سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

افرادی که همیشه از خواب‌رفتگی یا مورمور شدن دست می‌نالند، نیاز به بررسی بیشتری دارند. شاید به نوعی دچار آسیب شبکه عصبی بازویی شده باشند؛ مثلا این افراد دچار ضعف، خواب‌رفتگی و مورمور شدن در یک دست و بازو می‌شوند. این درد، در اثر آسیب کتف یا ناحیه زیر بغل به وجود می آید که بر شبکه عصبی، موسوم به کلاف بازویی تاثیر منفی می‌گذارد.گاهی اوقات بیماران از خواب‌رفتگی و مورمور شدن شبانه می‌نالند و می‌گویند تا بالای بازوی‌شان تیر می‌کشد.
بله، چنین موردی که اشاره کردید اگر شست، انگشت سبابه و انگشت وسطی را درگیر ‌کند، یا اینکه فرد دچار ضعف عضلانی شود، مطرح‌کننده اختلالی موسوم به "نشانگان تونل مچ” است.

*اختلال تونل مچ چطور بروز می‌کند؟
**همان‌طور که می‌دانید داخل مچ انسان یک مسیر عبوری برای وترها و عصب مدیان وجود دارد. التهاب یا تورم بافت‌های داخل تونل می‌تواند عصب مدیان را تحت فشار قرار دهد.عصب مدیان مسوول حس لامسه در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و قسمتی از انگشت حلقه‌ای است. تحت فشار قرار گرفتن این عصب موجب تولید بی‌حسی و درد خاصی می‌شود که تحت عنوان "نشانگان تونل کارپال” شناخته می‌شود.بسیاری اوقات، این نشانگان در هر دو مچ دست پدید می‌آید.

*چه عواملی ما را مستعد این اختلال می‌کند؟
**اگر چه نشانگان تونل کارپال اغلب بدون علت خاصی اتفاق می افتد، اما تعدادی از عوامل می‌توانند شما را مستعد ابتلا به این بیماری کنند. این عوامل شامل التهاب مفصل، چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و داشتن مشاغلی خاص است که دارای حرکات مکرر و قوی دست هستند؛ مثلا نشانگان تونل کارپال در افراد قالیباف، تایپیست، قصاب، پیانیست و مکانیک بیشتر است و به ندرت افرادی را که به طور تفریحی گلف، دوچرخه‌سواری یا قایق‌سواری انجام می‌دهند، نیز گرفتار ‌می سازد. عامل اصلی بروز این مشکل، انجام فعالیت‌های تکراری و با نیروی زاید، در حالی که مچ دست خم است، می‌باشد. البته نشانگان تونل کارپال می‌تواند در بعضی اختلالات غدد درون‌ریز نظیر دیابت، اکرومگالی و ندرتا کم‌کاری تیرویید و آرتریت روماتویید نیز دیده شود.به طور کلی زنانی که به میانسالی نزدیک می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند.

*خواهیم به موارد دیگری از همین قبیل اشاره کنیم، از چه مشکلاتی باید نام ببریم؟
**آسیب اعصاب محیطی از دیگر اختلالاتی است که می‌تواند باعث احساس مورمور شدن در دست‌ها و پاها شود.همچنین این احساس می‌تواند با کرختی در همین نواحی و ضعف و درد عضلانی دست و پا نیز همراه باشد. همان‌طور که می‌دانید اعصاب محیطی امکان برقراری ارتباط میان مغز، اعضای بدن، عروق خونی، عضلات و پوست را فراهم می‌سازند. فرامین مغزی از طریق اعصاب حرکتی منتقل می‌شوند و اطلاعات دریافتی توسط بدن از راه اعصاب حسی به مغز مخابره می‌شوند.آسیب یک عصب محیطی می‌تواند ارتباط بین مغز و ناحیه تحت پوشش آن عصب را قطع کند. این اتفاق توانایی شما در حرکت عضلات یا درک طبیعی حواس یا هر دو را در منطقه آسیب‌دیده، دچار اختلال خواهد کرد.آسیب عصبی می‌تواند به بروز نوعی احساس مورمور شدن، سوزش و سایر احساسات دردناک در منطقه ی درگیر منجر شود.

*آیا این موضوع همان نوروپاتی محیطی نیست؟
**چرا، دقیقا همان است.

*علت این نوروپاتی‌ها چیست؟
**نوروپاتی‌های محیطی علل بی‌شماری دارند. از جمله ی این علل می‌توان به سوانح، اعمال فشار بر عصب و آسیب عصبی ناشی از یک بیماری خودایمنی مثل لوپوس و روماتیسم مفصلی اشاره کرد. البته برخی از بیماری‌های کبدی، کلیوی و تیروئید هم می‌توانند به اعصاب محیطی آسیب برسانند.

