سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

اعتقاد و باور به امام زمان (ع) و معرفت و محبت ایشان از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی دارای تأثیرات مثبت فراوانی است که شناخت این آثار موجب افزایش دلبستگی و تشویق بیشتر در جهت تقویت مبانی ولائی انسان در محیط خانواده و روابط خانوادگی و تربیت فرزندان خواهد شد. برخی از فوائد مهدی محوری در خانواده عبارت است از:

1. وجود حامی معنوی


از سلسله نیازهای انسان، نیاز به معنویت و نورانیّت باطن است، در این راستا یکی از نیازهای آدمی، نیاز به حامی معنوی، پدر روحانی و ارتباط ملکوتی با انسانهای عرشی است.
خانواده های مهدی باور به زیباترین شکل ممکن می توانند از وجود مقدس و نازنین امام مهدی (ع) به عنوان پدر معنوی و حامی روحانی خود بهره مند شوند. حضرت علی (ع) در توصیف شخصیت امام می فرماید:
(فالإمام...الأبُ الشفیق مَفزَعُ العِبادَ فی الدَّواهی...) (1)
«امام پدری مهربان و پناهگاه بندگان در مصائب، سختی ها و گرفتاری هاست.»
حضرت صاحب (ع) در خطاب به شیخ مفید (رحمه الله) می فرمایند:
(إنّا غَیرُ مَهمَلین لِمُراعاتِکُم و لا ناسینَ لِذِکرکُم....) (2)
«ما در رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم.»

2. وجود ناظر اخلاقی و دینی


در یک جامعه آرمانی و اسلامی، اصل (ألم یَعلَم بأنَّ الله یَری) (3) کاربرد ویژه ای دارد. که باعث نگهداری خویشتن و مراقبتهای ویژه فردی برای هر کسی می شود.
در این میان، خانواده های مهدوی باور و مهدی یاور به یک احساس زیبای دیگری نیز می رسند و آن احساس نظارت مستقیم امام عصر(ع) بر زندگی و اعمال و رفتار و گفتار آنهاست.
بر اساس عقائد دینی، ما امام را ناظر بر اعمال خود می دانیم. قرآن کریم در این زمینه می فرماید:
(وَ قُل اعمَلُوا فَسیَری اللهُ عَمَلکَُم و رسولُهُ و المُؤمنونَ.) (4)
«بگو عمل کنید که خداوند و رسول او و مؤمنان (امامان) اعمال شما را می بینند.»(5)
در یک خانواده ی امام زمانی، میان اعضاء احساس این نظارت و عنایت حضرت، وجود دارد، لذا در انجام اعمال نیک وخیر با سرعت و شتاب افزونتری بر دیگران اقدام می کنند و به هنگام انجام معصیت و گناه خود را تحت نظر و کنترل محسوس حضرتش می بینند و از آن فاصله می گیرند.
حضرت مهدی (ع) در نامه ای خطاب به شیخ مفید (رحمه الله) می فرمایند:
(فانّا نُحیطُ عِلماً بِأنبائکُم و لا یَعزُبُ عنَّا شیءٌ مِن أخبارکم.) (6)
«ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیزی از اوضاع شما بر ما پوشیده نمی ماند.»

3. بهره مندی از دعای خیر امام زمان (ع)


یکی از درخواستهای مهم و سازنده هر شیعه، بهره مندی از دعای خیر امام عصر (ع) می باشد، کسی که حجت زمان است و دعای او به درگاه خداوند متعال مستجاب می باشد.
همواره به یاد آن حضرت بودن، دعا کردن برای تعجیل در فرج ایشان و حرکت در مسیر رضایت آن امام غایب، ما را مشمول دعاهای خیر ایشان می کند. طلب دعای خیر و بهره مندی از دعای حجت خدا در روی زمین، آموزه ای است که فرهنگ اهل بیت (ع) و لسان ادعیه به ما می آموزد.
در دعای ندبه می خوانیم:
(وَهَب لَنا رأفَتهُ وَ رَحمَتَه و دُعائَهُ و خَیرَه ما نَنالُ به سَعهً مِن رَحمَتِک.) (7)
« به ما مهر و محبت و دعا و خیر او را عطا فرما تا به وسیله ی آن به رحمت (خاص) تو برسیم.»
امام زمان (ع) در نامه خود به شیخ مفید (رحمه الله) می فرمایند:
(لأنَّنا مِن وراءِ حِفظِهم بالدعاء الَّذی لا یحجب عن مَلِکِ الأرضِ و السَّماء فَلتطمئِنَّ بذلک مِن أولیائِنا القُلوب وَلیَثِقُوا بِالکِفایه منه و ان راعَتهُم الخُطُوب.) (8)
«چرا که ما مؤمنان شایسته کردار را با نیاش و دعایی که از فرمانروای آسمان ها و زمین پوشیده نمی ماند، حفاظت و نگهداری می کنیم. بنابراین، قلبهای دوستان ما به دعای ما به بارگاه الهی، آرامش و اطمینان یابد و به کفایت آن آسوده خاطر باشند. گر چه درگیری های هراس انگیز، آنان را به دلهره افکند.»

