سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

در حال حاضر آوکادو، زنجبیل، زردچوبه و دیگر مواد خوراکی از این دست به عنوان مواد خوراکی با خواص فوق العاده جای خود را در اروپا و آمریکا باز کرده اند.

 

در حال حاضر آوکادو، زنجبیل، زردچوبه و دیگر مواد خوراکی از این دست به عنوان مواد خوراکی با خواص فوق العاده جای خود را در اروپا و آمریکا باز کرده اند.

 

به گزارش دویچه وله، آسایی یکی از انواع میوه های تیره ای به نام سته است. این میوه به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده، زیرا آن گونه که می گویند مصرف این میوه سبب لاغری می شود. همچنین گفته می شود که آسایی به خاطر داشتن منابع غنی آنتی اکسیدان از بروز چین و چروک پوست جلوگیری می کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. بی سبب نیست که بسیاری از ورزشکاران با خوردن آسایی در پی قدرت بیشترند.

 

آوکادو یکی از چرب ترین میوه ها در جهان است. با این حال آوکادو جزو غذاهای چاق کننده محسوب نمی شود، زیرا چربی این میوه غیراشباع و با ارزش است و به همین دلیل نیز مصرف آن اثری مثبت بر سطح کلسترول و سیستم قلبی عروقی بدن می گذارد. آوکادو دارای ویتامین های فراوانی است که سبب تقویت پوست، موی بدن، سیستم ایمنی و اعصاب می شود.

 

چیا گیاهی است یک ساله از خانواده نعناعیان. گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد، تخم های کوچک چیا به خاطر ذخیره بالای پروتئین و اسیدهای چربِ امگا 3 و امگا 6 مشهور هستند. گفته می شود که اقوام مایا و آزتک در آمریکای جنوبی از 5 هزار سال پیش تاکنون خواص تخم چیا را می شناخته اند. تخم چیا مزه خاصی ندارد.

 

دیوخار که آن را سفیدخار یا خفچه نیز می نامند، گیاهی است پرخار از خانواده بادمجانیان. دیوخار انواع وحشی و تزئینی گوناگونی دارد با خاصیت های متعدد دارویی. میوه های این درختچه را سالم ترین میوه های جهان می نامند. گفته می شود که از جمله خواص این میوه تقویت سیستم ایمنی، قلب و کمک به کاهش فشار خون در بدن است. دیوخار در ایران از جمله در مناطقی چون ارومیه، جاده سنتو و جیران سفلی رشد می کند.

 

کلم کالی نوعی سبزیِ برگی است که در آمریکا بسیار مشهور شده و به آرامی جای خود را در اروپا نیز باز کرده است. کلم کالی سرشار از ویتامین های مختلف است. مصرف 100 گرم از این سبزی نیاز روزانه ویتامین C در بدن را تامین می کند. این سبزی همچنین دارای منابع سرشار ویتامین A و مواد معدنی چون آهن و کلسیم است.

 

ماه ژوئیه زمان استفاده از واکسینیوم در آلمان است. این میوه سرشار از ویتامین های گوناگون است و مانع بروز التهاب و عفونت در بدن می شود. گفته می شود یونانیان و رومی ها در گذشته های دور از این میوه برای جلوگیری از دردهای روده استفاده می کردند. واکسینیوم به رغم شباهت هایش با میوه "آچای" کالری زیادی ندارد و چرب نیست. از واکسینیوم برای جوان نگاه داشتن پوست هم استفاده می شود.

 

زنجبیل یا زنجفیل یا شنگویر گیاهی دارویی برای شفای بیماری های دستگاه گوارش است. با مصرف زنجبیل جریان خون در روده راحت تر انجام می شود و التهاب های روده التیام می یابند. زنجبیل از زمان های دور در طب سنتی چین نقش مهمی ایفا کرده و در ایران باستان نیز با نام "ژنگویر" کاربرد داشته است.