*بسیاری از بیماران دیابتی نیز از گزگز شدن دست و پا می‌نالند. دلیل آن چیست؟
**شایع‌ترین علل، نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت است. علایم و نشانه‌های نوروپاتی محیطی ممکن است سال‌ها پس از ابتلا به بیماری ظاهر شوند. اگر دیابت شما به خوبی کنترل نشده باشد، احتمال بروز زودرس علایم و نشانه‌های عصبی وجود دارد.

*نکته دیگری باقی مانده است که بخواهید درباره آ‌ن توضیح بدهید؟
**بله؛ در میان افراد معتاد به الکل، رژیم ناکافی به ویژه کمبود ویتامین تیامین (B1) می‌تواند با بروز نوروپاتی در ارتباط باشد. کم‌خونی هم ممکن است روی دهد و شانس ابتلا به نوروپاتی محیطی را افزایش دهد. اغلب کم‌خونی‌ها در اثر کمبود ویتامین B12 رخ می‌دهند. علایم و نشانه‌های نوروپاتی محیطی معمولا طی چند ماه پیشرفت می‌کنند، ولی در برخی از موارد مثل مسمومیت با آرسنیک ممکن است فورا بروز کنند. احساس مورمور شدن معمولا در انگشتان پا یا نرمه پاها شروع و به سمت بالای بدن گسترش می‌یابد. گاهی این احساس در دست‌ها آغاز و به سمت بازوها کشیده می‌شود. نوعی احساس کرختی نیز به همین شیوه ممکن است ایجاد شود. پوست شما ممکن است حساس شود و حتی لمس آرام آن هم دردناک گردد. در برخی از نوروپاتی‌های محیطی ممکن است ضعف عضلانی زودتر یا به شکلی محسوس‌تر از علایم و نشانه‌های حسی بروز کند.

*خیلی اوقات برخی افراد که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، دچار مشکلاتی از این دست می‌‌شوند. چرا؟
**ضعف عضلانی یا مورمور شدن یک بازو یا دست از مشخصه‌های سکته مغزی است و معمولا با نشانه‌های دیگری همچون خواب‌رفتگی و ضعف عضلات صورت یا یک پا همراه است. در صورت بروز چنین علامتی، بلافاصله به نزدیک‌ترین درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید.

*مشکلات ناحیه گردن هم باعث بی‌حسی و مورمور شدن دست می‌شود؟
**بله. فشردگی یا آسیب یکی از اعصاب در گردن می‌تواند به خواب‌رفتن و مورمور شدن منجر گردد که ممکن است به کتف، بازو، دست و انگشتان تیر بکشد. گاهی اوقات اختلال عملکرد عصب اولنار (عصب اولنار شامل الیاف حرکتی و حسی است که مسیر خود را در تنه تحتانی و طناب داخلی شبکه بازویی طی می کند) نیز می‌تواند چنین مشکلاتی به وجود آورد. آسیب عصب اولنار در ناحیه آرنج باعث مورمور شدن و خواب‌رفتن ناحیه آرنج تا انگشت کوچک و قسمتی از انگشت حلقه می‌شود. ضربه زدن به این ناحیه، نوعی درد و احساس سوزن شدن ایجاد می‌کند. ممکن است بیمار دچار ضعف عضلات دست هم شود.


عصر ایران

گردآوری : گروه اینترنتی پرشین وی
http://www.persianv.co


آیا میدانستید که استفاده از هدفون در هر ساعت، باکتری‌های موجود در گوش شما را تا هفتصد برابر افزایش می‌دهد ؟

آیا میدانستید که مار می تواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند ؟

آیا میدانستید که هر انسان تا 8 دقیقه بعد از قطع گردنش هنوز به هوش است ؟

آیا میدانستید که یک قطره آب دارای یک‌ صد میلیارد اتم است ؟

آیا میدانستید که وقتی به خورشید نگاه می کنید 8 دقیقه قبل از آن را مشاهده می کنید ؟

آیا میدانستید که ظروف پلاستیکی تقریبا 50 هزار سال در برابر تجزیه مقاومند ؟

آیا میدانستید که دانشمندان دریافته اند مورچه ها هم مانند انسان ها صبح ها خمیازه می کشند ؟