4. سیره ی امام عصر (ع) الگو و متد خانواده های مهدوی


از نیازهای تربیتی انسان در مسیر رشد و تکامل، نیاز به الگو و مدل برای الگوگیری و الگو برداری است. در همین راستا خانواده های امام زمانی، دارای برترین الگو و زیباترین مدل انسانی هستند. آنان از عظیم ترین پشتوانه ی تربیتی برخوردارند و با شناخت و تأسی به سیره ی عملی امام عصر (ع) از امکان رشد و ترقّی بسیار بالائی برخوردارند.
سیره ی حضرت مهدی (ع) در ابعاد گوناگونی همچون سیرت دینی، سیرت خُلقی، سیرت عملی، سیرت انقلابی، سیرت تربیتی، سیرت مالی، سیرت اصلاحی و سیرت قضایی قابل بحث و بررسی است و خانواده های مهدی باور با الهام گیری از این سیره ها، به امام خویش اقتدا می کنند.

5. دفع بلاها و آفات


زندگی شیرین و استمرار حیات انسان به دو عامل اساسی وابسته است:
* وجود نعمتهای الهی و بهره مندی مستمر از آنها
* مصونیت از بلاها و آفات در زندگی
معمولاً ما نسبت به هر دو عامل بی خبر و غافلیم، اما عده ای از خواص با بهره مندی از هوشیاری و آگاهی خاص در برابر نعمتهای الهی شکرگزارند، همواره متذکر نعمتها بوده و استمرار و فزونی آنها را از خداوند طلب می کنند.
اما در خصوص دفع و مصونیت از بلاها و آفات، حتی بسیاری از خواص هم توجهی ندارند، زیرا از کمیت و کیفیت آنها بی خبرند. امام حسین (ع) در روز عرفه در مورد دفع خطرات و آفات از زندگی انسانها می فرمایند:
(وَ عَظُمَت آلاؤکَ فَأیُّ أنعُمِکَ یا الهی اُحصی عَدداً أو ذِکراً أم أیُّ عطاؤکَ أقَوَمُ بها شُکراً و هُما یا ربِّ اکثرُ مِن أن یُحصیها العادُّونَ أو یبلُغَ علماً بها الحافِظون ثُمَّ ماصَرفتَ و درَأتَ عنّی أللهمَّ مِنَ الضُّرَّ و الضَّراءِ اکثَرُ ممّا ظَهرَ لی مِن َ العافیه والسَّرّاءِ...)
«و نعمت هایت بزرگ است پروردگارا! کدامین یک از نعمتهایت به ذکر و شمارش درآید؟ کدامین یک از عطایای تو را به شکرش قیام توان کرد؟ در حالی که نعمت ها و عطایایت بیش از آن است که شمارشگران از عهده ی شمارش آنها بر آیند یا حافظان به آن دانا شوند. بار پروردگارا! آن رنج ها و زیانها را که از من به لطفت دفع کرده ای بیش از آن نعمت و عافیتی است که برایم آشکار شده است.»
بر اساس این دعا معلوم می گردد یکی از الطاف خفیه ی الهی بر مؤمنان دفع بلاها و آسیب هاست، همچنین یکی از آثار وجودی امام عصر (ع) برای ما دفع ضرر و زیان و آسیب ها و بلاها می باشد.
در این خصوص خانواده های مهدوی، به خاطر ارتباط بیشتر با امام زمان (ع) مورد عنایت ویژه آن حضرت قرار می گیرند و همه ی خطرات زمینی و آسمانی با دعای خاص امام زمان (ع) از ایشان مرتفع می گردد.
حضرت ولی عصر (ع) در همین زمینه می فرمایند:
«إنّا غیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم و لا ناسِینَ لِذِکرکُم و لَولا ذلک لَنَزَلَ بِکُمُ اللاوَاءُ و اصطلَمَکُمُ الأعداءُ.) (9)
« ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم و اگر جز این بود از هر سو گرفتاری به شما رو می آورد و دشمنانتان، شما را از میان می بردند.»
همچنین در کلامی دیگر امام زمان (ع) درمقام معرفی برکات وجودی خود فرموده اند:
(أنا خاتَمُ الأوصیاءِ و بِی یَدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن أهلی و شیعَتی.) (10)
«من آخرین جانشین پیامبر خدا (ص) هستم و خدای تعالی به [سبب وجود] من بلاها را از خاندان و شیعیانم دور می کند.»

فضاسازی خانه با نام و یاد امام زمان (ع)