 

زَردچوبه یا زَرچوبه هزاران سال است به عنوان گیاه و ادویه ای بسیار مهم در هند شناخته شده و هندیان این گیاه مقدس را تقریبا در هرغذایی می ریزند، زیرا زردچوبه هم غذا را خوشمزه می کند و هم فرایند هضم غذا را آسان تر می کند. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و زردچوبه بخش اصلی ادویه معروف به "کاری" را تشکیل می دهد. زردچوبه سبب کاهش کلسترول خون می شود و از التهاب ها و عفونت های بدن جلوگیری می کند.

 

صرف چند بادام در روز سبب تندرستی بیشتر بدن می شود. خوردن بادام از گرسنگی شدید جلوگیری می کند، تاثیر مثبتی بر قلب می گذارد و از بروز بیماری دیابت نوع دوم و آلزایمر جلوگیری می کند. چربی موجود در بادام چون چربی آوکادو از نوع خوب چربی است و بالارفتن سطح آن در خون نگران کننده نیست.

 

کوینو آ گیاهی است که در آمریکای جنوبی می روید و نحوه طبخ دانه های آن شبیه برنج است. بومیان آمریکای جنوبی به آن "دانه اینکا" یا برنج پرو می گویند. کوینو آ به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین در سراسر جهان شناخته شده است. دانه های کوچک کوینو آ حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری و آنتی اکسیدان های ضدبیماری ها هستند. آن ها همچنین فاقد گلوتن هستند و غنی از مواد معدنی.


رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است.

 

رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است. اختلال در هر یک از این موارد می تواند، باعث نقص رشد و کوتاهی قد شود. استفاده منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی است.

 

کوتاهی قد در اکثر موارد ناشی از عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) است، اما ممکن است به دنبال بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) نیز رخ دهد. علل پاتولوژیک کوتاهی قد شامل بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی روانی است.

 

علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی می باشد. با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی تلقی شود، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است.

 

عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها و... مثلا شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.

 

اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین های گوناگون این نتیجه به دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم اند. از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد.

 

هدف نهایی رشد رسیدن به نقطه تولید مثل و انتقال وراثت به نسل های بعد می باشد که در اینجا رشد قدی هم به اوجه خود می رسد. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. دوران بلوغ آخرین فرصت برای افزایش قد است. علاوه بر هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح شده و مسئول افزایش قد است، ترشح بعضی هورمون ها نیز در رشد قد تاثیر دارد به عنوان مثال هورمون های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف ها شده و عملکرد هیپوفیز را مهار می کند، همچنین کم کاری تیروئید می تواند باعث اتصال زودهنگام غضروف های مفصلی و توقف رشد شود.

 

رشد قدی با سلامت استخوان و رشد استخوانی همسو می باشد. بسیاری از مکمل ها و مواد مغذی و هورمون ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در پروسه رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.

 

ویتامین های موثر بر جلوگیری از کوتاهی قد

 

1 کلسیم

 

کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان سازی ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی شود. کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و... تخم مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدارت ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می باشند.

 

2 منیزیم

 

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش پیدا می کند. رژیم های غذایی حاوی منیزیم و مکمل های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می شود.

 

3 ویتامین های گروه B+

 

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

 

4 روی

 

عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است. از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهدشد.

 

5 ویتامین D

 

حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می گردد.

 

6 ویتامین C

 

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می شود. منبع این ویتامین میوه های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.

 

7 ویتامین K

 

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.

 

8 فسفر

 

ساختار اصلی استخوان ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، تخم مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان ها را شکل می دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند باعث رشد قدی مناسب شود.

 

9 سایر املاح و ویتامین ها

 

بسیاری از املاح و ویتامین ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول های سازنده بافت استخوانی را افزایش می دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان ها و افزایش قد می شوند.

 

از این املاح می توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی گذارد اما برای تولید هورمون های T4،T3 که توسط غده تیروئید ترشح می شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف ها موثر هستند.

