سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فرهنگی توحید (مسجد امیر المومنین زازران )شهرستان فلاورجان

ثبت 70 آیین مذهبی استان اصفهان در فهرست آثار ناملموس
خبرگزاری شبستان:70 آیین مذهبی استان اصفهان در فهرست آثار تاریخی ناملموس کشور به ثبت رسید.

فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تلاش برای ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: ثبت آثار تاریخی ناملموس از اقداماتی بود که در گذشته مورد فراموشی قرار گرفته بود و در حال حاضر این آثار در کنار ثبت آثار ملموس میراث فرهنگی مورد توجه است.

وی افزود: پس از بررسی و انجام فعالیت های پژوهشی و تاریخ شناسی 70 آیین مذهبی استان اصفهان در فهرست آثار تاریخی ناملموس کشور به ثبت رسید و به مجموع آثار تاریخی و فرهنگی ناملموس اضافه شده است.

الهیاری با بیان اینکه این اثار متعلق به آیین های عزاداری محرم و صفر مناطق مختلف استان اصفهان، خاطرنشان کرد: آیین پرده خوانی، روضه خوانی و نخل گردانی از جمله آثار تاریخی ناملموس است که در مجموع آثار فرهنگی استان اصفهان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته چهار طرح میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده یادآورشد: نخل گردانی نیاسر ، شال زنی نائین، جاق جقه زنی دهاقان وپرده خوانی واقعه عاشورا وزوان چهار اثری که که مرحله مقدماتی ثبت آن ها انجام و جهت ثبت نهایی به اداره ثبت آثار ملی ارسال شده تا اینکه در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ناملموس کشور قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آیین هایی که به مناسبت های مختلف در استان اصفهان انجام می شود، گفت: برخی از این آیین ها در سطح ملی بی نظیر است و با بررسی و تهیه پرونده های آن ها مراحل ثبت در حال انجام است و برای توسعه این اقدام در استان نیازمند همکاری متولیان مراسم های مذهبی است.

وی اضافه کرد: در کنار ثبت آیین ها فعالیت های هنری مانند سفالگری و قلم زنی و مواردی از این قبیل هم گه متلق به هنرمندان استان است در فهرست تاریخی ناملموس کشور قرار گرفته است.

پایان پیام/