کارشناسان مسائل تربیتی در بیان اهمیت فضاسازی و نقش فضای مناسب در تربیت انسان گفته اند: « ما از عهده تربیت تک تک افراد بر نمی آییم مگر زمانی که فضای مناسبی برای این امر مهیا کنیم.»
تأثیر فضا در تربیت روح و روان تا آنجا اهمیت دارد که برای عبادت در اسلام، اماکن و جایگاه های ویژه ای تعریف شده است و تجربه گواهی می دهد بسیاری از افراد تحت تأثیر فضای معنوی عبادتگاهها و سرزمین های مقدس به انقلاب درونی دست یافته اند، همچنین برای تسهیل ارتباط با امام زمان (ع) توصیه شده است در مکانهای منسوب به حضرت همچون سرداب حضرت، مسجد کوفه، مسجد سهله، مسجد جمکران و...حاضر شویم.
براساس همین قاعده برای برقراری و تعمیق ارتباطات با اهل بیت (ع) و بویژه امام زمان (ع) راهکارهای گوناگونی برای آماده سازی محیطی سرشار از یاد اهل بیت (ع) پیشنهاد می گردد تا متناسب با ظرفیتهای معنوی و علاقه مندی افراد بکار گرفته شود:
1. نصب تابلوی شریف صلوات بر محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
2. نصب تابلوهایی از سخنان معصومین (ع) و به ویژه امام عصر (ع)
3. خواندن اشعار و یا نصب تابلوهایی که حاوی اشعاری در مدح امام زمان (ع) است.
4. نصب تابلوهای طراحی شده با موضوع مهدویت
5. استفاده از ساعت دیواری که در آن به نحوی از امام زمان (ع) یاد شده است.
6. استفاده از زنگهایی که آهنگ آن «یا مهدی» و « یا علی» می باشد.
7. نصب صندوق صدقات درخانه و صدقه دادن روزانه برای سلامتی امام زمان (ع)
8. تهیه یک کتابخانه خانگی از کتابهایی که در مورد امام زمان (ع) نوشته شده است و همت گماشتن به مطالعه وتشویق فرزندان به مطالعه در موضوع زندگی حضرت.
9. اهدای سررسیدهای مذهبی و امام زمانی به کودکان.
10. اهدای جا کلیدی هایی که نام مبارک حضرت ولی عصر بر آنها نقش بسته است.
11. استفاده از CD و کاست هایی که دارای اشعار مداحی درباره ی امام زمان (ع) است.
12. استفاده از نورپردازی مناسب در خانه با رنگهای سبز یا آبی و ایجاد فضایی معنوی و عبادی
13. برگزاری جشن های خانگی و چراغانی اگرچه مختصر، به مناسبتهای نیمه شعبان، سالروز به امامت رسیدن آن حضرت و...
14. شروع غذا با نام خدا و یاد امام زمان (ع) و دعای فرج
15. تهیه هدیه برای همسر و عیدی دادن به فرزندان در ولادت ائمه (ع) و مناسبت ها و بویژه روز پانزدهم شعبان.
16. آشنائی و آشناسازی خانواده با مراکز، بنیادها و مؤسساتی که در مسیر امام زمان (ع) و در جهت نشر معارف آن حضرت، فعال هستند.
17. پرداخت خمس و آموزش نحوه پرداخت خمس و انجام حسابرسی سالانه به فرزندان جهت احقاق حق اهل بیت (ع)
18. آموزش و عادت دادن فرزندان به اینکه در هر کار خیری رضایت امام زمان (ع) را در نظر بگیرند.
19. حفظ و تلاوت دعاهای مربوط به آن حضرت و تشویق فرزندان به حفظ و تلاوت آنها، دعاهایی چون: دعای فرج، دعای عهد و...
20. اقامه نماز اول وقت و تشویق فرزندان به آن به عنوان اقتداء به امام زمان (ع)
21. هدیه دادن عطر، لباس، سکه و... به کودکان به نام مبارک امام زمان (ع)
22. یاد کردن از امام زمان (ع) و مأنوس بودن با آن حضرت در روزهای جمعه(11)
23. شرکت در محافل دعای ندبه و مسافرت به مکانهایی که منتسب به ایشان است(مانند مسجد جمکران و...)
24. پاسخ به سؤالات و طرح و مذاکره مباحث امامت و مهدویت در محیط خانواده
25. کمک به نیازمندان و امداد رسانی به طبقات آسیب پذیر به احترام و به یاد امام زمان (ع) و به عنوان پیروی از سیره ی پیشوایان.
26. کمک فکری و غیر فکری خانوادگی دادن به خانواده های نیازمند، بی سرپرست و بد سرپرست.

پی‌نوشت‌ها:

1. بحارالانوار، ج 25، ص 171.
2. احتجاج، ج 2، ص 497.
3. علق/ 14 (آیا « آدمی » ندانست که خداوند می بیند؟)
4. توبه/ 105.
5. حضرت صادق (ع) در ضمن روایتی «مؤمنون» را به ائمه اطهار (ع) تفسیر نموده و فرمودند: (هُمُ الائمه تُعرض علیهم اعمالُ العباد کل یومٍ إلی القیامه.) « آنان (مؤمنون) امامان هستند که اعمال بندگان هر روز تا قیامت به ایشان عرضه می شود.» بصائر/ ص 427.
6. احتجاج، ج2، ص 497.
7. بحار الانوار، ج 99، ص 408.
8. احتجاج طبرسی، ج 2، ص 596.
9. بحار الانوار، ج 53، ص 174.
10. کمال الدین، ج 2، ص 171.
11. برای آگاهی بیشتر از این بحث به کتاب «شهاب قبس» (راهکارهای پرورش و آموزش فرزندان بر محبت اهل بیت (ع) اثر دیگر مؤلف) مراجعه فرمایید.