 

10 درشت مغذی ها

 

علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می باشند.

 

پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می باشند.

 

استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می کند و از طرفی اینگونه رژیم ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می شود.

 

11 آرژنین

 

آرژنین یکی از اسیدآمینه های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می گردد و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.

 

12 هورمون رشد

 

درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی (رشد بیش از اندازه استخوان ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می شود)، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی (به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت)، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.

 

خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود 50 درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در حین ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می شود.

 

در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.

 

در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه ای و درمان بیماری ها اولویت نخست را دارد. روش های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

0

با تفکر غذا بخوریدتفکر در غذاخوردن یک تکنیک است که به شما کمک می کند تا بر عادات غذا خوردن خود کنترل پیدا کنید. نشان داده شده است که تفکر در غذاخوردن سبب از دست دادن وزن، کاهش پرخوری و به شما در داشتن احساس بهتر کمک کند.

 

با تفکر غذا بخوریدتفکر در غذاخوردن یک تکنیک است که به شما کمک می کند تا بر عادات غذا خوردن خود کنترل پیدا کنید. نشان داده شده است که تفکر در غذاخوردن سبب از دست دادن وزن، کاهش پرخوری و به شما در داشتن احساس بهتر کمک کند. این مقاله توضیح می دهد که تفکر در غذا خوردن چگونه موثر است و شما برای شروع چه باید انجام دهید.

 

تفکر در خوردن چیست؟

 

غذا خوردن با توجه است بر اساس حضور ذهن است و آن یک مفهوم بودایی است. حضور ذهن یک شکل از تفکر است که شما را در تشخیص و مقابله با احساسات و احساس های فیزیکی شما کمک می کند.

 

این به درمان بسیاری از شرایط، از جمله اختلالات خوردن، افسردگی، اضطراب و رفتارهای مختلف مربوط به مواد غذایی کمک کرده است. با توجه غذا خوردن استفاده از تمرکز حواس برای رسیدن به یک حالت توجه کامل با تجارب شما است.

 

اساسا، غذا خوردن با توجه شامل:

 

به آرامی و بدون حواس پرتی غذا خوردن.

 

گوش دادن به نشانه گرسنگی فیزیکی و تنها غذا خوردن تا زمانی که شما کامل شوید.

 

افتراق بین گرسنگی واقعی و تحریک غیر گرسنگی برای غذا خوردن.

 

تعامل با حواس با توجه به رنگ، بوی، صدا، بافت و سلیقه ها.

 

یادگیری مقابله با احساس گناه و اضطراب در مورد مواد غذایی.

 

خوردن برای حفظ سلامت و تندرستی.

 

توجه به اثرات مواد غذایی بر روی احساسات و شکل شما.

 

درک مواد غذایی.

 

این چیزها به شما اجازه جایگزین افکار خودکار و واکنش هایی با هوشیاری بیشتر و پاسخ سالم می دهد.

 

چرا باید با توجه غذا خوردن را امتحان کنید؟

 

توجه شما از واقعیت غذا خوردن توسط تلویزیون، کامپیوتر و گوشی های هوشمند تغییر پیدا می کند. خوردن اغلب به سرعت به یک عمل بی فکر تبدیل می شود این می تواند مشکل ساز باشد و مغز 20 دقیقه طول می کشد تا سیری شما را متوجه شود.

 

اگر شما بیش از حد سریع غذا بخورید سیگنال احساس سیری ممکن است نرسد و شما بیش از حد غذا می خورید و این در پرخوری بسیار رایج است. با خوردن آگاهانه، فکر شما بازیابی و سرعت کاهش می یابد و خوردن یک عمل عمدی به جای خودکار می شود.

 

همچنین، با افزایش شناخت خود را از گرسنگی فیزیکی و نشانه های سیری، شما قادر به تمایز بین گرسنگی فیزیکی، واقعی و عاطفی خواهید بود. علاوه بر این، شما آگاهی خود را از محرک های که باعث خوردن می شوند افزایش می دهید حتی اگر شما لزوماً گرسنه نیستید.