آیا میدانستید که تصمیم بر این بود که کوکا کولا به عنوان دارو استفاده شود ؟

آیا میدانستید که با 30 گرم طلا می توان نخی به طول 81 کیلومتر درست کرد ؟

آیا میدانستید که فنلاند از 170 هزار و 585 جزیره تشکیل شده است ؟

آیا میدانستید که زمین در آغاز پیدایش 2000 بار بزرگتر از حجم کنونی اش بود ؟

آیا میدانستید که کوسه با شنیدن ضربان قلب طعمه خود آن را پیدا می کند ؟

آیا میدانستید که فیل تنها حیوانی است که نمی تواند بپرد ؟

آیا میدانستید که یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند ؟

آیا میدانستید که قوه چشایی پروانه در پاهای آن تعبیه شده است ؟

آیا میدانستید که آب دریا بهترین ماسک صورت است ؟

آیا میدانستید که جوانان هندی شادترین و ژاپنی ها افسرده ترین های جهان هستند ؟

آیا میدانستید که سرعت عطسه یک انسان برابر است با 160 کیلومتر در ساعت ؟

آیا میدانستید که طول رگهای بدن انسان پانصد و شصت هزار کیلومتر است ؟

آیا میدانستید که در برج ایفل دو و نیم میلیون پیچ به کار رفته است ؟

آیا میدانستید که طول رگهای بدن انسان پانصد و شصت هزار کیلومتر است ؟

آیا میدانستید که عضله ای که به شما امکان چشمک زدن میدهد سریع ترین عضله بدن است؟ شما به طور متوسط 15000 بار در روز چشمک می زنید.

آیا میدانستید که به طور متوسط هر انسان میتواند یک دقیقه نفس خود را حبس کند؟ رکورد این ماده در جهان 7.5 دقیقه است.

آیا میدانستید که برای تخمین زدن حشره های روی زمین کافیست به ازای هر انسان 200 میلیون حشره ریز و درشت در نظر بگیریم ؟

آیا میدانستید که خورشید روزانه معادل صد و بیست و شش هزار میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می‌فرستد ؟

آیا میدانستید که فیل بالغ در روز بطور متوسط دویست و بیست کیلوگرم غذا و دویست لیتر آب مصرف می کند ؟

آیا میدانستید که اگر زنی به کوررنگی مبتلا باشد، فرزندان پسر او کوررنگ می شوند ؟

آیا میدانستید که همه نوزادان میگو نر متولد می ­شوند و بعد از چند هفته بخشی از نوزادان به ماده تبدیل می شوند ؟

آیا میدانستید که خوردن یک عدد سیب اول صبح، بیشتر از یک فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود ؟

آیا میدانستید که حس بویایی انسان قادر به دریافت و تشخیص ده هزار بوی متفاوت است ؟

آیا میدانستید که گران ترین ساعت جهان 25 میلیون دلار ارزش دارد ؟

کمال الدین اسماعیل اصفهانی از شاعران پر اوازه قرن هفتم هجری است . او فرزند جمال الدین محمد عبد الرزاق می باشد که به سان پدر در ادب فارسی خوش درخشیده و این که پدر وپسری هر دو شاعر و نام اور باشند در تاریخ ادبیات ایران کم نظیر است .کمال الدین دارای اشعاری با نازک خیالی و نکته سنجی های زیباست که بدین سبب وی را خلاق المعانی لقب داده اند .بنا به روایت دولتشاه سمرقندی در هنگام حمله مغول به اصفهان به احترام کمال الدین خانه اش محل امن قلمداد گردیده و عده ای به ان جا پناهنده شده و اموال خود را در خانه وی پنهان کردند . چون مغولان اگاه شدند به خانه او ریخته و در این گیرودار کمال الدین اسماعیل به دست یکی از سربازان مغول کشته می شود .کمال الدین در قصیده ای از صلابت و شقاوت برف می نالد که با توجه به امکانات ان زمان باید حق را به کمال داد .و اکنون که قامت سرفراز میهنمان جامه ی سپید برف پوشیده و باعث شادمانی گشته باشد که به پاس استفاده از منابع و وسایل گرمایشی امروز خدا را شاکر بوده و با هنر درست مصرف کردن قدر ان را بدانیم . با هم قسمتی از قصیده برف را بخوانیم


آخرین زنگ دنیا
خدا میداند ولی ......
آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد دیگر نه می شود تقلب کرد و نه میشود سر شخصی را کلاه گذاشت !
آن روز تازه می فهمیم دنیا با همه بزرگیش از یک جلسه امتحان مدرسه هم کوچک تر بود!
.....و آن روز تازه می فهمیم که زندگی عجب سوال سختی بود !
سوالی که بیش از یکبار نمی توان به آن پاسخ داد!!
خدا کند آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد ,روی تخته سیاه قیامت اسم ما را در لیست خوبها بنویسند .
خدا کند حواسمان بوده باشد و زنگهای تفریح آنقدر در حیاط نمانده باشیم که حیات را از یاد برده باشیم .
خدا کند که دفتر زندگیمان را زیبا جلد کرده باشیم و سعی ما بر این بوده باشد که نیکی ها و خوبیها را در آ ن نقاشی کنیم و بدانیم که دفتر دنیا چرک نویسی بیش نیست .
چرا که ترسیم عشق حقیقی در دفتری دیگر است !!!!

