و انفاق در راه خدا پشت او را مى‌شکند، و دوست داشتن به خاطر خدا، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع مى‌کند، و استغفار، رگ قلب او را مى‌برد .(تفسیر نمونه، ذیل تفسیر آیه)

در نهج البلاغه به هنگامى که امیر مؤمنان على(علیه‌السلام) فلسفه عبادات را بیان مى‌کند به روزه که مى‌رسد چنین مى‌فرماید: والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق؛ خداوند روزه را از این جهت واجب فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد. (تفسیر نمونه، ذیل تفسیر آیه)

و نیز در حدیث دیگرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) مى‌خوانیم: ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل فیها الا الصائمون؛ بهشت درى دارد به نام "ریان" (سیراب شده) که تنها روزه‌داران از آن وارد مى‌شوند. (تفسیر نمونه، ذیل تفسیر آیه)

مرحوم صدوق در "معانى الاخبار" در شرح این حدیث مى‌نویسد انتخاب این نام براى این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه‌دار از ناحیه عطش است، هنگامى که روزه‌داران از این در وارد مى‌شوند چنان سیراب مى‌گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.


پس تشنگی را تحمل نماییم که به سیرابی جاودانه خواهیم رسید.