منبع: نیلی پور، مهدی؛ (1388)، خانواده مهدوی، اصفهان: مرغ سلیمان، چاپ سوم

میلاد باسعادت حضرت امام محمد باقر (ع) پنجمین اختر تابناک امامت بر همه شیعیان مبارک باد.

چشمه جاری شکافنده علم ها در بیابان خشکیده دانش جوشیدن گرفت و جان جویندگان علم و معرفت را از زلال پر برکت خود سیراب ساخت. شیعه نشان افتخار دیگری بر گردن آویخت و بر این پیشوای معصوم خود بالید. ای افتخار شیعه که در ضیافت خانه حوزه ها و دانشگاه ها سفره پر نعمت دانش تو گسترده است، میلاد مسعودت را گرامی می داریم.

ماه محرم ماه حماسه خونین و همیشه جاویدان کربلا با کوله باری از غم و اندوه سپری شد و در ایام صفر با غم سنگینی که از لاله های خونین دشت کربلا بر دلهایمان همیشه باقی است، در شب میلاد آخرین بازمانده کربلای عطش، اشکهای چشمانمان مضاعف میشود و طپش قلبمان سنگین تر از دیروز و دستهایمان بر پنجره های سخت قبرستان غریب و دلگیر بقیع گره میخورد، آنجا که مأوی شکافنده دانش هاست.

چشم هایت را می بندی و دیوار بقیع را در برابرت می‌‌‌‌یابی و آنگاه که شبکه های پنجره را لمس می‌کنی مرغ جانت پر می کشد که بر مزار های مطهر و پاکشان حضور یابی، صورت بر خاک معطرشان بگذاری و با سوز دل غربت اشان را گریه کنی. این جا مدینه است این جا بقیع است و این چهار بقعه تاریک و مظلوم ... چهار قبر مظلوم را می‌نگری که تنها با سنگی بر روی آنها نشان از مزار شریف گلی از بوستان محمد (ص) دارند.

گل ستاره وجود حضرت باقر در آسمان شیعه تابیدن گرفت؛ اما آسمانی که رخت ماتم بر تن نموده، عزادار دیگر ستارگانی است که ابرهای کینه و سنگ دلی در کربلا، جلوی درخشش آنها را گرفته اند.

امام شکافنده دانش ها که جامع علم و منبع دانش و مشهور به فضیلت و بینش است و درجه علم و دانشش بالاتر از فهم بشری، امام پایداری و تلخی چشیده ای از حماسه عاشورا که پیمانش با خدا غیر قابل تردید و فضیلت و کمالش غیر قابل انکار است امام علم که چشمه‌های جوشان دانش و فنون و حکمت از اندیشه های این بابغه دین می جوشید و می‌تراوید و اوراق زندگی اش سراسر سرشار از احادیث روایت‌‌ها و کلمات قصار و نصیحت هاست.

شب میلادش، فضای ساکت و آرام مدینه، مبهوت نورافشانی خانه گلین امام سجاد (ع) است و فروغی نورانی، آسمان مدینه را روشن کرده است؛ نوری که از چهره معصوم و منور نوزادی مبارک به آسمان ساطع است. چشمه جاری شکافنده علم ها در بیابان خشکیده دانش جوشیدن گرفت و جان جویندگان علم و معرفت را از زلال پر برکت خود سیراب ساخت.

نام مبارک امام پنجم محمد بود. لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است، بدین جهت که: دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت. القاب دیگری مانند شاکر و صابر و هادی نیز برای آن حضرت ذکر کرده اند که هریک باز گوینده صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده است.

کنیه امام "ابو جعفر" بود. مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است. بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) می رسید. پدرش حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین، علی بن الحسین (ع) است . تولد حضرت باقر (ع) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجری در مدینه اتفاق افتاد.

در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سید الشهداء کودکی بود که به چهارمین بهار زندگیش نزدیک می شد. دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجری که سال شهادت امام زین العابدین (ع) است آغاز شد و تا سال 114 هجری یعنی مدت 19سال و چند ماه ادامه داشته است. در دوره امامت امام محمد باقر (ع) و فرزندش امام جعفر صادق (ع) مسائلی مانند انقراض امویان و بر سر کار آمدن عباسیان و پیدا شدن مشاجرات سیاسی و ظهور سرداران و مدعیانی مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی و دیگران مطرح است، ترجمه کتابهای فلسفی و مجادلات کلامی در این دوره پیش می آید، و عده ای از مشایخ صوفیه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پیدا می شوند. قاضیها و متکلمانی به دلخواه مقامات رسمی و صاحب قدرتان پدید می آیند و فقه و قضاء و عقاید و کلام و اخلاق را - بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر می نماید و تعلیمات قرآنی - به ویژه مسأله امامت و ولایت را، که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا، افکار بسیاری از حق طلبان را به حقانیت آل علی (ع) متوجه کرده بود و پرده از چهره زشت ستمکاران اموی و دین به دنیا فروشان برگرفته بود، به انحراف می کشاندند و احادیث نبوی را در بوته فراموشی قرار می دادند. برخی نیز احادیثی به نفع دستگاه حاکم جعل کرده و یا مشغول جعل بودند و یا آنها را به سود ستمکاران غاصب خلافت دگرگون می نمودند. اینها عواملی بود بسیار خطرناک که باید حافظان و نگهبانان دین در برابر آنها بایستند. بدین جهت امام محمد باقر (ع) و پس از وی امام جعفر صادق (ع) از موقعیت مساعد روزگار سیاسی، برای نشر تعلیمات اصیل اسلامی و معارف حقه بهره جستند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی نمودند. زیرا این امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان وارثان و نگهبانان حقیقی تعلیمات پیامبر (ص) و ناموس و قانون عدالت بودند و می بایست به تربیت شاگردانی عالم و عامل و یارانی شایسته و فداکار اهتمام می ورزیدند، و فقه آل محمد (ص) را جمع و تدوین و تدریس کنند. به همین جهت محضر امام باقر (ع) مرکز علماء و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود.