 

چهار روش برای استراحت دادن به مغز

آیا شما هم از فشارها و نیازهای زندگی مدرن خسته شده و حس می کنید مغزتان دیگر کشش تحمل آنها را ندارد؟ آیا بجای آنکه بخوابید و استراحت کنید در فیسبوک و توئیتر خود گشت می زنید و صبح ها وقتی بیدار می شوید ایمیل خود را چک می کنید؟

اگر شما هم از این دسته افراد هستید که هر روز اطلاعات زیادی را وارد مغزتان می کنید، باید بگوییم که تنها نیستید. ماریا کونیکووا، روانشناس روسی، پیام ساده ای برایتان دارد: نفس عمیق بکشید، تکیه بدهید و به هزینه هایی که این عادت ها برایتان دارند فکر کنید. کونیکووا چهار توصیه و پیشنهاد ساده برای افرادی دارد که می خواهد به مغزشان استراحت بدهند.

خواب خود را بیشتر کنید.
بسیاری از ما کمتر از آنچه لازم است می خوابیم. ولی مهم است بدانید که جبران کردن آن در روزهای تعطیل هیچ فایده ای برای شما ندارد. اگر هر شب شما مشکل خواب دارید و هر شب به اندازه لازم نمی خوابید (طبق تحقیقات انجام شده هر بزرگسال باید چیزی حدود 7 تا 9 ساعت در شب بخوابد) باید کاری کنید که اتاق خواب شما به دور از حواس پرتی های تکنولوژیک باشد. هیچ تلویزیون، تلفن هوشمند یا لپتاپی در اتاقتان نگذارید. زیرا وقتی به رختخواب می روید باید ذهنتان از این چیزها دور شود تا بتواند استراحت کند، نه اینکه هنگام خواب با این چیزها، مغزتان را پر از اطلاعات جدید کنید.


دکمه خروج را فشار دهید.
زمانی که اینترنت نبود را یادتان می آید؟ آن زمان نحوه جمع آوری اطلاعات و پردازش آنها بسیار متفاوت بود. حتی همین چند سال پیش و قبل از ظهور تلفن های همراه هوشمند، ما زمان بیشتری برای استراحت دادن به مغزمان داشتیم. ولی امروز وضع فرق می کند، از فیسبوک به توئیتر و از توئیتر به برنامه های دیگر آنلاین سوئیچ می کنیم تا از تازه ترین رخدادها باخبر باشیم.

کونیکووا توضیح می دهد: «مشکل زمانی آغاز می شود که می خواهید همه آنها را با هم و بطور همزمان انجام دهید. وقتی شروع به انجام چند کار با هم می کنید و فوراً توجه خود را از یک مقاله در یک سایت، به یک توئیت در توئیتر یا یک پست در فیسبوک منعطف می کنید و می خواهید همزمان همه جا باشید، تازه آغاز مشکل است.»

کونیکووا توصیه می کند که در استفاده از اینترنت برای خودتان حد و مرز بگذارید و در یک زمان فقط روی یک برنامه یا یک وبسایت تمرکز کنید.


کارها را یکی یکی انجام دهید.
ما در میان فرهنگی غرق شده ایم که به انجام چند کار بطور همزمان بها می دهد. در این فرهنگ افرادی که از عهده انجام چندین وظیفه بطور همزمان برمی آیند، تحسین می شوند، حتی اگر نتیجه کار آنها ایده آل نباشد. بنابراین اگر می خواهید در چنین محیطی از دیگران عقب نمانید، هر کاری را بطور جداگانه ولی با نظم و دقت بالا انجام دهید.

هیچ کاری نکنید.
راه حلی که کونیکووا برای سرریز اطلاعاتی ارائه می دهد، متفکر بودن است که در کتاب خودش (تفکر برتر: چطور مانند شرلوک هولمز فکر کنیم) به آن اشاره کرده است. او استدلال می کند که این کارآگاه مشهور به مغز خود استراحت زیادی می دهد. کونیکووا می گوید: «شرلوک روی مبل راحتی اش می نشیند و هیچ کاری نمی کند.»

هر روز در حدود 10 دقیقه به خودتان استراحت بدهید و این زمان را به "هیچ کاری نکردن" اختصاص دهید. ذهن شما مانند یک عضله رشد می کند و قویتر و بزرگتر می شود. زمانی می توانید راحت تر و طولانی تر تمرکز کنید که به ذهنتان استراحت داده باشید.