 

با دانستن عوامل محرک، شما می توانید یک فضا بین آنها و پاسخ ایجاد کنید. آن در واقع به شما زمان و آزادی می دهد تا پاسخ درست را انتخاب نمایید.

 

با فکر غذا خوردن و از دست دادن وزن

 

این یک واقعیت شناخته شده است که اغلب برنامه های کاهش وزن در دراز مدت موثر نیستند. کاهش وزن حدود 85 درصد از افراد چاق بازگشت نموده و یا حتی بالاتر از وزن اولیه در عرض چند سال رسیدند.

 

پس از کاهش وزن موفق، عواملی مانند پرخوری، غذا خوردن احساسی، غذا خوردن و خوردن خارجی در پاسخ به هوس غذایی با افزایش وزن و برگشت وزن ارتباط داده شده است.

 

تماس مزمن با استرس نیز ممکن است نقش بزرگی در پرخوری و توسعه چاقی بازی کند. اکثریت قریب به اتفاق مطالعات موافقت دارند که غذا خوردن با فکر به از دست دادن وزن با تغییر رفتارهای تغذیه ای و کاهش استرس شما کمک می کند.

 

در یک سمینار گروهی برای 6 هفته روی غذا خوردن با فکر در میان افراد چاق منجر به از دست دادن وزن به طور متوسط از 9 پوند ( 4 کیلوگرم ) در طول سمینار و در یک دوره 12 هفته ای پیگیری شد.

 

در یک سمینار 6 ماه دیگری خوردن با فکر، منجر به از دست دادن وزن به طور متوسط از 26 پوند (12کیلوگرم)، بدون هیچ گونه برگشت وزن در طول دوره پس از 3 ماه به دست آوردند.

 

با این تغییر روش شما در مورد مواد غذایی فکر می کنید احساسات منفی که ممکن است با غذا خوردن مرتبط باشد با آگاهی، بهبود کنترل خود و احساسات مثبت جایگزین می شود. هنگامی که ناخواسته به رفتارهای تغذیه ای پرداخته، شانس موفقیت کاهش وزن طولانی مدت افزایش می یابد.

 

با فکر خوردن و پرخوری

 

پرخوری شامل خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی در یک مقدار کوتاه از زمان، بدون فکر و بدون کنترل است. آن با اختلالات غذا خوردن و افزایش وزن مرتبط است و یک مطالعه نشان داد که تقریبا 70 درصد از کسانیکه با خوش گذرانی غذا می خورند چاق هستند. نشان داده شده است که با فکر غذا خوردن، شدت و فرکانس پرخوری را کاهش می دهد.

 

با فکر خوردن و رفتارهای خوردن ناسالم

 

نشان داده شده است خوردن با فکر علاوه بر اینکه یک درمان موثر برای پرخوری عیاشی است سبب کاهش آن نیز می شود. غذا خوردن احساسی: در پاسخ به احساسات خاص غذا خوردن.

 

غذا خوردن به بیرون: غذا خوردن در پاسخ به نشانه های مربوط به مواد غذایی در محیط زیست، مانند بینایی و یا بوی غذا که سبب خوردن می شود. رفتارهای خوردن ناسالم شایع ترین مشکلات گزارش در میان افراد چاق هستند.

 

چگونه با فکر خوردن را تمرین نماییم

 

برای تمرین تمرکز حواس، شما به یک سری از تمرینات و مراقبه نیاز دارید. بسیاری از مردم پیدا کردند که تمرین تمرکز حواس در سمینارها، دوره های آنلاین و یا کارگاه های تمرکز حواس و یا غذا خوردن با فکر شرکت نمایند.

 

با این حال، بسیاری از راه های ساده برای شروع وجود دارد که مزایای قدرتمند در شما دارند که عبارتند از:

 

آهسته تر بخورید و به وعده های غذایی خود حمله نکنید.