دانش امام باقر علیه السلام نیز همانند دیگر امامان از سر چشمه‏ وحى بود، آنان آموزگارى نداشتند و در مکتب بشرى درس نخوانده بودند، «جابر بن عبد الله‏» نزد امام باقر (ع) مى‏ آمد و از آنحضرت دانش فرا مى‏گرفت و به آن گرامى مکرر عرض مى ‏کرد: اى شکافنده علوم! گواهى مى‏دهم تو در کودکى از دانشى خداداد برخوردارى.

در مکتب تربیتی امام باقر (ع) علم و فضیلت به مردم آموخته می شد. ابوجعفر امام محمد باقر (ع) متولی صدقات حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و پدر و جد خود بود و این صدقات را بر بنی هاشم و مساکین و نیازمندان تقسیم می کرد، و اداره آنها را از جهت مالی به عهده داشت. امام باقر (ع) دارای خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامی بود. سیرت و صورتش ستوده بود. پیوسته لباس تمیز می پوشید. در کمال وقار و شکوه حرکت می فرمود.

امام پنجم (ع) بسیار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود. با همه اصحاب مصافحه می کرد و دیگران را نیز بدین کار تشویق می فرمود. در ضمن سخنانش می فرمود:
مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بین می برد و گناهان دو طرف - همچون برگ درختان در فصل خزان - میریزد.

امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگیری از نیازمندان و تشییع جنازه مؤمنین و عیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینی، کمال مواظبت را داشت. میخواست سنتهای جدش رسول الله (ص) را عملا در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم نماید. در روزهای گرم برای رسیدگی به مزارع و نخلستانها بیرون می رفت و با کارگران و کشاورزان بیل می زد و زمین را برای کشت آماده می ساخت. آنچه از محصول کشاورزی - که با عرق جبین و کد یمین - به دست می آورد در راه خدا انفاق می فرمود. بامداد که برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله (ص) می رفت، پس از گزاردن فریضه، مردم گرداگردش جمع می شدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره مند می گشتند.

مدت بیست سال معاویه در شام و کارگزارانش در مرزهای دیگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقایق اسلامی - با زور و زر و تزویر و اجیر کردن عالمان خود فروخته - کوشش بسیار کردند. ناچار حضرت سجاد (ع) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر (ع) پس از واقعه جانگداز کربلا و ستمهای بی سابقه آل ابوسفیان، که مردم به حقانیت اهل بیت عصمت (ع) توجه کردند، در اصلاح عقاید مردم به ویژه در مسأله امامت و رهبری، که تنها شایسته امام معصوم است، سعی بلیغ کردند و معارف حقه اسلامی را - در جهات مختلف - به مردم تعلیم دادند تا کار نشر فقه و احکام اسلام به جایی رسید که فرزند گرامی آن امام، حضرت امام جعفر صادق (ع) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پایه گذاری نمود و احادیث و تعلیمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد.

امام سجاد (ع) با زبان دعا و مناجات و یادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منکر و امام باقر (ع) با تشکیل حلقه های درس، زمینه این امر مهم را فراهم نمود و مسائل لازم دینی را برای مردم روشن فرمود. رسول اکرم اسلام (ص) در پرتو چشم واقع بین و با روشن بینی وحی الهی وظایفی را که فرزندان و اهل بیت گرامی اش در آینده انجام خواهند داد و نقشی را که در شناخت و شناساندن معارف حقه به عهده خواهند داشت، ضمن احادیثی که از آن حضرت روایت شده، تعیین فرموده است. چنان که در این حدیث آمده است:

در زمان امیرالمؤمنین علی (ع) گوئیا، مقام علم و ارزش دانش هنوز - چنان که باید - بر مردم روشن نبود، گویا مسلمانان هنوز قدم از تنگنای حیات مادی بیرون ننهاده و از زلال دانش علوی جامی ننوشیده بودند و در کنار دریای بیکران وجود علی (ع) تشنه لب بودند و جز عده ای معدود قدر چونان گوهری را نمی دانستند. بی جهت نبود که مولای متقیان بارها می فرمود: "سلونی قبل از تفقدونی"؛ پیش از آنکه من را از دست بدهید از من بپرسید و بارها می گفت: من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم. ولی کو آن گوهرشناسی که قدر گوهر وجود علی را بداند؟ اما به تدریج، به ویژه در زمان امام محمد باقر (ع) مردم کم کم لذت علوم اهل بیت و معارف اسلامی را درک می کردند و مانند تشنه لبی که سالها از لذات آب گوارا محروم مانده و یا قدر آن را ندانسته باشد، زلال گوارای دانش امام باقر (ع) را دریافتند و تسلیم مقام علمی امام (ع) شدند و به قول یکی از مورخان:

"مسلمانان در این هنگام از میدان جنگ و لشکر کشی متوجه فتح دروازه های علم و فرهنگ شدند". امام باقر (ع) نیز چون زمینه قیام بالسیف (قیام مسلحانه) در آن زمان - به علت خفقان فراوان و کمبود حماسه آفرینان - فراهم نبود، از این رو، نشر معارف اسلام و فعالیت علمی را و هم مبارزه عقیدتی و معنوی با سازمان حکومت اموی را، از این طریق مناسب تر می دید، و چون حقوق اسلام هنوز یک دوره کامل و مفصل تدریس نشده بود، به فعالیتهای ثمر بخش علمی در این زمینه پرداخت. اما بدین خاطر که نفس شخصیت امام و سیر تعلیمات او - در ابعاد و مرزهای مختلف - بر ضرر حکومت بود، مورد اذیت و ایذاء دستگاه قرار می گرفت. در عین حال امام هیچگاه از اهمیت تکلیفی شورش (علیه دستگاه) غافل نبود، و از راه دیگری نیز آن را دامن میزد: و آن راه، تجلیل و تأیید برادر شورشی اش زید بن علی بن الحسین بود

وقتی صحبت از دیتابیس‌های رابطه‌ای می‌شود، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و مدیران سیستم به‌یاد MySQL و POstgreSQL می‌افتند. این‌دو‌دیتابیس، هر چند بسیار قدرتمند هستند، اما در محیط‌های کوچک‌تر، وقتی نیاز به یک دیتابیس سبک و سریع داریم، کارا نیستند. بنابراین اینجاست که SQLite خودش را نشان می‌دهد. بسیاری از محصولات منبع‌باز و تجاری از این دیتابیس در نرم‌افزار خود استفاده کرده‌اند و احتمال می‌رود محبوب‌ترین دیتابیس پیاده‌سازی شده در نرم‌افزارها و اسکریپت‌های فعلی دنیا باشد.

نیازمندی‌های این دیتابیس جمع‌ و جور بسیار اندک است، دستگاه‌هایی مثل تلفن‌ همراه، بازی‌های‌ رایانه‌ای و پخش‌کننده‌های قابل حمل صدا و تصویر می‌توانند کتابخانه‌های بزرگ داده خود را در SQLite قرار دهند. با وجود حجم کمی که این دیتابیس اشغال می‌کند، بیشتر قابلیت‌های استاندارد

آخرین نسخه SQLite، نسخه 3 آن است که می‌توان بسته‌های نصب آن را برای ویندوز، BSD و لینوکس دریافت کرد. در CentOS، Mac OS X و Open BSD به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است و نیازی به نصب مجدد آن نیست.

کتابخانه‌ SQLite مستقیما می‌تواند در برنامه‌های C و ++C قرار بگیرد. پایتون نیز از نسخه 2.5 و پی‌اچ‌پی به صورت خودکار از آن پشتیبانی می‌کنند. برای استفاده از طریق Perl باید DBI و DBD::SQLite را نصب کرد.

از آنجا که هیچ سروری در این دیتابیس وجود ندارد، می‌توان مستقیما و از طریق خط فرمان، مسیر فایل اجرایی را وارد و دیتابیس مورد نظر را ساخت:

SQL-92 را پیاده‌سازی کرده است و اگر با دیگر دیتابیس‌ها کار کرده باشیم، کار کردن با آن ابدا دشوار نخواهد بود. سادگی آن باعث می‌شود کارکردن با دیتابیس برای کسی که تازه وارد دنیای SQL شده است نیز دشوار نباشد.

$ sqlite3 servers.sqlite3

SQLite version 3.7.14.1 2012-10-04 19:37:12

Enter ".help" for instructions

Enter SQL statements terminated with a ";"

sqlite»

اگر نام فایل قبلا وجود نداشته باشد، دیتابیس جدیدی ایجاد می‌شود. می‌توان هر پسوندی را برای نام فایل انتخاب کرد. نام‌هایی چونdb. از متداول‌ترین پسوندها برای SQLite است. دستورهای SQL را می‌توان مستقیما وارد سیستم کرد، همچنین می‌توان به پیکربندی دیتابیس و انجام کارهای مدیریتی پرداخت. با تایپhelp. فهرستی از متادستورهای پشتیبانی شده نشان داده می‌شود.

بیایید جدول کوچکی ایجاد کنیم تا اطلاعاتی در مورد سرورهای موجود در شبکه‌مان ذخیره کنیم.

sqlite» CREATE TABLE Servers( Hostname TEXT PRIMARY KEY, IPAddress TEXT, Role TEXT, Status TEXT, Timestamp INT );

sqlite» .tables

Servers

این دستور، همان دستور آشنا و استاندارد SQL است که با نقطه‌ویرگول به پایان رسیده است. SQLite از چند دیتاتایپ پشتیبانی می‌کند: NULL برای خالی بودن، INTEGER و REAL برای اعداد علامت‌دار و ممیز‌دار، TEXT برای متون و BLOB برای فایل‌های باینری.

برخلاف دیگر دیتابیس‌های SQL، SQLite از تایپ دینامیک استفاده می‌کند و دیتاتایپ یک مقدار با خود مقدار تعیین می‌شود و ارتباطی به ظرفش ندارد. در نتیجه می‌توان هر مقداری را در هر ستون قرار داد و کاری به نوع ذخیره شده نداشت.

دستورtable. فهرستی از جداول موجود در دیتابیس را نشان می‌دهد.

حالا می‌توان تعدادی رکورد در جدول‌مان ذخیره کنیم یا این کار را از طریق یک اسکریپت پوسته انجام دهیم.

#!/bin/sh

 

_DB="servers.sqlite3"

 

printf "Hostname: "

read _HOSTNAME

 

printf "${_HOSTNAME}"s IP Address: "

read _IP

 

printf "${_HOSTNAME}"s role: "

read _ROLE

 

sqlite3 $_DB "INSERT INTO Servers(Hostname, IPAddress, Role)

VALUES("${_HOSTNAME}", "${_IP}", "${_ROLE}")"

اگر این اسکریپت را اجرا کنیم، یکی دو رکورد در دیتابیس‌مان ذخیره خواهد شد.

$ ./server_add.sh

Hostname: mx1

mx1"s IP Address: 1.2.3.4

mx1"s role: Mail

 


$ ./server_add.sh

Hostname: www1

www1"s IP Address: 2.3.4.5

www1"s role: Web

دستور sqlite3 می‌تواند یک عبارت SQL را با اجرای آرگومان سومی بعد از نام فایل اجرا کند. انتهای دستور دوباره نقطه ویرگول قرار داده می‌شود.

$ sqlite3 servers.sqlite3 "SELECT * FROM Servers"

mx1|1.2.3.4|Mail||

www1|2.3.4.5|Web||

اسکریپت‌های شلی را به همین ترتیب می‌توان ایجاد کرد که کارهای مختلف مدیریت سیستم را انجام دهد و حتی برنامه‌هایی بسیار ساده با قابلیت ذخیره گزارش داشته باشیم.

در مثال بعدی، به‌طور گسترده‌تری از دیتابیسی که ساخته‌ایم استفاده خواهیم کرد. اسکریپت ساخته شده را به کمک Cron در فواصل زمانی مختلف اجرا می‌کنیم. این اسکریپت سرورهای شبکه را چک و ستون Status و Timestamp هر سرور را در دیتابیس به‌روز می‌کند.

#!/usr/bin/env perl

 


use strict;

use warnings;

use DBI;

my $db = "servers.sqlite3";

my $dbh = DBI-»connect(

"DBI:SQLite:${db}",

undef, undef,

{ RaiseError =» 1 }

) or die "Can"t connect to database: $DBI::errstr";

sub server_check {

my ($hostname, $ip, $role) = @_;

print "Add check logic based on hostname, ip and server role\n";

return 1;

}

my $servers = $dbh-»selectall_arrayref("SELECT * FROM Servers");

foreach my $server (@$servers) {

variables

my ($hostname, $ip, $role, $status, $timestamp) = @$server;

my $rc = server_check($hostname, $ip, $role);

if($rc » 0) {

$status = "good";

} else {

$status = "bad";

}

current

my $sth = $dbh-»prepare(

"UPDATE Servers SET Status = ?, Timestamp = ?" );

$sth-»execute($status, time());

}

$dbh-»disconnect();

این برنامه منطق کافی برای تشخیص مقدار صحیح را ندارد و همواره True را قرار می‌دهد. با استفاده از Curl، LWP یا ابزارهای دیگر می‌توان سابروتین مربوط را ایجاد کرد.

مثال بعدی، نرم‌افزار کوچکی است که با استفاده از PHP نوشته شده است. از طریق افزونه PDO می‌توان از SQLite استفاده کرد. PDO شباهت زیادی به ماژول DBI در پرل دارد که در مثال قبلی از آن استفاده شد. قطعه کد زیر را ببینید:

«?php

try {

$db = "servers.sqlite3";

$dbh = new PDO("sqlite:$db");

 

$servers = $dbh-»prepare( "SELECT * FROM Servers" );

$servers-»execute();

} catch (Exception $e) { die ($e); }

نرم‌افزارها و برنامه‌های تحت وب زیادی وجود دارد که مدیریت دیتابیس‌های SQLite را بسرعت و بسادگی انجام می‌دهد. یکی از برنامه‌های تحت وب مدیریت SQL، Adminer است که MySQL، PostgreSQL، MSSQL، Oracle و SQLite را در فهرست پشتیبانی خودش دارد.