 

به طور کامل غذا را بجوید.

 

حواس پرتی خود را با خاموش کردن تلویزیون و پایین گذاشتن گوشی از بین ببرید.

 

در سکوت غذا بخورید.

 

تمرکز بر روی چگونگی مواد غذایی باعث می شود شما احساس راحتی کنید.

 

در زمانی که شما سیر هستید خوردن را متوقف کنید.

 

از خود بپرسید که چرا شما غذا می خورید آیا شما واقعاً گرسنه هستید؟ آیا آن سالم است؟

 

برای شروع، این یک ایده خوب است که انتخاب یک وعده غذا در روز و روی این نقاط تمرکز کنید. سپس شما می توانید بر روی اجرای این عادات در وعده های غذایی دیگر تمرکز کنید.


بلند بگویید "آرسنیک". حتی تلفظ این نام هم حس سمی بودنش را منتقل می کند. با وجود اینکه این ماده به عنوان زهر استفاده می شود، اما به طرق مختلف از طریق غذایی که می خوریم وارد بدنمان می شود.

 

بلند بگویید "آرسنیک". حتی تلفظ این نام هم حس سمی بودنش را منتقل می کند. با وجود اینکه این ماده به عنوان زهر استفاده می شود، اما به طرق مختلف از طریق غذایی که می خوریم وارد بدنمان می شود.

 

به گزارش هافینگتون پست، مسئله اینجاست که میزان بالای آرسنیک باعث ابتلا به سرطانهای پوست، ریه و مثانه و همچنین بیماری های دیابت و قلبی و عروقی می شود. در نتیجه باید حواستان به غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن است این ماده را به بدنتان منتقل کند باشد.

 

آرسنیک هم به صورت طبیعی از فرسایش سنگ و خاک به وجود می آید و هم در قالب حشره کشها توسط بشر تولید می شود. به آرسنیک طبیعی، آرسنیک ارگانیک گفته می شود و تصور می شود که غیر سمی است و به صورت طبیعی بدن می تواند آن را دفع می کند. اما آرسنیک صنعتی، آرسنیک غیرارگانیک نام دارد و کارسینوژنی شناخته شده است.

 

یک نکت? دیگر دربار? آرسنیک این است که طول عمر بسیار بالایی دارد، و حتی با این وجود که در حال حاضر مصرف این ماده در آفت کشها ممنوع شده، اما بقایای آن حالا حالاها در خاک باقی خواهد ماند.

 

در واقع گریزی از آرسنیک نیست، اما با تغییر رژیم غذاییتان می توانید میزان تماستان با آرسنیک را کاهش دهید. کاترین کاتینگهام، متخصص تغذیه می گوید: "سعی کنید رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشید و خود را به تنها چند غذا وابسته نکنید. بدین ترتیب حتی اگر چند غذا هم به آرسنیک آلوده باشند، در مجموع تماس خود را با این ماد? سمی کاهش داده اید."

 

در زیر با چند خوراکی ای که اگرچه نباید ناگهان به کل از رژیمتان حذف کنید، اما در عین حال نباید هر روز آنها را بخورید، آشنا می شوید.

 

ماهی های تیره گوشت

 

افزودن ماهی به رژیم غذایی فواید بسیاری دارد، از جمله: کاهش انداز? دور کمر، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود عملکرد مغز. اما یک عنصر خیلی کوچک در این میان هست که چندان مطلوب نیست و آن میزان آرسنیک موجود در ماهی است.

 

پژوهشی در این رابطه در نیوهمپشایر انجام شده است. پژوهشگران دریافتند که میزان آرسنیک موجود در بدن افراد مورد آزمایش که در هفته حداقل یک بار ماهی می خوردند، فارغ از جنسیتشان، به نسبت به کسانی که تنها یک بار در ماه ماهی می خوردند، 7.4 درصد بیشتر بود.