از SQLite می‌توان در پروژه‌های بزرگی مثل نرم‌افزارهای تحت وب استفاده کرد تا در مصرف منابع سیستمی صرفه‌جویی شود. هر چند باید محدودیت‌های استفاده از SQLite را شناخت و آنها را بدرستی استفاده کرد. SQLite امکان دسترسی از طریق چند پروسس همزمان را می‌دهد و مکانیزم قفل کردن خاص خودش را دارد، اما دقت دیگر موتورهای دیتابیس از جمله PostgreSQL بالاتر است. این‌دیتابیس‌ها همچنین پدیده‌ای به‌نام سطوح دسترسی و احراز هویت را ندارند و این یکی از نقص‌های فایل‌های SQLite به‌شمار می‌رود


گزارش‌ها حاکی است مایکروسافت نسل بعدی کنسول خود را با دو نوع Xbox تغذیه خواهد کرد.

 

 

یکی از آنها با تمامی قابلیت‌ها و ظاهرا با نیاز به اتصال 24 ساعته به اینترنت عرضه خواهد شد و دیگری که ارزان‌تر خواهد بود، از بازی‌های بزرگ پشتیبانی نکرده، به مراتب ضعیف‌تر بوده و بیشتر حکم یک Set-Top Box را دارد که قابلیت‌های سرگرمی ایکس‌باکس را ارائه خواهد کرد.

 

 

اوکان کایا، جوان بیست و هشت ساله استرالیایی، رکورد طولانی‌ترین مدت بازی را به خود اختصاص داد. این جوان 135 ساعت مدام به بازی COD: Black Ops2 پرداخت و فقط به ازای هر یک ساعت، ده دقیقه اجازه استراحت داشت.

 

 

 

 

شایعه ساخت ادامه‌ای برای بازی Mirror’s Edge تائید شد. نسخه اول بازی در سال 2008 منتشر شد و بازیکن را در نقش یک Free-Runner قرار می‌داد. تجربه خاص و جذاب بازی موجب استقبال گرم هواداران و منتقدان شد.

 

 

 

 

Irrational Games طی چند وقت اخیر، مشکلات زیادی را به خود دیده است. ترک تیم توسط تعدادی از اعضای کلیدی که در زمینه طراحی مبارزات و هوش مصنوعی و... فعالیت داشتند، کار را برای آنها مشکل کرد. اخیرا کارگردان بازی این شایعه را تائید کرده که Bioshock: Infinite بدون بخش چندنفره عرضه خواهد شد


این روزها بسیاری از کاربران از اینترنت ADSL در منزل یا محل کارشان استفاده می‌کنند و اغلب نیز مودم‌‌های دارای قابلیت وایرلس را مورد استفاده قرار می‌دهند تا بتوانند در بخش‌های مختلف منزل یا محل کار بدون نیاز به کابل و با استفاده از لپ‌تاپ شخصی خود به اینترنت دسترسی داشته باشند. استفاده از اینترنت با مودم بی‌سیم بسیار لذت‌بخش است اما باتوجه به آن‌که کابلی در میان نیست، مسیر اتصال به شبکه برای شما قابل مشاهده نبوده درنتیجه شما نمی‌توانید متوجه شوید فقط خودتان به این شبکه متصل هستید یا افراد دیگری هم همزمان درحال استفاده از اینترنت شما هستند!

این مشکل در بسیاری از آپارتمان‌ها مشاهده می‌شود و کاربران در پایان هر دوره از اشتراک اینترنت خود با مشکل کمبود پهنای باند مواجه می‌شوند، در صورتی‌که اطمینان دارند به‌نحو مطلوبی از پهنای باند موجود استفاده کرده‌اند! دوست دارید در شبکه وایرلس نیز به همه چیز نظارت داشته باشید و دستگاه‌های متصل به شبکه برای شما قابل مشاهده باشند؟ نرم‌افزار Who"s On My Wif i به همین منظور طراحی شده است. به کمک این برنامه می‌توانید براحتی تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس خود را مشاهده کرده و درصورت لزوم مانع اتصال دستگاه‌های غیرمجاز به شبکه خود شوید.

روش کار این نرم‌افزار به‌این شکل است که ابتدا شبکه شما را بررسی کرده و همه دستگاه‌های متصل به شبکه را به شما نمایش می‌دهد. در این مرحله شما ‌باید مشخص کنید کدام دستگاه‌ها مورد تائید و کدام دستگاه‌ها برای شما ناشناس است. پس از مشخص شدن دستگاه‌های مورد تائید، نرم‌افزار به‌طورخودکار در بازه‌های زمانی 5 تا 10 دقیقه شبکه را بررسی کرده و در صورت مشاهده دستگاهی غیر از دستگاه‌های تائید شده در اتصال اولیه، با اعلام هشدار، شما را از وجود دستگاه ناشناس باخبر می‌کند. در این مرحله شما ‌باید به فکر چاره باشید و در اولین اقدام رمز اتصال به شبکه وایرلس خود را تغییر دهید؛ زیرا ممکن است لورفتن رمز اتصالتان موجب ورود غیرمجاز کاربران دیگر به شبکه و استفاده بدون اجازه از اینترنت شما باشد!

نرم‌افزار فوق به‌صورت رایگان با محدودیت استفاده به مدت 30 روز از لینک زیر قابل دانلود است:

http:‌/‌‌/‌www.whoisonmywifi.net‌/‌mywifi.exe