 

غذاهایی که جزو غذاهای دریایی تیره گوشت طبقه بندی می شوند (نظیر استیک تونا، ماهی اسقومری، سلمون، ساردین و اره ماهی) از جمله ماهی هایی هستند که حاوی بیشترین میزان آرسنیک هستند.

 

آرسینیک ارگانیک معمولاً در هم? انواع ماهی یافت می شود. اما این تحقیق نشان می دهد که آرسنیک ارگانیک این نوع ماهیها پس از گوارش در بدن به آرسنیک غیرارگانیک تبدیل می شود. محققان مطمئن نیستند که چرا در مورد ماهی های تیره گوشت این اتفاق می افتد و در مورد سایر انواع ماهی ها نه. اما نمی شود ماهی نخورد چرا که ماهی حاوی برخی از سالمترین چربی های امگا 3 است.

 

در نتیجه اگر می خواهید فواید ماهی بهره مند شود، بهتر است از مصرف مواد دیگری که آلوده به آرسنیک هستند، نظیر برنج، در رژیم خود بکاهید.

 

برنج و محصولات برنجی

 

چند سال پیش نتایج تحقیقی در مورد برنج منتشر شد که دوستداران این غل? پرطرفدار را به وحشت انداخت. طبق این پژوهش مشخص شد که برنج، چه قهوه ای و چه سفید، نسبت به هر نوع میوه، غله و سبزی دیگری، تراکم آرسنیک بسیار بیشتری دارد.

 

در این پژوهش میزان آرسنیک 223 نمونه برنج نپخته و غذاهای حاوی برنج مورد بررسی قرار گرفت؛ میزان آرسنیک غیرارگانیک موجود در این محصولات از 3 تا 222 بخش در یکای سنجش متفاوت بود. پژوهشگران باور دارند که گیاه برنج تمایل بیشتری به جذب آرسنیک طبیعی موجود در خاک و آب دارند و به همین طریق آفت کشهای پای? آرسنیک استفاده شده در گذشته را هم بیشتر جذب می کنند.

 

میزان آرسنیک موجود در برنج قهوه ای به علت فرآوری کمتر، حتی از برنج سفید نیز بیشتر است. از همین رو محصولات حاوی برنج نیز میزان آرسنیک بالایی دارند. خوراکی هایی نیز که با استفاده از برنج قهوه ای شیرین سازی می شوند نیز همین طور.

 

کلم پیچ

 

شاید برای دوستداران کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپا جالب باشند که بدانند، این گیاهان میزان بالایی آرسنیک دارند. محققان دریافته اند که میزان آرسنیک موجود در ناخن کسانی که هفته ای حداقل یک بار کلم پیچ مصرف می کنند، 10 درصد بیشتر از کسانی است که از این گیاه نمی خورند. میزان بالای سولفور موجود در این گیاهان ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، چرا که آرسنیک با آسانی بیشتری به ترکیبات حاوی سولفور می چسبد.

 

کلم پیچ ها از جمله سالمترین سبزیجاتی هستند که می توانید بخورید، اما نمی توان آرسنیک موجود در آنها را نادیده گرفت و در نتیجه اگر به صورت روزانه از کلم پیچها استفاده می کنید، بهتر است از مصرف خود بکاهید و خوراکیهای مغذی دیگری را جایگزین آن کنید.


ورزش در مبارزه با بیماری هم می تواند کمکتان کند هم به دردسر بیاندازدتان. چهار اشتباه شایع وجود دارد که اگر از آنها جلوگیری کنید می توانید این فصل را سالم رد کنید.

 

دستور العمل پیشگیری از مریض شدن در این فصل بارها و بارها گفته شده: دست های خود را بشویید، صورت خود را لمس نکنید، واکسن آنفولانزا بزنید، میوه و سبزیجات میل کنید و به اندازه کافی نیز بخوابید. اما وقتی نوبت به ورزش می رسد این راهنما کمی دچار تغییر می شود.

 

ورزش در مبارزه با بیماری هم می تواند کمکتان کند هم به دردسر بیاندازدتان. چهار اشتباه شایع وجود دارد که اگر از آنها جلوگیری کنید می توانید این فصل را سالم رد کنید. همچنین از شما خواهش می کنم قبل و بعد از استفاده ی وسائل باشگاه آنها را تمیز کنید.

 

مشکل شماره یک: مرتب ورزش نمی کنید

 

اگر سرمای زمستان باعث شده برنامه پیاده روی تان بهم بریزد، باید ترتیبی بچینید که با پوشش مناسب در هوای سرد ورزش کنید و یا عضو یک باشگاه شوید. 30 دقیقه ورزش هوازی با سرعت متوسط مانند پیاده روی متوسط ( یا شنا، دویدن و دوچرخه سواری ) می تواند مقدار سلول های محافظ سیستم ایمنی بدن مانند ایمونوگلوبولینها، نوتروفیل ها و سلول های کشنده طبیعی را افزایش دهد.

 

افرادی که بیشتر روز های هفته را ورزش می کنند خطر ابتلای خود به سرماخوردگی های شایع را تا 50 درصد کاهش می دهند. بعلاوه، مقدار این سلول های تا سه ساعت بعد از ورزش همچنان بالا می ماند. هر بار که ورزش می کنید، سلول های مهم ایمنی بدن از بافت های محیطی را می سازد، و وارد سسیستم گردش خون می کند تا دوباره به کل بدن بروند و قابلیت مبارزه با ویروس ها و باکتری ها را افزایش دهند.

 

مشکل شماره دو: جا انداختن کلاس یوگا

 

رفتن به کلاس یوگا و یا انجام این ورزش با نوار ویدئویی در این فصل واقعا ارزشش را دارد چون می تواند از مریض شدنتان پیشگیری کند. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که روزانه 40 دقیقه یوگا کار می کنند بهبود قابل توجهی در سیستم ایمنی بدنشان مشاهده می کنند، همچنین سطح هورمون استرس در این افراد پایین می آید.

 

دکتر اوا سلهاب مسئول این تحقیقات می گوید: یوگا واکنش آرامش بخش بدن را فعال می کند، که سطح آدرنالین و کورتیزول را کاهش می دهد و سایتوکاین های پیش التهابی را که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند پایین می آورد.

 

مشکل شماره سه: عرق ریختن هنگام تب

 

این ایده که با عرق ریختن می توانید تب را کنترل کنید کاملا اشتباه است. وقتی احساس سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید باید به خود استراحت دهید، اگر آنفولانزا داشته باشید ? و هنوز در مراحل اولیه باشد و تشخیص دشوار ? ممکن است با اضافه کردن ورزش دچار مشکلاتی جدی شوید.

 

در طول ورزش خون 5 برابر سریعتر از حالت طبیعی به قلب می رسد، ویروس آنفولانزا در این حالت می تواند درون قلب متمرکز شود و باعث التهاب پوشش قلب شود. به چنین وضعیتی اندوکاردیت می گویند و می تواند به ضربان قلب آسیب وارد کند. در حالی که فعالیت های معمول نمی توانند در طول بیماری باعث آسیب شوند اما ورزش شدید می تواند کشنده باشد.

 

مشکل شماره چهار: بیش از حد ورزش کردن

 

75 تا 90 دقیقه، فعالیت بی امان، مانند دویدن در یک ماراتن، تمام مزایای خوب ورزش برای سیستم ایمنی را تبدیل به ضرر می کند. در واقع، مغزتان یک فعالیت شدید و طولانی مدت را به عنوان یک عامل تشدید فشار و چیزی که باعث در هم شکستن سیستم ایمنی می شود قلمداد می کند. به همین دلیل است که مغز هنگامی که در خطر هستید نشانه های فیزیولوژیکی از خود بروز می دهد، ذخایر کربوهیدرات خالی می شود، دمای بدن بالا می رود، و سلول های عضلانی شکسته می شوند.